Telkens BSOD sinds nieuw geheugen...

Pagina: 1
Acties:

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
In de desktop...
Mobo: Asus P4S8X
CPU: Pentium 4; 2,4GHz
Geheugen: Infineon PC2700 (2x512MB 1x256MB)
Graphics: (AGP) nVidia GeForce4 mx480
Audiokaart: M-Audio Revolution 7.1

(Inter)netwerkaansluiting: RJ45 op mobo.
Bios is up-to-date.

Het probleem...
Er zat eerst maar 256MB in de desktop. Ik wilde geheugenuitbreiding. Daarbij bleek dat het bestaande reepje van 256MB niet 100% was en is deze vervangen door de drie Infineon reepjes zoals hierboven omschreven.

Sindsdien zijn er telkens problemen met de PC. XP mekkerde steeds over problemen met het geheugen.
Het geheugen is (door anderen én mijzelf) uitvoerig getest met Memtest86, en het geheugen heeft absoluut geen fouten.

Aangezien XP moeilijk bleef doen, als laatste middel dan misschien maar een compleet nieuwe install van XP. Dat is gedaan.
De installatie verliep goed, maar bij het updaten van XP, direct naar de install verschijnen telkens BSOD's: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA en PFN_LIST_CORRUPT

De bij Microsoft gegeven antwoorden zijn niet van toepassing, omdat ze daar zeggen dat je OF net geplaatste hardware moet verwijderen OF installatie van nieuwe software ongedaan moet maken.
Nieuwe hardware: Geheugen, maar geheugen is foutloos.
Software: Nieuwe install van XP... Kan ik weinig aan doen qua het verwijderen van nieuwe software...

Waar moet ik het nu zoeken? Ik kan SP2 niet eens installeren omdat ik dan dus een BSOD krijg...
Waar moet ik nog meer naar kijken? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Sjaakman op 29-03-2005 23:22 . Reden: Gegevens toevoegen... ]

Verwijderd

Probeer het eens met 2x 512 of 1x 512. Gewoon testen en kijken of je het geheugen reepje kan vinden dat de boosdoener is?

• Sjaakman
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:06:
Probeer het eens met 2x 512 of 1x 512. Gewoon testen en kijken of je het geheugen reepje kan vinden dat de boosdoener is?
:?
Zoals gezegd... Reepjes zijn allemaal getest met Memtest86, elk reepje in elk slot. Zowel afzonderlijk van elkaar als in elke mogelijke combinatie. Er zijn gedurende vele test-uren géén fouten geconstateerd.

Verwijderd

En toch blijf ik erbij dat windows soms moeilijk kan doen over de meest vage "problemen" die er niet zijn. En anders misschien een BIOS update of kijk eens of er meer problemen zijn met jouw moederbord en geheugen over 1 GB?

• Sjaakman
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:12:
En toch blijf ik erbij dat windows soms moeilijk kan doen over de meest vage "problemen" die er niet zijn. En anders misschien een BIOS update of kijk eens of er meer problemen zijn met jouw moederbord en geheugen over 1 GB?
Had ik er in de openingspost nog bij moeten zetten: Bios is up-to-date. :)

En het mobo heeft drie geheugen-slots, en zou volgens de specs 1GB per slot aan moeten kunnen. Vandaar dat ik er zomaar van uit ging dat 'ie met in totaal 1,2GB geheugen geen moeite zou moeten hebben.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 14:48
Heb je al eens geprobeerd om in het BIOS handmatig de timing (CAS) van je geheugen iets te verhogen?

• Sjaakman
Kokkers schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:12:
Heb je al eens geprobeerd om in het BIOS handmatig de timing (CAS) van je geheugen iets te verhogen?
Neen.
Om eerlijk te zijn ben ik daar ook geheel niet in thuis, dus weet ik niet wanneer welke instelling daarvan goed is, of juist niet...

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 18:26
Dit probleem heb ik ook ooit eens gehad met mijn oude mobo.Let wel,het was wel een msi kt3 ultra AMD mobo,maar misschien helpt het wat ik typ.

Wat bleek nou,in de manual van mijn mobo stond dat ik in alle 3 de banken doublesided mem kon gebruiken.In eerste instantie had ik 1 gb aan ram,en dat wilde ik uitbreiden naar 1,5 gb.
Ik had m erin gedaan,en gelijk kreeg ik bsod's.
Ik dacht dat het oa aan mijn windows lag,dus f opnieuw installeren.
Dit lukte dus voor geen meter,tijdens de installatie proces kreeg ik al foutmeldingen dat de setu bepaalde bestanden niet kon vinden op de cd :? :?
Ik had zoiets van WTF :?
Toen maar een post gemaakt hier,en daar kreeg ik te horen dat ik memtest 86 maar f moest doen.
Zo gezegd,zo gedaan,alle bankjes apart getest,en geen fouten.
Ook hab ik ze toen in verschillende banken op het mobo geplaatst,en weer geen fouten.
Toen heb ik er 2 tegelijk getest,en wederom geen fouten.
Uiteindelijk alle 3,en ja hoor,fouten tijdens de memtest run.
Ik begreep er helemaal niets van uiteindelijk.
Na 2 weken etteren kwam ik er uiteindelijk achter dat het mobo dus NIET 3 banken ondersteunde,ookal zei MSI van wel.
Uiteindelijk maar een ander mobo gekocht,degene die ik nu heb,en sindsdien geen problemen meer gehad.

Kortom,ik verdenk je mobo,en wel dat ie geen 3 banken aankan.Vraag wel f support anders aan Asus.misschien kunnen zij jou helpen.
Succes iig :)
Pagina: 1