Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP SP-2] Spyware infecties

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een zeer lastig probleem waar ik tot op heden geen oplossing voor heb gevonden. De situatie is als volgt:

Een computer met de volgende specificaties: AMD 3200+, 512 mb RAM, ASUS A7N8X-X en Maxtor 80gb 8mb cache.

Omdat een computer op een gegeven moment toch dichtslipt met allerlei data, had ik in het paasweekend besloten om de computer opnieuw te installeren. Ik pakte het op de volgende manier aan: Ik heb Windows XP Home edition, Norton Antivirus, Microsoft Antispyware en verschillende andere anti-spyware programma's geinstalleerd op een geformatteerde harde schijf. Vervolgens heb ik contact gemaakt met het internet en heb alle updates en patches gedownload van alle bovengenoemde programma's. Toen dit gedaan was heb ik verder wat rondgesurft en met wat progammaatjes gespeeld. De volgende dag toen ik de PC weer aandeed, zag ik tot mijn verbazing dat hij geinfecteerd was met verschillende spywareprogramma's: IST.TOOLBAR.EXE, POWERSCAN, enz.. Nu, maandagavond ben ik 2 verse installaties verder (met een geslipstreamde Win XP met SP2, virusdefenities van Norton en Microsoft Antispyware vooraf geinstalleerd) maar nog steeds blijft het probleem zich voordoen: binnen de kortste keren ben ik weer geinfecteerd met steeds dezelfde programma's. Ook heb ik de MBR laten vervangen, maar dit bleek ook zonder resultaat...

Weten jullie misschien een oplossing, of hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? Ik ben echt ten einde raad en zou graag weer van mn PC gebruik willen maken zonder spywaren en adware.

Groetjes,

Robin

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Controleer met HijackThis eens welke verdachte processen er opstarten. :)

Verder zou ik het even monitoren per programma dat je installeert wat er wordt meegeïnstalleerd. Wellicht raak je door 1 van de programma's geïnfecteerd. :)

Signature

Verwijderd

Je hebt met programmaatjes gespeeld, welke? Die dingen verschijnen niet vanzelf, die installeer je ergens bij! En omdat in de EULA staat dat ze d'r bij komen, wordt het idd niet noodzakelijk door een passieve scanner opgepikt. Pas als je actief gaat scannen met MS Antispyware, Lavasoft Ad-Aware OID, zul je ze tegenkomen als potential threath. Maar dit doe je écht zelf!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Ik weet niet of je achter een router of hardwarematige firewall zit? Ik denk het niet als ik dit zo lees. Een advies is dan: Koop een Firewall (soft- of hardwarematig).

Ik heb al anderhalf jaar op de 4 computers die hier staan 0,0 spyware gehad. Ik heb een router van linksys, verder maak ik gebruik van spybot en adaware om te scannen, verder heb ik nod32 als virusscanner. Ik vind het zo raar als je na 1 dag al weer spyware hebt, hoe krijg je het voor elkaar??

Dus nog een keer de tip: Neem een firewall...

Edit: http://www.tweakers.net/nieuws/36489/?highlight=spyware
Over pc's met xp sp1 of zonder xp1 krijg je meestal niet eens de tijd om die rpc patch te downloaden.
En om even te zoeken wat het commando ook alweer was om rpc uit te schakelen is ook uit den boze omdat tegen de tijd je pc al uit staat.

Ik heb al verschillende keren geprobeerd bij iemand een pc te instaleren maar het lukt gewoon niet zonder firewall/router om iets te kunnen doen op internet.

binnen 15 minuten had ik het gezien en pc achter een nat router gezet en gescanned met hitman pro, totaal iets van 1500 items spyware en virii gevonden

Wat ik dus wil zeggen, binnen 3 minuten was het systeem al onbruikbaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Double J op 28-03-2005 23:53 ]

Verwijderd

hangt je pc in een netwerk? kan namelijk ook overkomen van een andere pc in een netwerk.
Heb ik zelf al eens meegemaakt met een pc van een klant, zet er 1 aan en 2 min later zag ik op alle schermen dezelfde pagina staan >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 23:33:
Je hebt met programmaatjes gespeeld, welke? Die dingen verschijnen niet vanzelf, die installeer je ergens bij!
Mwa, heel erg goed en aardig, maar ik zou me toch kunnen voorstellen dat er ook nog wel programma's zijn waarbij geen spyware wordt meegeinstalleerd. :? De programma's waar ik mee heb 'gespeeld' waren:

1. Software van mijn TV-Kaart van Pinnacle
2. Winrar
3. Microsoft Antivirus
3. Ad-aware

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Heb zondagavond weer XP geinstalleerd (Pro), binnen 20 minuten verschillende spyware processen en bestandjes in de system32 etc. Heb nu nog steeds last van Hwclock.exe en in system32 ene Netherlands.exe die Click Me koppelingen in het startmenu en op m'n desktop achterlaat. Heb nu (te laat) ZoneAlarm weer draaiend, en moet nog SP2 erop gooien (ja ook te laat).... Gebruik natuurlijk FireFox 1.0.2. Ook m'n pa heb ik nu op FireFox gezet, maar die heeft vannacht weer op IE gezeten, zo kom ik natuurlijk nooit van het gedoe af :(

De vorige windows installatie heeft er zo'n 2 jaar opgestaan, altijd redelijk beveiligd, regelmatig cleanen, de laatste tijd met Hitman Pro, maar de spyware blijft nooit lang buiten helaas. Op een gegeven moment kon ik wel mijn adsl verbinding openen maar niet meer gebruiken, de services waren in de war gestuurd ofzo! Eventlog stond vol foutmeldingen ;-(

Ik ga nu ff testen of ik NOD32 goed genoeg vind in plaats van Norton AV (SystemWorks) 2005.

Oh, Ik heb niet met programmaatjes gespeeld maar gewoon op keurige internetsites gezeten, zonder firewall en ServicePacks is XP gewoon onbruikbaar op internet. Met W98SE ben je nog veiliger zelfs!

Last.FM

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
TruckingOtto schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:48:
Heb zondagavond weer XP geinstalleerd (Pro), binnen 20 minuten verschillende spyware processen en bestandjes in de system32 -------------------------Knip---------------maar gewoon op keurige internetsites gezeten, zonder firewall en ServicePacks is XP gewoon onbruikbaar op internet. Met W98SE ben je nog veiliger zelfs!
Mocht je de pc weer opbouwen. Neem dan eerst een schaar en knip de netwerk kabel door ;) (gewoon er uit trekken mag ook)
Instaleer vervolgens xp, vervolgens sp2. Reboot (zo nu heb je een pc met een firewall)
Plak nu de netwerk kabel weer aan elkaar.
Instaleer nu de rest van de windows updates en een goede virus scanner. (op www.virus.gr staat een recente test .. linker colom)

Want pas na instalatie van sp2 kan die worm je pc niet meer besmetten, Dus instaleer geen xp meer met een netwerk kabel in de pc. Dit is nl spelen met de duivel

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw geprobeerd om de PC opnieuw te installeren. Eerst de harde schijf m.b.v. software van Maxtor diep geformatteerd en gedefragmenteerd. Vooralsnog lijkt alles nu goed te gaan....

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Weet je zeker dat je Ad Aware van een veilig adres hebt gedwonload. Helaas zijn er snoodaards die Ad Aware aanbieden tesamen met hun eigen spyware.

Hier mijn reactie in het inmiddels gesloten draadje:

Er zijn een paar goede tips om spyware te vermijden:
[list]

Gebruik een ander browser dan Internet Explorer; dat werkt het beste. Opera bijvoorbeeld.

Gebruik Spywareblaster om blacklists aan I.E. of Firefox te voeren. Dat voorkomt installatie van spyware die op de lijst van het programma voorkomt

Gebruik spywareblocklist van: http://www.spywareguide.com/blockfile.php . Voorkomt ook de installatie van ellende

Met bovenstaande combinatie hebben de spyware scanners het rustig.

Maar waarom steeds opnieuw XP installeren? Dat lijkt mij schieten met een kanon op een mug.
Pagina: 1