Tape library met 2 drives , tweede speelt niet mee

Pagina: 1
Acties:

• flippper
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
ik heb pas tweede handse een tape library gekocht ( compaq TL 891 ) en deze heeft 2 DLT vs8000 drives.
allesbij werken ze ( ik heb ze los getest )

maar als ik een actie uitvoer ( backup / erase / format )
werkt er maar een.
ik gebruik als test momenteel Arcserve 11 . ( op w2003 )

hoe kan ik de tweede drive actief mee gaan gebruiken , dit scheelt wel tijd ...

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:14

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik neem aan dat je DLT8000 bedoeld en niet VS80. Die laatste komen voor zover ik weet niet voor in een TL891.
Zaken die je vast al hebt gecontroleerd maar die je niet hebt vermeld:
SCSI goed aangesloten, dus de beide drives en de library aan elkaar door gekoppeld?
Staat de library in Random mode?
Zijn beide drives afzonderlijk zichtbaar in Device Manager?
Hebben ze de juiste firmware? (Support van CA meldt drive firmware 010F en library firmware 2.31 nodig te hebben)
Library Option eventueel nodig of nog te activeren?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
pas nog problemen gehad met arcserve 11, al geupgrade naar 11.1?

• flippper
Nieuwste firmware zit erin ,Arcserve 11.1 is al geïnstalleerd maar zal ik nog ff checken voor de zekerheid.

het is inderdaad een DLT8000 .

kan het zijn dat ik hem pas aan kan sturen als ik meerdere scsi kabels aansluit ?
de achterkant heeft namelijk 6 scsi poort waarvan er een aantal doorgekoppeld zijn en er 1 van geterminate. is.

ideeën ? ( ik post ff nog de arcserve versie )

• DeBolle

DeBolle

Dat klopt, jouw kabel wordt aangesloten op een poort, de tweede poort met een korte kabel doorkoppelen op de derde, dan de vierde idem op de vijfde en tenslotte de terminator op de laatste poort zetten.
Vermeld het display dat beide drives aanwezig zijn? Zijn ze ook beiden aanwezig in Device Manager en staat daar ook een Unknown Media Changer bij? Het kan zijn dat je Removeable Storage service moet stoppen, als ik me niet vergis hoort de installatie van Arcserve dat al te doen.
Als de library aangesloten is geweest op meerdere controllers, dan kan het zijn dat beide drives hetzelfde SCSI ID hebben. Verder heb ik op GoT ook een keer gehoord dat een library werd afgeleverd met een drive op ID 7 - en dat is wat de controller al gebruikt.

• flippper
beide drives zijn aanwezig op de diplay van de library, en in de device manager van arc serve.
echter staan ze allebei onder de library, en kan ik ze niet los aanspreken .
ze hebben wel allebei een losse SCSI ID.
ze hebben niet los aangesloten gezeten.
hij laad ook af en toe een tweede tape, achter kan ik geen twee actie tegelijkertijd uitvoeren ( b.v. twee tapes erasen ( duurt zo lang ))

• DeBolle

DeBolle

Ik vermoed dat je via de drives de tapes aanspreekt, je zult echter de tapes direct moeten benaderen. Als je bijvoorbeeld een inventory doet (inclusief het lezen van de tapelabels) zul je zien dat beide drives gaan 'spinnen'.
Kun je proberen meerdere tapes in de library te doen, ze allemaal een label geven en dan aangeven dat je ze allemaal iets wilt laten doen?
Als het goed is moet Arcserve nu beide drives inzetten om alle tapes te doen.
Weet je zeker dat je de Library Option hebt geinstalleerd overigens? Of is dit niet nodig bij deze versie? Ik heb vorige week nog een Brighstor 10.5 geinstalleerd (het zusje van) en daar moest ik wel degelijk de Library Option installeren.

• flippper
ja, ik heb de library option mee geïnstalleerd.
ik heb alleen de Tape Raid option niet mee geïnstalleerd omdat ik mijn bestanden niet verdeelt wil hebben over 2 tapes ( 1 bestand dan ).
ik heb 2 drives onder de libray gehangen en ze allemaal een erase gegeven.
maar hij gebruikt maar 1 drive.
als ik dan een tape die geërased is wil formateren krijg ik melding :
Slot in use .

en er staat nu arcserve 11.1 op .
ik heb alleen nog een patch gevonden .
zal ik het anders naar CAI helpdesk sturen ?

• flippper
naar het installeren van :

windows 2003 sp1.
HP tape tools, en firmware 86 op een van de drives.
arcserve 11.1 compleet met library option.
is het mij gelukt om 2 jobs tegelijk uit te voeren !!!!!!!!!!!

nu alleen nog een hogere snelheid als 5 mb/s ( SCSI bottleneck ) en ik ben helemaal tevreden ..
maar hier ga ik eerst mee testen alvorens ik een topic open .

Dankjewel
Pagina: 1