Toon posts:

[DI] Eerste DI test

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/1.jpg

Inleiding

Na het al een lange tijd in mijn hoofd te hebben ben ik samen met user Jeff-it een beetje gaan testen met droogijs.

Vanwege veel tijdgebrek hebben we de test uitgevoerd met minimale spullen kwa isolatie e.d.

Gebruikte spullen

- 14kg Droogijs
- Vaseline >:)
- silicone gel
- gamma buisisolatie (nee, geen armaflex ---> tijdgebrek)
- Container a.k.a The Doctor&Epsilon
- Isolatie tape

De hardware

- DFI LP ultra-d
- A64 3500+ winchester | 2750 @ air 1.6v
- 2x256 corsair bh5 | 278: 2-2-2-11 3.6v
- 2x256 corsair tccd met bp pcb | 295: 2.5-3-3-6 3.0v

Kosten?

Bijna niets! het droogijs heeft me bijna niets gekost, namelijk maar €7.50, de rest had ik op een paar kleine dingen in huis. Denk dat de gehele kosten rond de 15 euro lag. Gelukkig kon ik de container van The doctor lenen omdat ik in tijd gebrek zat en niet mijn eigen buis kon laten maken. (had het koper er al wel voor in huis :'( )

JA! de winchester vond -70 geen probleem >:)

Tijd voor pics!

De hardware
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding001.jpg

Het DI
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding016.jpg

De buis van The doctor (THNX VOOR HET LENEN!!!)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding004.jpg

De isolatie
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding006.jpg

De workplace
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding052.jpg

Temp meter kon niet lager 8) (eerdaags een goede aanschaffen.)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding047.jpg

Heel erg leuk dit om dit te horen/zien
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding059.jpg

Live action:
http://www.xs4all.nl/~win...20di/Afbeelding%20060.MOV

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/Afbeelding061.jpg

En na al deze pogingen kwam dit eruit, helaas niet pifast stable en had de tijd niet meer om verder te gaan :'(

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v336/wappie/10.jpg

Nogmaals, helaas niet stabiel. Heb over 2 weken weer wat vrij, en ga het dan opnieuw proberen. Misschien dan ook al met een venice.

Ook erg leuk dat de winchester de temps aankon tot mijn verbazing, na alles gelezen te hebben over winchester :)

En The Doctor! nogmaals bedankt man!

Vooralsnog een erg leuke ervaringe rijker. En de volgende keer kan alleen maar beter worden.......

Waus

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 23:22 ]

Verwijderd

ja kerel zodra het vakantie is gaat ook mijn winnie 3000+ en mijn dfi er aan geloven 8)

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:56

Syzzer

Prutser

Damn, zo leuk speelgoed. Jammer dat je niet hebt kunnen benchen :( .

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Kijk, dit vind ik nou leuk.
De laatste tijd wagen steeds meer tweakers zich aan de extremere vormen van koeling, toppie!

Succes de volgende keer!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Waar is die DI in de aanbieding? Aldi ofzo? Wat heb ik gemist :+
Hehe, strak bezig wauws, ben wel wat van je gewend maar meestal kom je wel met leuke resultaten over de brug :)

offtopic:
goh tis al best laat....

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Leuk man :) Tsja, sommig Winchesters gaan wel wat lager, maar echt superlaag wil er geen één volgens mij. Dry-ice wil dus nog wel. Leuk spul :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eingelijk een beetje dom geweest. want het geheel was op 3050mhz (250fsb) pifast stable. Op die speeds had ik pifast laten draaien met tccd mem op 2.5-3-3-6 terwijl ik dit gewoon met mijn bh5 had moeten doen. Pifast kwam neer op 43.02 sec. wat met bh5 veel lager had kunnen zijn.
offtopic:
Ik haat tijdgebrek

Next run gaat leuk worden....

@ exigence: Mayb dat die temp probs nu weg zijn bij de "latere" winnies of in combo met de DFI of nf4... wie zal het zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 09:06 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

wel weer lollig om zo iets te zien :)

Zieke hardware btw... dat is het DI wel weer waard :D

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

waar heb je dat DI voor die prijs vandaan ? en ik voel me nog steeds een beetje verantwoordelijk voor het begin van de dry-ice rage met mijn topic :p. Meevaller dat die winnie nog gewoon wou bootte inderdaad, wat had je anders gedaan?

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
ik ben al maanden van plan een DI project te starten (met mijn a-xp al) maar het is er nu van gekomen. heel misschien dat ik dankzij jou topic wat eerder ben begonnen, maar wist alles gelukkig al voordat jij aan het topic begon.

En de winnie.... ik ging er al vanuit dat hij het deed B) nee, dan had ik maar tot -20 kunnen gaan om het nog startend te krijgen en anders had ik 14 kg droogijs om alleen flessen op te blazen.

Ik ben meer begonnen dankzij Youpy, was leuk om hem te competen. Ookal is het nu niet gelukt

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 11:56 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
>:)

Het belangrijkste is gewoon dat je er rustig de tijd voor neemt. Op zich is het resultaat nog helemaal niet eens zo slecht voor een eerste keer. 3100 Is best netjes. Jammer alleen dat je niet kon pifasten, maar dat komt de volgende keer vast wel. Besteed vooral genoeg aandacht aan de isolatie. Daar staat of valt alles mee. Zelf blijf ik een voorstanden van plastic spray ipv vasiline, geeft niet zo'n zooi :9

Suc6 bij je volgende run...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14

Epsilon

YoupY schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:27:
>:)

Het belangrijkste is gewoon dat je er rustig de tijd voor neemt. Op zich is het resultaat nog helemaal niet eens zo slecht voor een eerste keer. 3100 Is best netjes. Jammer alleen dat je niet kon pifasten, maar dat komt de volgende keer vast wel. Besteed vooral genoeg aandacht aan de isolatie. Daar staat of valt alles mee. Zelf blijf ik een voorstanden van plastic spray ipv vasiline, geeft niet zo'n zooi :9

Suc6 bij je volgende run...
Maar ondertussen prut je wel mijn container en mobo vol O-)

over een niet al te lange tijd heb je je eigen container en dan kun je zo vaak benchen als je zelf wil :). Droogijs is lekker extreem kwa temperaturen en iedereen kan het doen voor niet al te veel geld.

Ga zo door :)

Verwijderd

Topicstarter
mwa... isolatie ging perfect, keek er ook van op dat de gamma isolatie het zo goed kon houden (zijn imo wel 2 lagen met isolatie tape ertussen. En zoals je ziet 2 lagen @ de socket... Isolatie zat dus wel goed

Next run gaat gewoon met armaflex, en de 3100 mhz vind ik zelf erg netjes aangezien ik weinig winnies op die speed/temp heb gezien.

@ youp: Ik wilde ook plastic spray gebruiken maar daar komt ie weer --> tijdgebrek

Ben erg blij dat mijn vrijetijd vanaf volgende week toeneemt. waardoor mijn tweakhandjes weer meer kunnen gaan wapperen.

Dit was daarom ook meer een try-out. Maar try-outs zijn er om verbeterd te worden :+

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 13:08 ]

Verwijderd

:P Ik wil dit ook al een langere tijd gaan doen, met wat vrienden.

maar wat kost dat dry-ice nou, (ik woon in maastricht) ik weet dat er in de Beatrix Haven in depot ligt van Mathieu Dumoulin B.V. mischien dat ik het daar kan gaan halen. maar wat kost dat dry-ice ongeveer.

en hoeveel heb je nodig om een tijdje te gaan oc-en en te gaan benchen, wil het wel niet allemaal snel gaan doen lekker om mijn gemak benchen etc.

kan iemand me mischien een linkje geven naar meer info.

Verwijderd

Topicstarter
Voor info: www.droogijs.nl

Neem ongeveer iets van 10kg.. hier kan je makkelijk 2 dagen me benchen. Zelfs nadat ik gedraaid had en dus nog 3 kwart over had en buiten (met de box open) neergezet had bleef het nog 1 dag goed (weliswaar was een deel natuurlijk gesublimeerd)..

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:46:
Voor info: www.droogijs.nl

Neem ongeveer iets van 10kg.. hier kan je makkelijk 2 dagen me benchen. Zelfs nadat ik gedraaid had en dus nog 3 kwart over had en buiten (met de box open) neergezet had bleef het nog 1 dag goed (weliswaar was een deel natuurlijk gesublimeerd)..
ik heb ze effe gemailed, en gevraagd hoeveel ~10 kilo + verpakking ongeveer kost. ben benieuwd. :9~

Verwijderd

Mooi mooi. 5 kilo dry ice per dag per container is voldoende ja.
Ik vroeg me af hoeveel LN2 je nodig hebt want m'n vaatje is maar 5 liter. Ik veronderstel dat je niet lang kan benchen met 5 liter.
En wat met LN2 gemixt met dry ice? Beide verdampen dan niet zo hard en de temps zouden toch onder de 100°C moeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Even ontopic weer :D

Ik ga nu zeker, binnen 2 weken weer een gooi wagen. Dit maal weet ik wat ik moet doen om een goede oc te plaatsen en hoe ik moet gaan benchen. Ik hoop stiekem op pifast: -40sec

Als ik dat bereikt hebt laat ik de winnie met rust :) En zal de turion/venice er aan moeten geloven

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:52:
Ik vroeg me af hoeveel LN2 je nodig hebt want m'n vaatje is maar 5 liter. Ik veronderstel dat je niet lang kan benchen met 5 liter.
En wat met LN2 gemixt met dry ice? Beide verdampen dan niet zo hard en de temps zouden toch onder de 100°C moeten kunnen.
Ik veronderstel dat je -100°C bedoelt, onder de 100°C haal ik ook nog wel met mijn simpele luchtcooling :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:02:
Even ontopic weer :D

Ik ga nu zeker, binnen 2 weken weer een gooi wagen. Dit maal weet ik wat ik moet doen om een goede oc te plaatsen en hoe ik moet gaan benchen. Ik hoop stiekem op pifast: -40sec

Als ik dat bereikt hebt laat ik de winnie met rust :) En zal de turion/venice er aan moeten geloven
Kan niet wachten om je nieuwe resultaten te zien, ik hoop dat je veel foto,s + screenies kunt maken :P

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14

Epsilon

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:52:
Dit gaat niet werken zoals jij denkt, je zal namelijk alleen maar meer LN2 verliezen.

Het LN2 zal het -80c koude CO2 nog kouder proberen te maken (tot de temperatuur van het LN2). Daar verlies je al LN2 aan. Daarna zal de temp gewoon zo blijven als wat je met LN2 hebt. Als al het LN2 verdampt is, warmt het droogijs op en zal de temp daarna op -80c houden ongeveer. Alleen aan dat laatste heb je helemaal niets, want er zit geen aceton in om die -80c over te brengen op de container.

Offtopic:
Mail me ff wanneer je die container op komt halen ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Epsilon op 29-03-2005 15:42 ]

• DaWaN
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Ziet er waus uit waus. Vooral die container isolatie 8) Denk vooral dat bios ook grote boosdoener is van subzero problemen van winnie waardoor die het op de DFI wel aardig doet :)

offtopic:
Plz mail me over die 9700 want die mensen beginnen ongeduldig te worden

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

DaWaN schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:15:
Ziet er waus uit waus. Vooral die container isolatie 8) Denk vooral dat bios ook grote boosdoener is van subzero problemen van winnie waardoor die het op de DFI wel aardig doet :)

offtopic:
Plz mail me over die 9700 want die mensen beginnen ongeduldig te worden
Dat verklaart niet waarom OPP problemen heeft met een Venice op een DFI. Misschien moet je gewoon geluk hebben met je cpu.

offtopic:
Epsilon, ik mail je vanavond

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mayb bios update..... Er zijn tal van argumenten, ik kan wel vertellen dat bij de de volgende run ook een 3000+ winnie getest gaat worden. Als deze ook onder subzero gaat is het dus niet de winnie maar het mobo of bios of een combo daarvan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 08:06:
Ik ben eingelijk een beetje dom geweest. want het geheel was op 3050mhz (250fsb) pifast stable. Op die speeds had ik pifast laten draaien met tccd mem op 2.5-3-3-6 terwijl ik dit gewoon met mijn bh5 had moeten doen. Pifast kwam neer op 43.02 sec. wat met bh5 veel lager had kunnen zijn.
offtopic:
Ik haat tijdgebrek

Next run gaat leuk worden....

@ exigence: Mayb dat die temp probs nu weg zijn bij de "latere" winnies of in combo met de DFI of nf4... wie zal het zeggen.
Wat had je gedacht van 10x305?
Mits je TCCD dat aan kan natuurlijk, desnoods op 2,5-4-3-7.
Zeker weten sneller dan BH-5 op 255-260.

Ziet er "cool" uit iig.
Veel geluk met je volgende pogingen, screen van 3100 heb je alvast in je zak. ;)

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Leuk DI projectje waus :)

Bl44t

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:15:
[...]

Ziet er "cool" uit iig.
Veel geluk met je volgende pogingen, screen van 3100 heb je alvast in je zak. ;)
maar goed bh5 doet ook 270/280 en dan word het spannender...

wat youpy zegt...maar dan een stuk korter :o

[ Voor 7% gewijzigd door HeepH op 29-03-2005 20:38 ]

• YoupY
[...]

Ziet er "cool" uit iig.
Met TCCD ga je dat niet trekken als je die RTC op 4 moet hebben. Heb zelf geprobeerd met BH5 op 2.0-2-2-5 standaard timings in vergelijking met TCCD op 2.5-3-3-7 En de rest zo strak mogelijk. Je hebt voor 1 ns op de Ras To Cas 25 Mhz extra tccd power nodig ongeveer. 260 BH5 en 310 TCCD zouden ongeveer op hetzelfde neerkomen en dan kan het BH5 waarschijnlijk nog wel eens op strakkere timings draaien.

Zijn mijn eigen ervaringen in ieder geval. En met die nieuwe BH5 chippies wordt 't nog weer eens heel anders wat die gaan al stukken harder met minder prik dan de oude iirc.

Maar uiteinlijk ligt het maar net aan de optimale configuratie dus Waus zorg dat je alles bij de hand hebt als je goed gaat testen. Heb ik hier ook :9

Verwijderd

YoupY schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:33:
[...]

Met TCCD ga je dat niet trekken als je die RTC op 4 moet hebben. Heb zelf geprobeerd met BH5 op 2.0-2-2-5 standaard timings in vergelijking met TCCD op 2.5-3-3-7 En de rest zo strak mogelijk. Je hebt voor 1 ns op de Ras To Cas 25 Mhz extra tccd power nodig ongeveer. 260 BH5 en 310 TCCD zouden ongeveer op hetzelfde neerkomen en dan kan het BH5 waarschijnlijk nog wel eens op strakkere timings draaien.

Zijn mijn eigen ervaringen in ieder geval. En met die nieuwe BH5 chippies wordt 't nog weer eens heel anders wat die gaan al stukken harder met minder prik dan de oude iirc.

Maar uiteinlijk ligt het maar net aan de optimale configuratie dus Waus zorg dat je alles bij de hand hebt als je goed gaat testen. Heb ik hier ook :9
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet veel getest heb met RAS to CAS delay op 4 (4 clockcycles dus geen nanoseconde ;) ) maar in SuperPi maakte het niet zo megaveel uit, ook in Sandra's bandbreedtetest niet.
Het is vaak wel een stuk stabieler dan 3, vandaar die suggestie van mij.

305 2,5-3-3-7 veegt de vloer aan met BH-5 onder de 265 2-2-2-5 geloof dat maar.
Bovendien kun je met 2x512 TCCD extra voordeel halen uit Bank Interleave als je bord dit tenminste ondersteund.

Wat die nieuwe BH-5 betreft,zoals het eruit ziet hebben ze minder prik nodig, alleen gaan ze ook een stuk minder hard dan de oude BH-5.
Misschien moeten we nog ff wachten op betere batches?

• YoupY
Zou inderdaad wel eens kunnen. Ik heb van dat nieuwe BH5 ook nog niet alles gezien moet ik zeggen, maar alleen de results die eruit sprongen. Heb zelf ook alleen maar de oude om mee te testen :9

Testen die ik zelf heb gedaan zijn met PiFast geweest, waarbij de kloksnelheid in beide gevallen rond de 3 ghz zag. Heb er helaas geen screenies van gemaakt :'(

Verwijderd

De bh5 was duidelijk sneller dan de tccd.
ik had de tccd gekocht om het zelf te meten tegen over de bh5 van waus :P
nu hopen dat me winnie 3000+ ook die temp trekt 8)7

Hier een een filmpje van het draaien van ons project het is

have fun ;)

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:28:
De bh5 was duidelijk sneller dan de tccd.
ik had de tccd gekocht om het zelf te meten tegen over de bh5 van waus :P
nu hopen dat me winnie 3000+ ook die temp trekt 8)7

Hier een een filmpje van het draaien van ons project het is

have fun ;)
aargh iemand divx van bakken ? ik boyscot *.mov :p (die ken ik syzzer, het moet dan maar :P) komplett bied 512 mb aan voor 60 euro, bh-5 maar is dat het nieuwe of het oude bh5? ze bieden ook ch5 aan voor 3 euro minder,maar waarom zou je dat willen hebben als je ook bh5 kunt kopen...

[ Voor 21% gewijzigd door HeepH op 30-03-2005 00:32 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:56

Syzzer

Prutser

HeefStan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:42:
[...]

aargh iemand divx van bakken ? ik boyscot *.mov :p komplett bied 512 mb aan voor 60 euro, bh-5 maar is dat het nieuwe of het oude bh5? ze bieden ook ch5 aan voor 3 euro minder,maar waarom zou je dat willen hebben als je ook bh5 kunt kopen...
http://www.free-codecs.co...QuickTime_Alternative.htm

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ziet er "cool" uit iig.
Screenshot in kwestie (weliswaar op 3000)::

Afbeeldingslocatie: http://photobucket.com/albums/v336/wappie/th_8.jpg

offtopic:
Had ik mijn bh5 maar bij 3050 erin gedaan, en 1 devider hoger ingesteld. Dan had ik een leuke pifast erbij gehad..... snik snik

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 00:54 ]

Pagina: 1