[Flash] Dynamic Text met animatie in de timeline

Pagina: 1
Acties:

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik moet een oude site updaten en kom tot een probleem dat ik toen omzeilt heb maar wil nu graag het echte antwoord weten te vinden.

Alle text van mijn site is dynamisch, nu is de site oorspronkelijk ontworpen door een grafic designer met static fields. En hij gebruikte vaak vele animaties op een textveld (bijvoorbeeld: een kleur faden van de een naar de andere kleur, verplaatsen, vergroten etc). Ik doe normaal alles in actionscript (ook animatie) maar deze keer mocht dat niet.

Toen ik echter alles dynamiseerde: dus ik veranderde de textfield met keyframes naar een instance van een symbol met daarin een dynamisch textveld kwam ik tot de rotte ontdekking dat telkens ik een keyframe zette op dit symbool de oorspronkelijke text van het dynamisch text veld (dat dus genest is tov de animatie). Al de rest deed ie wel perfect in orde. Wat ik dan als quick 'fix' deed is op elke keyframe een functie aanroepen die opnieuw de tekst zet van het dynamisch textveld. In alle omstandigheden had de instance die werkt geanimeerd dezelfde naam en 'path'.

IS er een methode om een symbool te creeren met daarin een dyn text veld (embedded font) die instance te animeren (ook met stop etc) puur in de timeline flash en slechts 1 maal de value van dat tekst veld te zetten ZONDER het tekstveld als 'var' te defineren maar gewoon proper als:

_parent.aInstance_mc.aText_txt.text = "hallo"

ik snap niet goed waarom flash de value van de tekst lijkt te keyframen.

Enige verduidelijking is MUCH appreciated...

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Ik ben hier ook al vaak tegenaan gelopen, maar volgens mij kan het alleen maar quick & dirty.. :/

Misschien kan je nog wat er omheen veranderen, maar dat was het dan toch echt..
(dus text gebruiken om te masken en dan daaronder een animatie met kleurverloop oid)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

het probleem is dat als je een keyframe zet flash in feite een nieuw texrfield maakt met de oude text erin. Je oplossing is dus niet zo gek. Flash wil dat je alles OF met keyframes doet, of met actionscript (en dat laatste heeft de voorkeur).

Gewoon uit nieuwschierigheid, welke animaties wil je keyframen wat niet met actionscript kan?

Stoer; Marduq

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
nou de animaties kunnen weldegelijk met actionscript maar de designer wil niet dat ik aan zijn babytje kom. ook is er erg VEEL animatie dat afhangt van de breedte van de tekst -> dus elk tekstveld heeft een andere animatie daarop gebaseerd. er zijn letterlijk 20 layers met 100 keyframes dus net iets teveel voor even in mijn actionscript keyframe engine te steken.

maar ben dus niet de enige die dit probleem kent. helaas veel werk voor uitermate weinig visuals. Probleem als je designer (toen) niet op de hoogte was van de mogelijke issues met timeline animatie.
Nou dan zal het maar blijven zoals het is en roep ik een functie aan per keyframe. Wou het toch effe zeker weten...

Gracias amigos

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
hobbit_be schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:21:
IS er een methode om een symbool te creeren met daarin een dyn text veld (embedded font) die instance te animeren (ook met stop etc) puur in de timeline flash en slechts 1 maal de value van dat tekst veld te zetten ZONDER het tekstveld als 'var' te defineren maar gewoon proper als:

_parent.aInstance_mc.aText_txt.text = "hallo"
Ik begrijp je probleem niet zo goed, ik gebruik vaak dynamic textfields die time-line geanimeerd worden. Wel zet ik gfx met textfield in een aparte mc zodat de mc zijn eigen waarde voor de text-var kan krijgen, een graphic kan dat niet. En echt; tweenen, alpha tweenen, stop, nextFrame, achteruit spelen, het kan allemaal zonder dat ie zn text verliest.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Ik neem aan dat hobbit_be dat ook weet?! ;)

Het nesten van een textfield in een andere mc is idd een oplossing.
Maar de specifieke vraag was het keyframe-animeren van een textfield, op een tijdlijn...

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Een tween is in feite toch ook keyframe animeren omdat je meerdere frames gebruikt?
Pagina: 1