dns mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• superbuis
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Wat ik graag zou willen is het volgende (in theorie):
- domein naam registreren
- subdomeinen aanmaken
- doorlinken
- dynamisch ip tool

Dit klinkt allemaal niet zo ingewikkeld, maar wat ik precies wil heb ik nog geen antwoord op gevonden. Dit is de praktijk situatie:
Mijn domein moet standaard doorgelinkt worden naar mijn hosting provider (@home). Hier komt mijn standaard home page te staan. Verder wil ik thuis graag een webserver opzetten die niet 24 uur online hoeft te zijn, maar wanneer deze wel online is dan moet deze bereikbaar zijn via subdomeinen. Deze zal o.a. gebruikt worden als testomgeving voor een php website. Bijvoorbeeld via webtest.mijndomein.nl. Bijkomend probleem is dan wel dat mijn ip nr. niet statisch is, dus dat ik een dns service moet hebben die ook een tool ter beschikking heeft om dit te wijzigen in de dns. En deze tool zou dan dus niet het ip nr van mijn homepage moeten wijzingen, maar die van mijn subdomein(en). Is dit bovenstaande allemaal mogelijk en zo ja, waar?

Mocht dit niet kunnen, dan vind ik het ook geen probleem om mijn homepage ergens anders te hosten, als ik maar het dynamische ip nr van mijn subdomeinen aan kan passen. Deze provider hoeft me dan alleen maar wat webspace te bieden, dns en dynamisch ip adres tool. Geen scripts, php, ftp, etc. Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!!!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het zijn nog wel een paar eisen, waarvan de meeste zeker eenvoudig kunnen worden worden gerealiseerd. Sommige zijn wat lastig.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat dit
Mijn domein moet standaard doorgelinkt worden naar mijn hosting provider (@home).
niet zomaar kan. Dit "doorlinken" (als ik goed raad wat je bedoelt) kan alleen als je een webserver een refresh kan laten sturen voor je domein (en als je ook de juiste URL wil houden, dan moet je nog meer frutten op die webserver.) Logischerwijs moet deze webserver dus altijd online staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Sendy op 29-03-2005 12:25 ]

• superbuis
Dat klopt, vandaar ook mijn 2e suggestie om mijn homepage bij een hosting provider onder te brengen. Ik heb nl. ergens gelezen dat een domein standaard naar een ip nummer moet verwijzen en niet naar een url. In dat geval zoek ik dus een hosting provider die ook dns mogelijkheden biedt, zoals dus subdomeinen, ip nr voor deze subdomeinen en een tool voor de dynamische ip nr's.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je een hosting provider neemt, dan kan je nog steeds je DNS apart regelen. Neem dan een DNS service die ook dynamische DNS aan kan. Je webspace provider hoeft dan een alleen een virtual host in de lucht te slingeren die reageert op de juiste naam (of ip natuurlijk).

Zo'n combinatie waar je over spreekt is dan niet nodig.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 19:23
Zoiets heb ik geregeld bij mydomain.com in combinatie met dyndns.org. Hoofddomein (www.domein.nl) geeft forwarding naar members.home.nl/etcetera, en subdomein www2.domein.nl gaat naar thuis-webserver op dynamisch ip. www2.domein.nl verwijst dan naar domein.dyndns.org (CNAME), waarbij de laatste automatisch wordt ge-update bij IP-wissel.
Ook email-forwarding is mogelijk.

www.mydomain.com
www.dyndns.org

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Wat ik zelf heb gedaan is het volgende.

Je neemt een account bij bijvoorbeeld dyndns voor een dynamische domeinnaam en laat deze updaten door middel van een programma. Daarna zorg je dat de subdomein door middel van een CNAME record naar het dynamische domein verwijst

Hmm best dubbel :P

[ Voor 4% gewijzigd door IcE_364 op 29-03-2005 14:32 ]

• superbuis
Dank je valkenier! Ik had zelf dyndns ook al gevonden en proberen uit te pluizen of mijn wensen mogelijk waren. Kon hier geen eenduidig antwoord op vinden, vandaar ook mijn post hier. Ik neem aan dat je verwijst naar mydomain.com omdat deze gewoon goedkoper is :). Is nl. ook mogelijk via dyndns. Ik ga dit van het weekend allemaal in werking zetten en zal nog even posten of het allemaal gelukt is, ook makkelijk voor mensen die tegen hetzelfde aanlopen....
Pagina: 1