Ingebouwde netwerkkaart op Asus A7V8X mobo

Pagina: 1
Acties:

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:33
De onboard netwerkkaart op mijn moederbord Asus A7V8X krijg ik niet aan het werken.
In apparaatbeheer staat 2x een PCI-device met een geel vraagteken. NU zie ik de netwerkkaart en de Raid controller nergens staan in de overige categorieen, dus dat zullen deze twee wel zijn.
Nu moet ik de netwerkkaart gaan gebruiken om de Wlan-router in te stellen en de Wlan te activeren. Gaat niet makkelijk zonder netwerkkaart, helaas. Om de problemen snel op te lossen een losse netwerkkaart erbij gezet, deze wordt gevonden maar met de fout 'de gegevens zijn onjuist'. Dat werkt dus ook niet.
Om de ingebouwde netwerkkaart (Broadcom 4401) aan de praat te krijgen heb ik:
- originele drivers geprobeerd
- nieuwe drivers geprobeerd (Asus, broadcom en van driverguide)
- Windows opnieuw geinstalleerd (XP pro zonder SP1 en SP2)
- Bios geupdate
- Weer alle drivers geprobeerd
Nog steeds geen werkende netwerkkaart en de losse kaart doet het ook nog steeds niet. Unkown device Identifier laat wel een netwerkkaart zien, maar wordt toch moeilijk zo zonder werkende driver.
Driverguide toolkit heb ik ook geprobeerd, zonder resultaat.
Ook geforceerd installeren door aan te geven dat het een netwerkkaart is (Wordt dan wel een broadcom chip gevonden) levert ook geen werkende kaart op.

Waar kan het aan liggen? Windows XP of een oude versie van dit moederbord? Het mobo is van half 2002 revisie 1.0x. Asus update (voor bios update) laat een regeltje zien: Onboard LAN: None (wol). Terwijl onboard sound wel juist gevonden wordt.

Een hele vreemde zaak en ik heb er eigenlijk genoeg van. Wat is de verstandigste oplossing?
- Nieuw moederbord aanschaffen?
- Windows XP met SP1 en 2 kopen?
- allebei?
De hoop op een werkende driver heb ik opgegeven. Ik hoop dat iemand hier mij een goed antwoord kan geven, want een hele nieuwe PC aanschaffen alleen om de ADSL verbinding te activeren lijkt erg overdreven :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ehm SP1/SP2 zijn gewoon gratis te downloaden, daar hoef je geen nieuwe XP voor te kopen ;)
Ik zou eerst es SP2 op je PC zetten en kijken wat dat doet :)

Je netwerkkaart staat wel aan de in de bios he? :)

NL: meuktracker: Microsoft Windows XP SP2 NL
EN: meuktracker: Windows XP Service Pack 2

[ Voor 19% gewijzigd door Atlas op 28-03-2005 23:19 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 16:53
In de BIOS, staat daar je NIC geaktiveerd?

Gr.

(zag dat ATLAS me net voor was :'( )

[ Voor 41% gewijzigd door TheDiver op 28-03-2005 23:21 ]

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

• Ramon 73
Goeie. In het bios vind ik helemaal niets over LAN, behalve LAN boot rom. Dat is volgens mij de mogelijkheid om via een netwerkimage op te starten(correct me if I'm wrong). Met deze optie zowel op enabled als disabled geen werkende netwerkkaart. Ook de losse netwerkkaart doet het dan niet.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ramon 73 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 23:22:
Goeie. In het bios vind ik helemaal niets over LAN, behalve LAN boot rom. Dat is volgens mij de mogelijkheid om via een netwerkimage op te starten(correct me if I'm wrong). Met deze optie zowel op enabled als disabled geen werkende netwerkkaart. Ook de losse netwerkkaart doet het dan niet.
Kijk es onder integrated peripherals of je hem daar ziet staan. Daar zou het bij moeten staan :)

En Lan boot rom is idd hetgene wat je dacht :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 16:53
GGGRRRRRRRR......ATLAS is me weer voor })

[ Voor 8% gewijzigd door TheDiver op 28-03-2005 23:29 ]

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

Verwijderd

Bij mijn weten had de A7V8X-X een VIA-netwerkkaart, de drivers daarvoor komen van www.viaarena.com. Of ze bij de Via-chipsetdrivers inzitten weet ik niet, maar ze staan geheid op de VIA website.

Overigens hoef je voor SP1 of SP2 écht geen nieuw moederbord te kopen. Voor USB2.0 ondersteuning heb je SP1 nodig, maar ik kan je SP2 écht aanraden.

• Ramon 73
Bedankt voor de antwoorden, maar in het Bios staat onder de noemer Integrated I/O devices alleen Lan boot Rom, geluidskaart en er zijn wat instellingen voor seriele en parallele poorten. Helaas niks waar in de netwerkkaart aan of uit kan zetten. Terwijl het er inderdaad op lijkt dat hij gewoon uit staat. Klopt dan ook weer met apparaatbeheer waar gemeld wordt 'het apparaat start niet'.

De netwerkcontroller heeft een broadcom chip, de via drivers kan ik daarom niet gebruiken.
Wat ik me nu bedenk: ik heb de laatste Bios versie geflashed, zou het kunnen dat deze bij een andere netwerkcontroller hoort. Als ik zo lees dat de latere bordjes een via netwerkchip hebben?
Misschien een lagere bios versie flashen?

Overigens denk ik niet dat ik een ander moedrbordje nodig heb om SP 1 of 2 te kunnen gebruiken. De aanschaf van een ander moederbord lijkt mij de enige oplossing om een werkende netwerkaansluiting te krijgen. Blijft dan nog de vraag of er misschien toch iets met mijn windowsversie mis is.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24

lier

MikroTik nerd

Probeer ook de drivers van de RAID controller te installeren.
Misschien houdt deze jouw werkende netwerkkaart tegen.

Test ook even met een Knoppix(of andere distributie ?) CD of het dan wel werkt, dan weet je in ieder geval dat het niet een hardware probleem is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 18:01
Heeft het ooit wel eens gewerkt of is het een nieuw moederbord?

Verder kan het zijn dat je misschien een verkeerde bios versie heb gepakt waarbij het moederbord geen netwerkkaart onboard heeft, dus mijn advies is om eerst even de originele bios terug te zetten en dan te kijken of die het misschien doet.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

TS, zijn de chipsetdrivers voor je moederbord al geïnstalleerd? Voor VIA-chipsets heten die 4-in-1 drivers geloof ik.

• Ramon 73
De 4 in 1 drivers zijn geinstalleerd, zonder resultaat. Het bordje is overigens 2,5 jaar oud en zowel RAID als netwerk heeft het nooit gedaan. Ook nooit nodig gehad, dus die 2 gele vraagtekens in apparaatbeheer zaten me niet in de weg.
Probleem is natuurlijk wel dat je nooit weet welk PCI device de RAID en welke de netwerkcontroller is. Beide geprobeerd met beide drivers, allerlei versies oud/nieuw. Zelfs nog de nieuwste drivers van vlak na de aanschaf van het mobo geprobeerd, geen resultaat. Win98SE erop gezet, weer geen werkende kaarten.
WIndows XP er nieuw opgezet, geen resultaat.

Een PC reparateur ingeschakeld, niet de firma waar de PC gekocht is (Parad... goede winkel, service minder goed :'( ). Ook daar geen resultaat.
Ten einde raad maar een nieuw moederbordje erin laten zetten, je kunt niet eeuwig blijven zoeken en dat wordt ook veel te duur.
Het werkt nu, kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Pagina: 1