Waarom bang zijn voor de dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.064 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-12 18:54
Beste Tweakers,

Wat ik me nou al een tijdje afvraag: is er een reden om bang te zijn voor de dood? In elke geloofsovertuiging brengt de dood verlossing en een beter hiernamaals, mits je normaal geleefd hebt en goed bent geweest voor je medemens. Ook als je niet gelooft is de dood niets verontrustends, aangezien je er dan van uit gaat dat er toch helemaal niks is.
Hoe komt het dan dat er zoveel mensen bang zijn voor de dood zelf? Ik praat niet over het proces van het sterven (erg klinisch verwoordt, sorry), aangezien dat gepaard kan gaan met heel veel pijn etc. Ik vind het vreemd dat zoveel mensen bang zijn voor de dood zelf. Zou dit voortkomen uit twijfels of alles waar ze in geloofd hebben dat er na de dood zou zijn wel echt zo zou zijn? Of zou dit 'innate' zijn omdat sterven het tegenovergestelde is van je primaire instinct: overleven?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-12 09:04

janklp

FortyTwo Capital

Omdat voor veel mensen het hiernamaals niet helemaal zeker is misschien. Of omdat mensen iets misdaan hebben en bang zijn er niet te komen. Misschien is het hier op aarde wel te fijn om weg te gaan. Ze willen anderen niet alleen laten.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik denk dat de mens erg hecht aan het 'hier en nu' in plaats van het hiernamaals. Zelf ben ik gelovig, maar het idee om nu direct over te gaan naar de volgende dimensie spreekt me niet echt aan:
't Leven is zo mooi....

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Niet iedereen gelooft in een hiernamaals?

Verder ben ik helemaal als niet-gelovige niet bang voor de dood. Als ik later oud ben is het allemaal wel OK en als ik op dit moment zou sterven, dan zou dat via een ongeluk gaan, dus dan is het ook snel genoeg afgelopen meestal :Y)

• donleone83
Osiris schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:38:

Verder ben ik helemaal als niet-gelovige niet bang voor de dood. Als ik later oud ben is het allemaal wel OK en als ik op dit moment zou sterven, dan zou dat via een ongeluk gaan, dus dan is het ook snel genoeg afgelopen meestal :Y)
Ikzelf ben ook niet gelovig, wel katholiek opgevoed... Ik vraag me alleen af of die angst voortkomt uit een twijfel over hun eigen geloof of iets anders...
Don't get me wrong, ik wil absoluut niet dood ofzo, ik heb een fantastisch leven en een hopelijk mooie toekomst in het verschiet. Ik vroeg het me gewoon af en ben benieuwd naar meer reacties...

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12 11:15
Het is gewoon de onzekerheid of er werkelijk iets is na de dood
Omdat Freek de Jonge erover zingt hoeft het nog niet waar te zijn.

Inderdaad de mensen die je achterlaat, het definitieve van ergens anders zijn en nooit meer terug kunnen.
Wat nu als er niets is na de dood, is dan alles eigenlijk voor niets geweest.

Tja, ik denk dat het neerkomt op twee dingen:
- Het gemis van geliefden
- De onzekerheid van het hiernamaals

edit:
Hmmz, Osiris, als god van de dood niet geloven in het hiernamaals... OK

[ Voor 10% gewijzigd door tombola op 29-03-2005 15:45 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
tombola schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:42:
edit:
Hmmz, Osiris, als god van de dood niet geloven in het hiernamaals... OK
offtopic:
Gelukkig is mythologie een stuk anders dan Real Life ;)

• donleone83
Het is gewoon de onzekerheid of er werkelijk iets is na de dood
Omdat Freek de Jonge erover zingt hoeft het nog niet waar te zijn.

Inderdaad de mensen die je achterlaat, het definitieve van ergens anders zijn en nooit meer terug kunnen.

Tja, ik denk dat het neerkomt op twee dingen:
- Het gemis van geliefden
- De onzekerheid van het hiernamaals
Ik kan me hier wel in vinden... Het gemis van geliefden is een van de dingen waarvan ik zelf ook denk dat het de grootste factor is, maar in principe zou dat alleen voor niet-gelovigen moeten gelden, aangezien voor gelovigen de dood ook hereniging is met andere, eerder kwijtgeraakte geliefden en een tijdelijke separatie van de mensen die je op dit moment dierbaar zijn...
Hetzelfde geld imho voor die onzekerheid... Gelovigen zouden niet onzeker moeten zijn hierover, aangezien dat is waar ze hun hele leven in geloofd hebben... Je ziet ook vaak dat niet gelovigen zich op hun sterfbed bekeren tot het geloof en gaan bidden etc...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:55

Cyphax

Moderator LNX
Die onzekerheid van het hiernamaals druist volgens mij ook in tegen ons bewustzijn. Als je dood gaat en er blijkt *niets* te zijn is ook ons bewustzijn niet meer, je persoon, je karakter, het is dan weg. En dat gaat effe te ver volgens mij. :)
Daar wringt 'm volgens mij de schoen ook. Na de dood niets? Dan is er ook niets om bang voor te zijn en toch zijn we daar juist bang voor, het verliezen van bewustzijn en alles wat daarbij komt kijken.

Saved by the buoyancy of citrus

• tombola
donleone83 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:48:
[...]
Hetzelfde geld imho voor die onzekerheid... Gelovigen zouden niet onzeker moeten zijn hierover, aangezien dat is waar ze hun hele leven in geloofd hebben... Je ziet ook vaak dat niet gelovigen zich op hun sterfbed bekeren tot het geloof en gaan bidden etc...
Het heet ook geloven (=dus niet zeker) anders had het wel weten geheten...

edit:
... daarentegen is het ook wel weer geloofsovertuiging (=dus ervan overtuigd dat het zo is)

[ Voor 11% gewijzigd door tombola op 29-03-2005 15:55 . Reden: mezelf tegenspreken... ]

• donleone83
tombola schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:52:
[...]

Het heet ook geloven (=dus niet zeker) anders had het wel weten geheten...
En precies hier ligt ook de kromheid van het geloof, aangezien bijna alle mensen die echt geloven er zo heilig van overtuigd zijn dat dat de waarheid is dat het voor hun een weten geworden is, wat dan soms op hun sterfbed toch niet zó zeker blijkt te zijn...

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je het ook kan zoeken op een lager, primitief niveau. Wij zijn een diersoort waarbij zelfbehoud hoog staat.De natuur heeft er voor gezorgd dat we niet graag dood gaan, dat zit ingebouwd in ons brein en fysisch stelsel. Net zozeer als dat we van seks houden. Je kan er dus een rationele gedachte achter zoeken, maar voor mij is het 'gevoel' dat ik niet dood wil gaan minstens net zo sterk.

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Persoonlijk denk ik ook niet dat ik bang ben voor de dood, maar bang ben om op te houden te bestaan. Niet meer kunnen genieten van hetgeen ik nu doe ... niet meer kunnen autorijden, niet meer muziek kunnen luisteren, niet meer kunnen xxx O-)

... en natuurlijk niet meer kunnen Gotten :'(
Als iemand me nu kon vertellen dat er in het hiernamaals ook internet zou zijn!!? :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Waarom zou je bang zijn voor de onzekerheden in het hiernamaals, is je leven op aarde soms niet goed genoeg dat je daar over gaat nadenken?

Het gemis van familie en vrienden kan je ook door de plee spoelen omdat er nu eenmaal nix te missen valt als je dood bent.

Ik ga met Orphix mee. Drang om te overleven, en dus niet de angst om dood te gaan (precies andersom dus).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 18:23 ]

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Ik ben altijd bang dat er niks is als je sterft. en alles wat je in je hele leven heb geleerd en meegemaakt heb verliest.. zoo zonde, ik bedoel wat is het nut van het leven dan :(

Ik hoop op een andere wereld waar je je kennis (of in ieder geval je karma) mag meenemen, simpelweg omdat ik het anders nuttelooszonde vind om te leven.

Ben niet gelovig btw. :)

This space is occupied

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ben wel gelovig. Vanuit de bijbel mag ik geloven dat ik in de hemel. Heel cool natuurlijk maar toch ben ik een beetje bang voor de dood. Niet voor me zelf.. maar meer voor wie ik achter laat.

Het doet me zeer om te weten mijn vriendin verdriet en pijn zal hebben. Daarom vind ik het ook egoistisch als iemand bijvoorbeeld aan zelfmoord denkt.. of het zelfs echt doet.

Noem me positief, maar ik geloof dat er voor iedereen een doel is op deze wereld. Al is het als vrijwilligere of gewoon simpel weg voor degene die je ontmoet in je leven.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Hallo Iedereen,
ik zag deze discussie op het forum en ik dacht: laat ik eens even reageren.
Veel mensen zijn bang voor de dood, en velen vinden dat ze bang zijn omdat ze niet weten wat er komt. Ik ben ergens ook bang om te gaan, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik ben heel spiritueel ingesteld en er zijn een paar dingen die ik aanhang: iemand gaat pas wanneer hij 'klaar' is op aarde, oftewel al zijn doelen heeft gehaald. Als je 'klaar' bent met het leven, hoef je niet bang te zijn om ergens anders heen te gaan.
Voor wie bang is op te houden met bestaan: het klinkt heel raar en voor mij is het ook niet voor te stellen, maar als je niet bestaat, heb je er in elk geval ook geen weet van dat je bestaat, toch?
Ik geloof in reincarnatie. Je stelt een aantal doelen, leeft een leven en behaalt die doelen. Naderhand evalueer je met je gidsen (een soort 'beschermengelen', zoals sommigen ze noemen) en rust je uit. Als je er weer klaar voor bent, begin je een nieuw leven. Dit heeft het jaren voor mij gedaan, tot iemand zei: maar er worden toch meer mensen geboren dan dat er sterven? Hmm, dus...

Anyway, ik denk dat het voor heel veel mensen belangrijk is om te geloven / er overtuigd van te zijn dat er 'iets' is na je dood. Dat neemt hun angst om te gaan een beetje weg en lijkt het of ze meer kunnen genieten van hun leven zelf.

Iemand zei laatst tegen mij: waarom zo druk maken over de dood? Je lééft nu toch? En dat is ook waar. Ik weet in elk geval zeker dat de dood niet voor niets zo'n enorm raadsel is.

Blessed Be,
De vriendin van Afterburner79, die zodra ze thuis komt zelf een account aan gaat maken!

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Afterburner79 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:38:
Voor wie bang is op te houden met bestaan: het klinkt heel raar en voor mij is het ook niet voor te stellen, maar als je niet bestaat, heb je er in elk geval ook geen weet van dat je bestaat, toch?
Ik vind het niet erg dat ik (als persoon) niet meer besta, wel dat alle dingen die ik heb geleerd en gedaan verloren gaan.

Ik bedoel, er is al geen duidelijk doel in het leven, en als er een uitzicht was naar een volgend leven zou dit een doel hebben (leven, leren, en dit meenemen) maar zonder dit word alles zo nutteloos. (imo)

Ik kan het het best vergelijken met World Of Warcraft (mmorpg. game) daar kon je 2 maanden gratis de beta spelen, en dus je character bouwen. Ik wilde eigenlijk zo weinig mogelijk doen omdat ik wist dat na 2 weken alles toch gewist zou worden als de game uit zou komen. beetje zonde van de moeite en tijd niet? Het leven is natuurlijk wat langer en absoluut geen spel, maar hierbij heb ik hetzelfde gevoel.

[ Voor 44% gewijzigd door Collaborator op 29-03-2005 17:55 ]

This space is occupied

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vreemd, dat mensen het eng vinden om naar het hiernamaals te gaan. Het boezemt mij totaal geen angst in. Als er iets is, wat dan ook, dan zie ik dat dan wel weer. Het houdt mij niet tegen om hier de dingen te doen die ik wil doen. Als ik al angst voor de dood zou hebben dan zou het eerder angst zijn voor de mensen die hier achterblijven. Wat gebeurt er met hen? Zou m'n ma haar verdriet te boven komen? Dat vind ik enger dan dat ik dood zou gaan...

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Osiris schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:38:

Hoe weet je dat later alles OK is, als je oud ben ? misschien ben je dan wel bang voor de dood, om welke reden ook.

De meesten zijn bang voor de dood, omdat je van de aarde weggaat en eigenlijk niet weet waar je heen gaat of wat er gebeurt e.d. Want dat weten we tenslotte niet :) Ook zijn gelovige mensen "eerder" bang voor de dood denk ik dan iemand die niet gelooft. Want in elk geloof heb je het verschil tussen goed en kwaad en dat heeft altijd zijn gevolgen zegmaar. Dat heeft een ongelovige dus niet en dus ook minder redens om bang te zijn.

Vaak zal iemand dus bang zijn, omdat hij geliefde moet gaan missen, al zijn bezit moet verlaten. Het is net waar je waarde aanhecht denk ik :) (want waar je waarde aanhecht, wil je niet kwijt raken).

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

Hallo Iedereen,
: iemand gaat pas wanneer hij 'klaar' is op aarde, oftewel al zijn doelen heeft gehaald. Als je 'klaar' bent met het leven, hoef je niet bang te zijn om ergens anders heen te gaan.

, tot iemand zei: maar er worden toch meer mensen geboren dan dat er sterven? Hmm, dus...
Dit spreekt voorzich; een baby die meteen sterft na de geboorte heeft immers geen doelen kunnen halen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Blessed Be,
De vriendin van Afterburner79, die zodra ze thuis komt zelf een account aan gaat maken!
Doen! Behalve een spirituele insteek hier in W&L kunnen we sowieso meer vrouwen @ GoT gebruiken! Weescht niet bevreest om jezelf ook in SG & NSTM te laten zien! Ik registreerde bij Got om de W&L :P
donleone83 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:55:
[...]

En precies hier ligt ook de kromheid van het geloof, aangezien bijna alle mensen die echt geloven er zo heilig van overtuigd zijn dat dat de waarheid is dat het voor hun een weten geworden is, wat dan soms op hun sterfbed toch niet zó zeker blijkt te zijn...
Je kunt ergens van overtuigd zijn zonder de feiten te kennen. Zo zijn mensen er van overtuigd dat er meer leven in het universum is dan op aarde, echter we hebben hier geen bewijsvoor. Uiteraard gaat het wat te ver dit geloof in buitenaards leven en geloofsovertuiging te noemen :P
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:28:
[...]

Dit spreekt voorzich; een baby die meteen sterft na de geboorte heeft immers geen doelen kunnen halen.
Misschien wel, al was het het voorbereiden van een veel groter werd... wie weet?

[ Voor 44% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-03-2005 20:10 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ff misverstand uit de topicstart rechtzetten: bij het christelijke geloof gaat het er niet om dat je goed geleefd heb en braaf bent geweest, tuurlijk je moet je wel gedragen, maar op grond daar van ga je niet naar de hemel, je gaat naar de hemel als je behouden bent. (joh. 3:16)

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-12 22:23
Vond iemand van jullie het eng om niet geboren te zijn, met andere woorden, vond je het eng om er in bijv. 1635 niet te zijn. Nee? Nou dan hoef je ook niet bang te zijn om dood te zijn. Ik denk dat het hetzelfde is als nog niet geboren zijn, daar merk je dus nul komma nul van, je bent er gewoon niet. Maar wat vervelend is als je er over nadenkt, in mijn geval, is dat de werled om je heen, en eventueel je kinderen, verder gaan zonder jou. Daarnaast krijg je nooit te weten hoe de aarde eruit ziet in bijv. 3021. Dat zijn dingen die ik jammer vind, maar niet eng denk ik.

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11 17:30
Bang voor de dood? Dat niet, maar leuk is anders ;)

Ik denk dat mensen bang zijn dat er geen hiernamaals bestaat.En dat hun 'braaf gedraag' en goede manier van leven dan toch nergens toe zullen leiden.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 10:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

TheEvilCuber schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:47:
Ik ben altijd bang dat er niks is als je sterft. en alles wat je in je hele leven heb geleerd en meegemaakt heb verliest.. zoo zonde, ik bedoel wat is het nut van het leven dan :(
Emm... je kan je kennis ook doorgeven aan de volgende generatie zodat zij er op kunnen voortbouwen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Johnny schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:33:
[...]

Emm... je kan je kennis ook doorgeven aan de volgende generatie zodat zij er op kunnen voortbouwen.
Precies
Het DNA voegt nauwelijks nog wat toen aan de evolutie
het gaat nu meer om de evolutie van onze kennis.

Het DNA van de mens is de afgelope >50000 jaar vrijwel onveranderd gebleven/ en dus onze hersens zijn hetzelfde gebleven
maar door de kennis zijn we geevolueerd tot waar we nu zijn. het is NU het belangrijkste voor de volgende generaties.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

(jarig!)
Gezien vanuit mijn standpunt zie ik niet in waarom je bang zou moeten zijn.
Mijn geest (ziel) laat het stoffelijklichaam los en gaat gewoon verder.
addictive schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:31:
Bang voor de dood? Dat niet, maar leuk is anders ;)

Ik denk dat mensen bang zijn dat er geen hiernamaals bestaat.En dat hun 'braaf gedraag' en goede manier van leven dan toch nergens toe zullen leiden.
Als er niets is na de dood kom je daar toch niet achter. Op zich zou ik daar ook geen problemen mee hebben.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• addictive
  • Laatst online: 30-11 17:30
KroontjesPen schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:18:
[...]
Als er niets is na de dood kom je daar toch niet achter. Op zich zou ik daar ook geen problemen mee hebben.
ik ook niet. Daarom leef ik mn leven nu zoals ik het wil, en wacht ik niet met dingen die ik graag wil doen tot in het hiernamaals.

Niet dat ik nu allemaal rare dingen doe ofzo, maar ik wil nu wel een leuk leven hebben :)

• sjobber
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05-2024

sjobber

gefrituurde kokkereltomaat

Ik vraag me meer af, wat een persoon vreest voor de dood en in hoevere dit verschilt van persoon tot persoon.
Ook het verschil in situaties lijkt me dan een leuke om naar te kijken. Even uit m'n eigen oogpunt bekeken: van een wolkenkrabber mezelf te pletter laten vallen vind ik veel enger dan voor een trein te gaan liggen.

Over het algemeen ben ik niet bang voor de dood, een pistool op mij gericht zal mij niets doen, maar ik op een randje van zo'n wolkenkrabber, dan zou ik het zo ongeveer in mijn broek doen, alvorens ik in diezelfde hoop op m'n kop beland :P.

Het is, volgens mij, niet of men bang is voor de dood, maar bang is voor de manier waarop.

Het verschil in het aankijken van de dood in verschillende culturen is waarschijnlijk net zo te verklaren als de verschillende delicatessen. Wij Nederlanders eten(bijna) geen koeien ogen, terwijl dit in een ander land met ogen tegelijk naar binnen wordt gewerkt. Veelal is zoiets van kinds af aan aangeleerd.
We weten allemaal wel van die zelfmoordkampen van de Al Quaida af, waar zich ook jonge kinderen in bevonden. Men kijkt daar dus al vanaf hun jeugd, anders tegen de dood aan.

Holy sh*t doesn't talk, but communicates by smell©

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Johnny schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:33:
[...]

Kinderen? No thanx.. alhoewel ik door het einde van Metal Gear Solid 2 wel een beetje begon te twijfelen (mooie speech over dit onderwerp)

Natuurlijk je ook kennis doorgeven op een andere manier dan aan je kinderen. door bijvoorbeeld werkelijk iets te betekenen voor deze wereld of iets doen dat niet snel vergeten zal worden. (boek schrijven, film maken, noem maar wat)

[ Voor 25% gewijzigd door Collaborator op 30-03-2005 02:24 ]

This space is occupied

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Hallo Iedereen,

Ik heb inmiddels een eigen account aangemaakt ;) This is the girflriend of Afternurner79 speaking..

Ik denk persoonlijk dat je er niet bij stil moet staan dat het 'zonde' is dat alles weer kwijt gaat wat je hebt geleerd, als alles verloren zou gaan en nergens toe zou leiden, denk ik dat we wel een beetje een neerslachige wereld zouden krijgen...
Daarom denk ik dus dat alles een doel heeft, ook de baby die meteen na zijn geboorte overlijdt. Het klinkt heel hard en ik weet zelf ook nog neit zeker of ik er helemaal achtersta, maar ieders leven dat bij het korte leven van het kind is betrokken, zal veranderen. Je kunt je op deze manier ook afvragen waarom er verstandelijkgehandicapte mensen etc zijn - dat weet ik ook niet. Spiritualisme heeft niet alle antwoorden, maar dat heeft geen enkel 'geloof' of gedachtestroming, voor mijn gevoel. Veel mensen die geloven, vinden dat hun geloof het enige ware is. Ik wil even met klem zeggen dat ik daar alle respect voor heb, maar dat dit niet mijn visie is. Ik denk dat alles een kern van waarheid heeft.
Veel mensen zijn gewoon op zoek naar iets waar ze in kunnen geloven, zodat ze hopen dat hun leven op aarde niet voor niets is geweest. Ik doe dat ook. Maar een leven is nooit zinloos, vandaar dat ik zei dat iedereen zijn doelen heeft. Zou er uberhaupt leven op aarde bestaan als al die levens toch zinloos waren?

Misschien een leuke aanvullende vraag: zou er een god bestaan? Die is in deze hele topic nog niet ter sprake geweest, terwijl ik toch geloof dat hij/zij voor veel religies een belangrijke rol speelt in het hiernamaals?
/edit/: vergeet mijn laatste vraag maar, ik had de andere topic nog niet gezien, waar jullie al vanaf ongeveer juni of zo met dit vraagstuk bezig zijn...

Kijk, bij dieren ligt het net wat simpeler: die zitten in een voedselketen of ecosysteem dat zichzelf draaiende kan houden...

Blessed Be!

[ Voor 8% gewijzigd door Confusion op 30-03-2005 12:50 ]

If you can't write, there is nothing left.

Verwijderd

Ik denk persoonlijk dat angst voor de dood er is, omdat dat nou eenmaal moet om zo lang mogelijk te leven.
En de zin van het leven is overleven. :)
Wanneer niemand bang zou zijn voor de dood, zou de mensheid binnen mum van tijd uitgestorven zijn. En dat hoort niet bij een diersoort. Die zullen altijd alles eraan doen om zo lang mogelijk te blijven bestaan (bij dieren bijvoorbeeld: van kleur gaan veranderen, zwemvliezen ipv poten krijgen)
Eigenlijk is het van de zotte dat we er bang voor zijn, want w weten allemaal al wat er is/hoe je je voelt na de dood. Namelijk zoals je je voelde voordat je geboren werd.
En wat voelde je toen? Inderdaad. Niets.
:)

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12 20:53
Bang om dood te gaan ben ik niet, toch ben ik bang om dood te zijn, vooral om wat eerder aangehaald is je niks meer kan en alles waarvoor je geleefd hebt ineens niks meer is, en jijzelf ook helemaal niks meer bent. Je ziet niks, je hoort niks, gewoon niks.

Tuurlijk, je bent nooit bang geweest om niet geboren te worden, maar voordat je geboren was had je niet 80 jaar lang een bewustzijn bij je. Dus kun je er ook niet bang voor zijn. Nu weet je dat je over 40, 60, of misschien wel 70 jaar het loodje erbij neerlegt en je dus helemaal niks meer bent, en dat is een in mijn ogen redelijk beangstigend bewustzijn.

rm -rf ~/.signature

• OneUp
  • Laatst online: 08-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:20:
Ik denk persoonlijk dat angst voor de dood er is, omdat dat nou eenmaal moet om zo lang mogelijk te leven.
En de zin van het leven is overleven. :)
Wanneer niemand bang zou zijn voor de dood, zou de mensheid binnen mum van tijd uitgestorven zijn. En dat hoort niet bij een diersoort. Die zullen altijd alles eraan doen om zo lang mogelijk te blijven bestaan (bij dieren bijvoorbeeld: van kleur gaan veranderen, zwemvliezen ipv poten krijgen)
Eigenlijk is het van de zotte dat we er bang voor zijn, want w weten allemaal al wat er is/hoe je je voelt na de dood. Namelijk zoals je je voelde voordat je geboren werd.
En wat voelde je toen? Inderdaad. Niets.
:)
Ben ik het mee eens. Het zit gewoon in ons instinct om bang te zijn voor de dood.

Stel, de dood is schitterend en iedereen weet dat. Dan wil natuurlijk iedereen zo snel mogelijk dood en dat is niet de bedoeling (aldus de natuur)

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
donleone83 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:32:Of zou dit 'innate' zijn omdat sterven het tegenovergestelde is van je primaire instinct: overleven?
Je snapt hem. Hoewel de dood voor iedereen zal komen, probeert (bijna) iedereen hem zo ver mogelijk op te schuiven, door te eten, te slapen, wonden te genezen etc. Op een gegeven moment zal het alleen niets meer uitmaken en is het afgelopen. Je zal nooit meer ademen, genieten, leven. Het is dan afgelopen. Je hebt je 80 jaar gehad en daarna is het uit. Einde. Een anticlimax dus eigenlijk. Je heelal is dan eigenlijk weer in rook opgegegaan. Geen vrolijke gedachte.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Ik (seculier humanist annex. atheist) ben niet bang voor de dood. In mijn belevingswereld is er geen "leven na de dood", dusseh: Waarom zou ik bang zijn voor "niets"?

Waar ik WEL bang voor ben is het sterven zelf. Zal het pijn doen? Zal ik bang zijn? Hoe voel ik me op het moment zelf? Dat zijn dingen die me best afschrikken...

"Life is pleasant, Death is peaceful. It's the transition that's troublesome."

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Het enige waar ik bang voor zou zijn is het achterlaten van vrienden en geliefden. Zeker omdat het voor mijzelf niet zeker is dat er "hierna" nog een leven is (samen met je geliefden). Daarom hoop ik toch, ondanks dat ik niet geloof in God of iets dergelijks, dat er toch nog iets is "hierna" waar ik mijn vrienden en geliefden weer tegenkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 30-03-2005 11:57 ]

Default blanke hetero

• OneUp
  • Laatst online: 08-05-2024
EbAyzo schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:55:
Het enige waar ik bang voor zou zijn is het achterlaten van vrienden en geliefden. Zeker omdat het voor mijzelf niet zeker i s dat er "hierna" nog een leven is (samen met je geliefden). Daarom hoop ik toch, ondanks dat ik niet geloof in God of iets dergelijks, dat er toch nog iets is "hierna" waar ik mijn vrienden en geliefden weer tegenkom.
Tja als we dat is zouden weten..

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

OneUp schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:57:
[...]

Tja als we dat is zouden weten..
Ja inderdaad. Maar ik weiger mijn leven te laten leiden door een boek. Mocht er hierna iets zijn, dan is dat ook voor iedereen. Goed of slecht, Gelovig of niet gelovig.

Default blanke hetero

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Briezjieteke schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:13:
Kijk, bij dieren ligt het net wat simpeler: die zitten in een voedselketen of ecosysteem dat zichzelf draaiende kan houden...
En mensen niet? Jij ziet jezelf los van het ecosysteem? Dat is op de lange duur redelijk dodelijk, zoals we nu beginnen te leren. De mens is een dier.

Ik vind jouw standpunt tamelijk vaag en onsamenhangend. Er is in veel gevallen een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor handicaps. Een missend gen, een zuurstoftekort of een kinderziekte kunnen genoeg zijn om je handicap te veroorzaken. En toch beweer jij dat er een spiritueel nut voor dit alles is? Je moet dus je handicap (alhoewel die in veel gevallen een aanwijsbare fysische oorzaak heeft) dus maar gewoon accepteren? Je mag er dus ook niets aan veranderen want dan verander je het spirituele doel van de planeet?

Sorry, maar je ontkent 300 jaar onderzoek in de biologie die de zaken die jij noemt grotendeels heeft weerlegd.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Ranewen
Beste Mr_atheist

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd - als ik zeg dat ik denk dat er bv ook een doel is om gehandicapt te zijn, dan ontken ik absoluut NIET dat ik niet wil dat er iets aan verandert!! Als ik dat bedoelde, had ik dat gezged. Je hoeft je leven niet klakkeloos te accepteren. Het staat je vrij om te proberen je leven te veranderen en daarmee verbeteren (en dan bedoel ik niet qua gedrag of zo) Mijn excuus als ik vaag overkom.
Ik heb volgens mij al wel eerder gezegd dat ik ook niet precies weet hoe alles zit en dat ik ook niet overal een antwoord op heb. Een algemeen voorbeeld zou volgens mij kunnen zijn (reken me er niet op af, alsjeblieft) dat iemand gehandicapt ter wereld komt zodat het onderzoek tav die ziekte vooruit kan gaan. Meer weet ik er niet van, ik moet zeggen dat het goed zou kunnen dat ik er anders tegenaan zou kijken als ik zelf een dergelijke handicap had.

Oh, en ik zie ons niet los van het ecosysteem, ik zie nu dat ik mijn punt niet helemaal heb afgemaakt. Hoe ik dat precies zou moeten doen weet ik niet, wellicht heb ik iets aangehaald wat nog even te hoog gegrepen is voor mij.
Ik wil erbij zeggen dat mensen innovatief zijn ingesteld - zij passen zich zeer snel aan aan de wereld om te kunnen overleven, maar verzinnen er ook een hoop bij. Bijvoorbeeld de moderne techniek. Mensen hebben een bewustzijn en gaan daarom nadenken over hun leven hier op aarde. Dieren hebben tot op zekere hoogte ( ik ontken niet dat dieren geen bewustzijn of wat dan ook kunnen hebben) slechts hun instincten om op te bouwen en hebben dus niet zo'n 'last' van de vraag: wat doe ik hier?

Ik ontken de wetenschap niet, ik geef alleen mijn visie op de wereld en je zult mij niet horen zeggen dit de enige ware is.
Wat ik bedoelde met: doelen opstellen voor je leven, dat is zo wijd te interpreteren als je maar zelf wilt. En ik ontken niet dat er misschien wel eens wat mis gaat of zo. Ik geloof in elk geval niet in toeval. Ik zei in het begin dat het je vrij staat om je leven te veranderen - ik geloof inderdaad dat dat dan ook van te voren is vastgelegd.

Maar zoals gezegd: ik heb ook niet op alles antwoord dus ik ga nu stoppen voor ik mezelf klem ga zetten in mijn eigen argumenten.

[ Voor 2% gewijzigd door Confusion op 30-03-2005 12:50 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik kan - voor mezelf - slechts melden dat ik geen afscheid zou kunnen nemen van het leven omwille van het gemis van- en onzekerheid omtrent geliefden. Mijn kinderen zien opgroeien, genieten van hun onbevangenheid, hun ontwikkeling, hun genot in het leven...

Het ergste dat een mens m.i. kan overkomen, is dat je je kind zou overleven. Dat is mijn grootste angst :/

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 30-03-2005 12:38 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk dat bang zijn voor de dood vooral komt door je instinct om te overleven, wat we meegenomen hebben van vroegere tijden.
Immers, als je geen drang hebt om te overleven zou zomaar een soort uit kunnen sterven. (ik geloof in evolutie)

• donleone83
Beste allemaal,

Na jullie vele reacties gelezen te hebben op mijn topicstart (iets wat mij blij verrast) hier weer een berichtje van mijn kant...
Ik krijg het idee dat de gemiddelde GoT-ter niet bang is voor de dood als zodanige geestestoestand, maar wel bang is om het leven op aarde achter zich te laten. Dit was de gemiddelde reactie die ik vantevoren al gedacht had op dit topic te krijgen overigens...
Verder blijken er redelijk veel mensen te zijn die mijn idee delen dat het een soort instinct is om bang te zijn voor de dood, voortkomend uit ons primaire instinct om te overleven.
Jammer vind ik het dat er nog weinig reacties zijn van erg gelovige mensen...

Ik krijg het idee dat angst voor de dood bij mensen eigenlijk afwezig is. Het wordt hier vaker betiteld als zonde en de bevestiging dat je leven redelijk nutteloos was... Zou de angst voor de dood afwezig zijn omdat bij ziekte de dood een verlossing is? Mensen zijn bang om te sterven, wat volgens mij dan (misschien een beetje een circulaire redenering) in zou moeten houden dat mensen niet meer bang zijn voor de dood, de dood zelfs iets moois zouden moeten gaan vinden. Toch is dit niet zo (bij mij ook helemaal niet!)... Vreemd?

A penny for your thoughts!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tsja, er zijn natuurlijk ook mensen die zelfmoord willen plegen.
Voor hun heeft het leven dus zo weinig waarde dat ze er liever vanaf zijn.
Als je een leuk leven hebt, heb je dus ook minder "zin" om dood te gaan, immers dan is er niks meer (tenminste als je niet gelovig bent).
De dood kan dus iets moois zijn, hangt er maar net van af wat voor leven je hebt.

Verwijderd

ik geloof zelf in 1 bewustzijn die we allemaal zijn, alles is er door gecreeerd, ik geloof dus niet in een "dood", mijn lichaam zal sterven maar dat is ook alles, mijn/ons bewustzijn niet.
ik geloof zelf dat we reincarneren, alhoewel alleen onze lichaam en ego anders zijn.
alhoewel diep in mij ik niet bang ben voor de dood, voel ik die angst wel maar dat is mijn ego, mijn onechte ik.

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:55:
ik geloof zelf dat we reincarneren, alhoewel alleen onze lichaam en ego anders zijn.
Er worden meer mensen geboren dan dat er dood gaan...

• Bram77
  • Laatst online: 10-07-2023
het is denk ik vooral het onbekende waar veel mensen bang voor zijn.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

persoonlijk ben ik compleet niet bang voor de dood. of er nou iets is of niet. ik heb er lang over nagedacht, en ook meerder factoren hebben ervoor gezorgt, en het is voor mijzelf gewoon duidelijk: het is niet eng.

zelf denk ik dat er een iets is als reincarnatie, in welke vorm dan ook. de vorm zelf ben ik ook nog niet uit, maar ik geloof niet dat een ziel zomaar verloren gaat.

en gebeurt dat wel... jammer dan :)

de manier waarop vind ik alleen enger. alleen ook niet eens zo. ik hoop iig dat het of mijn eigen keuze is, of dat het gewoon heel lollig is, en dat iedereen eerst 10 minuten in een scheur ligt :)

persoonlijk vind ik die nuchterheid erg prettig, wat dat betreft kan ik het ook iedereen aanraden, relax, als het goed is, is het toch nog niet zover.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

een eeuwig leven hier op aarde lijkt me ook niet echt top, dus wat dat betreft is de dood een prima regeling! ciao.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Eerder in deze discussie werd er een koppeling gemaakt tussen gelovig zijn en het bestaan van een hiernamaals.
Is dit wel terecht? Ik geloof namelijk dat het best mogelijk kan zijn dat er een hiernamaals is zonder dat er persé een god hoeft te bestaan. Over het bestaan van god ben ik neutraal. Ik kan zeker niet ontkennen dat er een moglijkheid is dat er een god bestaat. De concrete invulling van een god(heid) is mij al helemaal een witte vlek op de kaart, om het zo maar even te noemen.
Het einde van mijn leven zal nar alle waarschijnlijkheid emotionele schade veroorzaken bij mensen in mijn nabije omgeving. Ook weet ik niet of de dood pijn zal doen. Deze zaken, in combinatie met een overlevingsinstinct, zorgen ervoor dat ik toch liever in leven blijf. Echter, als de tijd daar is, hoe vroeg of laat dat dan ook mag zijn, dan denk ik dat ik er niet heel veel problemen mee zal hebben. Dit geloof bestaat voor 90% uit instincten wat mij betreft. (nou geloof ik wel dat bepaalde instincten erg sterk terug kunnen komen in onze gedragpatronenn en dat we die dan gaan rationaliseren)
Bang voor het hiernamaals? Ik zie wel wat er komt.
Wie heeft er What dreams may Come gezien?
Ik vind het een zeer aansprekende invulling van het concept hiernamaals. Echter door het gebrek aan terugkoppeling vanuit het mogelijke hiernamaals zullen we het nooit echt weten tot het zover is :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Frank-NL schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:10:
[...]

Reincarnatie kan ieder levend iets betreffen...

• donleone83
ocf81 schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 10:35:
Eerder in deze discussie werd er een koppeling gemaakt tussen gelovig zijn en het bestaan van een hiernamaals.
Is dit wel terecht? Ik geloof namelijk dat het best mogelijk kan zijn dat er een hiernamaals is zonder dat er persé een god hoeft te bestaan. Over het bestaan van god ben ik neutraal. Ik kan zeker niet ontkennen dat er een moglijkheid is dat er een god bestaat. De concrete invulling van een god(heid) is mij al helemaal een witte vlek op de kaart, om het zo maar even te noemen.
Het einde van mijn leven zal nar alle waarschijnlijkheid emotionele schade veroorzaken bij mensen in mijn nabije omgeving. Ook weet ik niet of de dood pijn zal doen. Deze zaken, in combinatie met een overlevingsinstinct, zorgen ervoor dat ik toch liever in leven blijf. Echter, als de tijd daar is, hoe vroeg of laat dat dan ook mag zijn, dan denk ik dat ik er niet heel veel problemen mee zal hebben. Dit geloof bestaat voor 90% uit instincten wat mij betreft. (nou geloof ik wel dat bepaalde instincten erg sterk terug kunnen komen in onze gedragpatronenn en dat we die dan gaan rationaliseren)
Bang voor het hiernamaals? Ik zie wel wat er komt.
Wie heeft er What dreams may Come gezien?
Ik vind het een zeer aansprekende invulling van het concept hiernamaals. Echter door het gebrek aan terugkoppeling vanuit het mogelijke hiernamaals zullen we het nooit echt weten tot het zover is :)
Beste OCF, de koppeling die ik gemaakt heb tussen gelovig zijn en het bestaan van het hiernamaals heb ik nooit beschouwd als enige mogelijkheid voor het geloof in het hiernamaals. In jouw opvattingen over het geloof en de dood herken ik trouwens vreselijk veel van mijn eigen ideeën.
De enige reden waarom ik deze link legde is omdat geloven wel bijna onlosmakelijk verbonden is met het bestaan van het hiernamaals (andersom hoeft dat inderdaad helemaal niet het geval te zijn!). Het lijkt mij daarom dat erg gelovige mensen door hun enorme vertrouwen in het hiernamaals weinig problemen of angsten zouden moeten hebben met betrekking tot doodgaan...
Ik hoop dat ik het zo wat beter heb uitgelegd...

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:18:
[...]

Reincarnatie kan ieder levend iets betreffen...
Persoonlijk zie ik het nut er niet van om als mens te reïncarneren in b.v. een muis of een grasspriet; ik zie reïncarnatie als mens echter wel als een zeer reële mogelijkheid voor een ieder om zich geestelijk te ontwikkelen. Reïncarnatie en karma (oorzaak en gevolg) bieden, als je in een leven na de dood gelooft, zicht op rechtvaardigheid voor iedereen, in de zin van: elke fout kun je goedmaken, soms zit het mee, soms zit het tegen...
Frank-NL schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:10:
[...]

Dat er nu meer mensen worden geboren dan er sterven is geen argument tegen reïncarnatie, of je moet geloven dat er in dit hele universum maar één planeetje is waarop je geboren zou kunnen worden. Of misschien is er ook in het hiernamaals een flinke wachtlijst...

[ Voor 10% gewijzigd door Daaaaf op 31-03-2005 15:29 ]

Verwijderd

De dood betekent het einde van je leven. Als je waarde hecht aan je leven, dan is het logisch dat je de afwezigheid van jouw leven vervelend vindt. Het gaat in tegen jouw waarden.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:40:
De dood betekent het einde van je leven. Als je waarde hecht aan je leven, dan is het logisch dat je de afwezigheid van jouw leven vervelend vindt. Het gaat in tegen jouw waarden.
Hoe weet jij dat? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat er inderdaad niks meer is na de dood.
Je kunt best verder "leven" op een andere plek, in een andere vorm.
Ik geloof niet dat dat zal gebeuren, maar je kunt het nooit weten.
De dood hoeft geen einde te zijn.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

RoD schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 21:54:
[...]

Hoe weet jij dat? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat er inderdaad niks meer is na de dood.
Je kunt best verder "leven" op een andere plek, in een andere vorm.
Ik geloof niet dat dat zal gebeuren, maar je kunt het nooit weten.
De dood hoeft geen einde te zijn.
Maar juist die twijfel kan je bang maken.

Default blanke hetero

• RoD
  • Niet online

RoD

EbAyzo schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 22:18:
[...]
Maar juist die twijfel kan je bang maken.
Inderdaad, maar dit was meer een reactie op Sandalf dat de dood niet het einde hoeft te zijn.
Angst heeft met hele andere redenen te maken.
Angst voor het onbekende, angst om personen/dingen te verliezen...

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

donleone83 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:48:
Je ziet ook vaak dat niet gelovigen zich op hun sterfbed bekeren tot het geloof en gaan bidden etc...
Alsof het dan allemaal nog uit gaat maken.

Ik snap het niet zo. Ik voel me niet bang voor de dood. Ik bedoel het gaat iedereen overkomen en tja wat er na komt kan niemand weten, denk ik zo.
Zoals de mensen die in reincarnatie geloven. Dat zou voor mij al niet opgaan. Ik kan me niks van een vorig leven herinneren, dan zal ik in mijn volgende leven dit leven ook wel niet herinneren, en dus maak ik me geen zorgen.

En tja als je bang voor de dood bent omdat je een zonde hebt begaan (volgens je geloof) dan had je maar beter je best moeten doen, lijkt me zo... je geloofd niet voor niks.

Ik kan me er dus niet veel bij voorstellen. Overigens wel bij een pijnlijke/langzame dood... maar dat is dan meer het proces dan het doodzijn zelf.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-12 17:51

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik denk dat mensen bang zijn voor het sterf proces. Vaak is deze pijnlijk en dus is het geen ideaal moment om naar toe te leven. Verder denk dat mensen ook denken dat als ze dood gaan hun leven voor niks is geweest. Dat ze alles voor niks hebben gedaan.

Zelf leef ik er niet naartoe ofzo. Ik let er weinig op in mn omgeving. Klinkt misschien hard, maarja het leven gaat ook door ;).
Doodgaan; ja, laat maar komen als het zover is.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

RoD schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 21:54:
Laat dit dan de eerste keer zijn: er is helemaal niets meer na de dood. Daar ben ik vrij zeker van.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 12:08:
[...]

Laat dit dan de eerste keer zijn: er is helemaal niets meer na de dood. Daar ben ik vrij zeker van.
Zo bedoelde ik dat niet :P
Er is niemand die dood is gegaan die ons levende mensen ook daadwerkelijk verteld heeft wat er na de dood gebeurd.
Verder geloof ik ook niet zo dat er wat na de dood is, maar wie weet..

Verwijderd

Als de dood de bedoeling was, waarom is het dan nodig om te leven? In ieder geval niet om je te bewijzen want niet iedereen krijgt de kans om een vol of vrij leven te leiden.

Jezus heeft niet voor niets de dood overwonnen. De mens is op een verkeerd spoor.

Verwijderd

ik denk dat mensen bang zijn voor de dood omdat ze niet zeker weten dat het wel echt het einde is: ik boedoel: stel nou dat de christenen toch gelijk hebben en er bestaat zoiets als een 'hel'... Dan denk je wel 300x na voordat je dood wil gaan...
Als je zeker weet dat er hierna niks meer is, dan is er ook geen reden om bang te zijn om dood te gaan.

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

niet zozeer bang voor de dood zelf.... maar bang om op te houden met leven ;)

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Briezjieteke schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:22:
Een algemeen voorbeeld zou volgens mij kunnen zijn (reken me er niet op af, alsjeblieft) dat iemand gehandicapt ter wereld komt zodat het onderzoek tav die ziekte vooruit kan gaan. Meer weet ik er niet van, ik moet zeggen dat het goed zou kunnen dat ik er anders tegenaan zou kijken als ik zelf een dergelijke handicap had.
Waarom heb ik het gevoel dat je het over mij hebt ?? ;)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-12 14:53

Naboo

#WINNING!! DUH!

vroeger was ik bang voor de dood waarschijnlijk gewoon omdat ik nog niet dood wil gaan

het enige dat ik hoop is dat als ik ga, dat het snel gaat en zonder pijn of lijden.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• donleone83
Hallo allemaal,

Nog maar weer een nieuwe vraag van mijn kant... Veel mensen bevestigen mijn idee dat angst voor de dood een soort aangeboren gevoel is, voortkomend uit de tegenstelling met ons primaire instinct: overleven... Nu, met de dood van de Paus, vraag ik me iets af: de berichten gelovend (en het nieuws uit het Vaticaan is meestal redelijk betrouwbaar) was zijn laatste woord (of mompeling) voordat hij stierf: amen. Dit getuigt van weinig angst en berusting of zelfs blijdschap over het feit dat hij naar de hemel gaat, waarin hij altijd geloofd heeft (zijn mening, niet de mijne).
Dit zou betekenen dat voor veel mensen geloven een manier kan zijn en misschien wel is om een aangeboren angst voor de dood te overwinnen. Zou dit een van de redenen zijn dat zoveel mensen geloven, en dan al helemaal in landen waar minder economische voorspoed, meer oorlogen, etc. plaatsvinden? Met andere woorden: zou geloven eigenlijk een manier zijn om te proberen je aangeboren angst voor de dood te overwinnen, en niets meer of minder?
Graag jullie reacties!

Verwijderd

donleone83 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:29:
Hallo allemaal,

Dit zou betekenen dat voor veel mensen geloven een manier kan zijn en misschien wel is om een aangeboren angst voor de dood te overwinnen. Zou dit een van de redenen zijn dat zoveel mensen geloven, en dan al helemaal in landen waar minder economische voorspoed, meer oorlogen, etc. plaatsvinden? Met andere woorden: zou geloven eigenlijk een manier zijn om te proberen je aangeboren angst voor de dood te overwinnen, en niets meer of minder?
Graag jullie reacties!
Hier ben ik van overtuigd ja.
Je ziet ook in " het geloof" altijd een heel sterke eenzijdige, puur van mensen uitgaande beleving van het hiernamaals.
Al het andere levende in de kosmos (diertjes bijvoorbeeld), daar maalt men niet om. Mijns inziens een overduidelijk teken dat het allemaal door ons verzonnen is.
Ik moet ook echt eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet kan begrijpen dat iemand niet inziet dat het hele idee van een god door ons zelf verzonnen is hoor. Dan kan ik iemand nauwelijks nog serieus nemen als ik heel eerlijk ben, maar dat zal ongetwijfeld een zwakte van mezelf zijn.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit idee is niet van mijzelf, ik heb het ooit eens ergens op een programma gezien/gehoord.
Het spreekt mij echter als tweaker nogal aan :

De scheppingsverhaal van de bijbel is in principe correct, maar verkeerd om geschreven.
God schiep niet de mens, maar de mens gaat god scheppen.

Binnen niet al te lange tijd, en dan moet je denken in enkele honderden of duizenden jaren, zullen wij in staat zijn een computer te ontwikkelen die alle mogelijke levensvormen kan simuleren.

Alle gestorven mensen die er ooit geweest zijn, en zelfs alle mensen die er nog nooit geleefd hebben, zullen worden gesimuleert in deze gigantische "computer".

Alle mogelijke DNA combinaties + alle mogelijk levenslopen zullen dan resulteren in onnoemelijke bergen gesimuleerde mensen, en jij en ik zullen daar zeker bij zijn.

Dus niet getreurd als er niets is na de dood (hoewel dat dus lastig gaat als er niets is), je wordt vanzelf wakker in een gesimuleerde omgeving over enkele duizenden jaren...

Hoewel de nieuwe, gesimuleerde, HaseMike waarschijnlijk niet de herinnering aan het sterven van de echte zal hebben, dus of het een voorzetting van jezelf zal zijn betwijfel ik nog enigzins.

Neemt niet weg dat ik de mening deel van velen hier, doodzonde dat doodgaan.
Dat gevoel overvalt me vooral als ik jonge gestorven soldaten zie op tv, daar gaat 20 jaar opvoeding, leren en liefde in 5 seconden weg met 20cent lood :(

[ Voor 1% gewijzigd door HaseMike op 05-04-2005 14:40 . Reden: zpelvouten ]

Verwijderd

Het ligt in de mens z'n aard om bang te zijn voor het onbekende. Bij kleine 'onbekendheden' valt dit niet zo op, maar naar mate de significantie groter wordt, wordt de angst ook groter.

Daarnaast is de dood omgeven met mysterie. Wat zal er precies gebeuren? Het is voor veel mensen moeilijk voor te stellen dat er domweg niets meer gebeurd, dood is dood en dan is het licht uit. Het geloof kijkt hier anders tegenaan, maar toch, het blijft een onbekend iets. Straks is wel gewoon alles afgelopen en besef je niets meer. Of straks blijkt dat het gepredikte geloof helemaal niet goed is, dat je juist zoveel mogelijk moet moorden om in 'de hemel' te komen. Straks heeft 'god' die ene sadistische daad op je 12 wel gezien, en moet je de rest van je leven in het vagevuur doorbrengen.

Enz. Enz. De dood is een grote onbekende, en kan alle kanten opgaan, zowel goed als slecht. Dat mensen daar bang voor zijn, lijkt me niet raar.

'Leuk' weetje over de dood.. veel katten spinnen tijdens het sterven..

• 2bmws
  • Laatst online: 16-07 08:18
Bang zijn voor de dood? ... mwa. misschien wel, ik ben vooral bang dat er geen pc's in het hiernamaals zijn..... ;)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Ranewen
Tweakers, hoe kan doodgaan nou zonde zijn? Dat impliceert volgens mij dat het leven uberhaupt zinloos is, omdat er toch ooit een einde aan komt - dat lijkt mij wel een erg kromme redenering die ik absoluut niet ondersteun. Je komt op aarde om te leren, te genieten en (hopelijk) de liefde te kennen, het moet haast wel iets betekenen om dat allemaal mee te mogen maken. Ik laat alle ellende even bewust buiten beschouwing, daar niet van, maar als leven zo vreselijk zinloos was als sommigen hier volgens mij denken, waarom zou er dan uberhaupt leven op aarde zijn? Kennis die gedeeld is met anderen gaat niet verloren, alleen kun je er zelf geen gebruik meer van maken. Het lijkt me ook niet dat je die nog nodig hebt als er eventueel een hiernamaals blijkt te zijn. Ik geloof niet dat je je dan nog echt druk maakt om aardse dingen.

Ik ben wel bang om dood te gaan hoor, ik kan alleen maar hopen dat het pijnloos is en dat ik er zelf ook vrede mee heb dat mijn leven klaar is...

Verwijderd

Tweakers, hoe kan doodgaan nou zonde zijn? Dat impliceert volgens mij dat het leven uberhaupt zinloos is, omdat er toch ooit een einde aan komt - dat lijkt mij wel een erg kromme redenering die ik absoluut niet ondersteun.
Wat is daar precies krom aan dan, waar zit volgens jou de fout in de logica?

Ik zie het heel simpel. Dood is dood. Einde der waarneming, alles op zwart. Als je wel eens narcose hebt gehad (en niet gedroomd tijdens narcose); zoiets dus. Je ervaart niets meer, voelt niets meer, hebt geen bewustzijn. Over en sluiten maar. Je afzonderlijke cellen, de stoffen waar je uit bestaat, blijven echter bestaan, en die gaan weer deel uitmaken van de kringloop.

Het is pas onlogisch en krom om dan maar aan te nemen dat er een groter plan is. Ik zie niet in waarom er een reden moet zijn dat wij hier zijn. Daar zit geen enkele logica achter.

Vanuit persoonlijk perspectief bekeken is het leven zinloos. Je wordt geboren, pruttelt een tijdje rond, en gaat weer dood. That's all folks. Vanuit 'de mensheid' bekeken kan het nog enigszins zin hebben, als je iets doet wat voortgang heeft na de dood. Bv. kinderen krijgen, of een wetenschappelijke ontdekking.

Maar goed, daar heb je zelf geen moer aan, dood is dood en dan merk je dus ook niet meer of er iemand gebruikt maakt van jouw 'uitvindingen'.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Hoe denken jullie dan over mensen die naar de dood toe leven omdat ze beweren dat er 'leven' na de dood is. Denk aan gelovigen enzo.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Ranewen
Ik denk niet dat we hier zouden zijn als ons leven zinloos zou zijn - dieren zijn er omdat ze in de voedselketen zitten, Wij niet - dus moet er een andere reden zijn dat we er zijn, anders waren we niet door gevolueerd en dus waarschijnlijk ook al uitgestorven - of zit ik er dan naast?

En bovendien vind ik het een erg depressieve gedachte als het toch alleen maar zinloos is dat je hier rondloopt, Waarom dan naar school gaan, of werken, of wat dan ook?

Anyway, ik denk dus niet dat het leven zinloos is, hoewel ik er nu achter kom dat ik er geen ijzersterke argumenten voor heb, behalve dat grotere plan waar ik wél in geloof.
Best raar dus eigenlijk ...:/

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik denk dat men bang voor de dood is omdat men niet weet wat het inhoudt, totdat je daadwerkelijk dood bent. Men is bang voor het onbekende.

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

Briezjieteke schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:53:
Ik denk niet dat we hier zouden zijn als ons leven zinloos zou zijn - dieren zijn er omdat ze in de voedselketen zitten, Wij niet
Wij maken wel degelijk deel uit van de voedselketen hoor. Goed, er zijn nauwelijks beesten die ons doodmaken en opeten, maar reken maar dat, indien jij begraven wordt, die wormen smullen van jouw lijf hoor.
En bovendien vind ik het een erg depressieve gedachte als het toch alleen maar zinloos is dat je hier rondloopt, Waarom dan naar school gaan, of werken, of wat dan ook?
Omdat als je dat niet doet, je tijd hier helemaal kut zou zijn. Dan zou je geen inkomen hebben.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
Daarom is het geloof ook stom.. Wie laat zich nou verplichtingen opleggen voor iets dat niet zeker is.. Stel dat er nu niets is na de dood.. Dan heb je dus je hele leven je aan regels moeten houden voor niets?? Nee, ik leef gewoon op mijn manier waarbij ik me goed voel. En als er dan iets is na de dood dan is dat fijn, zo niet dan niet. Ik zal er niet mee zitten.

En een hel bestaat natuurlijk helemaal niet, dat is alleen maar verzonnen door mensen om andere bang te maken.

• tombola
Sierra-NL schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:27:
[...]

Daarom is het geloof ook stom.. Wie laat zich nou verplichtingen opleggen voor iets dat niet zeker is.. Stel dat er nu niets is na de dood.. Dan heb je dus je hele leven je aan regels moeten houden voor niets?? Nee, ik leef gewoon op mijn manier waarbij ik me goed voel. En als er dan iets is na de dood dan is dat fijn, zo niet dan niet. Ik zal er niet mee zitten.

En een hel bestaat natuurlijk helemaal niet, dat is alleen maar verzonnen door mensen om andere bang te maken.
En wat als er wel iets is na de dood, maar je mag er alleen heen als je aan de regels heb gehouden.
Dat is toch lullig dan...

• Bart©
tombola schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:33:
[...]

En wat als er wel iets is na de dood, maar je mag er alleen heen als je aan de regels heb gehouden.
Denk je nou echt dat er iemand is geweest die regels heeft opgelegd waar de gehele mensheid zich aan moet houden tijdens het leven.. Laat me niet lachen joh. Pure onzin en bangmakerij

• donleone83
Sierra-NL schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:36:
[...]

Denk je nou echt dat er iemand is geweest die regels heeft opgelegd waar de gehele mensheid zich aan moet houden tijdens het leven.. Laat me niet lachen joh. Pure onzin en bangmakerij
Maar toch geef je in je vorige post aan dat je het fijn zou vinden als er iets is na de dood... Howel jij dat misschien onzin vindt, lijkt het je stiekem wel fijn... Ligt het aan mij of is dit een beetje krom?

Verwijderd

tombola schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:33:
Dit soort what if argumenten snijden geen hout. Ik kan er nog wel een paar opnoemen:

- wat als je je hele leven aan regels hebt gehouden, en er niets na de dood is?
- wat als je je hele leven aan regels hebt gehouden, maar na je dood blijkt dat die regels niet kloppen?

enzovoort. Zelfs al heb je je aan 'de regels' gehouden, wie vertelt jou dat het de juiste regels zijn?

Punt is dat gelovigen geloven dat de hun al dan niet opgelegde regels nut hebben voor hetgeen er na de dood gebeurd. Daarbij gaat men geheel voorbij aan het feit dat de interpretatie (en zelfs het opstellen) van de regels mensenwerk (geweest) is. Er is geen enkele grond om aan te nemen dat welke set regels van welk geloof dan ook het juiste is, anders dan het eigen geloof in deze regels.
donleone83 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:49:
Maar toch geef je in je vorige post aan dat je het fijn zou vinden als er iets is na de dood... Howel jij dat misschien onzin vindt, lijkt het je stiekem wel fijn... Ligt het aan mij of is dit een beetje krom?
Ik zie niet in hoe dat krom is? Men kan toch iets fijn vinden terwijl men weet/denkt dat het niet zo is? Ik zou het fijn vinden als er morgen 10 miljoen op mijn bankrekening zou staan. Toch ben ik er van overtuigd dat dit niet het geval is, en als morgen iemand mij vertelt dat er volgens hem 10 miljoen op mijn bankrekening staat, zal ik 'm vertellen dat dat onzin is. Daar is niets kroms aan.

• larose
  • Laatst online: 27-05 11:20
Zelf geloof ik dat er wel iets is na de dood. Ik heb daar voor mezelf een soort redenering voor bedacht:

Niemand kan met zekerheid zeggen of er iets is na de dood en zo ja wat. Elke verklaring is dus net zo goed als elke andere. Dan kan ik maar beter denken dat er iets is en dat dat zeker niet vervelend zal zijn.

Ik geloof zelf dat we hier zijn om onze ziel iets mee te laten maken of invloed uit te oefenen op andere mensen (en indirect hun ziel).
Of het zo is dat je dan zelf (als ziel) van te voren bepaalt welke "ervaring" weet ik niet. Denk aan "ervaring" aan dingen als een moeilijk leven met veel pijn of juist een heel gelukkig leven, een leven als slim iemand of juist een dommer iemand enz. enz.
Wel met de bedoeling dat je iets "leert". En je in een volgend leven dan weer een andere ervaring op doet. Het staat voor mij ook helemaal niet vast dat dat dan weer op aarde zal zijn, wellicht op een andere plek. Met misschien ook wel het geheugen van dit leven, als dit het eerste zou zijn. (Er moet in deze gedachtengang immers een eerste leven zijn).

Met ziel bedoel ik dan niet de ziel in de christelijke (of van welk geloof dan ook) zin maar gebruik het voor "iets" onstoffelijks". Dat iets moet je dan ook niet verwarren met persoonlijkheid oid, ik ga er van uit dat iemand die bv een hersenbloeding krijgt, wel van persoonlijkheid verandert maar zijn ziel blijft hetzelfde.

Dit alles is dus eigenlijk een verzinsel van mij (met invloeden van anderen) maar dan wel een verzinsel waar ik me prettig bij voel. Stel dat ik er achter zou komen dat er niets na de dood is, zou ik toch wel erg jammer vinden.

iRacing Profiel

• Bart©
Mee eens.... Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen...

[ Voor 15% gewijzigd door Bart© op 06-04-2005 13:59 ]

• donleone83
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:16:
[...]

Dit soort what if argumenten snijden geen hout. Ik kan er nog wel een paar opnoemen:

- wat als je je hele leven aan regels hebt gehouden, en er niets na de dood is?
- wat als je je hele leven aan regels hebt gehouden, maar na je dood blijkt dat die regels niet kloppen?

enzovoort. Zelfs al heb je je aan 'de regels' gehouden, wie vertelt jou dat het de juiste regels zijn?

Punt is dat gelovigen geloven dat de hun al dan niet opgelegde regels nut hebben voor hetgeen er na de dood gebeurd. Daarbij gaat men geheel voorbij aan het feit dat de interpretatie (en zelfs het opstellen) van de regels mensenwerk (geweest) is. Er is geen enkele grond om aan te nemen dat welke set regels van welk geloof dan ook het juiste is, anders dan het eigen geloof in deze regels.

[...]

Ik zie niet in hoe dat krom is? Men kan toch iets fijn vinden terwijl men weet/denkt dat het niet zo is? Ik zou het fijn vinden als er morgen 10 miljoen op mijn bankrekening zou staan. Toch ben ik er van overtuigd dat dit niet het geval is, en als morgen iemand mij vertelt dat er volgens hem 10 miljoen op mijn bankrekening staat, zal ik 'm vertellen dat dat onzin is. Daar is niets kroms aan.
Vergeet voor het gemak inderdaad maar even dat geloven en het hopen op het hiernamaals en een rol hierin en het hopen op 10 miljoen twee compleet verschillende dingen zijn, alleen al omdat geld materie is en geloven een gemoedstoestand.

Verwijderd

donleone83 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:52:
Vergeet voor het gemak inderdaad maar even dat geloven en het hopen op het hiernamaals en een rol hierin en het hopen op 10 miljoen twee compleet verschillende dingen zijn, alleen al omdat geld materie is en geloven een gemoedstoestand.
Nofi, maar beide zijn exact gelijk. Als iemand geloofd dat er 10 miljoen op mijn rekening staat, is het precies dat; geloof. Oftewel een gemoedstoestand. Wat de inhoud van dat geloof is, doet er voor de rest (binnen deze vraagstelling) niet toe.

Iemand gaf aan 'het' niet te geloven, maar het an sich wel prettig te vinden als het zo was.

'het' kun je hierbij vervangen door 'een hiernamaals en een rol hierin' of 'dat er 10 miljoen op Hezik's bankrekening staat'. De zin blijft het zelfde en het systeem er achter ook. Iets niet geloven sluit geheel niet uit dat je het wel prettig zou kunnen vinden als het waar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 13:56 ]

• donleone83
Maar je kan iemand niet bewijzen dat er geen God of hiernamaals is, maar wel dat er geen tien miljoen op zijn bankrekening staat, wat volgens mij toch wel iets verandert aan de strekking van de zin. Het kan natuurlijk ook dat we hier gewoon over van mening verschillen :)

Verwijderd

donleone83 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 14:02:
Maar je kan iemand niet bewijzen dat er geen God of hiernamaals is, maar wel dat er geen tien miljoen op zijn bankrekening staat, wat volgens mij toch wel iets verandert aan de strekking van de zin. Het kan natuurlijk ook dat we hier gewoon over van mening verschillen :)
Ik ben de enige die weet wat er op mijn bankrekening staat. Jij kunt mij niet bewijzen dat daar 10 miljoen op staat. Of jij mij vertelt dat je geloofd dat er 10 miljoen op mijn bankrekening staat, of dat god bestaat, vanuit jouw perspectief is het beide exact gelijk. Jij kunt geen van beide aantonen. Vanuit mijn perspectief is de bankrekeningkwestie idd anders, aangezien ik het gewoon kan nakijken. Maar dat is niet relevant binnen het kader van de vraag waar ik op reageerde.

• donleone83
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 14:04:
[...]

Ik ben de enige die weet wat er op mijn bankrekening staat. Jij kunt mij niet bewijzen dat daar 10 miljoen op staat. Of jij mij vertelt dat je geloofd dat er 10 miljoen op mijn bankrekening staat, of dat god bestaat, vanuit jouw perspectief is het beide exact gelijk. Jij kunt geen van beide aantonen. Vanuit mijn perspectief is de bankrekeningkwestie idd anders, aangezien ik het gewoon kan nakijken. Maar dat is niet relevant binnen het kader van de vraag waar ik op reageerde.
Puur wetenschappelijk gezien heb je deels gelijk, behalve dan dat de bank weet wat er op jouw bankrekening staat en dat kan bewijzen, hoewel er geen enkele Kerk ter wereld is die met harde bewijzen het bestaan van God kan garanderen. Na het nogmaals doorlezen van onze eerdere posts moet ik je toch gelijk geven: misschien is het inderdaad wel minder krom dan ik in eerste instantie suggereerde!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:18
Wat er na de dood is interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel. Rottiger dan nu kan het toch nooit zijn.

Dus nee, ik ben niet bang voor de dood. Ook ben ik niet bang voor het gevoel dat ik bij `de nabestaanden' achterlaat. Het zal waarschijnlijk geen hond interesseren als ik de pijp uit ben gegaan.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

ruftman schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:54:
Wat er na de dood is interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel. Rottiger dan nu kan het toch nooit zijn.

Dus nee, ik ben niet bang voor de dood. Ook ben ik niet bang voor het gevoel dat ik bij `de nabestaanden' achterlaat. Het zal waarschijnlijk geen hond interesseren als ik de pijp uit ben gegaan.
komop heej, ieder mens is uniek.
ff doorzetten tot het lot over je beslist, ok? ;)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:51:
Waar ik WEL bang voor ben is het sterven zelf. Zal het pijn doen? Zal ik bang zijn? Hoe voel ik me op het moment zelf? Dat zijn dingen die me best afschrikken...

"Life is pleasant, Death is peaceful. It's the transition that's troublesome."
Precies dat heb ik ook. Ik heb weleens doodsangst gevoeld, en dat is heftig, eng, donker..... (ja 't is niet te beschrijven maar ik doe toch een poging). Maar wie weet valt dat op het moment dat je 80 bent en moet gaan reuze mee.
Ik geloof wel in leven na de dood ,daar ben ik niet bang voor.
Pagina: 1