Geforce 2 GTS 32 mb en Windows XP: hoeveel intern geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-08 15:46
Ik ga mijn computer upgraden naar XP. Nu is de vraag hoeveel intern geheugen ik moet hebben om eventuele spelllen goed (genoeg) te kunnen laten draaien. Mijn pc is de volgende:

-Dell Dimension 4100 P3 800 mhz
-30 gb harde schijf
-Nvidia Geforce 2 GTS 32 mb
-128 mb intern geheugen.

Het plan is om er 256 mb intern geheugen bij te prikken zodat er 384 inten geheugen is. Is dit goed genoeg voor spellen of te krap?

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

Krap!

512 is echt een minimum naar mijn idee! Ik heb er een hele tijd 512 in gehad, maar omdat XP na een tijd toch al gauw steeds voller wordt en meer gaat gebruiken! Ik heb mijn laptop nu 350 MB in gebruik (waarvan windows ongeveer 200 gebruikt (gok ik))

Het hangt er ook net vanaf wat voor spellen je wilt gaan spelen

edit:
-Windows 95 64 MB
-Windows 98 en ME 128 MB
-Windows 2000 en XP 256 MB

edit 2 http://www.microsoft.com

Here's What You Need to Use Windows XP Professional

• PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended

• 128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)
• 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
• Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor
• CD-ROM or DVD drive
• Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

Ik vind de minimale systeemeisen van microsoft wel ERG laag!!!

[ Voor 64% gewijzigd door vegterb op 29-03-2005 14:07 ]

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

vegterb schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:01:
Het hangt er ook net vanaf wat voor spellen je wilt gaan spelen
Bingo. Verwacht geen Call of Duty, Brothers in Arms of Farcry met deze config vlekkeloos te kunnen draaien. De graka is wat matig en de CPU ook. RAM is echt al een minimum om alleen XP te kunnen draaien; laat staan een vette game

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 29-03-2005 14:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Idd, daarenboven zit je nog met SDR-SDRAM, en een FSB van 133, goed voor een potje Counterstrike of Half-Life (niet met de Source engine), maar meer toch echt niet hoor...
AvP2 is ook een aanrader voor dergelijk systeem!

Voor XP geldt trouwens, hoe meer RAM je hebt, hoe meer hij gaat gebruiken...

• martwoutnl
Ik zal ook niet echt de modernste spellen gaan draaien (daarvoor kom ik al limieten tegen) maar heb wel wat oude spellen liggen (de laatste was Fifa 2004 en Trainsimulator 2). Die wil ik wel kunnen draaien. Nieuwe spellen koop ik al niet meer (wel dvd's maar dat is weer wat anders ;) ).

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

martwoutnl schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:39:
Ik zal ook niet echt de modernste spellen gaan draaien (daarvoor kom ik al limieten tegen) maar heb wel wat oude spellen liggen (de laatste was Fifa 2004 en Trainsimulator 2). Die wil ik wel kunnen draaien. Nieuwe spellen koop ik al niet meer (wel dvd's maar dat is weer wat anders ;) ).
Nou ja, je kunt het altijd proberen! Ik heb het nog niet ergens zien draaien op een bak van dit caliber! Dus ik zou het niet weten, ik zou zeggen: 'probeer het gewoon en je ziet wel'

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44

Thandor

SilverStreak

Microsoft Trainsimulator 2 :? , die was toch geannuleerd ? :P .

In principe kan Windows XP wel draaien met 256MB zolang je maar niet te veel applicaties tegelijk gaat draaien. Ik heb nu nog 356MB van de 1024MB over, ofwel een gebruik van 668MB. Ik heb de PC een aantal dagen aan staan en een 6 tal Internet Explorer vensters openstaan. Naast dat draait MSN, Winamp, Nero, Anti virus en een download progsel. Misschien nog wel wat meer ;)

Als je van Windows '98 of Windows ME naar Windows XP overgaat én 256MB extra erbij drukt kun je waarschijnlijk nog prestatiewinst krijgen.

Als je zo een aantal dingen open hebt staan is 256MB al veel te weinig. Ga je met 1 á 2 schermen tegelijk internetten met alleen MSN en Winamp op de achtergrond kun je best met 256MB of 384MB uit de voeten.

Mijn advies, als je goedkoop aan die 256MB SDR-SDRAM kunt komen en je dolgraag Windows XP wilt draaien, doe het dan.

Is die 256MB SDR-SDRAM het geld niet waard of relatief gezien best duur en je hoeft niet persé Windows XP te draaien blijf dan waar je bent en bespaar het geld voor een nieuwe PC.
Een budget PC met veel betere specs is al niet eens zo gek duur meer :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• martwoutnl
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:55:
Kan je nagaan hoever ik onder de indruk was. Het was dan ook nummer 1.
Als je zo een aantal dingen open hebt staan is 256MB al veel te weinig. Ga je met 1 á 2 schermen tegelijk internetten met alleen MSN en Winamp op de achtergrond kun je best met 256MB of 384MB uit de voeten.
MSN draai ik al niet meer. En ik zit er meestal achter te internetten of te tikken in word.
Mijn advies, als je goedkoop aan die 256MB SDR-SDRAM kunt komen en je dolgraag Windows XP wilt draaien, doe het dan.
Gaat mij om het stabiele. Met XP kan je windows terugschakelen. 98SE is naar mijn mening een afvalbak.
Is die 256MB SDR-SDRAM het geld niet waard of relatief gezien best duur en je hoeft niet persé Windows XP te draaien blijf dan waar je bent en bespaar het geld voor een nieuwe PC.
Het geheugen en XP zou me iets van 170 euro kosten. Een beetje computer is snel 400 euro (de light-bakken) dus het verschil is voor een student aanzienlijk.

In ieder geval bedankt voor de reacties. :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Nou martwoutnl ik denk dat je daar gelijk bij hebt, als het geen Gamebak is, en vooral een Office bak wordt ( met misschien 1 a 2 zwaardere applicaties ) dan is 384Mb genoeg...en tja... SDR ...Een PIII is best nog tevreden hoor met SDR, heb hier een PIII1.13Ghz met zo'n configuratie liggen voor taken zoals eMule!

Kijk als het nou een P4 was..dan was SDR de doodsteek maar een PIII is er best nog wel blij mee hoor.

Ik zou dus gewoon gaan voor upgraden en ervan genieten....

There is no place like ::1

• Thandor

Thandor

SilverStreak

In jouw geval kun je dus beter upgraden en van Windows XP genieten ;).
Zoals swampy al zegt, SDR-SDRAM is snel genoeg voor een Pentium III. Sterker nog, in de meeste gevallen heb je alleen maar SDR-SDRAM voor een Pentium III ;)

DDR-SDRAM is naar mijn mening sowieso overbodig bij een Pentium III, de FSB van een Pentium III ligt n.a.v. toch te laag ;)

Een AMD Athlon/Duron of een Intel Pentium 4/Celeron systeem moet wel met DDR-SDRAM.
SDR-SDRAM is dan wél te traag.

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 17:40 ]

• martwoutnl
Ik krijg wel de tip om te overwegen om de videokaart te upgraden. Nu lees ik veel kaarten met 8xAGP. Mijn computer heeft 2.0 2x-4xAGP. Ik vermoed dus dat ik dan moet neuzen naar kaarten van 4x AGP of kan je wel kaarten met 8x erin stoppen? De computer is een P3 800.

[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 30-03-2005 12:25 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eens controleren welk ram je hebt...
Want ik heb ook een Dell gehad met die specificaties en die had Rimm Ram

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Frekazoid000 heeft een goed punt, controleer of het nieuwe geheugen wel gaat passen ;).

Veel AGP8x kaarten zijn ook AGP4x compatible. Alleen de allernieuwste GeForce 6 kaarten zijn AGP 8x only en dus niet geschikt voor een AGP4x slot.
Een Radeon 9800 Pro gaat bv. wel goed passen :).

Echter, heeft het wel zin om die kaart te upgraden :?. In principe moet je dan ook weer een nieuwe CPU kopen want die is ook al zo traag. Nieuwe CPU = nieuw moederbord.
Op het nieuwe moederbord moet ook weer nieuw geheugen.

M.a.w.: Teveel upgraden is het niet waard.
Het kan wel even leuk zijn om een snelle videokaart te kopen, over een korte tijd vind je de CPU te traag. Als je dan een nieuwe CPU + Mobo koopt heb je ook weer ander ram nodig. Je blijft dan weer met het oude spul zitten.

En wat je zoal met de PC deed :
MSN draai ik al niet meer. En ik zit er meestal achter te internetten of te tikken in word.
Daar heb je geen snellere videokaart voor nodig ;)

• martwoutnl
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:27:
Als ik jou was zou ik eens controleren welk ram je hebt...
Want ik heb ook een Dell gehad met die specificaties en die had Rimm Ram
En hoe kan je dat zien? Staat het erop?

• martwoutnl
Over die videokaart: De winst die je zou kunnen halen met een nieuwe videokaart haal je dus niet of nauwelijks met deze cpu?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je er bv. een GeForce 4 Ti4200 of een ATi Radeon 9600 Pro (of hoger) in zou zetten kun je de grafische instellingen wel wat hoger zetten. Echter kun je geen nieuwere spellen spelen omdat de CPU dat niet aankan.

Een voorbeeld :Warcraft III kun je singleplayer nu prima spelen. Multiplayer moet je de resolutie en de details op het laagst zetten en het loopt nog niet fatsoenlijk. Als je een nieuwe videokaart koopt kun je singleplayer de details en/of resolutie iets hoger zetten, met multiplayer ook. Alleen heb je met multiplayer nog steeds de trage CPU en zal het spel nog steeds vertragen. Ondanks een snelle videokaart.
Een goed systeem is op elkaar afgestemd. Een supersnelle CPU met een trage videokaart is niet geschikt voor gaming. Een supersnelle CPU met een supersnelle videokaart en maar 128MB is ook niet geschikt voor gaming.

Over het geheugen, schroef de kast los en kijk wat voor een geheugen er in jouw PC zit ;)
In de FAQ staat er ook wat over in: PMG FAQ :: Welk geheugen zit er momenteel in mijn systeem ?

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 13:03 ]

• martwoutnl
Duidelijk, weet genoeg m.b.t. de videokaart.

Verwijderd

Het geheugen en XP zou me iets van 170 euro kosten.

Je weet ook dat je als student een licentie voor XP kan kopen voor rond de 20 euro?
http://www.surfspot.nl

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 13:23 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

een p3 800 met rimm ram bestaat niet, dat was pas ten tijde van de p4, 1.5 ghz ofzo...

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

[off-topic]Het intel 820 chipset werd gebruikt om een P3 met rimm te laten draaien. De borden bestaan wel dus, of het nuttig is is een andere vraag.[/off-topic]

Verwijderd

HeefStan schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:21:
een p3 800 met rimm ram bestaat niet, dat was pas ten tijde van de p4, 1.5 ghz ofzo...
Kan je altijd een foto laten zien... maar zoals hierboven aangehaald zie je wel dat het bestaat...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:43:
[...]

Kan je altijd een foto laten zien... maar zoals hierboven aangehaald zie je wel dat het bestaat...
ik geloof je , maar dat moet dan wel of 1 van de eerste chipsets met rimm zijn, of een hele late p3...

http://specs.tweak.to/16495

• martwoutnl
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:30:
[off-topic]Het intel 820 chipset werd gebruikt om een P3 met rimm te laten draaien. De borden bestaan wel dus, of het nuttig is is een andere vraag.[/off-topic]
Het is een Intel815E-chipset.

Nog een vraag over die licentie: is het incl de cdrom met XP? Edit: zie het al, met cdrom. Maar ik zie wel dat het een upgrade betreft. Mijn windows 98SE moet al herinstalleert worden dus dan heb je toch weinig aan een upgrade. Dat kan toch alleen als je een werkende Windows 98SE hebt? Ik kan op dit moment niet verder dan de veilige modus. Is het dan genoeg voor zo'n upgrade? En ik zag dat mijn uni een contract heeft tot 31-12-05. Want nou als de uni dan niet verder gaat of als ik zelf klaar ben (eindfase)? Verloopt dan je licentie.

[ Voor 42% gewijzigd door martwoutnl op 30-03-2005 15:08 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, videokaart he... tja... ik denk de beste optie is een tweedehandse Geforce ti4x00 ...let op ti he! Een prachtig volwassen DX8 kaart ... waarschijnlijk al overkil maar dus kracht genoeg! Kost ongeveer 60 euro op "vraag en aanbod" van tweakers.net

2x anti aliasing zonder "verlies" in fps moet best mogelijk zijn!!!

[ Voor 15% gewijzigd door swampy op 30-03-2005 17:05 ]

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07 00:32
martwoutnl schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 14:11:
[...]

Het is een Intel815E-chipset.

Nog een vraag over die licentie: is het incl de cdrom met XP? Edit: zie het al, met cdrom. Maar ik zie wel dat het een upgrade betreft. Mijn windows 98SE moet al herinstalleert worden dus dan heb je toch weinig aan een upgrade. Dat kan toch alleen als je een werkende Windows 98SE hebt? Ik kan op dit moment niet verder dan de veilige modus. Is het dan genoeg voor zo'n upgrade? En ik zag dat mijn uni een contract heeft tot 31-12-05. Want nou als de uni dan niet verder gaat of als ik zelf klaar ben (eindfase)? Verloopt dan je licentie.
Dat upgrade is alleen licentiewijs - je hebt de originele Windows 98 CD of installatie niet eens nodig bij het installeren van XP :)

offtopic:
M'n vader heeft een Dell Dimension 4100 (iirc), een Pentium III @ 800 MHz, hij heeft dat vage type geheugen.. was erg duur toen we wilden upgraden :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:55:

In principe kan Windows XP wel draaien met 256MB zolang je maar niet te veel applicaties tegelijk gaat draaien. Ik heb nu nog 356MB van de 1024MB over, ofwel een gebruik van 668MB. Ik heb de PC een aantal dagen aan staan en een 6 tal Internet Explorer vensters openstaan. Naast dat draait MSN, Winamp, Nero, Anti virus en een download progsel. Misschien nog wel wat meer ;)

Als je van Windows '98 of Windows ME naar Windows XP overgaat én 256MB extra erbij drukt kun je waarschijnlijk nog prestatiewinst krijgen.

ik ga nu dom overkomen maar waar zie je dat geheugen beheer, ik kan het niet vinden in taak beheer :| :D :X ... (sorry smiley spam!)

nu @ topic, denk dat als je hier wat aan upgrade wilt dat je inderdaad een 2e hands 3d kaartje moet kopen ofzo, en van 1 a 2 generaties terug, anders is het en geld verspilling en enorme overkill...

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Taakbeheer en dan bij het tabblad 'Prestaties'. Daar zie je onderaan 4 tabellen. De links bovenste tabel laat het totale fysieke geheugen en het vrije fysieke geheugen zien ;)

Over dat P!!! moederbord met RIMM. Ik heb hier een Intel Desktop Board VC820 liggen voor Pentium !!!'s. Er zit een Slot 1 connector en er kunnen zelfs Pentium 2's in met een 100MHz FSB ;)

Ook heb ik nog een Compaq bord met Slot 1 en een Intel 820 chipset. Die heeft ook 2 RIMM sloten.
Een Pentium III met RIMM is dus zeker niet ongewoon of heel bijzonder. Sterker nog, de prestaties zijn zelfs iets beter dan met SDR-SDRAM ;). Alleen weegt dat kleine beetje niet op tegen de aanzienlijk hogere prijs, lastig verkrijgbaarheid en het slechte gebruiksgemak...
Je moet 2 RIMM's tegelijk plaatsen, per paren dus. Er zitten 2 sloten op. Als je 2x64MB RIMM hebt en je wilt upgraden moet je perse die vorige RIMM's eruit gooien en er nieuwe, dure 2x128MB RIMM voor terugplaatsen...lekker handig dus :P

In de handleiding van het Intel bord staat ook doodleuk dat er 3 sloten opzitten. Er zitten er echter maar 2 op het bord. Het derde slot is op het laatste moment weggehaald omdat het problemen gaf. De chipset kon het nl. niet aan :z .

[ Voor 53% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 18:17 ]

Verwijderd

Ik heb hier nog een P2 350Mhz staan met sdram pc100 312MB (64+256) n daarop staat ook windows XP, en het loopt perfect, geen problemen, wel een beetje traag maar een potje UT'99 kan er zuper goed op, 1024*768 medium settings.

ene jij hebt een 800Mhz pc dus dat gaat wel lukken

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Pookieguy, het ligt er allemaal maar net aan wat je met de PC doet. Gamen gaat prima op een PC die nog van ver voor de tijd van Windows XP is. Zolang je het maar bij oude games houd ;).

Echter heeft de TS maar 128MB RAM, dat is het probleem. Met 256MB extra loopt Windows XP ook prima, zolang je geen zware applicaties en/of veel dingen tegelijk gaat draaien :)

• martwoutnl
Ik zal eens in de pc gaan neuzen wat qua geheugen in zit. Mocht ik er niet uitkomen, dan maak ik wel even een foto.

De kaartupgrade laat ik zitten. Het blijkt weinig winst te geven en veel achter loopt mijn kaart ook niet. Pas als een spel veel moet verwerken gaat ie hikken maar ook niet superernstig.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bekijk dit eens :)
Rambus RDRAM (RIMM)
Afbeeldingslocatie: http://www.computermemoryupgrade.net/images/install_rambus.gif
Rambus RDRAM heeft dus 2 'keys' in het midden. Ook zit er op Rambus RDRAM een heatspreader.
Foto van Heatspreader
Nog een foto, een mazzelaar met 4x512 MB RIMM! ;)

SDR-SDRAM (DIMM)
Afbeeldingslocatie: http://www.detnews.com/pix/2000/11/16/dimm.gif
SDR-SDRAM heeft meestal geen heatspreader. Heeft één 'key' in het midden en één 'key' aan één uiteinde.

[ Voor 96% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 19:34 ]

• martwoutnl
Het zijn 2 poorten waarvan er 1 bezet is en hij lijkt als 2 druppels op het onderste plaatje. Het is net een reep chocolade. ;)

Als ik zo snel goed tel (het snoer voor de harde schijf hangt er half overheen) zit ik 5 van die zwarte plaatjes, dan even niets en dan 3 of 4 zwarte. En er zit een sticker aan de kant van de 3-4 zwarte plaatjes maar die is niet leesbaar door de harde schijf-verbinding.

[ Voor 52% gewijzigd door martwoutnl op 30-03-2005 19:43 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

En is er nog een slot naast vrij :?. Je zou kunnen kijken naar de uitsparingen (keys) in het slot zelf. Op die manier kun je de sloten vrij gemakkelijk herkennen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 19:44 ]

• martwoutnl

• steven_86
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07-2025
Sdr sdram aan de foto's te zien

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm ..definitly SDram ;-)

815E he ... mmm waarschijnlijk kan het maximaal Sdrammetjes aan van 256Mb ... ;-)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een Intel 815 Chipset met SDR-SDRAM ;)

• martwoutnl
swampy schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:59:
Mmm ..definitly SDram ;-)

815E he ... mmm waarschijnlijk kan het maximaal Sdrammetjes aan van 256Mb ... ;-)
Het kan maximaal 512 mb totaal aan, heb ik op het Dell-forum begrepen.

Het zijn dus deze: ?

Dell Dimension 4100 Series

KTD-DM133/128 128MB Module
KTD-DM133/256 256MB Module

System Memory Configuration
Standard Memory: 128MB (Removable)

Maximum Memory: 512MB
Expansion: 2 Sockets
CPU & ChipSet: Intel Pentium III 667 MHz
Intel Pentium III 1.1 GHz
Bus Architecture: AGP; ISA; PCI
Mfgr's System P/N's: 220-7463

NON-ECC 133 sdramm?

[ Voor 43% gewijzigd door martwoutnl op 30-03-2005 20:06 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

nieuws: Intel 815EP (BX133) chipset details

Intel 815E kan max. 512MB aan.
Intel 815EP kan max. 1,5GB aan.

Een andere site gaf het volgende :
Intel Chipsets 815 Chipset (SDRAM) Memory
Maximum Memory 512MB
Echter geeft deze site aan dat je alleen maar max. 512MB kunt gebruiken. 8)7

Voor de veiligheid kun je het beste 1x256MB bij kopen. Dan heb je i.i.g. genoeg geheugen en ook weer niet teveel ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 20:07 ]

• martwoutnl
Thandor schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:05:

Voor de veiligheid kun je het beste 1x256MB bij kopen. Dan heb je i.i.g. genoeg geheugen en ook weer niet teveel ;)
Dat is de bedoeling. Ik heb nu 128 en plaats dan 1x 256 bij.

Het is dus de info die ik boven je heb bijgeplaatst wat het type is? Ik heb dat gevonden via de geheugenconfigurator van Kingston: Non-ECC 133 mhz sdram.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je bij Salland Automatisering kijkt bij geheugen, SDRam kun je Kingston 256MB SDR-SDRAM 133MHz Cas2.0 vinden. Je betaald er 45,01 euro voor.

• martwoutnl
Wat is het verschil tussen cas 2 en 3?

Bij dell staat de volgende tech. info:

Memory
Architecture non-ECC PC133 SDRAM
Memory sockets two; gold contacts
Memory capacities 64, 128, and 256 MB (non-ECC)
Minimum memory 64 MB (non-ECC)
Maximum memory 512 MB (non-ECC)
Frequency 133 MHz
Clock cycle 7.5 ns (supports 4 clocks only)
CAS latency 3
SPD revision 1.2 A
Buffering unbuffered
Voltage 3.3 V
Data bus width 64 bits

Ik ben een newbie op intern geheugen-gebied.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Je moet inderdaad non-ecc sdr-sdram 133 MHz hebben, ik heb ook zo'n doos thuis staan. (prima spul trouwens). CAS latency bepaalt voor een deel de reactiesnelheid van het geheugen, maar afaik moet 't mobo dat ook trekken, en je andere reepje ook. Dus ik zou 't maar gewoon op cas3 houden.

offtopic:
FSB draait als het goed op 133MHz, omdat je bij je processorsnelheid (system properties) ziet staan dat de kloksnelheid geen 800MHz is maar 6 * 133 = 798MHz is. Toen ik dat 't eerst zag, voelde ik me wel een beetje genaaid :+

[ Voor 32% gewijzigd door drm op 31-03-2005 09:49 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Thandor

Thandor

SilverStreak

CAS 2 is sneller dan CAS 3. Echter kost SDR-SDRAM 133MHz met CAS2 evenveel als hetzelfde maar dan CAS3 ;).

CAS2 geheugen kan prima op CAS3 instellingen draaien, andersom kan het officieël niet.
Als je bij Salland Automatisering kijkt, kost CAS2 dus net zoveel als CAS3 :)

• martwoutnl
En wat is het met de volgende termen?

-Ongebufferd (is dat hetzelfde als non-ECC?)
-16x8m
-Single Sided.

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 15:34

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik draai een PII 350 en 128mb perfect windows XP geen games natuurlijk. En heb ook een Celly 333 met 128mb en XP er op.
Ik zou gewoon geheugen halen bij de lokale pc boer of bij de goedkoopste in de pricewatch.

-Ongebufferd (is dat hetzelfde als non-ECC?)
-16x8m
-Single Sided.

Maakt niet uit volgens mij voor jou systeem. Cas 2 is het belangrijkste.

[ Voor 26% gewijzigd door DaMightyWackO op 31-03-2005 17:28 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Pagina: 1