Prestaties nieuwe PC niet al te best

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:31

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe PC in elkaar gezet:

AMD3800+
Asus A8N SLI (non deluxe)
1 GB Corsair Twin X cl2 (2 x 512 matched pair)
WD raptor 74 16 mb cache
Maxtor 250 gig 8 mb cache
Sapphire Radeon X850XT

Met 3dmark 2003 haalde ik gisteren 10089 punten. Wat me veel te laag lijkt.
Nieuwe games zoals HL2/doom3 draaien op zich wel goed, maar kan volgens mij nog beter.
Met LOTR Battle for Middle Earth kan ik op de hoogste settings met gevechten ook al niet goed uit de voeten. Alles wordt traag.
Ook met Cubase (audiopakket) vallen de prestaties tegen. Ik kan nauwelijks meer FX en VSTi's draaien dan op mijn vorige PC.

Ik heb alle nieuwste drivers geinstalled, ATI, NForce voor mobo, SP2 voor XP prof.

Ik kan er maar niet achter komen wat het precies is. Dit systeem zou echt beestachtig moeten draaien naar mijn idee. De temps werden eerst auto geregeld door het mobo, maar toen werd de processor veels te warm. Handmatig op 1.500 gezet en hij draait nu wel stabiel en zonder te veel hitte.

Ik heb de AA/AF op toepassingsgebonden staan. Alleen mipmapdetail op very high. (Ik weet niet waar die standaard op hoort?)

Heeft iemand nog tips om te verbeteren of om te checken of mijn systeem wel goed draait, maar dat ik te hoge verwachtingen heb? Alvast bedankt voor de moeite. _/-\o_

Beauty is in the eye of the beerholder

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Hmm, vreemd...
Je zou je bios kunnen finetunen, misschien dat daar wat dingen verkeerd staan?
Verder is die Radeon X850 net nieuw en zullen de drivers ervoor sowieso nog niet echt optimalized zijn, denk ik. Elke maand komen er nieuwe Catalyst pakketjes uit, misschien dat dat wat kan helpen...

En misschien kan een nieuwe CPU koeler (Zalman 7700?) wat bieden? Ik weet niet zo goed hoe het met die nieuwe AMD's werkt, maar misschien klokt hij zich terug bij te hoge temps?

Heb je XP prof de normale versie geinstalleerd staan of de 64 bits editie?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb XP professional met SP2.

[ Voor 4% gewijzigd door HellBeast op 29-03-2005 10:08 ]

Verwijderd

Hij vroeg 64-bit of 32-bit :). Ik neem dan maar aan de 32-bit versie.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
;) Sorry, 32 bit inderdaad.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24

Thandor

SilverStreak

Draait het geheugen wel op de goede frequentie :?
Afbeeldingslocatie: http://img238.exs.cx/img238/6808/cpuz1cp.th.pngAfbeeldingslocatie: http://img238.exs.cx/img238/3461/cpuzmem4ay.th.png

Met CPU-Z kun je dat goed controleren. Het tweede plaatje laat veel informatie over het geheugen zien.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dit zijn de uitslagen van CPUZ.

Ik heb hem inderdaad overgeklokt naar 201. Vandaar die rare waardes van.
(was gisteren aan het expirimenteren.

Mijn geheugen is 2 3 3 6 T1, zou dat nu fout zijn? :? Het staat daar wel anders.

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:51
Geheugen timings zijn wel okee, gewoon spd snelheden ws.

Maar heb je cool&quiet nog aan staan ofzow? Aangezien de cpu op 1000mhz draait..

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De timings van het geheugen staan inderdaad verkeerd ingesteld. Die kun je in het BIOS als het goed is wel goed zetten :).
Ze staan nu op 2-3-3-8. Jouw geheugen kan op 2-3-3-6 ;)

Ik zie ook staan :
"CPU Clock Speed 1005.2 MHz"
Waarschijnlijk heb je Cool 'n Quiet draaien, misschien werkt die niet helemaal lekker :?
Probeer die Cool 'n Quiet eens uit te schakelen in het BIOS en dan de prestaties te bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 15:02 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Doe eens een compare met je 3D Mark score op de site van futuremark dan weet je of je score aan de lage kant is voor jouw systeem. Heb je al wat geëxperimenteerd met andere drivers eigenlijk?

Wat voor voeding heb je trouwens in je pc zitten? Misschien dat je pc stressed teveel vraagt en dat je daardoor haperingen hebt, maar dat zou ook driver gerelateerd kunnen zijn.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Je moet voor cool 'n quite toch ook een driver van AMD installeren dacht ik, en die zie ik niet staan in de startpost. Misschien is dat de oplossing..

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Cool 'n Quiet vereist inderdaad een driver.
deze driver dacht ik :)

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik zal die cool 'n quiet driver eens proberen en daarna helemaal uitzetten. Ben benieuwd of dat helpt. Ik heb de laatste 2 versies van Catalyst erop gehad. Beide met ongeveer dezelfde 3dmark score.

Heeft de voltage van de AMD er misschien ook wat mee te maken? :?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Voltage bepaalt alleen maar hoe hoog/laag de processor kan geclockt worden, heeft geen invloed op de pestaties.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 16:07
Het voltage wordt inderdaad verlaagd als je CnQ gebruikt. Als je voltage dus rond de 1/1.1 volt zit en je CPU snelheid rond 1000 MHz, heb je waarschijnlijk CnQ geactiveerd.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• gemini85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-07 14:46
hmm, heb ik ook eens gehad toen ik m'n eigen pc in elkaar sleutelde. Zat op het mobo een jumper die de fsb regelde. Hij stond toen op auto en dat moest niet. Misschien dat je daar eens naar kan kijken?

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 16:07
gemini85 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:42:
hmm, heb ik ook eens gehad toen ik m'n eigen pc in elkaar sleutelde. Zat op het mobo een jumper die de fsb regelde. Hij stond toen op auto en dat moest niet. Misschien dat je daar eens naar kan kijken?
De HTT-bus is niet het probleem, volgens CPU-z staat de multiplier op 5x, dit zou 12x moeten zijn.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:26
hij zou toch alleen naar 12x moeten overschakelen bij full load? Dat doet mijn AMD64 iig wel .... Maar misschien dat hij met full load ook wel niet overschakeld, maar dat is makkenlijk te zien door cpu-z te bekijken terwijl dnetc ofzo draait

Verwijderd

Grote kans dat het probleem bij C&C ligt. Als ik dat op mijn pc aanzet (ja met alle goede drivers, sp2 etc) blijft ie altijd op 1000Mhz draaien ook bij games. Dat zou dan meteen je lage scores verklaren al is het dan wel vreem dat hl2 wel goed draait aangezien dat nogal wat van je cpu vraagt.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Timings aangepast van geheugen. Cool 'n Quiet uitgezet en meteen 12682 3Dmark 2003 punten!
Ik ben echt blij dat ik nu weet waar het aan licht! Iedereen bedankt voor het reageren en meedenken!

[Eric Cartman mode]

I LOVE YOU GUYS! ;)

[/Eric Cartman mode]

Pagina: 1