[Linux Server] Welk pakket moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Al enige tijd draai ik een web-/ftp-/mailserver. Dit doe ik momenteel nog steeds onder een Windows OS. Aangezien mijn server niet de meeste snelle bak is, maar goed genoeg voor dit standaard werk, wil ik Linux weer eens gaan gebruiken om daarop mijn server te draaien. Ook moet er een printerserver op draaien voor mijn HP printer.

Een aantal jaar terug heb ik ook linux gebruikt, maar dit heb ik na een jaartje of twee opgegeven omdat ik te weinig tijd had om nog veel linux te kunnen/willen leren. Inmiddels is dit weer veranderd.

Nu heb ik me weer verdiept in de mogelijke linux pakketten, maar het zijn er zoveel geworden dat ik er bijna geen wijs meer uit wordt. Ik gebruikte altijd Red Hat of Mandrake Linux, maar beiden zijn niet meer gratis en ik wil er voorlopig nog niet voor betalen, aangezien ik eerst weer even het linux gevoel terug wil krijgen. Wie weet dat ik daarna ooit wel een officiele versie aanschaf.

Mijn vraag is dus eigenlijk welke linux versie ik het beste kan gebruiken als beginner, maar waarmee ik wel alle bovenstaande eisen kan gebruiken. De linux versie moet dus oa. Apache draaien voor mijn website (belangrijkste deel) en een mailserver hebben erin.

Ik zat zelf aan FreeBSD te denken, maar heb totaal geen idee welke pakketten daarbij allemaal geleverd worden.

Welke raden jullie mij aan?

Profile

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Ik zelf zou kiezen voor SUSE nieuwste versie ( 9 of zo)
werkt het makkelijkste, ook door een goeie GUI

Suc6

[ Voor 28% gewijzigd door 2bmws op 30-03-2005 07:41 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Voor dit soort vragen is er in NOS een speciaal topic: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Afgaande op wat je hebt gepost zou ik Debian nemen: volledig gratis, hele grote userbase, snelle securityfixes.
In het begin heb je wel iets meer moeite om het te snappen maar dat betaald zich later zeker terug.

Verwijderd

Hola,

Ik zou eens kijken naar Clarkconnect. Dit is een linux distro die speciaal voor dit soort (server ) doeleinden wordt gebruikt. Heeft maar weinig nodig , dus draait ook prima op oud bakkie. Verder alles via web interface vanaf een client in te regelen. Bevat alle genoemde onderdelen van samba tot web, mail, firewall, ftp en nat router om internet te delen. www.clarkconnect.com (de home versie is gratis en ergens rond de 300 MB )

Groet Lenbasis

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Speciaal voor dit soort vragen hebben we Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 .
En als je dingen als apache wil draaien, hoef je je bij geen enkele distributie of BSD af te vragen "welke pakketten er allemaal bijgeleverd worden" :)

Dit topic is gesloten.