Toon posts:

Parallelle kabel vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een urenregistratiedoosje (je weet wel, zo'n apparaat met van die kaarten dat checkt of je wel naar je werk geweest bent) te maken. Het ding moet worden aangesloten op een Windows 98 computer. Dat gaat via een parallelle kabel. Echter, het kabeleinde is een vrouwtje, terwijl de parallelle kabel ook als vrouwtje achter op de computer zit. Dat past dus niet. Kabels zijn strict hetero.

Bovendien is er het probleem dat de parallelle poort al in gebruik is op de computer in kwestie. Daarom de volgende vragen:

- Kun je op 1 parallelle poort meerdere apparaten aansluiten (gezien de werking lijkt me dit onmogelijk, maar ik vraag het voor de zekerheid)

- Waarom maken mensen parallelle kabels met een vrouwtje (gaatjes) op het einde als ik zelf op de oudste computers nergens een mannetjes (pinnetjes) parallelle poort zie?

- Wat is slim? Een tweede parallelle poort in de computer zetten, namelijk een mannetje. Of via een parallel naar USB converter werken? Deze bijvoorbeeld: http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=861. Misschien kan ik in het computermuseum hier nog wel een mannetjes parallelle poort voor in die computer vinden...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je zegt dat de communicatie een parallelle kabel gebruikt. Uit je beschrijving krijg ik echter het idee dat het een seriele kabel betreft, die wel een 25-polige aansluiting heeft. Je bent misschien gewend aan de hedendaagse 9-polige aansluitingen, maar de originele seriele aansluiting is wel degelijk 25-polig. Weet je zeker dat het een parallelle poort is ? Hoe zie de aansluiting aan de andere kant eruit, ook een 25-polige, of een 36-polige Centronics-connector (geen pennetjes, maar een plastic strook met contacten aan weerszijde) ? Voor het soort toepassing is een seriele poort gebruikelijker.

Overigens zijn gender-changers 25-polig vrouwtje/vrouwtje in elke winkel en op elke beurs verkrijgbaar voor een paar euro. Wil je meer dan 2 systemen aansluiten op de computer, dan zijn er kaarten beschikbaar met 1 of 2 seriele aansluitingen op de kaart, of een connector waarop je een doos met seriele aansluitingen zet, dan kun je desnoods tot honderden gaan.

Verder nog technisch : hoewel de hardware en het protocol op de parallelle poort in principe geschikt zijn voor gebruik van meerdere apparaten, ben ik dat nog niet in de praktijk tegengekomen.

[ Voor 32% gewijzigd door mvdejong op 30-03-2005 12:46 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

2 apparaten op je parallel kan prima. Denk maar aan de combinatie printer / scanner, of het verloopje dat je vroeger bij je zipdrive kreeg. Of zo'n auto-switch kastje voor paralelle printers. Of het tegelijkertijd gaat werken, weet ik echter niet.
Ik zou gewoon een paralelle kaart voor je pc gaan halen, net zo makkelijk. Kwestie van ff rondbellen en zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje, je hebt gelijk. Het gaat om een 25 polige aansluiting en met echte 'ouderwetse' pinnetjes, geen contacten zoals jij beschrijft. Een seriële kabel dus. Ik zal even in het museum gaan kijken hier of ik ergens zo'n gender changer en een extra seriële poort kan vinden. Wat vind je van een USB - seriëel oplossing? Bedankt voor je reply :)

@ mod: een title change is hier wel op z'n plaats geloof ik }:O

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 13:02 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:02:
Wat vind je van een USB - seriëel oplossing?
Voor zover ik weet bestaat USB-serieel niet, alleen USB-parellel?

Correct me if I'm wrong, though :)

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 30-03-2005 13:06 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat er op hele oude computers een mannelijke seriële poort zat? Die vrouwelijke kabel waar het om gaat zat namelijk volgens mij zonder verdere geslachtsveranderaar op die computer aangesloten... Ik heb even rondgeneusd op de afdeling prehistorische hardware (Geweldig. Ik kwam een harddisk van bijna een vierkante meter tegen. 100 Mb :+) en ik heb een tweede seriële poort buit gemaakt. Morgen die computer eens open maken en op zoek naar een converter. Bedankt voor de replies tot dusver.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:13:
Kan het zijn dat er op hele oude computers een mannelijke seriële poort zat?
Het was toch zo dat seriële poorten mannetjes waren, en paralelle vrouwtjes?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:02:
Een seriële kabel dus. Ik zal even in het museum gaan kijken hier of ik ergens zo'n gender changer en een extra seriële poort kan vinden. Wat vind je van een USB - seriëel oplossing? Bedankt voor je reply :)

@ mod: een title change is hier wel op z'n plaats geloof ik }:O
Je hebt nu dus niet een gender-changer nodig, maar een 25M->9F verloop-stukje. Elke computer-winkel zou je dit moeten kunnen leveren, en op de meeste computer-beurzen zie je ze overal liggen.

Een "normale" PC (voor zover dat bestaat) heeft 2 seriele poorten, tegenwoordig in 9-polige aansluiting, voor een Win98-systeem zou een daarvan in gebruik kunnen zijn voor een seriele muis.

USB->serieel ben ik geen groot fan van. Ik heb van mijn bedrijf een laptop zonder seriele poorten, maar als UNIX-beheerder moet ik hem veel als console-terminal gebruiken, dus seriele poorten waren onvermijdelijk. De standaard door het bedrijf geleverde USB->serieel adapter, en ook de PCMCIA->serieel adapter, waren volslagen !@#$%^&*, ze hadden een ruis van > 1.5 V (wat meer is dan de signaal-drempel volgens de RS-232-specificaties), waardoor sommige apparaten een voortdurende stroom van input zagen. Ik heb uiteindelijk uit Engeland een USB-2COM laten overkomen, veel volumineuzer maar tenminste wel conform specificaties. Die is ook noodzakelijkerwijs voor een blinde collega aangeschaft, aangezien zijn > 10kEUR braille-leesregel ook niet met de standaard-voorzieningen overweg kon.

Een gewoon dual RS-232-kaartje is best te vinden tegen een redelijke prijs, heb je (veel) meer nodig dan moet je naar de producten van Digi International gaan kijken.

Nog 2 alternatieven als je gek wil doen : een seriele terminal-server, dan kun je de apparatuur over het netwerk benaderen, of een SCSI-terminal-server, dan heb je 10-tallen seriele poorten aan je SCSI-controller hangen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35

BCC

Pinter/Paralelle poort (vrouwtje):

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2002/507/Rear_Port.gif

Seriele poort (mannetjes):

Afbeeldingslocatie: http://www.vpedal.com/images/two_serial.gif
Dit zijn de 9 Pins varianten. 25 Pins zijn ook mannetje, maar dan net zo breed als een printerpoort.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1