Vreemde groene flare, waar ligt dit aan?

Pagina: 1
Acties:

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28
Onderstaande foto zegt al genoeg, lijkt me...

Afbeeldingslocatie: http://de-haan.nu/pics/vreemd.jpg

Hoe komt het dat die flare er zo vreemd uitziet?
Dit is de enige foto die hier last van heeft, en ik heb wel meer foto's gemaakt met de zon in de bovenhoek, maar daar was niets op te zien.

[ Voor 33% gewijzigd door Marco op 30-03-2005 13:11 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit is overbelasting van je CCD :) Soms met hele snelle sluitertijden zoals 1/8000e kan het ook voorkomen, en dus ook met lens flares van de zon. Je CCD kan het felle licht dan niet goed interpreteren en maakt er zoiets groenigs van in zo'n geval.

edit: ook nog een andere beschrijving gevonden die erin meespeelt:
This is simple. The CCD is reflective to some degree, and under certain situations, light will reflect off the CCD to the rear lens element and then back to the CCD where it's picked up again.

It can occur with all digital cameras and under very specific circumstances, typically when shooting into a bright light source and with certain f-stops.

Usually the blob is red, but the green here may be from white balance issues combined with lens coatings.

[ Voor 52% gewijzigd door Remy op 30-03-2005 13:18 ]

LinkedIn
Instagram

• Marco
Ok, duidelijk. :)
Ik ben ook nog een paar foto's tegengekomen waarbij er een stofje van 3mm lang op de CCD zat. :(

• Remy

Remy

Overigens schijnt dit alleen voor te komen als de zon aan de rand van het beeld is: als de zon wat meer naar het midden staat valt het al heel wat meer mee. Een andere manier om het te voorkomen is om een lagere sluitertijd te kiezen en je diafragma dicht te gooien: f/11 ~ f/22 met een sluitertijd van max 1/250e of 1/500e bijvoorbeeld. Boven de 1/250e neemt de electronische shutter van de D70 het over van de mechanische, en het kan gebeuren dat dat dus niet helemaal soepel loopt bij de hoge sluitertijden :)

LinkedIn
Instagram

• Marco
Deze is gemaakt op f/13, 1/640s en 18mm.
En ik vermoed dat de kans groter is naarmate je shot wijder is.

• Remy

Remy

Yups, klopt. Ken Rockwell is dit fenomeen ook es tegengekomen met zijn D70:
I even found a problem the measurebators haven't yet: I once got an artifact where a dark band spread across the image crossing the sun! This happened once in a series of images, so I don't care. Here's what it looks like:
Afbeeldingslocatie: http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/DSC_2881_darkband.jpg
Guess what: this isn't blooming. Look carefully and you'll notice that the disk of the sun is outside the top of the image. The dozens of similar images with the sun actually in the photo as I intended and the horizon straight were fine. What happened is that the sun leaked through the black paint on the edge of the CCD. CCDs need to see black along the edges outside the image so they can calibrate the rest of the active image to what black should look like. If you are stupid enough to focus the direct light of the sun on the very edge of the calibration area of the CCD with an ultra-wide angle lens then the CCD presumes that the elevated brightness of the direct sun sneaking under the black paint should be black. The camera's circuits then corrected this elevated level back to black and at the same time corrected the rest of the image which left the darkened band. Moral? Compose correctly and you'll be fine.
Ik heb nu ruim 8000 shots gemaakt met mijn D70, waarvan een behoorlijk aantal buiten en met de zon erbij in verschillende standen (wel altijd met UV-filter), en ik ben nog niet zo'n groene band in een foto tegengekomen, het komt dus maar heel soms voor :)

LinkedIn
Instagram

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50

EXX

EXtended eXchange

Is een zonnekap geen goede remedie?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Marco
EXX schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 14:32:
Is een zonnekap geen goede remedie?
Niet als je recht tegen de zon in schiet.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ok, maar als ik het goed begrijp heb je dit verschijnsel omdat de zon net aan de rand van foto opduikt, niet als je recht tegen de zon inschiet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Marco
EXX schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 14:45:
Ok, maar als ik het goed begrijp heb je dit verschijnsel omdat de zon net aan de rand van foto opduikt, niet als je recht tegen de zon inschiet.
Dat is inderdaad wat ik uit het verhaal van Ken Rockwell begrijp.
Het komt dus doordat er teveel licht op de rand van de CCD schijnt, en als je de zon iets verder van de rand af houdt heb je dit probleem schijnbaar niet.
Bij foto's waar de zon de rand net niet raakt heb ik nooit problemen gehad.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dan zou een zonnekap volgens mij wel moeten helpen; die schermt toch de rand af.

• Remy

Remy

Ja, maar natuurlijk niet in beeld ;) Zonnekap helpt alleen als de zon -net- buiten beeld is, niet als de zon half of helemaal (aan de rand) in beeld is :) Zou nogal lomp zijn als de zonnekap het beeld zou verkleinen hè :o

LinkedIn
Instagram

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:05:
Dan zou een zonnekap volgens mij wel moeten helpen; die schermt toch de rand af.
Ja, maar er is altijd een kleine marge. het probleem treedt nou net op als de lichtbron zich ergens in de ruimte tussen de rand van het beeld en de zonnekap bevindt. Je kan uiteraard een zonnekap maken/aanpassen zodat die marge 0 is, maar dat zou wel inhouden dat je enorme problemen gaat krijgen om het boeltje lekker aan te laten sluiten. Tevens zal je die zonnekap dan niet meer kunnen gebruiken met een zoomlens (of je moet je zonnekap specifiek aanpassen op de kortste brandpuntsafstand). Moraal van dit verhaal: nee, een zonnekap helpt niet ;)
Pagina: 1