Toon posts:

CPU fan snelheid wisselt op Asus A8N-SLI ?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb een Asus A8N-SLI Deluxe moederbordje en heb daarop een Arctic Silencer64 Ultra TC-L maar, zodra ik de computer opstart gaat de fan eventjes aan en slaat daarna direct weer uit en daarna gaat ie langzaam weer steeds sneller lopen maar blijf nog steeds op ongeveer 800RPM lopen in plaats van 1000-2500RPM die hij normaal hoort te lopen...

Wat ik zelf al heb uitgezocht is als ik de 3pins kabeltje op de CPUfan ingang op het moederbord steek dan doet ie zo raar maar, als ik het zelfde kabeltje op een chassisfan ingang steek draait ie wel gelijk op 1000 tot 2500RPM.

Ik heb dit forum al afgezocht en al gegoogled maar kan er niks over vinden. Ook niet in de manual van de mobo zelf niet.

Is er iets mis met mijn mobo of met de fan zelf?

Greetz Daniel

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heeft dat niet te maken met Cool&Quiet?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik weet niet zogauw hoe het ookal weer heet bij AMD, maar wordt de fan misschien geregeld aan de hand van de temperatuur van de processor? Nagelang de temperatuur stijgt gaat de fan sneller draaien... iets dergelijks kan ik mij namelijk voorstellen.

Inderdaad zoals hierboven te lezen "Cool&Quiet" heeft hier waarschijnlijk mee te maken. Kijk eens in de BIOS of je die optie uit kan schakelen en kijk wat de fan dan doet. Overigens, wanneer de temperatuur van de processor echt te hoog wordt is er daadwerkelijk iets anders aan de hand, maar probeer eerste eens naar de optie Cool&Quiet te kijken.

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2005 11:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Kuhlie schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:31:
Heeft dat niet te maken met Cool&Quiet?
Ja dat dacht ik zelf eerst ook maar ik heb dat uitstaan dus daar zal het niet aan liggen.

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 20:20
Deze cpu fan is met een thermische sensor uit gerust. Hierdoor draait hij in het begin langzaam of niet. (koude cpu)

Mocht hij op de maximum speed draaien dan is waarschijnlijk je caseflow niet in orde.

Dus hij werkt zoals het moet.

Doe maar eens iets wat lekkere de cpu belast zul je zien dat hij harder gaat draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Dirtyharry op 30-03-2005 11:36 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27
Bij de TC fans van Arctic Cooling moet je het stuk regeltechniek van het moederbord in de bios uitzetten. Anders zijn er twee systemen die de fan langzamer laten draaien en dat lijkt me niet de bedoeling. C&C moet uit, dan zal het wel werken.
edit:
Als het niet C&C is, dan misschien een ander ding wat via het moederbord de snelheid regelt. Anders gewoon op de casefan aansluiting stoppen

[ Voor 25% gewijzigd door DaCoTa op 30-03-2005 11:34 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DirtyHArry schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:33:
Deze cpu fan is met een thermische sensor uit gerust. Hierdoor draait hij in het begin langzaam of niet. (koude cpu)

Mocht hij op de maximum speed draaien dan is waarschijnlijk je caseflow niet in orde.

Dus hij werkt zoals het moet.
mmm dat kan ook nog, niet eens aangedacht :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:31:
Ik weet niet zogauw hoe het ookal weer heet bij AMD, maar wordt de fan misschien geregeld aan de hand van de temperatuur van de processor? Nagelang de temperatuur stijgt gaat de fan sneller draaien... iets dergelijks kan ik mij namelijk voorstellen.

Inderdaad zoals hierboven te lezen "Cool&Quiet" heeft hier waarschijnlijk mee te maken. Kijk eens in de BIOS of je die optie uit kan schakelen en kijk wat de fan dan doet. Overigens, wanneer de temperatuur van de processor echt te hoog wordt is er daadwerkelijk iets anders aan de hand, maar probeer eerste eens naar de optie Cool&Quiet te kijken.
De temperatuur die ik op Asus Probe aflees is 30graden van de CPU en 29graden van het moederbord maar, ik zal die Cool&Quiet nog een uitproberen. brb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb C&C uitgezet want, als C&C aanstaat draait ie echt heel onregelmatig. En ik heb de CPU ff flink laten werken met SetiSpy en de temp. loopt op maar de fan gaat nu ook harder draaien gelukkig. :) Dus niks mis met mijn mobo of fan. Ik maakte me alleen zorgen omdat, Asus Probe de hele tijd een warning van de fan aangaf dat ie te langzamer draaide dan 600RPM.

naja iig bedankt allemaal _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 11:53 ]

• Saeverix
  • Laatst online: 14:47
dat ligt aan Q-Fan... die heb je nog aanstaan.
die kijkt naar de CPU temperatuur. als je je pc net aan hebt is de temperatuur heel laag dus gaan de fan niet of langzaam draaien...

dus die uitzetten en t is klaar.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

op de site van je cooler staat dan hij temp gevoeilig is :P duss hij regeld zelf zijn snelheid aan de hand van de cpu temp

Vake bei te bange

Verwijderd

zet Q-fan uit, dan moet hij niet raar gaan doen, en je mag em heus wel in een chassisfanconnector drukken, je kunt de cpufan toch niet regelen in windows (bedankt ASUS :( :( )

Verwijderd

niet met asus probe nee, maar met een programma als speedfan gaat het wel gewoon

• Saeverix
maar je kunt trouwens gewoon beter Q-Fan aanhouden... dan heb je een superstil systeem.
zodra de cpu warmer wordt zet hij zelf de fan harder...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
C&Q aan, Q-Fan uit en die arctic cooler gewoon aansluiten. C&Q is niet alleen fan regeling, regelt ook je FSB, voltage en multiplier on the fly. Waar een gemiddelde Athlon XP met veel herrie tussen de 50 en 60 graden zit, loopt een Athlon64 met C&Q gewoon op een graad of 25 en een fan die je niet hoort.

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
_JGC_ schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:20:
C&Q aan, Q-Fan uit en die arctic cooler gewoon aansluiten. C&Q is niet alleen fan regeling, regelt ook je FSB, voltage en multiplier on the fly. Waar een gemiddelde Athlon XP met veel herrie tussen de 50 en 60 graden zit, loopt een Athlon64 met C&Q gewoon op een graad of 25 en een fan die je niet hoort.
Offtopic:
Nu overdrijf je toch echt hoor. Mijn zwaar overclockte Athlon XP (2400 @ 3400) loopt zit met een fluisterstille luchtkoeler op 45 graden stressed, dus niet oveclocked met het standaard voltage wil die ook wel op 35 graden of lager.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 15:52

Res-q

Redder in nood?

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 18:58:
niet met asus probe nee, maar met een programma als speedfan gaat het wel gewoon
Hoe dan? Ik kan in speedfan niet mijn chipset selecteren op een of andere manier. Ik heb 3 fans op het moederbord aangesloten (cpu fan, gpu fan - dit is een zalman koeler, en een casefan). Ik zie in Speedfan alleen de snelheid van de CPU fan, en die kan ik niet regelen...

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

jongens, AUB ga niet wat roepen als je er niets van weet.

Je kunt niets aanpassen met speedfan op de A8N SLI kwa fanspeeds. anders waren er wel 13 pagina's minder geweest in het ervaringentopic :P.

Q-fan kun je uitzetten omdat de fan zelf het regeld anders regelen 2 dingen hetzelfde en dan gaattie te traag lopen, en dan word de cpu weer te warm en dan gaatie weer harder lopen, en zo gaat dat de heel tijd door, gebruik er 1, als je die op de fan niet uit kunt schakelen, dan zet je Q-fan uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dus me pc word trager als ik ze beide tegelijk aan heb staan...

En wat gebeurd er als ik C&Q en Q-fan allebei uitzet? Word ie dan sneller of ook trager?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 16:02:
jongens, AUB ga niet wat roepen als je er niets van weet.

Je kunt niets aanpassen met speedfan op de A8N SLI kwa fanspeeds. anders waren er wel 13 pagina's minder geweest in het ervaringentopic :P.

Q-fan kun je uitzetten omdat de fan zelf het regeld anders regelen 2 dingen hetzelfde en dan gaattie te traag lopen, en dan word de cpu weer te warm en dan gaatie weer harder lopen, en zo gaat dat de heel tijd door, gebruik er 1, als je die op de fan niet uit kunt schakelen, dan zet je Q-fan uit.
Kan dus wel met speedfan. Wie weet er nou niets van...... (inkoppertje ;) )

>start speedfan
>configure
>advanced
>select je chip. IT8712F
>PWM 1 mode en zet 'm op on/off
>Set to zet je dan op off + remember it
>kijk naar je CPU fan en ie staat op off

>of zet PWM 1 mode op software controlled
>Dan kun je met + en - 't toerental van je processorfan instellen B)

Enne ter info:
Ik heb zelfs fanregeling op m'n videokaart. Met Expert Tool van Gainward.
Zodra dat tooltje start hoor ik ook nog de fan van m'n videokaart in toerental zakken.

En dan krijg je met een Asus A8N SLI Deluxe + Athlon 64 + Indirect gekoelde passieve NB koeling + CnQ + QFan + Expert tool als resultaat:
Erg stille PC tijdens internetten, tekstverwerken etc
EN heb je zonodig meer koeling=geluid zodra je bijvoorbeeld gaat gamen.
Hij draait zelfs oc op ipv standaard 1.8 op 2.4 Ghz (3000+ naar "3800 a 4000+") (kan zeker nog hoger. Dit is IMO een perfect compromis)
IDEAAL _/-\o_

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 00:01 ]

• Saeverix
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 18:03:
Dus me pc word trager als ik ze beide tegelijk aan heb staan...

En wat gebeurd er als ik C&Q en Q-fan allebei uitzet? Word ie dan sneller of ook trager?
je pc wordt niet trager of sneller. :) hij bedoelde dat je cpu fan trager of sneller gaat draaien.
je moet of het 1 of het ander gebruiken, beide tegelijk is niet geweldig.
ik gebruik zelf q-fan en dat werkt perfect. cpu fan onhoorbaar, en temperatuur geweldig (35 graden AMD 64 3500+)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Overdose, wat je zegt is niet helemaal waar.
Indien Cool&Quiet aan staat, en de juiste CPU driver is geinstalleerd in Windows, wordt de CPU indien niet zwaar belast, terug geklokt tot lagere snelheden, waardoor de CPU minder energie verbruikt, koeler blijft, en de CPU-cooler dus minder hard hoeft te draaien (in het geval van die Arctic).
Cool&Quiet heeft dus zeker wel voordelen. Q-Fan is een extra regeling, die zorgt dat de CPU koeler langzamer gaat draaien als je bijvoorbeeld een boxed CPU-koeler gebruikt. De standaard CPU-koelers zijn namelijk niet temperatuurgestuurd. Daar komt Q-Fan dus om de hoek kijken, die zorgt dan voor het afremmen van de fanspeed van de CPU-koeler.

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

sry voor dit schopje maar ik heb een tray AMD64 3200+ op mijn A8N mobo. Daarop heb ik een CoolerMaster gezet. Nu vraag ik me af of Q-fan het met deze koeler het wel doet. Hoe kan ik dat controleren?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Waarom zou Q-fan het niet doen? Bij mijn weten verlaagt Q-fan gewoon het voltage / frequentie van de fan aansluiting op je moederbord, ik heb zelf een ASUS A7N8X en ik heb nog geen een koeler gezien welke niet met Q-fan overweg kon op mijn moederbord.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
razoon schreef op maandag 09 mei 2005 @ 15:24:
sry voor dit schopje maar ik heb een tray AMD64 3200+ op mijn A8N mobo. Daarop heb ik een CoolerMaster gezet. Nu vraag ik me af of Q-fan het met deze koeler het wel doet. Hoe kan ik dat controleren?
Gebruik een prog zoals speedfan om de fanspeed te checken. Kijk vervolgens op het doosje wat de max rpm is van de fan. Standaard draait hij op de max, werkt Q-fan draait ie op een stuk lager snelheid. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Satch op 09-05-2005 15:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 22:55:
[...]

Kan dus wel met speedfan. Wie weet er nou niets van...... (inkoppertje ;) )

>start speedfan
>configure
>advanced
>select je chip. IT8712F
>PWM 1 mode en zet 'm op on/off
>Set to zet je dan op off + remember it
>kijk naar je CPU fan en ie staat op off

>of zet PWM 1 mode op software controlled
>Dan kun je met + en - 't toerental van je processorfan instellen B)

Enne ter info:
Ik heb zelfs fanregeling op m'n videokaart. Met Expert Tool van Gainward.
Zodra dat tooltje start hoor ik ook nog de fan van m'n videokaart in toerental zakken.

En dan krijg je met een Asus A8N SLI Deluxe + Athlon 64 + Indirect gekoelde passieve NB koeling + CnQ + QFan + Expert tool als resultaat:
Erg stille PC tijdens internetten, tekstverwerken etc
EN heb je zonodig meer koeling=geluid zodra je bijvoorbeeld gaat gamen.
Hij draait zelfs oc op ipv standaard 1.8 op 2.4 Ghz (3000+ naar "3800 a 4000+") (kan zeker nog hoger. Dit is IMO een perfect compromis)
IDEAAL _/-\o_
Jij hebt dus geen Asus A8N sli, dat wil niet wat jij hebt beschreven, de multipliers en dividers werken wel, ik heb een fannetje op de northbridge zetten, en nu kon ik met de divider op 2 zetten, en toen ging hij op 2800 rpm draaien in plaats van 5600 rpm. dat werkte dus wel, maar waarom werkt softwarematig niet :S, speed03 springt wel op 100%, maar als je het verlaagt blijft de rpm hetzelfde, maar met die dividers en multipliers kom je een heel eind. Sake bedankt _/-\o_ nu kunnen de mensen eens uitviegeleren wat de goede dividers en multipliers zijn, ik had gezien dat 5200 rpm nog kon, normaal op 9000 rpm, dat is ongeveer 26/45. maxiamle divider die je kon instellen was 20, dus dan word dat... 9/15 ongeveer, dan moet je goed zitten.

Ps. dit gaat naar het asus sli topic.
Pagina: 1