[Help] ASUS AX800 XT Platinum SE - Artic Silencer 4

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 21:37
Hoi,

Ik ben een beetje radeloos aan het worden, maar zal mijn probleem uitleggen in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem aangeschaft met de volgende specificaties:

Antec Sonata Life Style
ASUS P4C800 DELUXE
INTEL P4 3.4GHz 800MHz 512
Corsair 1024MB DDR400, LED Twinx, Matched Pair, 3200C2Pro
ASUS AX800 XT Platinum SE
Artic Silencer 4 GPU koeler

Dit ging allemaal prima tot ik op het idee kwam met Serious Samurize een script te maken, waarmee ik de systeem informatie kon uitlezen. Dit is er toen uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/gboltje/Dump/DesktopTumb.JPG

Om de GPU temperaturen te kunnen uitlezen werd er aangeraden de ATI Tool te gebruiken. Dit heb ik toen gedaan en toen begon het probleem eigenlijk. Nadat ik de ATI Tool geïnstalleerd had en met Serious Samurize het script had gemaakt, rebootte ik en kreeg toch zo'n soort scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/gboltje/Dump/WTFFFSTumb.JPG

Ik dacht, even reboten en na een reboot was het allemaal weer koek en ei. Hierdoor kreeg ik te zien dat mijn GPU wel vrij warm werd (70 graden vond ik wel warm), maar kwam er toen ook achter dat je met de ATI Tool je fanspeed omhoog kon schroeven en heb dat toen ook gedaan, van 42% naar 98%. Daardoor koelde het allemaal beter en werd de GPU niet warmer dan 55 graden. Met de ATI Tool kan je ook de kloksnelheden veranderen, maar dit had ik niet gedaan, enkel de fanspeed harder gezet en ATI Tool laten opstarten via een register entry, aangezien bij het opstarten telkens de fanspeed weer omhoog moet worden gezet. Een paar reboots later kreeg ik toch weer zo'n geflipt scherm waardoor ik begon te twijfelen aan dat ATI Tool, ik heb toen mijn GPU gedownclocked, maar het mocht allemaal niet baten. Tot ik vanavond weer ging reboten en tot twee keer toe zo'n scherm te zien kreeg. Ik dacht nog een keer proberen, maar toen werden mijn SATA RAID schijven niet meer gedetecteerd bij de fasttrack controller. Ik heb toen m'n PC en m'n UPS uitgezet waardoor 't ding ff zonder stroom stond en ben wat TV gaan kijken. Tien minuten later weer geprobeerd en alles werd weer gedetecteerd en ook zonder problemen opgestart. Ik ben nu m'n belangrijke data van mijn RAID schijven aan het overzetten naar een normale schijf, just in case. Ook heb ik die ATI Tool eraf gegooit en ik neem aan dat register invoer dus ook weg is. Serious Samurize ook maar even verboden op te starten, maar durf eigenlijk niet meer te reboten.

Wat is hier nu aan de hand.. Ik dacht zelf aan kapot geheugen / overgeclockte CPU toen ik dat scherm zag, maar het lijkt me sterk dat er iets kapot is als 't ding niet overgeclocked is. Is het permanente schade? Heeft iemand dit eerder gezien of kunnen jullie mij ermee helpen?
Ik dacht het goed voor elkaar te hebben maar het gaat niet zonder slag of stoot blijkbaar... :(

I cna tpye 300 worsd pre minute

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44

Thandor

SilverStreak

In het allerlaatste stukje bedoel je zeker GPU i.p.v. CPU ?
Controleer of de Arctic ATi Silencer 4 nog goed contact maakt het de videokaart. Installeer 'm desnoods opnieuw met nieuwe verse koelpasta :)

Ik denk nl. niet dat het permanente schade is omdat de kaart de problemen niet altijd vertoont.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Heb je gecontroleerd of ATI tool misschien zonder jou willen de kloksnelheden verhoogt? Hij moet niet zomaar warmer worden lijkt mij.

• N00bDaan
Ik bedoel inderdaad GPU in het laatste stuk... Ik heb voordat ik iets aan de fanspeed gedaan heb, heb ik al de koeler opnieuw geïnstalleerd.
Erkandude schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:56:
Heb je gecontroleerd of ATI tool misschien zonder jou willen de kloksnelheden verhoogt? Hij moet niet zomaar warmer worden lijkt mij.
Hij word ook niet zomaar warmer, het gaat meer om de opstartschermen. De temperatuur was altijd wel normaal als ik opstarte.. Bij ATI Tool heb ik ook ingesteld dat 't programma nooit hoger mag gaan dan de standaard klokfrequenties.

Ik heb net opnieuw opgestart zonder Serious Samurize en dus ook zonder ATI Tool en tot nu toe gaat alles goed. Ik kijk het ook even aan reboot morgen wel weer.

Nog iets anders tussendoor.. Is er nog een ander programma dan ATI Tool waarmee je de fanspeed mee kan aanpassen? (Het beste lijkt mij natuurlijk iets waarmee ALLEEN de fanspeed kan worden aangepast en geen klokfrequenties.. Just in case)

[ Voor 14% gewijzigd door N00bDaan op 30-03-2005 00:09 ]

• N00bDaan
Niemand een idee?