Toon posts:

partitie kwijt onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had vorige week een hd(120gb) aan mijn linux(debian unstable) pc gehangen, daar de partitie tabel vanaf gegooit, en een nieuwe gemaakt, als ext3 geformateerd en een boel data opgezet.

Nu is vandaag de stroom een keer of 5/6 achter elkaar uitgevallen (ergens kortsluiting, aardlek sloeg er steeds uit). op de een of andere manier is disk zijn partitie kwijt geraakt.

valt dit te recoveren op de een of andere manier?

Bart

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Hoezo is 'ie kwijt :?

Wat geeft fdisk -l /dev/hda voor uitvoer ? (waarbij je /dev/hda moet vervangen voor de juiste naam van je schijf :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde hem net opnieuw mounten maar gaf aan dat /dev/hde1 niet bestond, dus ik met fdisk kijken en gaf aan dat er helemaal geen partities meer op die disk staan.

-- fdisk -l /dev/hde --
Disk /dev/hde: 122.9 GB, 122942324736 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 238216 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Disk /dev/hde doesn't contain a valid partition table
--

edit: kreeg een hele goeie tip van iemand op irc, beetje google werk op "recover partition gpart"

ik deed het volgende, na dat ik gpart apt-get install gpart ;) had geinstalleerd moest ik een keer of 3 draaien:
gpart /dev/hde toen daar 3x hetzelfde uit kwam (gpart kwam aankakken met 4 mogelijke partities, 1 was de goeie, 2/3/4 waren leeg) heb ik gedraait:
gpart -W /dev/hde /dev/hde

gpart vroeg toen om de juiste partitie te kiezen (1,2,3 of 4), nog 1 vraagje of ik zeker wist dat ik het wilde weg schrijven, toen dat gebeurd was moest ik officieel mijn pc eerst rebooten.

/me heeft eerst gechecked of de data er stond, en die stond er..

ikkuh blij :), weer iets geleert B)

Toch bedankt voor je hulp moto-moi

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 17:18 ]