[mobo] mATX chipsets en onboard video

Pagina: 1
Acties:

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik wil graag een klein pc'tje maken voor in de huiskamer om te kunnen internetten, foto's en filmpjes kijken en mp3'tjes luistern. En evt een beetje administratief werk.
Om hem zo klein mogelijk te maken wil ik gebruik maken van een mATX bord. Zo kan ik een handmade kastje maken wat lekker klein en strak is.

Hier ligt het probleem de bordjes die ik zie zijn allemaal van 30tot 50 euro. Ik weet er niet zo heel veel van af maar na de price watch afspeuren zie ik dat er een aantal mogelijkheden zijn.
Heel veel bordjes zitten rond de 40 euro en hebben een VIA KM400 chipset. De wat goedkopere hebben vaak een SiS 741GX chipset en er is een Epox met een Nforce 2 chipset van 50+ euro.
Nu weet ik uit de faq wel ongeveer wat een chipset is en doet etc maar niet welke er nu het beste is.

Het zelfde geld eigenlijk voor de onboard videokaart. Ik weet niet wat ik hier van moet verwachten maar ik heb niet echt veel grafisch geweld nodig lijkt me. In de pricewatch is niet altijd evenduidelijk wat voor grafische engine er wordt gebruikt maar SiS Real 256E Graphics of S3? UniChrome Graphics kom ik veel tegen.
Ook hier weet ik niet welke de beste prestaties geeft.

Dan nog het budget. Ik wil ong 100euro uitgeven kan ook +/-20%, maar niet meer. (daarom ook een beetje gekomen tot mATX; mobo+video voor max 55 euro is leuk)
Ik heb dus bij bovenstaande gegevens gekeken naar AMDborden. Een processor is dan eigenlijk het duurste bijv. athlon 1800+ is 60euro. Maar kijk je naar Intel lijken de kosten lager te zijn, voor de zelfde prijs heb je een celleron 2Ghz die me dan weer sneller lijkt?
De bordjes lijken niet zo veel te verschillen in prijs gelet op AMD-Intel.

Dus wat is nu de beste combinatie?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:05
Als het gewoon een typmiep-bak wordt gewoon de goedkoopste kiezen. Upgradebaarheid is dan ook niet van belang. Je kan dan zelfs socket-A kiezen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24

Thandor

SilverStreak

Een Intel Celeron 2GHz is niet sneller dan een AMD Athlon XP 1800+. Integendeel zelfs ;).
Een Intel Celeron 2GHz is nog de oude Celeron.
De nieuwe Celeron "D" is gebasseerd op de Prescott en heeft een hogere FSB en meer Cache. De Celeron "D" presteert ook véél beter dan de oude Celeron "C"

De oude Celeron "C" met een Northwood core op 2,66GHz is trager dan een AMD Duron 1600MHz.
Een AMD Athlon XP 1800+ is een stuk sneller dan die AMD Duron 1600MHz ;)
Verkijk je dus absoluut niet op het aantal MHz'en.
De architectuur, de FSB en de hoeveelheden cache op een processor zijn volgens mij belangrijker om te weten dan het aantal MHz ;).
Die Duron 1600MHz heeft dan wel minder L2 cache, heeft dan wel een lagere FSB (in MHz'en) en heeft 1066MHz minder. Toch is 'ie sneller :)

Voor jouw doeleinden is een AMD Athlon XP 1800+ i.c.m. een goedkoop Socket A moederbord een goede oplossing. Beide onboard grafische chips hebben erg weinig prestaties. Echter maakt dat voor internet, MP3 e.d. niet veel uit ;).

[ Voor 30% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 19:43 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 22:55
DopdeDouwer schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:06:
Ik wil graag een klein pc'tje maken voor in de huiskamer om te kunnen internetten, foto's en filmpjes kijken en mp3'tjes luistern. En evt een beetje administratief werk.
Is dan zo'n Mini-ITX barebone systeem op basis van een Via Mobo met onboard proc (2Ghz van via), video, audio, lan, etc.. net iets groter van een 5"25 dvd drive? Moet je alleen nog ff een hdd, geheugen ,etc inpluggen..

[ Voor 23% gewijzigd door Uhmmie op 29-03-2005 20:31 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

• DopdeDouwer
  • Niet online
Uhmmie schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:29:
[...]

Is dan zo'n Mini-ITX barebone systeem op basis van een Via Mobo met onboard proc (2Ghz van via), video, audio, lan, etc.. net iets groter van een 5"25 dvd drive? Moet je alleen nog ff een hdd, geheugen ,etc inpluggen..
Ja heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, er is nu ook een IA van. Maar die dingen zijn redelijk aan de prijs. Bovendien is een dergelijk systeem helemaal slecht upgrade-baar.
Maar lekker klein zijn ze zeker ja :P

@thandor: dat van die Intels wist ik niet, wist dat je ze niet kon vergelijken maar er zit idd wel erg veel verschil in. Ik had me tot nu toe eigenlijk alleen bezig gehouden met amd. Voorheen een 1800+ gehad is alleen gesneuveld...

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Waarom doe je er ook niet gewoon een goedkope grafische kaart in? Een geforce mx4000 met 64mb kost maar een paar tientjes, en is toch geinig dat je wat "oudere" 3D games kan spelen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24

Thandor

SilverStreak

Er zijn zo wel meer dingen.
Een AMD Athlon XP 1500+ kan veel sneller zijn dan een AMD Athlon XP 1800+. Als bv. die 1500+ 133MHz DDR-SDRAM (DDR266) geheugen heeft en die 1800+ 100MHz SDR-SDRAM geheugen.

Een Pentium 4 2GHz is bv. veel trager dan een Pentium 4 2GHz "A" (Mits dezelfde geheugen configuraties en een vergelijkbare, of nog liever dezelfde chipset)
De 2GHz is een Willamette. De 2GHz "A" is een Northwood.
De Northwood is 0,13Micron i.p.v. 0,18Micron en heeft 256KB L2 Cache meer. Misschien zijn er nog wel meer verschillen in architectuur maar die weet ik zo niet :z

Als je een PC koopt doe je er verstandig aan om meerdere, verschillende benchmarks te bekijken. Vergelijk dan de prestaties en de prijzen. Let goed op dat je dan de goede processor koopt.
De meeste zetten er Pentium 4 2GHz neer terwijl ze niet eens weten of het een Willamette is of een Northwood. Een Northwood is nl. een stuk beter dan de Willamette :)

@Jules, die kaarten nemen weer wat ruimte in, de TS wou een zo klein mogelijke kast :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 21:23 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Met je budget kan je waarschijnlijk niet kleiner Micro-atx, al wil je een kleiner moederbord dan word de prijs juist meer. Een goed voorbeeld van een combinatie is de Nforce IGP chipset in combinatie met een Athlon XP. De IGP staat voor onboard grafische kaart. Ik heb zelf de EPOX 8rgm2i (pricewatch 8rgm2i is zelfde) en er zit 6 kanaals geluid op, en een onboard video met compostiet video, s-video.
En de videokaart is zelf een Geforce 4 MX. Hiermee kun je alles als je eigen niet al te hoog zijn, ik speel er nu zelfs regelmatig Need for speed underground 2 mee, hiermee is het wel handig om twee reepjes geheugen aan te schaffen zodat je dual channel kan gaan draaien wat door de onboard videokaart echt voor verbetering zorgt. dacht iets van 30% :9 in 3dmark 2001.

Ik zou dus voor een Epox of ASUS NForce chipset met onboard video gaan icm met een athlon xp of Sempron.

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• DopdeDouwer
  • Niet online
@jules
Als de grafische prestaties tegenvallen kan dat altijd nog dacht ik. Maar aangezien er weinig prijsverschil is tussen een goedkoop socket-A mobo en een socketA, mATX met onboard vga, kan ik net zo goed mATX nemen dan scheelt het toch weer die paar tientjes. Of zie ik wat over t hoofd. Over een tijdje zal ik toch een nieuwe videokaart kopen en dan kan mijn Geforce3 ti200 die ik nu gebruik eventueel in dit projectje worden gezet.

@BoerPeter
:'( :'( Dat bord had ik vorige week (impulsaankoop) gekocht bij informatique uit de B-voorraad, voor 42 euro. Nforce sprak me wel aan heb nu zelf Nforce3 dus dacht dat het wel goed zou zijn. Als dat inderdaad zo is als jij zegt is het heel jammer. Want het bord bleek niet te werken :/ , teruggebracht
Denk dat ik weer naar zoiets op zoek ga. Heb jij er dan een extra Graka bij of bedoelde je dat de onboard een Geforce4 MX is?

[ Voor 36% gewijzigd door DopdeDouwer op 29-03-2005 21:43 ]

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Ik heb geen grafische kaart. Maar de onboard video van een nforce 2 IGP een GF4 mx want anders heeft de NForce2 totaal geen onboard video, maar die epox heeft dus een NForce2 igp. een goede kwaliteitschip, die redelijk kan meekomen al moet je niet gaan vergelijken met een radeon 9600/9800.

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vond de Asus P4R800-VM of P4R800-V Deluxe borden met een Celeron 2.2 ghz D versie en goede combinatie. Aardige videoprestatie, 3Com netwerkkaart, Dual channel mogelijkheid, 5.1 geluidskaart onboard, 8xUSB2 mogelijkheid maar helaas geen S-Ata.

Wat ik nu veel verkoop is een Asus A7S8X-MX of de Asus K8S-MX met Semron 2300 voor Socket A of voor de Socket 754 de Sempron 2600. De VGA van Sis is beter omdat er OpenGL support aanwezig is dacht ik.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DopdeDouwer schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:06:
Nu weet ik uit de faq wel ongeveer wat een chipset is en doet etc maar niet welke er nu het beste is.
Er is geen "beste". Dat hangt volledig af van je wensen, budget, gebruiksdoelen, smaak, etc. Neem diezelfde FAQ eens door onder Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? :)

• DopdeDouwer
  • Niet online
Helaas zijn de nForce2 borden momenteel bijna niet meer te krijgen. De epox leek me inderdaad wel wat. Nu maar voor 2e-hands aan het kijken. Of misschien toch kijken naar via KM400 of is dat een hele stap terug?
Nog een vraagje. Als ik kies voor een s-754 met inderdaad een sempron 2600 oid. Kan ik dan er later een 64 opzetten? aangezien het t zelfde socket is. Of werkt moet het moederbord dan ook 64-bit zijn?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem gewoon de CPU-compatibiliteitstabel van desbetreffend moederbord door op de supportsite van de mobofabrikant :) Directe linkjes kun je in de FAQ van dit subforum vinden onder "Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?". Verder kun je op o.a. http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k8.html een overzicht vinden van So754 CPU's, incluis de toekomstige exemplaren :) Laatste linkje had je ook via de FAQ van dit subforum kunnen vinden achter "Een overzicht van alle chipsets en CPU's".

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 31-03-2005 14:45 ]

Verwijderd

Ik zou voor de Asus A7N8X-VM400 gaan icm een Sempron 2200+. Het ASUS MB heeft nl een optical out + in, tv-out, dvi en ingebouwde tv-encoder. Hij is wel iets duurder, maar daarvoor krijg je wel een hoop handige extra features. En mocht de IGP (onboard grafische chip) uiteindelijk niet voldoende zijn, dan kan je er altijd nog een Radeon (9250 of 9550) bijzetten.

Ik denk dat een socket 754 mb + proc overkill is voor wat jij wil (en denk ik ook: duurder).

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Ik heb hier toevallig een Sempron 2200+ draaien op een ASRock K7S41GX bordje. Voor wat jij wilt is zoiets echt meer dan voldoende :) Zorg wel voor voldoende RAM, 512MB ofzo. De onboard video neemt daar namelijk ook nog een deel van in beslag, minimaal 32MB, en het verschil tussen 256MB en 512MB is echt flink, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Pagina: 1