Windows 2003 Netwerk traag

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 15:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Momenteel draai ik een NT5 (Windows Server 2005) netwerk met daarop 6 pc's via een domein aangesloten.

De server staat aangesloten op een 100mbit hub, de hub hiervan staat aangesloten op een router voor het internet.

Het probleem is dit weekend begonnen.

Ik ben de hoofdverantwoordelijke voor het netwerk, heb alles netjes ingesteld, dns forwarding voor het internet, geen internet op de server ivm de beveiliging.
Alle pc's moeten inloggen op het netwerk met een daarvoor toegewezen wachtwoord.

Nu is het probleem afgelopen zaterdag, toen ik niet aanwezig was, begonnen, via elke pc in het netwerk is het wel mogelijk om in dit programma, een administratief programma, in te loggen, maar het is verschrikkelijk traag. En dat terwijl vorige week vrijdag alles nog perfect werkte.

Alle pc's in het netwerk heb ik nagekeken op eventuele foutmeldingen of niet goed werkende programma's, hoge loads en wat dan ook, deze zijn allemaal goed.
Hetzelfde geldt voor de server, ik heb alle logs nagekeken op eventuele veranderingen in het systeem, maar de logs geven niets vreemds aan.

Wat ik nu vreemd vind is dat alle pc's gewoon op normale snelheid in kunnen loggen op het netwerk, gewoon wachtwoord ingeven en hij is 2 seconden later ingelogged.

Op de server staat een kopieer/printer combinatie aangesloten, deze werkt met bijv. printen vanuit Word ook erg traag, waarbij Word zelfs enkele seconden vast loopt.

Momenteel zit ik een beetje met mijn handen in het haar en hoop ik ook echt dat ik dit probleem vandaag nog op kan lossen. Het werkt gewoon niet, om 5 minuten te wachten tot het programma eindelijk eens ingelogged staat op het scherm.

Wat wel vreemd is, is dat op 1 van de pc's in het netwerk, dit programma wel op de normale manier en snelheid te bereiken is. Deze pc wordt 1 keer per week gebruikt en staat voor de rest van de week uitgeschakeld.

Wie o wie haalt de handen uit mijn haar?

Wabbawabbawabbawabba

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 16:52

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

KatirZan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:01:
Momenteel draai ik een NT5 (Windows Server 2005) netwerk met daarop 6 pc's via een domein aangesloten.
Nooit geweten dat die bestond.
je zult wel 2003 bedoelen.

Staan er op de clients geen oude netwerk verbindingen open?
Wat is de snelheid als eenmaal aan het kopieren bent?
Is het een bekabled netwerk trouwens?

verder moeten de clients één dns ingesteld hebben, dat is naar de server. Die moet forwarden naar het internet. Dit heb je geloof ik al goed gedaan.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
DDemolition schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:07:
[...]

Staan er op de clients geen oude netwerk verbindingen open?
Wat is de snelheid als eenmaal aan het kopieren bent?
Is het een bekabled netwerk trouwens?

verder moeten de clients één dns ingesteld hebben, dat is naar de server. Die moet forwarden naar het internet. Dit heb je geloof ik al goed gedaan.
Sorry, typo :)
Er staan geen oude netwerkverbindingen open, de snelheid kwa overdracht is nog steeds 25.000kb/s en hoger, het netwerk is inderdaad bekabeld, totale bekabeling ongeveer 80 meter, verdeeld over een kantoor ten grote van een woonhuis, en verdeeld over die 6 pc's.
De clienten hebben allemaal de dns van de server ingesteld staan, dus dat kan het ook niet zijn :)

Wabbawabbawabbawabba

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 10:34

NBK

Weercam-Avatar

Zijn er toevallig op vrijdag of zaterdag nog updates geinstalleerd? Het lijkt erop dat er op de client PC's iets is geinstalleerd wat op die PC die maar 1 keer per week aanstaat niet staat.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 29-03-2005 12:14 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
NBK schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:13:
Zijn er toevallig op vrijdag of zaterdag nog updates geinstalleerd? Het lijkt erop dat er op de client PC's iets is geinstalleerd wat op die PC die maar 1 keer per week aanstaat niet staat.
Er zijn geen updates uitgevoerd, alleen voor het anti-virus programma, deze gaat automatisch.
Verder worden alle updates door mij uitgevoerd, op alle pc's tegelijkertijd :)

Wabbawabbawabbawabba

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 16:52

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Probeer het eens met de netwerkkabel eruit.
Ik verdenk toch het netwerk op de een of andere manier.
Zit in het administratief programma geen oude netwerkkoppeling of zow?
Heb je de verbinding al verbroken via rechtermuisknop -> mijn netwerklocaties?

Ik denk dat je clients naar een koppeling zoeken die ontzettend traag is of niet meer bestaat. Dit zou dus ook in een instelling van een van de clients in de programmas kunnen zitten

[ Voor 3% gewijzigd door DDemolition op 29-03-2005 12:17 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Misschien vreemd, maar zou het niet aan de hub kunnen liggen. Je zou eens kunnen proberen om er een andere hub tussen te zetten. Ik zou het in ieder geval niet bij voorbaad uitsluiten.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
DDemolition schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:16:
Probeer het eens met de netwerkkabel eruit.
Ik verdenk toch het netwerk op de een of andere manier.
Zit in het administratief programma geen oude netwerkkoppeling of zow?
Heb je de verbinding al verbroken via rechtermuisknop -> mijn netwerklocaties?

Ik denk dat je clients naar een koppeling zoeken die ontzettend traag is of niet meer bestaat. Dit zou dus ook in een instelling van een van de clients in de programmas kunnen zitten
Dit ga ik even nalopen, dit is namelijk wel mogelijk, dan zou ik even het programma moeten resetten naar de oude configuratie van een half jaar geleden.
G F0rce 1 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:18:
Misschien vreemd, maar zou het niet aan de hub kunnen liggen. Je zou eens kunnen proberen om er een andere hub tussen te zetten. Ik zou het in ieder geval niet bij voorbaad uitsluiten.
De hub is het gelukkig niet, dit heb ik 2 minuten geleden even geprobeert, aangezien ik er nog een stuk of 4 heb liggen, waaronder 2 nieuwe. Hij geeft de problemen bij alle hubs.

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ik heb zojuist nogmaals een test uitgevoerd, en vanaf 1 pc in het netwerk ligt de snelheid op die 25.000kb/s wat ik al aangaf...

Op de rest van de pc's (slim van mij :P ) ben ik erachter gekomen dat de snelheid niet hoger ligt dan 800kb/s.......terwijl dit in eerste instantie niet mogelijk hoort te zijn...aangezien dns forwarding is ingesteld op de server en de pc's zelf.
En zoals al vermeld, vorige week werkte alles perfect, dus op dit moment snap ik het echt niet meer :'(

Wabbawabbawabbawabba

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Levert het uitzetten van de antivirus clients nog wat op ??

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:35

Jrz

––––––––––––

DDemolition schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:07:
[...]

Windows 2000 = NT5
XP = NT5.1

[ Voor 44% gewijzigd door Jrz op 29-03-2005 12:45 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Staan de netwerkkaarten toevallig niet op half-duplex of auto? Dat scheeld ook behoorlijk
in snelheid.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

KatirZan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:36:
Op de rest van de pc's (slim van mij :P ) ben ik erachter gekomen dat de snelheid niet hoger ligt dan 800kb/s.......
een snelheid die overeen komt met 10 Mbit. Wat zou kunnen komen als er een kabel niet goed aangesloten is. En als het een hub is en geen switch gaan al je netwerkverbindingen dan naar 10 Mbit.
(als het een hub is en geen switch dan is die 25 euro die een switch kost snel terugverdiend)

Maar regel 1: check de bekabeling. Keertje aanduwen kan al voldoende zijn 8) Goede kabels kunnen zomaar los gaan zitten, en ook zomaar kapot gaan (raar maar waar).

Enne aangezien antivirus het enige is aan software wat automatisch update, zou je de snelheids test ook eens zonder antivirus kunnen proberen. Je weet maar nooit wat voor software bosts met de nieuwe antivirus update.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Anti-virus programma levert geen problemen...

Ik heb momenteel een beetje het idee dat dns-forwarding op de een of andere manier gereset is naar de oude instellingen. Wat me erg stug lijkt zonder dat iemand heeft lopen klooien in mijn server.

Ik ga even verhaal halen bij degene die hier zaterdag gewerkt heeft, want op deze manier werkt het niet.

De netwerkkaarten staan ingesteld op half-duplex, de communicatie tussen de pc's in het netwerk werkt perfect en snel, alleen naar de server is alles traag...ik ga dns forwarding opnieuw instellen, dan hoop ik dat het probleem opgelost is!

Wabbawabbawabbawabba

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is er misschien een probleem met je schijvenconfiguratie ?

Heb je je performance logs gecontroleerd Op disk/processor/memory-queues ?
Zo ja wat zijn de waarden ?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
GeRtOn schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:06:
Is er misschien een probleem met je schijvenconfiguratie ?

Heb je je performance logs gecontroleerd Op disk/processor/memory-queues ?
Zo ja wat zijn de waarden ?
Het is allemaal erg vreemd, ik heb net dns-forwarding nagelopen, dit staat allemaal goed ingesteld.
De performance van 1 pc in het netwerk is goed, de rest is brak...
Net de netwerkkaarten nagelopen, deze staan allemaal ingesteld op 100mbit, zoals het hoort, server netwerkkaart staat ook op 100mbit, router geeft geen problemen, hub/switch geeft geen problemen.
Bekabeling zit goed, software updates zijn allemaal uitgevoerd, ook op de server, geen problemen.
Performance logs geven geen vreemde dingen aan, heb alle event logs nagelopen op errors of vreemde foutmeldingen, deze geeft, zoals gewoonlijk, alleen een policy error aan, maar dit loopt al vanaf het moment dat de server geinstalleerd is, een jaartje geleden. Dit heeft trouwens nooit verdere problemen gegeven.

Snelheid tussen de pc's zelf is gewoon 100mbit, snelheid tussen de pc's en de server is dramatisch.

Hoe is het mogelijk, terwijl dns-forwarding ingesteld staat, een netwerk traag inlogged (nu ineens :? ) en momenteel andere programma's vanaf de server ook traag zijn. Ben nu al vanaf 9 uur vanmorgen bezig, en mijn tijd is duur....

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Jrz schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:45:
[...]

Windows 2000 = NT5
XP = NT5.1
Windows 2000 = NT4 ;)
XP = NT5.1
Windows Server = NT5 :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Worden de applicaties gerunt van een mapped share met een een stations letter? Zoja, gebeurd
dit op dns naam (servernaam) of ipadres? Mochten ze op dns naam gekoppeld zijn, unmap
deze dan eens en map hem eens op ipadres en probeer dan nog eens de applicatie te draaien.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:39:
Worden de applicaties gerunt van een mapped share met een een stations letter? Zoja, gebeurd
dit op dns naam (servernaam) of ipadres? Mochten ze op dns naam gekoppeld zijn, unmap
deze dan eens en map hem eens op ipadres en probeer dan nog eens de applicatie te draaien.
staat allemaal gemapped op ip :)

Wabbawabbawabbawabba

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bijna...

"cmd" -->
code:
1
2
Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195]
(C) Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

Maar dit maakt in het verhaal gelukkig niet zoveel uit. ;) 8)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 14:17
KatirZan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:30:
Windows 2000 = NT4 ;)
XP = NT5.1
Windows Server = NT5 :)
Zullen we hem maar ff goed neerzetten:

WinNT4.0 = NT4.0 ;)
Win2K = NT5.0
WinXP = NT5.1
Win2K3 = NT5.2

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

wordt de DNS van je eigen (interne) domein nog wel goed afgehandeld? Windows 2003 / xp maken in een domein ook gebruik van (active directory integrated) DNS voor resolvement.
Ik heb eenzelfde probleempje gehad (lange tijd wachten bij inloggen, langzame verbindingen met servers) en dat kwam omdat ik intern een verkeerde dns-server gebruikte. Even mijn interne dns-server invullen, en het liep weer als een zonnetje

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:03:
wordt de DNS van je eigen (interne) domein nog wel goed afgehandeld? Windows 2003 / xp maken in een domein ook gebruik van (active directory integrated) DNS voor resolvement.
Ik heb eenzelfde probleempje gehad (lange tijd wachten bij inloggen, langzame verbindingen met servers) en dat kwam omdat ik intern een verkeerde dns-server gebruikte. Even mijn interne dns-server invullen, en het liep weer als een zonnetje
Wat jij bedoeld is of ik het ip-adres van mijn server ook gebruik als intern dns?
Dit is namelijk wel het geval :) Dat is altijd 1 van de dingen die ik juist nakijk, omdat dit er nog wel eens bij inschiet.

Het probleem is zojuist nog vreemder geworden.....het internet (10mbit internet) loopt nu op een max van 300kb/s en is (volgens speedtest.nl) erg onregelmatig, als ik de tests enkele malen uitvoer dan krijg ik een melding dat mijn internet een max heeft tussen de 190kb/s en 300kb/s, terwijl dit normaal ruim op de 800kb/s ligt.

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

dat bedoelde ik inderdaad! ;) Je eigen dns-server (verantwoordelijk voor je interne Forward-lookup zonevan je domein) gebruiken in je netwerkinstellingen

Misschien is het handig de netwerkmonitor te gebruiken om te kijken of je daar mee kunt achterhalen waarom het lang duurt.

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Heb je niet een 'brakke' netcard in je netwerk hangen die verschrikkelijk aan het ruisen is?
Heb dit namelijk zelf eens gehad..

Ff je app. 1 voor 1 loshalen en test uitvoeren, ben je er snel genoeg achter (je hebt gelukkig maar een paar clients :-))

Koffie!!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 13:58

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Probeer eens op alle werkplekken het commando ipconfig /flushdns te draaien en eventueel ook op de server

Probeer verder alle werkplekken eens een statische ip configuratie te geven.

En, ik vraag het maar ff, je hebt niet een loop op je switch aangesloten? krijg je namelijk ook een erg traag netwerk van :)

[ Voor 26% gewijzigd door wielhelm op 29-03-2005 14:29 ]

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Wat ook vertragend werkt, is een hele mooie screensaver op de server. Heb ik dus weleens gehad...
En maar zoeken naar problemen, was het een lullige screensaver.

• wizzzzzz
Ben je niet toevallig gehacked en wordt je server nu gebruikt door leechers ???

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
even voor de duidelijkheid : ik ben dus niet gehacked, dat kan namelijk niet zomaar :) de pc's staan normaliter uit, de pc die wel aanstaat hangt achter een switch, een server EN een router, welke allen (op de switch na) voorzien zijn van een firewall, inclusief de pc ;) Dus ik maak het ze moeilijk genoeg :P

Maar het probleem is ondertussen opgelost, het mooie verhaal is het volgende :

Wij hadden een werknemer hier, die vorige week is ontslagen, deze heeft gister zijn spullen opgehaald, en de sleutels in de brievenbus gegooid. Dat was dus op 2e paasdag, dan zijn wij gesloten en is er niemand aanwezig. Deze heeft zodoende het systeem vernaggeld dat alles traag werd.

Dit is momenteel opgelost door een totale flush eroverheen te gooien, de registratie van de server van een vorige backup terug geplaatst en alle pc's met norton ghost ge-reinstalleerd.

Nu werkt alles weer en ik ben van plan het zo te houden :)

Nog bedankt voor jullie hulp, maar tijd is geld, ik heb dus het makkelijkst gedaan om alle problemen op te lossen!

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

?? wat hieeft die vernaggeld dan ?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 15:58 ]

• wizzzzzz
Als jij alles zo goed beveiligd hebt, hoe kan een werknemer dan je netwerk vernaggelen op het moment dat hij eruit wordt getrapt. 8)7 8)7
Wat is eigenlijk een "totale flush" ?

[ Voor 13% gewijzigd door wizzzzzz op 29-03-2005 16:02 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
wizzzzzz schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:01:
Als jij alles zo goed beveiligd hebt, hoe kan een werknemer dan je netwerk vernaggelen op het moment dat hij eruit wordt getrapt. 8)7 8)7
Wat is eigenlijk een "totale flush" ?
Elke dag wordt er een backup gemaakt van elke pc in het netwerk, dit gebeurt rond 6 uur 's avonds, als er dan een pc ingeschakeld staat in het systeem dan geeft de server een soort flush, waardoor hij wel alle bestanden kopieert maar niet opschoont :) ( denk aan een wc, waar je aan het schijten bent en er nog wat achterblijft ;) )

Waarschijnlijk zat die gast rond deze tijd in het administratiepakket, wat het grootste gedeelte van de backup betreft, hierdoor kan het systeem geen backup maken, en kopieert alleen de bestanden, maar maakt hier voor de rest geen backup van. Het pakket blijft hierdoor open staan ---> resulteerd in de traagheid. Alhoewel het systeem om de zoveel tijd probeert de backup te herstarten, zal de pc, of de server even vastgelopen zijn. Hier bleef hij dus in steken, waardoor hij om de 5 minuten een nieuwe backup ging maken --> traag netwerk ;)

De werknemer wist het wachtwoord en kon daardoor op het netwerk inloggen :)

Wabbawabbawabbawabba

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05

lier

MikroTik nerd

En heb je al aangifte gedaan bij de politie ?
En hoe ga je dit in de toekomst voorkomen ?

Hebben alle gebruikers rechten op de server ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Dit geeft maar weer aan, dat je indien je iemand ontslaat per direct de sleutels moet laten inlveren of thuis bij werknemer moet ophalen. Tevens dien je hem te melden dat vanaf dat moment hij/zij niet alleen (zonder begeleidingtoestemming van leidinggegevende) het pand mag betreden.

Klinkt allemaal heel hard en voor sommigen onterecht. Maar ik heb bovenstaand geval al zo vaak gehoord en in directe omgeving meegemaakt..

Dit hoort ook een eis te zijn van de ICT afdeling naar de directie toe.

Koffie!!

Pagina: 1