Toon posts:

Socket 939 met PC 2700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen.

Ik ben Richard, 21 jaar. Ik volg de forums hier op GOT al een aantal maandjes
en heb nu besloten om er zelf ook maar eens een toevoeging aan te geven.

Ik heb de volgende vraag.

Ik ben van plan om een nieuw moederbord te kopen socket 939. Hierbij wil
ik de dual channel gaan gebruiken. Ik heb zelf hier nog 2 reepjes Samsung geheugen
PC 2700 CAS 2.5.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is met dit geheugen op een socket 939
te draaien of dat ik daar beter gelijk nieuw geheugen (pc 3200) in moet stoppen. Ik weet dat
het volgens de specs van de moederboden moet kunnen maar heeft een van jullie ervaring met
zo'n soort opstelling en geeft het veel prestatieverlies tegenover PC 3200.

Ik heb zelf al veel rond gezocht maar weinig gevonden.

Alvast bedankt

Verwijderd

je kunt de modules gewoon gebruiken, alleen zul je minder bandbreedte hebben.
het maakt ongeveer 15% verschil uit tussen de 2 geheugen standaarden.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:21:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen.

Ik ben Richard, 21 jaar. Ik volg de forums hier op GOT al een aantal maandjes
en heb nu besloten om er zelf ook maar eens een toevoeging aan te geven.

Ik heb de volgende vraag.

Ik ben van plan om een nieuw moederbord te kopen socket 939. Hierbij wil
ik de dual channel gaan gebruiken. Ik heb zelf hier nog 2 reepjes Samsung geheugen
PC 2700 CAS 2.5.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is met dit geheugen op een socket 939
te draaien of dat ik daar beter gelijk nieuw geheugen (pc 3200) in moet stoppen. Ik weet dat
het volgens de specs van de moederboden moet kunnen maar heeft een van jullie ervaring met
zo'n soort opstelling en geeft het veel prestatieverlies tegenover PC 3200.

Ik heb zelf al veel rond gezocht maar weinig gevonden.

Alvast bedankt
Tsja, je kan gewoon bekijken met wat benches wat het verschil is tussen PC2700 en PC3200.
Verder, heb je het nodig, wat wil je er mee doen, etc.
Je kan natuurlijk altijd eerst proberen, en vind je het als nog te langzaam, dan kan je dan altijd nog PC3200 erin zetten.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:33

CaDje

Framedrops for life

normaal wordt de CPU snelheid berekend door de FSB te vermenigvuldigen met de multiplier. PC2700 geheugen heeft dacht ik een snelheid van 333Mhz. Bij oude athlons (bijv de 3200+ met een fsb van 400) zou dus een snelheidsverlies optreden omdat de FSB van de cpu niet op volle snelheid draait. Nu is het zo dat de AMD64 niet meer met een FSB werkt. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er zou gebeuren als je trager geheugen erin doet. D'r zijn wel topics over hier op GoT waar wordt uitgelegd hoe de FSB of eigenlijk de Hypertransport van de AMD64 en wat de gevolgen zijn als je die veranderd.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

CaDje schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:30:
normaal wordt de CPU snelheid berekend door de FSB te vermenigvuldigen met de multiplier. PC2700 geheugen heeft dacht ik een snelheid van 333Mhz. Bij oude athlons (bijv de 3200+ met een fsb van 400) zou dus een snelheidsverlies optreden omdat de FSB van de cpu niet op volle snelheid draait. Nu is het zo dat de AMD64 niet meer met een FSB werkt. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er zou gebeuren als je trager geheugen erin doet. D'r zijn wel topics over hier op GoT waar wordt uitgelegd hoe de FSB of eigenlijk de Hypertransport van de AMD64 en wat de gevolgen zijn als je die veranderd.
Wel eens gehoord van dividers?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie :)

Ik gebruik me comp eigenlijk voor van alles.

Voor tekstverwerken en Windows zal het waarschinlijk niks uitmaken.

Maar ik was benieuwd hoe dat zat met spellen omdat ik ook regelmatig
een spel speel.

En ook stond er op de site van Alternate het volgende bij elke socket 939 processor,

Geheugen: Minimaal 200 MHz

Dus vandaar was ik even benieuwd.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:35:
Bedankt voor de snelle reactie :)

Ik gebruik me comp eigenlijk voor van alles.

Voor tekstverwerken en Windows zal het waarschinlijk niks uitmaken.

Maar ik was benieuwd hoe dat zat met spellen omdat ik ook regelmatig
een spel speel.

En ook stond er op de site van Alternate het volgende bij elke socket 939 processor,

Elk S939 mobo ondersteund PC2700 naar mijn weten.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een Athlon64 ondersteunt PC1600 tot 3200.

Frequenties:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54040/full.gif

:)

[ Voor 36% gewijzigd door XWB op 29-03-2005 18:42 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Draai hier op het moment ook met s939 asus A8N SLI DELUXE en 2x256mb pc2700 infeneon en werkt perfect

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:35:

Advies: controleer altijd wat een verkoper beweert. Al is het nog zo goed bedoeld, meestal hebben ze geen idee waar ze het over hebben :)

Het kan overigens prima, en misschien kun je ook nog wat overklokken. Ik heb ook PC2700 CL2.5 nu gewoon op PC3200 CL2.5 draaien, niets aan de hand hoor :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Dus kort gezegd gewoon pc 3200 halen om optimaal gebruik te maken van je cpu :Y) . Anders word het je mem op pc3200 proberen te draaien of die het aankan dat moet je zelf even nagaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 19:49 ]

• Brent
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:45:
Dus kort gezegd gewoon pc 3200 halen om optimaal gebruik te maken van je cpu :Y)
Nee dus. Tuurlijk, sneller is altijd beter, maar het is maar de vraag of je zoiets ook echt zal merken. Ik zou het eerste gewoon even aanzien, iets nieuws kopen kan altijd later nog.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga van de week miss even kijken voor een nieuw mobo plus cpu dan. Moet ik
eerst even mijn athlon xp 3000 aan me broertje zien te verpatsen :Y)

Ik probeer dan eerst is te draaien op pc 2700.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 19:51
je kunt toch ook je geheugen asynchroon laten lopen? je FSB op 200 mhz en je geheugen op 166 mhz, ik weet niet of dat langzamer is dan 166/166 maar je kunt iig je proc op volle snelheid gebruiken.

Ontspan.

• Brent
Magnolia schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:37:
je kunt toch ook je geheugen asynchroon laten lopen? je FSB op 200 mhz en je geheugen op 166 mhz, ik weet niet of dat langzamer is dan 166/166 maar je kunt iig je proc op volle snelheid gebruiken.
Dat doet de Athlon 64 sowieso al voor je.

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 09:46

Jake Blues

AKA Jake

Ik heb even een DOOM3-benchmark voor je gedraaid (High, 1024@32bits). Onderstaand het gemiddelde over drie runs. In alle gevallen CAS op 2,5 en de rest op 'auto'. Configuratie is een AMD64 3000+, 2*512MB PC3200 en 6600GT.

400 -> 83,3
333 -> 81,9
266 -> 77,8

Weinig schokkend tussen 400 en 333. Ik vond 266 wel sloom overkomen.

In het boekje van mijn MSI-moederbord staat overigens dat je rekening moet houden met single- en double sided reepjes. Als je 4 double sided reepjes gebruikt schakelt het naar PC2700 terug. Volgens mij een beperking van de AMD64 en las ik laatst dat de nieuwe stepping deze beperking zou oplossen. (geen idee waar ik het heb gelezen...)

Verwijderd

Topicstarter
Heej harstikke bedankt, hier kan ik zeker wat mee.

Ik ga dalijk even kijken voor een mobo en cpu en ga eerst alles proberen met
mijn pc 2700 geheugen.

Ik zit alleen nog even te twijfelen welke cpu ik wil. Een 3200 of een 3500. Het prijsverschil is
ongeveer 75 euro. Alleen volgens de benchmarks is het verschil niet zo groot.

Verwijderd

Ik heb momenteel ook een opstelling a la AMD 64, en bij gebrek aan beter heb ik ook PC2700.. Naar mijn idee een beetje traag, kan er ook aan liggen dat het "maar" 512 MB is.. In ieder geval, mijn Kingston latjes met Samsung TCCD geheugen staan eraan te komen, dus dat wordt (hopelijk) wat beter knallen.. Spellen hebben momenteel de neiging bij mij om te haperen, maar goed, ik geloof ook zelfs dat mijn geheugenreepje momenteel stuk is, geen maatstaf dus..

Neem trouwens gewoon een 3000+ ipv 3200+ of 3500+ die alleen hoger geklokt zijn.. Je kan dan altijd je 3000+ overklokken (als je eentje met een CBBHD stepping neemt en een laag batchnr.).. Dan zul je wel wat duurder geheugen moeten kopen (eentje die ook ocen toelaat)..

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
als je dit geheugen als dual wil gebruiken krijg je vrijwel zeker dikke problemen zeker op een nforce plank.

dual geheugen reepjes zijn elektronisch bij elkaar gezocht en hebben exact dezelfde specs, hebben ze dat niet dan krijg je een onstabiel systeem.

een andere optie is hem single gebruiken maar dan kun je meestal maar 1 reepje gebruiken.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

monterey schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:36:
dual geheugen reepjes zijn elektronisch bij elkaar gezocht.
Technisch is er geen enkel verschil hoor. Alleen garandeerd de fabrikant dat het werkt in en dual opstelling. En voor die gantie betaal je. Je denkt toch niet serieus dat er een robotje daar in het magazijn rondloopt op zoek naar het ene reepje wat zo goed bij die andere zou passen? :?
Soort memory in het groot :)
offtopic:
woei! post nr 1000!

[ Voor 5% gewijzigd door Sosabowski op 30-03-2005 15:42 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 14:42:
...
Naar mijn idee een beetje traag, kan er ook aan liggen dat het "maar" 512 MB is..
...

Neem trouwens gewoon een 3000+ ipv 3200+ of 3500+ die alleen hoger geklokt zijn.. Je kan dan altijd je 3000+ overklokken (als je eentje met een CBBHD stepping neemt en een laag batchnr.).. Dan zul je wel wat duurder geheugen moeten kopen (eentje die ook ocen toelaat)..
Dat haperen ligt idd aan gebrek aan geheugen. Zie je op zo'n moment ook harddisk-aktiviteit? Met 2*512MB gaat DOOM3 en HalfLife2 pas lekker lopen.
Ik draai op dit moment mijn 3000+ op 2,25Ghz (9*250, HT 4, standaard voltage) en vind het persoonlijk jammer dat er geen multiplier van 10 op zit. Desalniettemin is het een goede overklok-chip, aangezien 2,7Ghz ook probleemloos werkte (9*300, HT 3, 1,50 Volt).

Verwijderd

Jake Blues schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:53:
[...]

Dat haperen ligt idd aan gebrek aan geheugen. Zie je op zo'n moment ook harddisk-aktiviteit? Met 2*512MB gaat DOOM3 en HalfLife2 pas lekker lopen.
Ik draai op dit moment mijn 3000+ op 2,25Ghz (9*250, HT 4, standaard voltage) en vind het persoonlijk jammer dat er geen multiplier van 10 op zit. Desalniettemin is het een goede overklok-chip, aangezien 2,7Ghz ook probleemloos werkte (9*300, HT 3, 1,50 Volt).
offtopic:
Ik heb onlangs ontdekt dat mijn haperingsproblemen beyond het ontbreken van een extra 512 MB ligt.. Moet ergens in mijn windows install liggen of iets anders hardwarematigs, maar het probleem met spelletjes doet zich voor in de zin van dat het beeld zelfs 15 tot 20 seconden vastslaat (inclusief geluid)..Sowieso draait HL2/Doom3/UT2k4 wel vloeiend op mijn laptop met 512 MB en een R9700

Wat ik mij dus wel afvraag of de keuze kwa geheugen snelheid uitmaakt voor het ocen bij een socket 939 cpu.. Want de HT wordt toch bepaald door de hoogte van de HT?? Sowieso lijkt het mij zo dat niet iedereen die snelheden haalt van 2900 mhz. ook daadwerkelijk geheugen heeft dat bijvoorbeeld boven de 300 mhz. draait... Ook bij PC2700 kiest mijn bordje (of de geheugencontroller @ AMD Athlon 64, dat weet ik niet), een HT bij 200, maar als je de HT verhoogt, wordt dus ook de snelheid van het geheugen gelijkmatig opgehoogd.. Is het ook mogelijk om de HT te verhogen zonder dat de snelheid van het geheugen hierbij verhoogd wordt? Ik heb mijn winnie net een week dus moet het nog allemaal uitproberen.. Dadelijk maar ff het oc topic van de AMD Athlon 64 doorbladeren, kijken wat ze daar zeggen over lagere snelheid geheugen icm ocen...

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 10:52:
...

Ik ga dalijk even kijken voor een mobo en cpu en ga eerst alles proberen met
mijn pc 2700 geheugen.

Ik zit alleen nog even te twijfelen welke cpu ik wil. Een 3200 of een 3500. Het prijsverschil is
ongeveer 75 euro. Alleen volgens de benchmarks is het verschil niet zo groot.
Ben wel nieuwsgierig wat voor moederbord en grafische kaart heb je in gedachte hebt? Een grafische kaart bepaald namelijk de CPU-bottleneck. Op www.anandtech.com staan enkele interessante grafiekjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een althlon 64 met pc 2700. Morgen ga ik kijken voor pc3200
en laat jullie dan ook weten wat het verschil is en d eres van mijn systeem.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

die geheugenreepjes lopen hoogstwaarschijnlijk ook op 3200 cas 3 je kunt de codes op de chips in google intoetsen om dit te bevestigen.

weet iemand nog een leuke signature?

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:29:
...
offtopic:
Ik heb onlangs ontdekt dat mijn haperingsproblemen beyond het ontbreken van een extra 512 MB ligt.. Moet ergens in mijn windows install liggen of iets anders hardwarematigs, maar het probleem met spelletjes doet zich voor in de zin van dat het beeld zelfs 15 tot 20 seconden vastslaat inclusief geluid).. Sowieso draait HL2/Doom3/UT2k4 wel vloeiend op mijn laptop met 512 MB en een R9700
...
Mijn broer heeft met zijn FX5900XT i.c.m. 512MB ook geen haperingen. Is het misschien zo dat een mindere grafische kaart minder van de CPU/RAM vraagt? De framerate is tenslotte lager...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tja alternate, goede site maar ze kramen vaak onzin uit... (veel andere sites ook trouwens) wil bijvoorbeeld een desktop setje kopen (microsoft comfort pro zo uit m'n hoofd) en op de site hebben ze het er over dat de muis 3 knoppen heeft, microsoft zelf zegt dat hij er 5 heeft, en bij andere muizen met 3 knoppen staad er helemaal niets bij.

maar het moet gewoon lukken hoor, en je ziet vanzelf wel of je het te langzaam vind, later je ram upgrade kan altijd nog
IorGie schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:42:
[...]

Technisch is er geen enkel verschil hoor. Alleen garandeerd de fabrikant dat het werkt in en dual opstelling. En voor die gantie betaal je. Je denkt toch niet serieus dat er een robotje daar in het magazijn rondloopt op zoek naar het ene reepje wat zo goed bij die andere zou passen? :?
Soort memory in het groot :)
offtopic:
woei! post nr 1000!
de beste opmerking die ik over matched pairs geheugen heb gehoord ooit _/-\o_

*zucht* die Nforce 2 mobotjes (geloof ik) daar kon je gewoon een reepje 512MB dual-channel draaien samen met een 256MB reepje /me zucht die goede oude tijd
Jake Blues schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:31:
[...]

Mijn broer heeft met zijn FX5900XT i.c.m. 512MB ook geen haperingen. Is het misschien zo dat een mindere grafische kaart minder van de CPU/RAM vraagt? De framerate is tenslotte lager...
zou nog wel eens kunnen, want je GPU is tenslotte het bottleneck...

[ Voor 60% gewijzigd door GoldenSample op 31-03-2005 20:46 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb nu pc 3200 geheugen er in gestopt. Ik kon me oude geheugen nog aan
een bekende verkopen dus kostte me weinig, is weer mooi.

Maar ik heb nu de volgende configuratie:

K8N Neo mobo met nforce 3 250GB
Amd 64 3400+ socket 754
Kingston pc 3200 DDR CL 3 (weet iemand of je dit op 2 kunt draaien)?
Radeon 9800 pro video
Audigy 2 ZS geluid (miss niet zo belangrijk maar toch)

Misschien is de socket 754 een beetje vreemde keuze. Ik heb dit gedaan omdat
ik het zonde vindt om mijn 9800 pro niet meer te gebruiken. Had ik toch een mobo
genomen met socket 939 had het dus een met AGP moeten zijn. AGP gaat er
waarschijnlijk langzaam uit.

Als je dus gaat upgraden en je wilt een nieuwe kaart hebben is PCI-E aardig ingeburgerd
tegen die tijd. Dan is het zo dat je ook een nieuw mobo moet kopen die ook PCI-E
ondersteund. En aangezien ik alle onderdelen na een jaar ongev weer doorverkoop aan
me broertje is dat ook een voordeel 8)

Verder de snelheid tussen een 3500+ (socket 939) en een 3400+ (socket 754) is erg weinig
wat ik zo uit mijn zoek op internet zelf studie heb gehaald.

Maar over dat geheugen, het is naar mijn mening beter om pc3200 te draaien dan pc 2700
met een AMD 64. Ik vond hem niet lekker lopen op pc2700 maar misschien ligt dat aan mij.
Als je het met cijfertjes bekijkt is het weinig in 3dmark enz.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is want het is nogal een verhaal

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 22:29:
...
Maar ik heb nu de volgende configuratie:

K8N Neo mobo met nforce 3 250GB
Amd 64 3400+ socket 754
Kingston pc 3200 DDR CL 3 (weet iemand of je dit op 2 kunt draaien)?
Radeon 9800 pro video
Audigy 2 ZS geluid (miss niet zo belangrijk maar toch)

Misschien is de socket 754 een beetje vreemde keuze. Ik heb dit gedaan omdat
ik het zonde vindt om mijn 9800 pro niet meer te gebruiken. Had ik toch een mobo
genomen met socket 939 had het dus een met AGP moeten zijn. AGP gaat er
waarschijnlijk langzaam uit.
...
Mag ik eerlijk zijn? Ik vind het idd een beetje een vreemde keuze. De S754 zit aan zijn einde van zijn leven, de S939-lijn daarentegen gaat voorlopig nog wel even door. Er komt zelfs binnenkort een dual-core versie op de markt. Tegen de tijd dat je CPU te kort schiet kun je die upgraden én een (op dat moment) veroudere 6800ultra o.i.d. aanschaffen. Een S939-moederbord met AGP bestaat ook, bijvoorbeeld de MSI K8N Neo2.

De Audigy 2 ZS is een mooi ding. Het geheugen kun je gewoon op CAS 2,5 en 2 proberen. Try-and-Error :-) Een beetje extra voltage verhogen doet soms ook wonderen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen ik gebruik mijn onderdelen maar ongeveer 1.5 jaar en dan verkoop ik ze
altijd aan familie die mindere eisen hebben maar toch is wat nieuws willen.
Dus als er tegen die tijd inderdaad een betaalbare dual core is dan
kan ik alsnog een nieuw mobo kopen.

Voor de lange termijn is socket 939 inderdaad een beter keuze.

En met dat geheugen dat ga ik even proberen, Kan dat verder geen problemen
opleveren met warm worden ofzo?

Verwijderd

Als ik het mij goed bedenk zijn de Samsung PC2700 modules van des tijds enorm goeie overclockers.. Die van een vriend van mij draaide soieso PC3200! Dus als je geluk hebt hoef je helemaal niets extra's aan geheugen uit te geven.. Als het niet op PC3200 draait kun je de latencies wat slapper maken en er wat meer prik opzetten!

Suc6! >:)

Edit 1: http://www.3dvelocity.com/reviews/samsung/DDR333.htm
Ze komen hier tot een overclock van 202MHz stable, dit zijn enorme snelheden voor PC2700 mem als je bedenkt hoe moeilijk het nu zelfs voor sommige bedrijven (Twinmos) fatsoenlijk op PC3200 te kunnen draaien!

Edit 2: Dit mooie zinnetje kun je er vinden: It's little wonder therefore that many users are reporting huge overclocks with Samsung's PC2700.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 00:09 ]

Pagina: 1