Waarom nieuw jaar op 1 januari?

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• svanzon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Waarom dit is weet ik niet zeker, weet wel de verder (Heilige) feestdagen.
  • Vooraf aan kerst is het 4 weken Advent
  • 24 December - Geboorte Jezus
  • 1ste Kerstdag - Feest Geboorte Jezus
  • 2de kerstdag - Extra vrije dag, hebben ze maar een feestdag van gemaakt
  • Witte Donderdag - Laatste avondmaal
  • Goede Vrijdag - Kruisiging & Sterven van Jezus
  • 1ste Paasdag - Wederopstanding van Jezus
  • 2de Paasdag - Extra vrije dag, hebben ze maar een feestdag van gemaakt
    40 dagen later
  • Hemelvaart - Jezus vaart op ten Hemel
    10 dagen later
  • Pinksteren - Uitstorting van Geest en uitzending Apostelen
Misschien klopt het niet helemaal wat ik nu genoteerd hebt, maar verbeter me gerust graag zelfs. De lijst is wat aangepast met hulp van mede tweakers die hebben gereageerd in dit draadje.

Maar om weer terug te komen op Nieuwjaar 1 januari. De reden waar dat die datum gekozen is, is volgens mij door het volgende:

God had 7 dagen (inclusief rust- zondag) nodig om de aarde te schapen. Jezus is geboren op 1ste kerstdag 25 december. 1 Januari is precies 7 dagen, de hoeveelheid dagen die nodig waren om de aarde te schapen, na de geboorte van Jezus op 25 december. Zodoende dat besloten is om op die datum de moderne nieuwe telling te laten starten.

Een vriend van mij was het hier niet mee eens en zei dat het te maken had met het heelal de stand van de aarde tov. de zon enzovoort. Waarop ik antwoorde dat me dat niet logisch leek omdat de lente, zomer, herfst en winter juist op de 21ste steeds begint. Als de telling daar te maken mee zou hebben zouden ze die wel logisch hebben neergezet en zo het Nieuwjaar op de hedendaagse 21ste laten beginnen. Zodat het steeds op de 1ste van seizoen zou veranderen.

Maar ok ik heb nu 2 situaties geschets, welke het is weet ik dus niet en ik zou dat graag te weten komen. Een eventuele 3de scenario bedacht ik later net voor het posten van dit draadje, die zal ik nu omschrijven.

Dit scenario is dat er al een telling was die op 1 januari begon maar dat ze met de geboorte van Jezus gewoon de telling weer op "0" hebben gezet. Dit lijkt mij ook waarschijnlijk en kan gerust de goede reden zijn.

Zouden jullie kunnen toelichten of uitleggen hoe het nu precies zit, is 1 van bovenstaande de (gedeeltelijk) goede of is het een geheel andere reden. Ik zou het graag willen weten want ik ben er nu toch wel nieuwsgierig naar. Als er trouwens zoals boven gezegd nog fouten zit in mijn opsomming van feestdagen dan zou ik dat graag willen horen zodat ik het aankan passen om een goeie openingspost te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door svanzon op 18-05-2007 16:44 ]

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Tourniquet

Hiya, fellas!

Volgens wikipedia:
Lang geleden begon het nieuwe jaar bij het begin van de lente, als de natuur weer tot leven kwam, of begin januari, als de dagen beginnen te lengen. Bij de invoering van het christendom wilde de Kerk een eind maken aan de heidense gewoonten rond deze nieuwjaarsviering, en riep 1 januari uit tot bid- en boetedag om de besnijdenis van Jezus (8 dagen na de geboorte) te vieren. Maar ook daarna vierde men het nieuwe jaar nog rond de oude heidense data, maar ook op Sint Maarten (11 november); de eerste adventsdag; de zonnewende (rond 21 december); of Maria Boodschap (25 maart). De Spaanse landvoogd Requesens besloot in 1575 dat het nieuwe jaar officieel op 1 januari begon.

De Babyloniërs brachten rond 2600 v.C. een koningsoffer. Ze meenden dat op nieuwjaarsdag de koning het mikpunt van de goden zou zijn, dus vervingen ze de koning tijdelijk door een slaaf of een ter dood veroordeelde, reden hem als koning rond en offerden hem tenslotte. Zo werd het kwaad een jaar afgewend.

De oude Germaanse oud-en-nieuwviering werd in de winter gevierd, duurde 12 dagen en nachten en heette 'joelfeest'. Het joelfeest begon op 25 december, als de dagen gingen lengen, en duurde tot 6 januari, het huidige Driekoningen. Rond de 8e dag, ofwel 1 januari, was het hoogtepunt met grote vuren, dierenoffers en veel eten en drinken. In hedendaagse paganistische religies (o.a. Wicca) wordt Yule gevierd rond 21 december.

Bij de Romeinen begon het nieuwe jaar op 1 maart, totdat Julius Caesar in 44 v.C. de Juliaanse kalender invoerde, vanaf die tijd was nieuwjaar op 1 januari. De Romeinen offerden sindsdien op die dag aan de god Janus (waarnaar januari is genoemd) om hem mild te stemmen voor het aankomende jaar. Dit begin van het jaar in maart komt nog tot uiting in de namen van onze maanden september ("zevende maand"), oktober ("achtste maand"), november ("negende maand") en december ("tiende maand").
Vandaar dus 1 januari. :)

Over de andere dagen:
Eerste Kerstdag is de eerste dag van het Kerstfeest. Eerste Kerstdag vindt altijd plaats op 25 december.

In de Germaanse traditie was 25 december de eerste dag van het twaalfdaagse joelfeest, waarop gevierd werd dat de dagen weer langer werden. Constantijn de Grote koppelde dit Germaanse feest aan de geboorte van Jezus en bepaalde dat Kerstfeest voortaan altijd op 25 december moest worden gevierd.
Pasen wordt gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Paaszondag valt ongeveer in het midden van de jaarlijkse paascyclus en bepaalt ook wanneer de andere kerkelijke feestdagen binnen deze cyclus vallen. Zo valt Aswoensdag, waarmee de carnavalsperiode wordt afgesloten, altijd 46 dagen vóór Pasen, Hemelvaartsdag altijd veertig dagen later, Pinksteren altijd op de 7e zondag na Pasen.
1ste Paasdag - Herijzing van Jezus
2de Paasdag - Wederopstand van Jezus
Dit klopt niet. 1e paasdag is de opstanding, 2e paasdag is gewoon een extra dag zonder symbolische betekenis.

[ Voor 91% gewijzigd door Tourniquet op 30-03-2005 02:24 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46

Orac

Ik mis je papa.

2e kerst-/paas- en pinksterdag zijn volgens mij niet echte feestdagen. In Nederland hebben we te weinig nationale feestdagen, vandaar die "2e" dagen (heb ik ooit gehoord).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Nieuwjaar op 1 januari is uitgevonden door de oude Romeinen. In de door Julius Ceasar vastgestelde kalender werd dit 46 v. Chr definitief bepaald. Ook daarvoor begon het jaar in het Romeinse Rijk al op 1 januari, omdat dan de ambtstermijn van de consuls begon.
bron (o.a.)

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

Quintus

Eg wel! Dus....

Vooraf aan kerst is het vier weken Advent

-1ste Kerstdag - Geboorte Jezus
-2de kerstdag (Extra dag uit de tijd dat men nog meer uren per dag werkte ten gunste van de arbeiders)
-Witte Donderdag - Laatste avondmaal
-Goede Vrijdag - Kruisiging & Sterven Jezus
- 1ste Paasdag - Opstanding van Jezus
- 2de Paasdag - (Extra dag uit de tijd dat men nog meer uren per dag werkte ten gunste van de arbeiders) Na Pasen 40 dagen later
- Hemelvaart Jezus vaart op ten hemel
en weer 10 dagen later
- Pinksteren. (Uitstorting van de Geest en uitzending Apostelen)

[ Voor 68% gewijzigd door Quintus op 30-03-2005 02:28 ]

Unknown

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Voor zover ik het als kind heb begrepen waren Kerstmis, Pasen en Pinksteren zulke belangrijke momenten in het Katholieke geloof dat je deze niet op één dag kon vieren.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
KroontjesPen schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 09:22:
Voor zover ik het als kind heb begrepen waren Kerstmis, Pasen en Pinksteren zulke belangrijke momenten in het Katholieke geloof dat je deze niet op één dag kon vieren.
Dan hadden ze die als nog allemaal in dezelfde week kunnen stouwen ffs :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

svanzon schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 01:37:
God had 7 dagen (inclusief rust- zondag) nodig om de aarde te schapen. Jezus is geboren op 1ste kerstdag 25 december. 1 Januari is precies 7 dagen, de hoeveelheid dagen die nodig waren om de aarde te schapen, na de geboorte van Jezus op 25 december. Zodoende dat besloten is om op die datum de moderne nieuwe telling te laten starten.
Volgens mij hebben we daarom een week van 7 dagen :P

Jezus is geboren jaren (lees eeuwen) na het schapen van de aarde. Tijdens het schapen werd eerst adam en daarna eva geschapen, welke de voorouders van _alle_ mensen zijn.
Het is dus niet zo dat eerst jezus werd geboren om vervolgens de wereld te schapen :P

En dat weet ik terwijl ik niet gelovig ben :P

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Jezus is niet op 1e kerst dag geboren
we vieren het alleen op die dag omdat het dan samenvalt met ander feest zodat het geintegreerd kon worden in die tijd.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Titel fixed: 1 vraagteken in de titel lijkt me genoeg.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Carsten
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:43
Inderdaad, eerste kerstdag is op 25 december, omdat het dan samenvalt met het zonnewende feest wat al lang gevierd werdt voordat het hele christendom was "uitgevonden".
De zelfde redenatie gaat op voor de zondag, als vrije dag. Dit was al een dag ter vereing van de zon, vandaar ook zondag.
Veel van deze datums en dagen stamen dus al van voor het christendom en grijpen terug op natuur vererings geloven.
Ik denk dus dat je de oorzaak veel eerder moet zoeken en moet kijken naar wanneer de jaartelling zoals we hem nu kennen is bedacht,

Verwijderd

de gelovigen hebben een verhaal en tijdslijn gemaakt van de huidige feestdagen, en dagen van de week. verder is het allemaal wetenschappelijk bepaald, en dat vind ik wat geloofwaardiger dan wat leuke bijbel verhaaltjes.

geen flame tegen de gelovigen maar zo denk ik erover.

Verwijderd

op 25 december word de geboorte van jezus gevierd maar hij is toen niet geboren hij is op 24 augustus geboren.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Heb je er al aan gedacht dat 1 januari gewoon een naam voor een dag is? Het had ook op (onze) 11 maart kunnen zijn, en dan zou dat 1 januari hebben geheten. Astronomen wisten al heel vroeg hoe lang een jaar, de jaargetijden en een maand duurden. Het is logisch om te beginnen bij een van deze. De dag waar je begint noem je 1 januari.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Maar om weer terug te komen op Nieuwjaar 1 januari. De reden waar dat die datum gekozen is, is volgens mij door het volgende:

God had 7 dagen (inclusief rust- zondag) nodig om de aarde te schapen. Jezus is geboren op 1ste kerstdag 25 december.
Dat er zeven dagen tussen zitten is puur toeval. Nofi, maar is het ooit al in je opgekomen dat het redelijk logisch is om het nieuwe jaar op de eerste dag van het jaar te vieren 7(8)7? De huidige westerse kalender is gebaseerd op de gregoriaanse (kerkelijke, want ontworpen door een paus Gregorius) kalender, die op zijn beurt weer steunt op de juliaanse kalender. Die laatste was een door Julius Caesar aangepaste versie van de Romeinse kalender (vandaar de maand juli <= Julius). Later werd er door zijn opvolger en adoptiefzoon, Octavianus Augustus, nog een maand toegevoegd die hij - bescheiden als hij was - naar zichzelf noemde. De andere maanden (oorspronkelijk 10, maar ondertussen al 12 - zie de Latijnse telwoorden septem / zeven, octo / acht, novem / negen, decem / tien) van de kalender werden ingekort om het geheel te doen passen.

Januari (afgeleid van het Latijnse 'Janus', de god met twee hoofden, die zowel het oude jaar 'uitkeek' als het nieuwe jaar 'inkeek') is in de westerse kalender altijd de eerste maand van het jaar geweest voor zover ik weet. De keuze voor 1 januari in de hedendaagse westerse samenleving is een even logische als pragmatische beslissing. Met de stand van de aarde of maan (of zon, maar technisch gezien is het een ster en die beschrijft geen baan in de ruimte :p) ofzo heeft dat niets te maken. Bepaalde gebeurtenissen zoals de winterzonnewende (waar Kerstmis, oorspronkelijk een heidens feest om het einde van de winter te vieren, op gebaseerd is) vallen elk jaar op een andere dag (wel binnen een bepaalde 'marge' - je zal die winterzonnewende bv. nooit begin september zien vallen, daarvoor is onze kalender te nauwkeurig). Astronomisch begint de winter bijvoorbeeld zelden op 21 december; al dat is een algemeen aanvaard standpunt, omdat het makkelijk te hanteren is als referentie (maar wetenschappelijk niet 100% correct).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

edit:
k, blijkbaar halve dubbelpost...

[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 30-03-2005 22:52 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Greenstick
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

Men heeft het altijd over "de derde dag verrezen uit de doden" in de Bijbel....
Op Goede Vrijdag stierf Jezus, en werd hij begraven. Maar dan is het in ene op Zondag Pasen, de dag waarop Jezus verrees :? Dat zijn toch echt maar 2 dagen (of misschien zelfs 1 als je het wat krapjes bekijkt), en dus geen 3 dagen :/

Dus eigenlijk was Goede vrijdag niet op vrijdag, of was Pasen op een andere dag dan we het vieren?

Of ben ik nu nogal in de war :?

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

makje

Professioneel prutser

vrijdag is de eerste dag dat hij dood is
zaterdag de 2e dag
zondag de 3e dag

Er staat ook OP de derde dag, en niet: na 72 uur 8)7

9800x3d

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mag ik de heren erop wijzen dat de Bijbel, ondanks zijn onschatbare waarde voor de westerse cultuur, nog altijd geen geschiedenisboek is, en dat zelfs die soms fouten bevatten?

Pin je niet vast op data in de Bijbel! Veel daarvan hebben nù wel een symbolische waarde, maar hadden dat toen niet. Niemand heeft, toen Jezus geboren werd, beslist: 'Die jongen is er, nu moeten we maar terug van nul beginnen'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 21:00:
op 25 december word de geboorte van jezus gevierd maar hij is toen niet geboren hij is op 24 augustus geboren.
Waarom schrijf je dat? Ik krijg steeds meer de indruk dat Jezus' feestdagen gebaseerd zijn op "heidense" feestdagen, maar "the 24th of august doesn't ring a bell".
Zoijar schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:25:
Heb je er al aan gedacht dat 1 januari gewoon een naam voor een dag is? Het had ook op (onze) 11 maart kunnen zijn, en dan zou dat 1 januari hebben geheten. Astronomen wisten al heel vroeg hoe lang een jaar, de jaargetijden en een maand duurden.
[Nog een dubbelpost]
Uhm, volgens mij hadden de oude Romeinen 10 maanden (Primus, Secundus, Tertius, Quaternus, Quintilis, Sextilis, Septimis, Octobris, Novembris en Decembris (fouten voorbehouden)) van 36 dagen (en 5 feestdagen); de assimilatie van de griekse goden Mars, Aphrodite, Maia en Juno gaf de naam aan de eerste vier maanden (Maart, April, Mei, Juni). Na de Juliaanse (van Julius Caesar) kalenderhervorming werd het aantal maanden uitgebreidt tot 12, met de introductie van de maanden van Janus en Februus (2 romeinse goden). Daarna werden de vijfde en zesde maand hernoemd tot 'Juli' en 'Augustus' (de opvolger van Juultje). [Was er een Augustijnse kalenderhervorming?] (Latere hernoemingen van de zevende en achtste maand naar latere keizers waren niet succesvol.)
Borromini schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:15:
Niemand heeft, toen Jezus geboren werd, beslist: 'Die jongen is er, nu moeten we maar terug van nul beginnen'.
Volgens mij is Jezus dan ook (minstens) 4 voor Christus geboren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 23:25 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:17:
[...]
Waarom schrijf je dat? Ik krijg steeds meer de indruk dat Jezus' feestdagen gebaseerd zijn op "heidense" feestdagen, maar "the 24th of august doesn't ring a bell".
24 Augustus betwijfel ik ook (ik heb nog nooit een betrouwbare bron gezien met een exacte datum), maar het is vrij waarschijnlijk dat het in de zomer was, onder andere gebaseerd op verhalen (en liederen) over herders die in het veld bij de schapen lagen. Daarvoor was (en is) het ook daar in de winter te koud.
Volgens mij is Jezus dan ook (minstens) 4 voor Christus geboren.
Sterker, dat is ondertussen wel vrij zeker, de fout is teruggevoerd op een Griekse monnik die een rekenfout heeft gemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Freee!! op 30-03-2005 23:28 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

[Nog een dubbelpost]
Uhm, volgens mij hadden de oude Romeinen 10 maanden (Primus, Secundus, Tertius, Quaternus, Quintilis, Sextilis, Septimis, Octobris, Novembris en Decembris (fouten voorbehouden)) van 36 dagen (en 5 feestdagen); de assimilatie van de griekse goden Mars, Aphrodite, Maia en Juno gaf de naam aan de eerste vier maanden (Maart, April, Mei, Juni). Na de Juliaanse (van Julius Caesar) kalenderhervorming werd het aantal maanden uitgebreidt tot 12, met de introductie van de maanden van Janus en Februus (2 romeinse goden). Daarna werden de vijfde en zesde maand hernoemd tot 'Juli' en 'Augustus' (de opvolger van Juultje). [Was er een Augustijnse kalenderhervorming?] (Latere hernoemingen van de zevende en achtste maand naar latere keizers waren niet succesvol.)
De Romeinen voor Julias Caesar hadden om en om 12 en 13 maanden per jaar. Elke maand was evenlang als een maanfase (omstebuurt 29 en 30 dagen, later is dit door de ijdelheid van Caesar en Augustus een beetje door de war geschopt :)). De namen van de maanden waren inuaurus, februarius, martius, aprilis, maius, inius, quinctilis, sextilis, september, october, november, december. Later werd quinctilis Julius en sextilis Augustus.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:32:
[...]
De Romeinen voor Julias Caesar hadden om en om 12 en 13 maanden per jaar. Elke maand was evenlang als een maanfase (omstebuurt 29 en 30 dagen, later is dit door de ijdelheid van Caesar en Augustus een beetje door de war geschopt :)). De namen van de maanden waren inuaurus, februarius, martius, aprilis, maius, inius, quinctilis, sextilis, september, october, november, december. Later werd quinctilis Julius en sextilis Augustus.
Leuk, maar dat zijn er maar 12 en je zegt 13. Hoe heette de 13e maand :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Mr. Liu schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:27:
...onder andere gebaseerd op verhalen (en liederen) over herders die in het veld bij de schapen lagen. Daarvoor was (en is) het ook daar in de winter te koud.
We zitten ongetwijfeld op één lijn, maar ik zou liever 's winters, zonder kachels, bij de schapen gaan liggen dan 's zomers, als hun warmte overbodig is en hun geur overweldigend wordt...
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:32:
Weet je het zeker? Alles wat ik tot nu gelezen heb wijst erop dat er oorspronkelijk 10 maanden waren, vanwaar ons 'December'. Ik meen dat de senatoren voor Julius er chronologisch veelvuldig een potje van maakten door aan het eind van het jaar extra feestdagen in te lassen, vandaar de Juliaanse kalenderhervorming. Uiteraard blijkt de ijdelheid van Augustus uit het feit dat de maanden 'Juli' en 'Augustus' beide 31 dagen hebben.

• svanzon
  • Registratie: Juni 2001
Ok, hier ben ik echt weer veel wijzer van geworden hoe het nu precies zit. En achteraf, dan herriner ik me weer een beetje dat het zo zat met de romeinen enzo.

Maar over die feestdagen. Zijn dit dan wel de echte data of zijn die data later maar wat verzonnen om een mooi verhaal, de Bijbel, te maken.

• Greenstick
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

makje schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:09:
Er staat ook OP de derde dag, en niet: na 72 uur 8)7
:/ B) :D Let niet op mij :X

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
svanzon schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 02:10:
Ok, hier ben ik echt weer veel wijzer van geworden hoe het nu precies zit. En achteraf, dan herriner ik me weer een beetje dat het zo zat met de romeinen enzo.

Maar over die feestdagen. Zijn dit dan wel de echte data of zijn die data later maar wat verzonnen om een mooi verhaal, de Bijbel, te maken.
verzonnen om het sprookje bijbel verhaal mooi te laten vallen op heidense feestdagen zodat deze religie makkelijker opgedrongen kon worden.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Commodus had er in ieder geval 12: Lucius, Aelius, Aurelius, Commodus, Augustus, Herculeus, Romanus, Exsuperatorius, Amazonius, Invictus, Felix, Pius. Maar moet je wel naart de romeinen kijken? Dit is dan het jaar 180; maar ik weet vrij zeker dat de oude grieken, en de babyloniers etc het veel beter wisten. Dat is pas bekend geworden bij de romeinen toen ze daar mee in contact kwamen. Het griekse denken werd naar mijn weten eerst verworpen, waarna er langzaam aan invloeden uit byzantium, babylonie, alexandrie, etc overkwamen. Dus wellicht begonnen ze met 10 maanden (? september, october, november, december lijkt er wel op ja) en zagen toen later het licht?
In 46 B.C.E. the Roman emperor Julius Caesar first established January 1 as New Year's day. Janus was the Roman god of doors and gates, and had two faces, one looking forward and one back. Caesar felt that the month named after this god ("January") would be the appropriate "door" to the year. Caesar celebrated the first January 1 New Year by ordering the violent routing of revolutionary Jewish forces in the Galilee. Eyewitnesses say blood flowed in the streets. In later years, Roman pagans observed the New Year by engaging in drunken orgies -- a ritual they believed constituted a personal re-enacting of the chaotic world that existed before the cosmos was ordered by the gods.

As Christianity spread, pagan holidays were either incorporated into the Christian calendar or abandoned altogether. By the early medieval period most of Christian Europe regarded Annunciation Day (March 25) as the beginning of the year. (According to Catholic tradition, Annunciation Day commemorates the angel Gabriel's announcement to Mary that she would be impregnated by G-d and conceive a son to be called Jesus.)

After William the Conqueror (AKA "William the Bastard" and "William of Normandy") became King of England on December 25, 1066, he decreed that the English return to the date established by the Roman pagans, January 1. This move ensured that the commemoration of Jesus' birthday (December 25) would align with William's coronation, and the commemoration of Jesus' circumcision (January 1) would start the new year - thus rooting the English and Christian calendars and his own Coronation). William's innovation was eventually rejected, and England rejoined the rest of the Christian world and returned to celebrating New Years Day on March 25.
http://www.simpletoremember.com/vitals/NewYearsHistory.htm

Het kwam William dus mooi uit, 1 januari. En het bouwde voort op de romeinen. Maar voor christenen was het dus eigenlijk 25 maart.

[ Voor 123% gewijzigd door Zoijar op 31-03-2005 12:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 00:14:

[...]
Weet je het zeker? Alles wat ik tot nu gelezen heb wijst erop dat er oorspronkelijk 10 maanden waren, vanwaar ons 'December'. Ik meen dat de senatoren voor Julius er chronologisch veelvuldig een potje van maakten door aan het eind van het jaar extra feestdagen in te lassen, vandaar de Juliaanse kalenderhervorming. Uiteraard blijkt de ijdelheid van Augustus uit het feit dat de maanden 'Juli' en 'Augustus' beide 31 dagen hebben.
Ik was er niet bij, dus zeker weet ik het inderdaad niet ;) Zo staat dat in mijn lesboek Latijn. De Juliaanse kalenderhervorming zou zijn omdat er om het jaar een schrikkelmaand (de 13e maand dus, misschien had die daarom geen naam?) was, maar die werden nogal willekeurig ingevoegd, het was dus inderdaad een potje. Misschien werd die schrikkelmaand wel geheel gebruikt voor feestdagen oid, dat weet ik niet precies. Julius Caesar heeft toen de kalender samen met de astronoom Sosigenes hervormd, en die kalender gebruiken wij in grote lijnen nog steeds.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:39:
Ik was er niet bij, dus zeker weet ik het inderdaad niet ;) Zo staat dat in mijn lesboek Latijn.
Na een potje Wiki ben ik erachter gekomen dat ik in mijn eerdere posts er deels naast zit.
De Romeinen begonnen met een op de maan gebaseerde kalender van 10 maanden van 30 of 31 dagen, beginnend op de lente-equinox; de winterperiode deed helemaal niet mee. Volgens traditie voegde in 713 BCE de tweede koning van Rome, Numa Pompilius, de maanden Januari en Februari aan de kalender toe; ook werden de maanden met 30 dagen verkort tot 29 dagen. Om de kalender "gelijk" te laten lopen met het zonne-jaar werd er soms een extra maand toegevoegd na Februari: de 'mensis intercalaris', soms 'Mercedonius' genoemd. De 'pontifex maximus' bepaalde wanneer intercalatie plaatsvond, dit was doorgaans om het jaar. Dit systeem leidde rond 200 en 50 BCE tot kalendercrises, waar Julius Caesar met zijn hervorming een eind aan maakte. (Later zette Gregorius de puntjes op de i.)
(Oh, het verhaal van keizer Augustus en zijn maand van 31 dagen is afkomstig van de 13de eeuwse Sacrobosco en zeer waarschijnlijk niet waar.)

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

Quintus

Eg wel! Dus....

Even nog een correctie op de openingspost.

Jezus werd geboren op kerstavond. Das nu de avond van 23 December.
De Joodse telling van een nieuwe dag begint om onze tijd 18.00 uur.
Vandaar dat volgens Joodse rekening 1e paasdag 23 december om 18.00 uur onze tijd begint.
Voor ons begint de dag om 00.00 of zo je wilt 24.00 en
dit verklaart dus het fenomeen kerstavond vooraf aan 1e kerstdag.

@ het 72 uur dood zijn probleem van eerder.

Jezus stierf op Goede Vrijdag voor (onze tijd) 18.00. (Men wilde hem voor de Sabbat dood hebben)
Dit betekent dat de zaterdag (Sabbat) tot 18.00 uur onze tijd de 2e dag is.
Op de derde dag stond Jezus op das dus vanaf zaterdag na 18.00 uur onze tijd.
Dat men het pas de volgende morgen ontdekte is doet er dan niet toe.

Bron Bijbel.

Unknown

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
volgens mij is het trouwens witte woensdag ipv witte donderdag...

Verwijderd

Zoijar schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:25:
Heb je er al aan gedacht dat 1 januari gewoon een naam voor een dag is? Het had ook op (onze) 11 maart kunnen zijn, en dan zou dat 1 januari hebben geheten. Astronomen wisten al heel vroeg hoe lang een jaar, de jaargetijden en een maand duurden. Het is logisch om te beginnen bij een van deze. De dag waar je begint noem je 1 januari.
idd.
Iemand al gedacht aan het Chinese nieuwjaar?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:11:
[...]
idd.
Iemand al gedacht aan het Chinese nieuwjaar?
Dat is een totaal andere kalender en het is niet helemaal toeval dat dat steeds op een andere datum valt volgens de Christelijke kalender die we in Europa hanteren.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Het ging erom dat niet 1 januari de eerste dag van het jaar is, maar de eerste dag van het jaar 1 januari is.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

boner

misantropisch altruïst

Quintus schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 00:01:
Even nog een correctie op de openingspost.

Jezus werd geboren op kerstavond. Das nu de avond van 23 December.
De Joodse telling van een nieuwe dag begint om onze tijd 18.00 uur.
Vandaar dat volgens Joodse rekening 1e paasdag 23 december om 18.00 uur onze tijd begint.
Voor ons begint de dag om 00.00 of zo je wilt 24.00 en
dit verklaart dus het fenomeen kerstavond vooraf aan 1e kerstdag.

@ het 72 uur dood zijn probleem van eerder.

Jezus stierf op Goede Vrijdag voor (onze tijd) 18.00. (Men wilde hem voor de Sabbat dood hebben)
Dit betekent dat de zaterdag (Sabbat) tot 18.00 uur onze tijd de 2e dag is.
Op de derde dag stond Jezus op das dus vanaf zaterdag na 18.00 uur onze tijd.
Dat men het pas de volgende morgen ontdekte is doet er dan niet toe.

Bron Bijbel.
Bij joden is de dagwisseling niet 18:00 uur maar de zonsondergan, in december dus in de late middaguren.

Jezus is dus op, joods dag maar maar dan juliaanse kalender, op de 24e geboren. 8 dagen later, dus op 1-jan, besneden. En dat wordt gevierd met het nieuwe jaar. Want joden krijgen pas hun naam op de dag van besnijdenis. Komt omdat de kans op kindersterfte in die dagen op de 7e dag dramaties afnam.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10-2025
Zoijar schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 02:11:
Het ging erom dat niet 1 januari de eerste dag van het jaar is, maar de eerste dag van het jaar 1 januari is.
zeg dan gewoon dat je vaker vuurwerk wilt afsteken, oid >:)

PSN: djmurcielago

Pagina: 1