[testcase] Foto's uit het bos

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit weekend wat foto's gemaakt in Almelo, maar omdat ik nog een noob ben op gebied van fotografie, willlik graag weten wat jullie ervan vinden:

Afbeeldingslocatie: http://img28.exs.cx/img28/9936/10046990fk.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img28.exs.cx/img28/9287/10047136ef.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img28.exs.cx/img28/9994/10047273jo.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img28.exs.cx/img28/8374/10047494ud.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img28.exs.cx/img28/111/10047503tz.th.jpg

:):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik jammer vind is dat het allemaal redelijk grauwe fotos zijn, ze spreken niet echt aan.
Daarbij komt dat foto2 nogal overbelicht is aan de bovenkant, de takken lijken vrijwel helemaal wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

De composities zijn een beetje eentonig (horizon altijd ongeveer in het midden, elke foto geframed met bomen links en rechts). Ook zou ik uitkijken met tegenlicht en scenes met abrupte contrastwisselingen (donkere takken tegen lichte lucht) omdat de lens in je camera dan nogal wat CA vertoont. Zoals Terw_Dan al aangaf zijn de foto's ook erg grauw, maar je had het weer ook niet mee.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:30:
De composities zijn een beetje eentonig (horizon altijd ongeveer in het midden, elke foto geframed met bomen links en rechts). Ook zou ik uitkijken met tegenlicht en scenes met abrupte contrastwisselingen (donkere takken tegen lichte lucht) omdat de lens in je camera dan nogal wat CA vertoont. Zoals Terw_Dan al aangaf zijn de foto's ook erg grauw, maar je had het weer ook niet mee.
dankjeh voor je commentaar, maar wat is CA ??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:35:
[...]

dankjeh voor je commentaar, maar wat is CA ??
CA=Chromatic Aberration ofwel purple fringing. De paarse/blauwe randjes die je langs de takken bovenin foto #1 ziet lopen als je hem op origineel formaat bekijkt. Dit wordt veroorzaakt door kleurafhankelijke afbuiging van het licht in de lens: kleuren op verschillende plaatsen van het spectrum worden ook onder verschillende hoeken gebroken. Vandaar dat de randjes blauw worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ooh ja.. dat was mij ook al eens op gevallen bij andere foto's .. hoe kun je dat voorkomen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Geen foto's maken van objecten met een hoog contrast of een betere camera/lens kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kan het ook komen doordat ik de foto's later met fotosoep heb bewerkt?? (ik heb wat meer contrast toegevoegd):p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 10:11:
kan het ook komen doordat ik de foto's later met fotosoep heb bewerkt?? (ik heb wat meer contrast toegevoegd):p
Nee :)
Wat voor camera heb je? Vooral Canon heeft hier meen ik erg veel last van.
Heb zelf nog steeds een Powershot S50, die ook alle kleuren van de regenboog laat zien als het niet de bedoeling is

Als je trouwens om RAW-formaat schiet en dit met Photoshop's RAW programma opent (8.0/CS) kun je wel CA compensatie instellen, het staat ergens bij het tabje 'Lens'.
Moet je natuurlijk wel een cam hebben die RAW kan schieten :)

[ Voor 22% gewijzigd door phaas op 29-03-2005 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeGie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 20:28
Leuk dat je begint met fotografie.
Inderdaad zijn de foto's grauw, compositie gelijk.

Lees eens de tips op www.megapixel.net.

http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en

Voor iedereen altijd interessant en leerzaam.

En denk maar zo.. van fouten leer je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

phaas schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 10:18:
[...]

Nee :)
Wat voor camera heb je? Vooral Canon heeft hier meen ik erg veel last van.
Alle cheape (vaak ook minder cheape) digicompacts hebben vreselijk last van CA. Canon, Fuji, Kodak, Medion, Nikon, ga maar door. Ook de goedkopere (en sommige behoorlijk dure) groothoek SLR-lenzen hebben last van CA, zoals (bekend voorbeeld) de Canon kitlens van de 300D/350D/20D, de Canon EF-S 10-22 en nog veel meer...
Als je trouwens om RAW-formaat schiet en dit met Photoshop's RAW programma opent (8.0/CS) kun je wel CA compensatie instellen, het staat ergens bij het tabje 'Lens'.
Het zal wellicht iets helpen, maar het probleem blijft in de lens zitten. Je kan uiteraard een beetje nabewerken, maar dat is toch meer een doekje voor het bloeden.
Als je ff in de exif van de foto's van TS kijkt, zie je dat ie een Kodak CX7430 heeft. Lijkt me niet dat RAW echt een optie is.

[ Voor 12% gewijzigd door koraks243 op 29-03-2005 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GoeGie schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 10:24:
Leuk dat je begint met fotografie.
Inderdaad zijn de foto's grauw, compositie gelijk.

Lees eens de tips op www.megapixel.net.

http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en

Voor iedereen altijd interessant en leerzaam.

En denk maar zo.. van fouten leer je.
okeeje ga ik doen :):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Je titel is: Foto's uit het bos, maar Ophet weiland of Over het water was een meer passende titel geweest. (Tenzij je definitie van bos is dat er meer dan 2 bomen bij elkaar staan)

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JeanLeGrand schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:53:
Je titel is: Foto's uit het bos, maar Ophet weiland of Over het water was een meer passende titel geweest. (Tenzij je definitie van bos is dat er meer dan 2 bomen bij elkaar staan)
jah, de foto's die nog het best gelukt waren, waren allemaal aan de rand van het bos.. maar het was wel echt een bos hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

phaas schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 10:18:
[...]

RAW is heel leuk, maar PS ondersteund ook niet alle RAW formaten.
Mijn Finepix s5500 kan ook in RAW schieten, maar de .raf bestanden kan PS niet openen.
Pagina: 1