Antec Trueblue 480W dood, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16
Kapot is ie, en niet meer te fixen, maar ik vraag me nog wel af waarom is ermee is genokt. Botte pech of iets anders?

Geschiedenis :

Oktober '03 heb ik de voeding aangeschaft. M'n 300W destijds was stuk en ik besloot maar meteen een goed merk te kopen en deze ruim te bemeten voor toekomstige upgrades. Was op zich geen slecht idee.

Een hele tijd draaide de voeding prima, maar de 92mm fan begon na een tijdje nogal te irriteren. Zo erg dat ik regelmatig een tie-wrap door de fanguard prakte, de fan vertraagde en zodra ie stilstond de tie-wrap er verder indrukte zodat de fan stil bleef staan. Tempcontrol liet vanaf dat moment gewoon de 80mm fan wat harder draaien en dat stoorde stukken minder..

Na een tijdje zo doorprullen heb ik dat permanent gefixt door de 92mm fan te vervangen voor een Enermax UC-9fab. Minder toeren, vrij stil allemaal en het leek me dat tempcontrol het toch wel in de gaten zou houden De 80mm zat ver van z'n maximum af, dus iig de sensor was ook niet te heet.

[/geschiedenis]

Tot gisteren ging dat altijd goed. Ik wou m'n machine even wat verder overclocken en zetten de "over voltage" (0,10V extra voor de CPU) jumper van m'n moederbord om. Toen ik de powerknop weer indrukte gebeurde er echter niet veel.. Geen post en wat vreemd gesuis uit de voeding. Systeem uitgezet, los een 380W Truepower ernaast gezet en daarmee kon het systeem posten (en werkt nu ook weer gewoon).

Zodoende heb ik de 480W er maar helemaal uitgesloopt, en ik had de kap erafgehaald, gekeken.. Meer gekeken.. Mjah niks te zien eigenlijk. Een paar condensators leken een klein beetje bol te staan. Maar dat weet ik niet zeker, maar ze waren iig niet echt plat. Zover ik kon zien lekte er echter ook niks uit, ze stonden niet _erg_ bol, maar wel een klein beetje. Ze zijn van fuhjyyu (Taiwanees), maar de voeding heb ik oktober '03 aangekocht, dus da's afaik vrij ruim buiten het brakke-condensators tijdperk?

Maar waar was ik. Kap er weer op, ATX stekker in het moederbord van m'n 2de bak (die is toch een stuk lichter, dus wie weet), stekker erin.. Aan/uit knop voeding : *PATS* *FLITS*.

Een spetterend einde voor een Antec Truebleu 480W..

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480stuq2t2903.jpg

^^clickable

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480stuq12903.jpg
(binnenkant kap)

Nu rest dus alleen de vraag wat het beestje de das om heeft gedaan. Heeft het vervangen van de fan 'm te heet gemaakt? Was het niet gebeurd als er geaarde stopcontacten waren geweest hier?

En sowieso ben ik nieuwsgierig : welk onderdeel is er zo oorverdovend geklapt (op die eerste foto is weinig te zien maar daar is die zwarte troep dus uitgekomen, maar behalve een zwart stukje printplaat is daar weinig te zien), en is dat ook het onderdeel dat defect was?

Ik heb overigens eerder voedingen op deze manier zien klappen, dat waren 300W CWT's die ik voor ongeveer €0,50/stuk op een PCdumpdag had gekocht, die waren op deze manier DOA. Het lijkt dus wel iets te zijn wat meer voorkomt. Maar wat is het eigenlijk, en kan ik het in de toekomst voorkomen? :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:50
Laatste klapte bij mijn broertje een elco, fan was gaar. Ik had de temp sensor vervangen want die was braque, alles werkte daarna naar behoren. Todat het weer ging stinken en ik gesis hoorde, dit viel me 2 dagen later op.

En toen ik erheen liep KABLAM, elco kapot, zwart enzo :(.

In jou geval denk ik ook een elco want wat zou nou zo'n knal geven? Ow ja onderzoek ff naar losse onderdelen, het moet er zijn.

P.S. gesis duidt vaak op lekkende elco die iets bol staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Venxir op 29-03-2005 18:59 ]

If it aint broke, fix it till it is!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als elco's klappen, dan zie je dat wel. Dan is het niet echt moeilijk te achterhalen waar het fout is gegaan :)

Ik denk in dit geval dat er gewoon een schakelfet doorgeslagen is. Dan fikken ze inderdaad uit, en dat geeft wat rotzooi. bovendien wordt dat wel zo warm dat ook de print in de omgeving redelijk verkoolt.

Overigens hoeft gesis helemaal niet op lekkende elko's te duiden. Meestal is het of een actief component wat letterlijk aan het opbranden is, of een resonantie van een spoel of transformator :)

En wat de reden is geweest? Geen idee. Pech? Slecht exemplaar? Continu oververhit geweest waardoor de levensduur erg snel achteruit gaat? Kortsluiting zonder beveiliging?

• Mentalist
Twynn schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:13:
Als elco's klappen, dan zie je dat wel. Dan is het niet echt moeilijk te achterhalen waar het fout is gegaan :)
Daar was geloof ik niks aan te zien (de direct zichtbare dan). De knal kwam volgens mij uit een gedeelte van de voeding waar ik niet direct bij kan.
Ik denk in dit geval dat er gewoon een schakelfet doorgeslagen is. Dan fikken ze inderdaad uit, en dat geeft wat rotzooi. bovendien wordt dat wel zo warm dat ook de print in de omgeving redelijk verkoolt.
Wat is een schakelfet? (of wat is het in het Engels? zelfs google kan weinig vinden op "schakelfet")
Overigens hoeft gesis helemaal niet op lekkende elko's te duiden. Meestal is het of een actief component wat letterlijk aan het opbranden is, of een resonantie van een spoel of transformator :)
Het klonk niet echt als resonantie, en zowel, dan is het gaan resoneren sinds ik die over voltage jumper had omgezet. Beetje vaag :P
En wat de reden is geweest? Geen idee. Pech? Slecht exemplaar? Continu oververhit geweest waardoor de levensduur erg snel achteruit gaat? Kortsluiting zonder beveiliging?
Ik dacht/hoopte dat dat een beetje te gokken zou zijn met mijn beschrijving ;).

Ik zal nu het ding wat verder openschroeven om te kijken of er nog wat te vinden is. De flits kwam volgens mij uit een gedeelte wat niet direct zichtbaar is ("onder" de 92mm fan zeg maar).

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
fet staat voor field-effect-transistor

een transistor dus

Als je zoekt op mosfet (metal oxide semiconductor fet ) dan heb je wel veel hits bij google, de werking van andere fets komen wel overeen met de mosfet

[ Voor 17% gewijzigd door Sathlon_nl op 29-03-2005 19:58 ]

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

• Twynn
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:47:
Wat is een schakelfet? (of wat is het in het Engels? zelfs google kan weinig vinden op "schakelfet")
Fet staat voor field effect transistor. Zoek maar eens op switching fet o.i.d.
Ding wordt trouwens ook vaak schakel-tor genoemd in het nl :)
In feite is het gewoon een transistor die snel de spanning in of uitschakelt.
Het klonk niet echt als resonantie, en zowel, dan is het gaan resoneren sinds ik die over voltage jumper had omgezet. Beetje vaag :P
Dat laatste kan wel. Resonantie kan ook afhankelijk zijn van het geleverde vermogen :)
Maargoed, ik verwacht eigenlijk ook niet dat het dat is. Zal wel gewoon een component zijn wat op dat moment aan het doorbranden was.

• Mentalist
Hij is alleen vaak genoeg zwaarder belast lijkt me, resonantie blijft dus maar een kleine kans :). Maargoed, ik heb 'm iets verder opengeschroeft :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480stuq32903.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480stuq42903.jpg

Dieper erin ga ik niet komen zonder die dikke zwarte condensators met geweld eraf te rukken..

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 29-03-2005 20:11 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Voor dat je hem helemaal gaat slopen: Garantie?
Heb je dat nog?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Mentalist
Er zit een stickertje op dat je garantie sowieso verloopt als je de kap eraf haalt (dat stickertje is dus gebroken ;)), en dat had ik tijden terug al gedaan om die fan te vervangen. Helaas pindakaas dus lijkt me, als is die 3 jaar garantie is nog niet verstreken..

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 29-03-2005 20:17 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:16:
Er zit een stickertje op dat je garantie sowieso verloopt als je de kap eraf haalt (dat stickertje is dus gebroken ;)), en dat had ik tijdens terug al gedaan om die fan te vervangen. Helaas pindakaas dus lijkt me, als is die 3 jaar garantie is nog niet verstreken..
Zit wat in, maar dit lijkt me geen warmte probleem. En als je zegt dat je die kap eraf hebt gehaald omdat de fan aanliep, tja misschien vinden ze dat wel een legitiem excuus. Antec mailen dan maar en het verhaal uitleggen :?

Nooit geschoten altijd mis :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Twynn
Dat ding op dat koelblok is dus een schakeltransistor. Die is zo te zien gewoon weg.

Op zich zijn die dingen nog wel te vervangen, maar waarschijnlijk is er tijdens het doorbranden wel meer kapot gegaan.

• Mentalist
Atlas schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:17:
[...]

Zit wat in, maar dit lijkt me geen warmte probleem. En als je zegt dat je die kap eraf hebt gehaald omdat de fan aanliep, tja misschien vinden ze dat wel een legitiem excuus. Antec mailen dan maar en het verhaal uitleggen :?

Nooit geschoten altijd mis :)
Die fan liep misschien ook wel aan, het was geen aangenaam geluid wat eruit kwam destijds :P

Ik ga idd zo mailen. Ze staan toch bekend om hoge kwaliteit PSU's, dus misschien willen ze dat ding alleen al voor onderzoek hebben (tenzij de foto's ze al genoeg zeggen). Dan zou ik ook al bereid zijn 'm op te sturen in ruil voor wat leuke fannetjes ofzo :). Een legitiem excuus, sja, ik betwijfel het, maar niet geschoten is idd altijd mis :P
Twynn schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:19:
Dat ding op dat koelblok is dus een schakeltransistor. Die is zo te zien gewoon weg.

Op zich zijn die dingen nog wel te vervangen, maar waarschijnlijk is er tijdens het doorbranden wel meer kapot gegaan.
Die kans is er wel ja, en sowieso heb ik nu geen bijster groot vertrouwen meer om dít ding nog in te zetten :P

[edit]
Antec heeft iig mail.. Vuilnisbak kan altijd nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 29-03-2005 21:07 ]

• Mentalist
Schop :P

Ik had Antec idd gemailt, en Antec dacht zelf eigenlijk ook dat het defect niets van doen had met mijn modificatie, en ze wisten een uitzondering te maken voor mijn gebroken "warranty void if removed" stickertje. Ik had de voeding opgestuurd, en vandaag kwam er een pakketje terug.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480-1-1404.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480-2-1404.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/true480-3-1404.jpg

Thumbs up voor Antec dus d:)b _o_ \o/

Dit is nog een nieuwe revisie ook.. Eerst had ik geen SATA stekkers, en nog wat andere kleine dingetjes zijn ook vernieuwd. Erg netjes van Antec dus :)

Verwijderd

Dat is pas service van Antec.... gefeliciteerd!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb ook een Antec Truebleu 480 Watt (zonder S-ATA stekkers) ik hoop nooit hetzelfde te hoeven meemaken :/
Er zit nl. best veel hardware op de voeding aangesloten (5x HD's, 2x Xeon 2.8 Ghz, GF 6800 GT).

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Same here maar dan wel mét S-ATA (laat ik nu net geen s-ata schijven hebben ;) )..

Volg het topic al 'n tijdje, mooi dat je 'n nieuwe heb gehad, _/-\o_ Antec idd (heb er zelf ook nog nooit klachten over gehad).

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Maar geen uitleg wat er fout was gegaan met je vorige voeding? :) Toch wel netjes hoor :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Mentalist
Spider.007 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:10:
Maar geen uitleg wat er fout was gegaan met je vorige voeding? :)
Nee.. Maar volgens mij kwam die sowieso eerst in een sort of magazijn. Dus of, wanneer en waar ze er naar kijken zou ik ook niet weten.
Toch wel netjes hoor :)
Absoluut, en goede service is voor mij ook altijd een goed excuus om bij een merk te blijven, zo kan het mes dus aan 2 kanten snijden :)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Even een kikje van dit topic.
Ik heb nu iets meer dan 2 jaar dezelfde voeding en bij mij is ie een paar weken geleden ook defect geraakt. Kwa schade/zwarte plekken lijkt het verdomd veel op de schade van TS.

Ik heb hem teruggebracht bij de winkel waar ik hem heb gekocht maar helaas konden ze er daar niks mee omdat de leverancier van die winkel falliet is gegaan en de nieuwe leverancier er geen brood in zag. Zelf contact zoeken met Antec had ik opgegeven omdat ik nergens een nederlands telefoonnummer kon vinden.
Ik heb hem dus weer terug en omdat ik niet meer wist wat ik er mee aan moest heb ik hem maar eens open gemaakt. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat de 2 grote elko's (die ook hier op de foto's staan) waren geploft. Ik heb nooit iets gemod aan de voeding en bovendien houd ik mijn PC's altijd stofvrij en zo koel mogelijk.

Op internet kom je meer mensen tegen met antec voedingen maar dat betreft eigenlijk altijd de truepower 380 en 430 en daar gaat het meestal om de elko's aan de andere kant van de voeding. Fuhjyyu is blijkbaar 1 van de taiwainese fabrikanten geweest die een rotte serie elko's heeft geproduceerd. Tijdens het googlen op "Fuhjyu leaking" kwam ik toevallig op de 2e pagina al het nederlandse nummer van antec tegen. Ik ga morgen nog maar eens bellen met Antec (werd vandaag niet meer opgenomen), hopelijk kunnen hun dus een paar nieuwe elko's opsturen. Nieuwe voeding zou ook wel aardig zijn maar ben bang dat dat niet meer gaat lukken, heb de voeding al gedemonteerd en de elko's verwijderd. Ik wou de elko's gaan vervangen voor andere maar het probleem is dat ik nergens elko's kan vinden van 25mm diameter bij 30mm hoog met een capaciteit van 680uF bij 200V. Ik heb trouwens het vermoeden dat deze elko's gewoon te heet worden op de plek waar ze gemonteerd zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Temp/geplofte_elkos.jpg
Dus waarschijnlijk waren bij TS ook de elko's geploft.

[ Voor 20% gewijzigd door NBK op 27-06-2006 15:57 . Reden: URL gefixed ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Mentalist
Te heet? Nope, "gewoon" badcaps van een snertfabrikant.

http://www.badcaps.net/fo...p?t=946&highlight=fuhjyyu

Elders op dat forum kom je dit merk ook weer tegen. Het is gewoon rommel :'(. Koud of warm, het gaat toch stuk. Dat ik dat nog in m'n PC heb gehad :/

Via dat forum kan je overigens waarschijnlijk wel een adres opvissen waar je nieuwe caps kan bestellen :). Maar je weet natuurlijk niet zeker of er nog meer in je voeding kapotgegaan is. Maargoed, ergste wat het op kan leveren is kortsluiting.. (en een klein brandje :+). Ben benieuwd of Antec voor jou ook nog iets kan doen :)

Dat mijn probleem met die PSU nog terug te leiden is naar het aloude badcaps probleem.. Sjezus.. Haast niet voor te stellen hoeveel ellende die dingen hebben veroorzaakt.

OMG, ik zie dat ik dat klotemerk nog in mijn TS heb genoemd destijds ook! Ik had het kunnen weten dus :X

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 02-11-2005 18:59 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Vanavond even de elko's vervangen door goede, tis meteen duidelijk waarom er Fuhjyyu in zaten. De elko's op de foto gaan trouwens tot 105ºC dus die zijn nog weer een slag groter dan echte vervangers zouden zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Temp/AntecTB480_fix1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Temp/AntecTB480_fix2.jpg

Maar de voeding doet het iedergeval nog wel, nu hopen dat ik vervangende en passende elko's kan vinden.
Wat betreft de warmte:
Juist omdat de voedingen van buiten het brakke elko tijdperk zijn en Antec en andere merken toch ook weer Fuhjyyu elko's gebruiken denk ik dat ze dat probleem toch hebben opgelost. Bovendien is het tot nu toe altijd zo dat het om laag-voltage elko's gaat als er ergens op de foto lekkende elko's te zien zijn. Dus ik ben toch bang dat ze te warm worden. De hoek waarin ze gemonteerd zitten krijgt echt maar heel weinig ventilatie terwijl het er toch best warm wordt, zelfs met de print kaal op tafel.

[ Voor 5% gewijzigd door NBK op 27-06-2006 15:57 . Reden: URL gefixed ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1