Toon posts:

2x S-ATA + ATA geeft MACHINE_CHECK_EXCEPTION error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medeTweakers,

Vol trots pakte ik gisteren het door de post gebrachte pakketje uit. Daar lag het, mijn nieuwe WD Raptor 35,6GB (ofzo) schijf en ook nog een WD 80Gb schijf (s-ata).

Nu wilde ik de Raptor schijf gebruiken om windows, Norton en Steam op te installeren. En de WD 80Gb voor alle andere software, ook is er al een 160Gb Maxtor aanwezig waarop een boel gedownloade data staat (deze is dus uit een ander systeem afkomstig, en is niet geformateerd voordat hij in dit systeem ging).

naja, alles natuurlijk netjes aangesloten, windows netjes geinstalleerd, norton meteen geinstalleerd, en Steam geinstalleerd. (allenmaal op de WD Raptor schijf) en ook nog even Autocad LT 2002 geinstalleerd (op de WD 80Gb)

Nu probeerde ik wat data van de Maxtor schijf te halen, ik ging de schijf binnen via "deze computer" ik zocht naar een bestandeje en opeens stond het beeld vast voor 2 seconde, en toen kwam er een mooi blauw scherm met de volgende melding:

omschrijvende melding: MACHINE_CHECK_EXCEPTION
STOPfoutcode: STOP: 0x0000009c

Met een beetje Google`en kwam ik op de website van Microsoft dit tegen:
http://support.microsoft.com/?kbid=329284&sd=RMVP

Onder andere staat dit op de site:
MCE's treden vaak op onder de volgende omstandigheden:
• De processor of het moederbord wordt te zwaar belast. Bijvoorbeeld door de kloksnelheid van de processor of bus te verhogen. U wordt aangeraden de hardware te gebruiken met de snelheden die de fabrikant aanbeveelt.
Alle hardware is nieuw (paar maanden oud) en nooit overgeclocked geweest
• Stroomvoorziening met pieken, overbelaste stopcontacten, overbelaste stroomvoorzieningen en onderbroken stroomvoorzieningen kunnen zorgen dat de computer instabiel wordt. Zorg ervoor dat u een stabiele, betrouwbare stroomtoevoer hebt voor de computer.
Met mijn Coolermaster Realpower 550 moet dat toch wel lukken denk ik zo
• Omstandigheden met extreme temperaturen veroorzaakt door het niet functioneren van koelingsapparaten zoals ventilatoren. Controleer of alle koelingsapparaten juist werken.
Ik heb voldoende koeling, en zelfs met mijn kast open is de fout nog niet opgelost
• Beschadigd geheugen of geheugen dat niet geschikt is voor uw computer. Als u kortgeleden de configuratie van het geheugen hebt gewijzigd, herstelt u de vorige configuratie om de fout te achterhalen. Zorg dat u het juiste geheugen gebruikt voor de computer.
Ik heb 1024Mb Dual channel geheugen, ik zie hier geen probleem in

spec:
Asus A8n-Sli Deluxe
Amd64 3500+ met zalman 7700 Cpu koeler
1024Ddr ram
Geforce 6600GT met een zalman VF700-CU silent Vga cooler
WD Raptor 36GB 10.000Rpm 8mb Esata
WD Caviar special edition 80Gb 7.200rpm 8mb Sata/150
Maxtor DiamondMax plus 9 160Gb ATA/133
Coolermaster Real Power 550 Watt

mijn vroegere opstelling:
1. Maxtor 80Gb (niet hergebruikt)
2. Maxtor 160Gb (hergebruikt)

mijn huidige opstelling:
1. WD Raptor (nieuw)
2. WD 80Gb (nieuw)
3. Maxtor 160Gb (uit oude opstelling)

Constateringen en geprobeerde handelingen.
- Het ligt dus duidelijk aan de Maxtor DiamondMax plus 9 160Gb ATA/133
- Het maakt niet uit of de jumpersetting op master of in slave staat
- Het ligt ook niet aan de IDE-kabel
-
-
-

Ik weet het allenmaal niet meer.... Ik kom er niet meer uit.....

Plz GoT.. help me fix my problem..

Alvast bedankt,
Vincent

Verwijderd

heb die fout ook al gehad met het aansluiten van een ide hd, denk dat het aan den bios lag want vanaf ik op 1006 zat ondervond ik geen probs meer, mss keer andere ide connector proberen, bij mij zitten er twee op den zwarten en ene (hd) op de blauwe,

eens je dit mb aan de praat krijgt is het een subliem ding,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:57:
Alle hardware is nieuw (paar maanden oud) en nooit overgeclocked geweest
En wat als je 33MHz ofzo terugklokt?
Ik heb 1024Mb Dual channel geheugen, ik zie hier geen probleem in
Heb je je geheugen getest met o.a. memtest86?

Heb je ook problemen in andere OS'sen, zoals DOS? Knoppix? En werkt het wel in de Veilige Modus? Laatste chipset/controller drivers geïnstalleerd? Laatste BIOS erin geflasht?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 10:02:
[...]
En wat als je 33MHz ofzo terugklokt?
[...]
Heb je je geheugen getest met o.a. memtest86?

Heb je ook problemen in andere OS'sen, zoals DOS? Knoppix? En werkt het wel in de Veilige Modus? Laatste chipset/controller drivers geïnstalleerd? Laatste BIOS erin geflasht?
Ik denk dat het werkt..... met een zooi updates van de asus site (vraag niet wat, want ik heb alles 3x aangeklikt)

Hartelijk dank

Ode aan BalusC

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ps. U heeft geen idee hoe gelukkig u me gemaakt heeft. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 16:14 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:12:
Ik denk dat het werkt..... met een zooi updates van de asus site (vraag niet wat, want ik heb alles 3x aangeklikt)
Of dat nou help? Gewoon de juiste chipset drivers installeren. Niets meer niets minder.
Meer tips kan ik je niet geven aangezien BalusC alles al noemde wat bij mij op kwam
;)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik heb exact hetzelfde probleem en ondanks 6 dagen non-stop proberen is het nog steeds niet opgelost.
Ik zal mijn probleem kort uitleggen om eventuele kleine verschillen duidelijk te maken.
Mijn systeem :

Mobo : Asus A8N-SLI Deluxe
CPU : AMD 3200+
Mem : 2x 512 Mb Twinmos PC3200
GPU : Asus Extreme N6800 GT
HDD : 2x 120 Gb Maxtor DiamondMax 9
PSU : Chieftec 360W (17A op 12V lijn)

Mijn systeem loopt geregeld vast, vaak me de stopcode 0x0000009C
Ik heb mijn geluidskaart (audigy 2 ZS) eruit gehaald om het probleem te vinden.
Ook heb ik mijn 2e Dimm eruit gehaald op advies van de TD van Asus.
Daarnaast heb ik de volgende tests gedaan :
- Memtest 86 (15 runs, 0 errors)
- CPU Burn-In
- 3D Mark 2005
- Maxtor Diagnostic Tool (uitgebreidde test)
- Alegra Memory Test

Al deze test gaven geen enkele fout weer.
Mijn voltages zijn op de 12V lijn perfect (12V haalt 11,60 ongeveer).
De bios is geupdate van 1004 naar 1006 en ik heb meerdere chipset en videokaart drivers geprobeerd.
Tijdelijk heb ik er een 480W voeding aan gehangen, maar ook toen was mijn systeem onstabiel (geen stopcode, maar wel traag).
Ik heb ook de IDE-kabels vervangen op advies van de TD van de winkel.

Het valt mij op dat mijn systeem vooral blijft hangen als ik dingen installeer of opstart.
Ik heb een aantal keer kort gegamed, dus ik denk dat er niets mis is met de videokaart of mijn CPU.

Mijn temps zijn perfect dus aan de koeling ligt het ook niet.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk kan iemand (BalusC ;) ) mij helpen

[ Voor 3% gewijzigd door Centaur op 14-04-2005 04:11 ]

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Centaur schreef op donderdag 14 april 2005 @ 04:10:
Daarnaast heb ik de volgende tests gedaan :
- Memtest 86 (15 runs, 0 errors)
- CPU Burn-In
- 3D Mark 2005
- Maxtor Diagnostic Tool (uitgebreidde test)
- Alegra Memory Test

Al deze test gaven geen enkele fout weer.
Dan zou ik het probleem meer in de richting van de software zoeken. Je bent er 100% zeker van dat je alle (juiste) drivers hebt geïnstalleerd? Gebruik zeker de laatste versies die je op de website van de mobofabrikant/chipsetfabrikant kunt vinden :)
Tijdelijk heb ik er een 480W voeding aan gehangen, maar ook toen was mijn systeem onstabiel (geen stopcode, maar wel traag).
Wat bedoel je met traag? Wordt je PC trager (wat hoogst vreemd is) of duurt het langer voordat de BSOD verschijnt?
Het valt mij op dat mijn systeem vooral blijft hangen als ik dingen installeer of opstart.
Is dat volkomen willekeurig of zijn er enige patronen danwel overeenkomsten? Om welke programma's gaat het zo ongeveer?

• Centaur

Centaur

Ik heb voor zover ik weet van alle hardware de nieuwste drivers gedownload.
De TD van Asus heeft mij ook nog eens de links gestuurd van nieuwe Nvidia drivers die ik er gelijk op heb gezet.
Daarnaast hebben zij mij aangeraden om de bios van 1006 naar 1007 te veranderen, alleen kon ik daar vanwege een probleem op hun site even niet aan komen.

Wat betreft de traagheid.....mijn pc doet er minuten over om af te sluiten, er is geen zichtbare activiteit. Ook blijft software hangen en is het niet af te sluiten. Ik heb nu bijvoorbeeld in mijn task manager onder "applications" niets staan, maar onder 'processes' staat sims2.exe er nog steeds nadat ik hem wou opstarten. sims2.exe staat er twee maal en via End Process (& Tree) is hij niet af te sluiten. Dit heb ik ook met andere games zoals Warhammer en Half Life 2. De traagheid komt ook voor bij het opstarten van allerlei games/programma's.

Daarnaast komt 't soms voor dat ik bijvoorbeeld een window over mijn scherm verplaats en dan vult het hele scherm zich met dat window dat ik aan het verplaatsen was. Alleen het afsluiten en opnieuw opstarten van explorer.exe lost dat de problemen op.
Tijdens al deze problemen is de CPU-activiteit niet hoger dan 5% en ook de Mem Usage is laag.

Ik moet er wel even bijzeggen dat ik Norton Internet Security gebruik (een bekende systeem-vertrager), maar ik durft sinds een virus-ongelukje :) niet meer zonder een scanner.

Wat betreft het blijven hangen van het systeem.
De BSOD's kwamen voor bij de installatie van Windows, Half Life 2, het kopieeren van een DVD vol data naar m'n harddisk en 1x toen m'n pc gewoon idle was.

De asus TD had mij aangeraden om over te stappen op 1x512 Mb en om een andere voeding te proberen. Dit heb ik gedaan maar de traagheid blijft. De BSOD's komen vrij weinig voor, want ik installeer niet de hele dag software. Hierover kan ik dus weinig zeggen.

Zou een schone windows-installatie met alleen de nieuwste drivers en BIOS dit probleem kunnen oplossen, of zou het resultaat van een bios flash nu ook al merkbaar moeten zijn ?

Verwijderd

ik kom exact hetzelfde probleem tegen. als ik van bittorrent maar 1 bestand tegelijk afhaal duurt het een uur of 2, maar als ik een paar dingen tegelijk afhaal duurt het maximum 20-25min. ik zit met het probleem dat ik 2 maxtors heb en een WD en het is juist op mijn maxtor dat ik mijn OS installeer want het zit in raid met die WD. ik zal eens windows op een andere hd installeren en zien of het lukt.

Asus A8V Deluxe & 3500+ crasht met MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Verwijderd

ik krijg nog altijd een bsod zelfs met een Seagate hd, dus ben ik weer bij nul. als er iemand iets binnenschiet, aub laat het ons weten.

• Centaur

Centaur

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 01:47:
ik krijg nog altijd een bsod zelfs met een Seagate hd, dus ben ik weer bij nul. als er iemand iets binnenschiet, aub laat het ons weten.
Dat valt me vies tegen, want ik was van plan een Seagate te halen in de hoop dat die mijn problemen oploste.
Mijn mobo is vandaag omgewisseld omdat de chipsetfan niet werkte, maar of hij nu goed werkt weet ik ook nog niet zeker. Ik laat 't weten als hij weer gek gaat doen.

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 11:30
Centaur schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 21:43:
[...]

Dat valt me vies tegen, want ik was van plan een Seagate te halen in de hoop dat die mijn problemen oploste.
Mijn mobo is vandaag omgewisseld omdat de chipsetfan niet werkte, maar of hij nu goed werkt weet ik ook nog niet zeker. Ik laat 't weten als hij weer gek gaat doen.
Hoe staat het er nu voor met je problemen? Ook ik heb problemen, zie mijn topic in het A8N-SLI topic
[rml]paulmadejong in "[ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel..."[/rml]

MacBook Pro 14" 2021

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 13:53
Ik heb net hetzelfde probleem, maar volgens mij ligt het in mijn geval aan mijn voeding. Die is namelijk nog steeds 20 pins, en niet 24 pins.

Het werkt wel, maar het systeem is instabiel, met nu en dan eens die "machine check exception error".

Ter info :
Vcore : 1.40
3.3+ : 3.18
5+ : 4.91
12+ : 11.77

Mogen dus om een nieuwe voeding... :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door BartDG op 02-05-2005 22:32 ]

• paulmadejong
Archeon schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:07:
Ik heb net hetzelfde probleem, maar volgens mij ligt het in mijn geval aan mijn voeding. Die is namelijk nog steeds 20 pins, en niet 24 pins.

Het werkt wel, maar het systeem is instabiel, met nu en dan eens die "machine check exception error".

Ter info :
Vcore : 1.40
3.3+ : 3.18
5+ : 4.91
12+ : 11.77

Mogen dus om een nieuwe voeding... :Y)
Mijn voeding doet het volgens mij prima, mijn vetrouwde DidgiDoc geeft +5; 5.15V en +12; 12.25V.
Vcore 1.40V.

Begin te denken dat het of iets met de Audigy 2 is. (iedereen met problemen heeft een Audigy2) of gewoon een set A8N-SLI boordjes welke DOA zijn. (nou ja DOA, niet helemaal goed functionerend).

Er zijn mensen welke een systeem met een Audigy 2 prima werkend hebben, mensen met problemen hebben, voor zover ik weet, alleen een van de eerste Audigy 2 kaarten.

MacBook Pro 14" 2021

• BartDG
paulmadejong schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:43:
[...]

Mijn voeding doet het volgens mij prima, mijn vetrouwde DidgiDoc geeft +5; 5.15V en +12; 12.25V.
Vcore 1.40V.

Begin te denken dat het of iets met de Audigy 2 is. (iedereen met problemen heeft een Audigy2) of gewoon een set A8N-SLI boordjes welke DOA zijn. (nou ja DOA, niet helemaal goed functionerend).

Er zijn mensen welke een systeem met een Audigy 2 prima werkend hebben, mensen met problemen hebben, voor zover ik weet, alleen een van de eerste Audigy 2 kaarten.
Ik gebruik een Audigy 1, dus misschien dat het ook daaraan kan liggen. Ik denk het echter niet. We gaan wel zien. Eerst eens die andere voeding proberen. :)

• BartDG
Voeding vervangen... voorlopig nog geen vastlopers...

knock on wood...

• paulmadejong
Archeon schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:08:
Voeding vervangen... voorlopig nog geen vastlopers...

knock on wood...
Dat is hardstikke mooi voor je. Zal mijn compuleverancier het ff doormailen dat ze mijn voeding eens checken. Ding is hartstikke nieuwe (Chieftec 360W) en de voltages zijn boven gemiddeld.

Ondertussen nog steeds geen BSOD meer gehad?

MacBook Pro 14" 2021

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb in het begin met mijn AMD64 systeem ook redelijk veel bsod's gehad. Na het uitschakelen van DEP, zie:
[rml]Henk007 in "[ Probleem] PC gaat rebooten na installer..."[/rml]
en het iets langzamer dan standaard instellen van mijn geheugen, loopt het systeem nu 100% stabiel.

• paulmadejong
Henk007 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:12:
Ik heb in het begin met mijn AMD64 systeem ook redelijk veel bsod's gehad. Na het uitschakelen van DEP, zie:
[rml]Henk007 in "[ Probleem] PC gaat rebooten na installer..."[/rml]
en het iets langzamer dan standaard instellen van mijn geheugen, loopt het systeem nu 100% stabiel.
Kreeg je ook een Machine Check Exception BSOD? Het probleem van Henk007 was namelijk de IRG NOT LESS OR EQUAL BSOD. Door het uitschakelen van DEP wist hij dat te verhelpen.

MacBook Pro 14" 2021

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
paulmadejong schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:51:
[...]

Kreeg je ook een Machine Check Exception BSOD? Het probleem van Henk007 was namelijk de IRG NOT LESS OR EQUAL BSOD. Door het uitschakelen van DEP wist hij dat te verhelpen.
Je hebt gelijk. Ik had een andere foutmelding. Het gedeelte in mijn bovenstaande post over geheugentimings zou wel relevant kunnen zijn, omdat dit ook door Microsoft als mogelijke oorzaak vermeld wordt.

• paulmadejong
Henk007 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:55:
[...]

Je hebt gelijk. Ik had een andere foutmelding. Het gedeelte in mijn bovenstaande post over geheugentimings zou wel relevant kunnen zijn, omdat dit ook door Microsoft als mogelijke oorzaak vermeld wordt.
Tsja, het ligt op dit moment niet in mijn handen want de compu staat bij de compushop, die hebben toch iets meer middelen dan ik om het e.e.a. te testen. Het geheugen dat ik heb is van Kingston DDR400 (exacte gegevens weet ik niet) en draaide standaard. Zou toch moeten werken.

MacBook Pro 14" 2021

• BartDG
paulmadejong schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:51:
[...]

Dat is hardstikke mooi voor je. Zal mijn compuleverancier het ff doormailen dat ze mijn voeding eens checken. Ding is hartstikke nieuwe (Chieftec 360W) en de voltages zijn boven gemiddeld.

Ondertussen nog steeds geen BSOD meer gehad?
Nee, draait nog steeds heerlijk stabiel. Is nu al een drietal dagen zo. Ik denk dat ik -voorzichtigweg- nu mag zeggen dat ik de oorzaak van de instabiliteit gevonden heb. (nog steeds hout vasthoudend). Mocht het alsnog veranderen zal ik het laten weten.

* BartDG happy!

• BartDG
Archeon is ondertussen niet meer zo happy!!!

Een paar dagen geleden nog maar eens zo'n flinke BSOD (machine check ...) gehad, paf, hele systeem lam. Moest zelfs mijn pc uitdoen en toen ik hem direct weer opstartte kreeg ik geen beeld. Twee minuten gewacht, opstarten, hehe, gelukkig weer beeld.

Maar nu allerhande problemen. Geen geluid meer via Audigy was 't eerste wat me opviel. Raar. Audigy er dan maar uit en onboard sound gebruikt. Opgelost.

Dan ondervonden dat TV kaart het niet meer deed. (pinnacle sys PCTV). Strange. Nog geen oplossing voor gevonden.

Uiteindelijk gisteren ondervonden dat de 3com netwerkkaart die in mijn derde PCI slot zat OOK niet meer werkte (heb ik niet voortdurend nodig, dus het was me eerst niet opgevallen). Hij wordt zelfs niet meer herkend in het apparatenbeheer!!!

Toen begon het me te dagen: geen enkele van mijn PCI sloten doet het nog!!! Daarom had ik geen geluid meer (Audigy PCI), geen TV meer (PCTV pci) en ook werkte de netwerkkaart niet meer (3Com PCI). Nog een beetje meer bewijs : de tweede onboard netwerkpoort (die realtek) werkt ook niet meer. Waarschinlijk omdat die ook gekoppeld is aan de PCI bus.

Ben ik lekker mee. Dat wordt dus Windows herinstalleren. Hopelijk is het daarmee opgelost, want anders betekent het dat het bord definitief stuk is en wordt het een RMA'tje... :(

DIEPE ZUCHT!!
Pagina: 1