Toon posts:

[Photoshop] tekst niet echt strak uit printer

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik probeer een (tekst) kaart uit te printen op een Laserkleuren printer (OKI 5400). In Photoshop heb ik de kaart ontworpen op 22559 * 8091 pixels en een resolutie van 1500 pixel/inch. Als ik kaart uitprint komt de tekst niet echt strak op het papier. Beetje korrelig tekst op het papier.

Volgens mij gebruik ik toch de juiste ingredienten om een perfect afdruk te krijgen.

Verwijderd

Volgens mij kan een printer niet zo'n grote reso printen. Je kan dan beter dat bestand opslaan als jpg, en dan met bijvoorbeeld windows printen. (voorbeeldweergave, en dan afdrukken)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

1500dpi?!?! Is dat niet wat overkill. Zet het eens op 300dpi. En op welk formaat wil je de kaart hebben? Misschien komt het er zo lelijk uit omdat het onwijs verkleint is.

Verwijderd

Topicstarter
Kaart is 19,2 cm bij 13,1 cm

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

teksten moet je gewoon niet in bitmap gaan opzetten, een printertaal kent twee vormen van te printen vormen, ofwel vormen die bestaan uit vectoren, waarbij de printer zo optimaal zal pogen een 'scherpe' vorm te printen, en daarnaast kent een printer ook bitmap-afbeeldingen in pixels, waarbij een printer zal pogen die pixels redelijk weer te geven ... bitmaps zijn vrijwel altijd fotografische afbeeldingen en dus zijn 'zachte overgangen veel belangrijker ... je DPI wordt in de printer omgezet naar de PPI die de printer kan halen, en eventueel kiest de printer er dan voor om anti-alias-randjes toe te passen in de bitmap ...

De enige oplossing is om voor grafische vormen, letters en strakke randen géén photoshop te gebruiken, maar Illustrator of inDesign/quark Xpress, echte zetprogramma's die niet eerst een conversie naar pixels doen voordat ze gaan printen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Zet je instelling dan op:

2268 * 1547 pixels
300 pixel/inch

Dat zijn normale instellingen voor het drukken. Als de tekst nog onscherp is dan moet je je dpi (pixel/inch) wat omlaag zetten.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08 08:41
22559 x 8091 bij 1500dpi geeft bij mij toch een ander formaat op in cm:
Pshop zegt 38,2 x 13,7 cm.

Maar goed, inderdaad complete overkill. Je printer (of computer, afhankelijk van de software/driver) zal er zwaar aan moeten trekken om het te vertalen naar gewoon 300dpi (of wat het maximum hij aankan/in de printerdriver meegegeven word). En text komt er inderdaad pas strak uit als je dat vectorgebaseerd naar de pprinter stuurt (Weet alleen niet hoe goed een OKI daar in is, heeft voor zover mij bekend iig geen Postscript-driver).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1