Audigy2 ZS drivers brak?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik ben net na maandenlang gedonder met nvidia-drivers eindelijk weer in staat om X op te starten zonder dat dat gelijk crashed en dus weer terug bij Linux. Ondertussen is de computer wel wat veranderd(oa Audigy2 ZS ipv SB Live 4.0), en ben dus weer even aan het herconfigureren.

De Audigy produceerd wel geluid, maar de mixer controls zijn ontzettend brak. Ik gebruik alsa-tools/utils/lib/headers 1.0.7(1.0.8 laat KMix en andere programma's crashen), en als kernel 2.6.11-gentoo-r4, met driver snd-emu10k1.

Het probleem is onder andere praktisch geen van de kanalen kan muten, iig niet Master en PCM, wat toch wel de belangrijkste zijn. Gevolg is dus dat m'n mute knopje op mn toetsenbord niets doet, iets wat ik altijd wel heel handig vond.
Bovendien kan ik het volume links en rechts niet apart instellen, en als ik de balance van KMix gebruik dan gebeurt er niets als ik hem naar links sleep, als ik hem naar rechts sleep worden beide kanalen zacht gezet. Er komt wel stereo-geluid uit, ondanks dat amixer me verteld dat ie mono is. Heb ik getest met een MP3-tje met links en rechts om de beurt toontjes.

Is de driver support voor de Audigy2 echt zo ontzettend brak of heb ik iets grandioos fout ingesteld? Dit moet toch beter kunnen lijkt me.

Zoektochtje op google en GoT heeft me heel veel gevallen opgeleverd van mensen die de kaart überhaubt niet aan het werk krijgen, en ook van mensen waarbij de Bass/Treble controls niets doen of er niet zijn, en laten die nou net wel werken bij mij. Niets over mono/mute/aparte volumes.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
*boink*

Tja

Verwijderd

ik weet niet maar ik snap echt helemaal niets van je verhaaltje. Die X moet XP zijn? Of is het gewoon een besturingsysteem dat ik niet ken? Verdere specs?

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:22:
ik weet niet maar ik snap echt helemaal niets van je verhaaltje. Die X moet XP zijn? Of is het gewoon een besturingsysteem dat ik niet ken? Verdere specs?
X is de grafische omgeving in linux 8)7 |:(

Opleiding Brandveiligheid

Verwijderd

oke dan heb ik niks gezegd :X

verder heb ik hier ook een Audigy2 draaien maar dan dus gewoon onder windows :7 (vandaar ook dat ik er geen zak van snapte) anyway hier geen gezeik

suc6 verder :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

http://opensource.creative.com/soundcard.html
je kan de alsa drivers proberen :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41

BoAC

Memento mori

Is het proberen waar natuurlijk :)
je kan de alsa drivers proberen :?
Hij gebruikt dus alsa :P ;)

@TS: Heb je als op Alsa-project rondgezocht?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
BoAC schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:44:
[...]

Is het proberen waar natuurlijk :)

[...]

Hij gebruikt dus alsa :P ;)

@TS: Heb je als op Alsa-project rondgezocht?
Probleem is dat de drivers op opensource.creative.org voor OSS zijn, en niet voor ALSA. En ik heb eerlijk gezegt geen zin om terug te gaan naar OSS...

Tja

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

over het keyboard knopje:
dat moet je los instellen. Dat is een logitech pakketje in portage (zie dat je gentoo draait).
Ik zou gewoon de emu10k1 support in je kernel bakken en daarna met alsamixer de zaak netjes afstellen.

Btw: dat logitech pakket is voor al die 'fijne' knopjes op je keyboard.
lees de draad (en weet waar je het over hebt) voor je blaat ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
BoudewijnLinux schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 02:25:
over het keyboard knopje:
dat moet je los instellen. Dat is een logitech pakketje in portage (zie dat je gentoo draait).
Zei ik dan dat mijn knopjes niet werkten? De knoppen doen het prima, ik krijg ook keurig een XF86AudioMute code door in xev als ik op het knopje druk. Dus dat is echt het probleem niet.
Ik zou gewoon de emu10k1 support in je kernel bakken en daarna met alsamixer de zaak netjes afstellen.
En wat gaat me dat helpen? Of ik het inbak of als ALSA-module laadt, in beide gevallen heb ik een ALSA-driver waarbij de mixer-interface zwaar gecrippled is, ik niet kan muten en de balance niet werkt. Als ik de emu10k1 driver van opensource.creative.com ga gebruiken zit ik op OSS dus ben ik bang dat alsamixer vrij weinig gaat doen.

Tja

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Welke alsa-utils gebruik je? Ik had met een oude 2.6.8 kernel en de 1.0.8 utils dus de nodige problemem die pas weggingen toen ik de losse alsa 1.0.8 drivers ging compileren. Ik neem aan dat de huidige alsa drivers die in de 2.6.11 kernel zitten gewoon up2date zijn met 1.0.8 en dus ook 1.0.8 tools vereisen.

Verwijderd

Heb hier zalf na wat geklooi de audigy 2 zs sinds twee weken perfect draaien.
gebruik het de 2.6.8.1 kernel en de 1.0.8 alsa tools/utils/libs voor.

Toen ik de audigy geplaatst had ff kernel opnieuw gecompiled en toen werkte de audigy al.
Daarna nog een tijd bezig geweest om surround goed aan de praat te krijgen (via m'n surround headsetje 8) ).

heb nadat ik de kernel goed had en de alsa tools had geinstalleerd wel ff kde opnieuw gecompiled om te zorgen dat ie nu ook de alsa zooi meenam (stond er hiervoor nog niet op), maar toen deed de kaart het al wel.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:18:
Heb hier zalf na wat geklooi de audigy 2 zs sinds twee weken perfect draaien.
gebruik het de 2.6.8.1 kernel en de 1.0.8 alsa tools/utils/libs voor.

Toen ik de audigy geplaatst had ff kernel opnieuw gecompiled en toen werkte de audigy al.
Daarna nog een tijd bezig geweest om surround goed aan de praat te krijgen (via m'n surround headsetje 8) ).

heb nadat ik de kernel goed had en de alsa tools had geinstalleerd wel ff kde opnieuw gecompiled om te zorgen dat ie nu ook de alsa zooi meenam (stond er hiervoor nog niet op), maar toen deed de kaart het al wel.
Ik gebruik al jaren ALSA ipv OSS dus dat zat wel meegebakken in KDE. Ook de kaart werkt, maar dus niet helemaal goed.

Jij kan met 1.0.8 wel de Master en PCM channels op mute zetten? Ik heb 1.0.8 gedraait, even, maar dat liet constant kmix crashen en andere programma's.
Maar de drivers in het alsa-drivers pakketje zijn nieuwer dan die in 2.6.11 zitten? Het is in ieder geval het proberen waard. Ik ga aan de slag!

Tja

Verwijderd

Ik kan hier idd gewoon de PCM en de Master channels op mute zetten (heb nu ook een andere pc via de aux in op m'n audigy zitten voor mp3's / tv etc.) en heb bij kmix hier een hele rij met schuifjes en mute knoppen die ik kan gebruiken (heb idd ook het probleem dat ik link en rechts niet afzonderlijk kan instellen).

Verder is het een prima kaartje.

Succes met proberen!

/edit
o, en gebruik dus de alsa driver van de kernel en niet de 1.0.8 drivers (heb die ook nog nooit gebrobeert, kernel werkte altijd prima).
/edit

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 15:27 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Dat was net iets te laat ;)

Heb gelijk 1.0.9rc2 maar gebruikt(dus ook de drivers van alsaproject.org, niet die in de kernel zitten), en utils/libs etc geupdate.
De controls veranderen niet bij mij, ik kan Master en PCM nog steeds niet muten. Wat ik net wel vond was op het tabblad 'Schakelaars' in KMix een schakelaar 'Audigy Analog/Digital Output Jack' die wel lijkt te muten als ik deze uitzet. Maar hier kan ik in KMix dan helaas weer geen key aan binden.

Tja

Pagina: 1