Alle IDE apparaten verdwenen nar Windows XP Repair ?

Pagina: 1
Acties:

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
Om het verhaal een beetje kort te houden:

Mijn DV500 kaart deed het niet goed onder Windows XP, dus heb op een tweede partitie Windows2000 geinstalleerd. En dat werkte allemaal prima. Toen weer geboot naar Windows XP, maar die melde een probleem. Dus een repair uitgevoerd en ja wel... XP boote weer. Ik weer blij. Tot het mij opviel dat mijn DVD drives en mijn extra HD verdwenen waren ? Terug naar de BIOS, en inderdaad stond ondersteuning van IDE niet aan. Weer aangezet maar geen verschil. Nieuwe Intel drivers geinstalleerd: Geen verschil. Nieuwe BIOS geinstalleerd (toevallig was er net een nieuw uit :) ) : Geen verschil.

Het vreemde is dat het onder de Windows2000 partitie allemaal wel werkt. En de BIOS herkent ze ook normaal. Alleen Windows XP wil op geen enkele manier nog aannemen dat er IDE drives zijn (niet in de device manager, niet via Asus Probe). Dus mijn vermoeden is dat Windows mogelijk geen drivers laat voor de IDE apparaten. Maar hoe vertel ik Windows die drivers te laden ?

Systeem configuratie:

Pentium 4 @ 3,4 Ghz (Northwood, niet OC-ed)
2 * 512 Mb Corsair 3200C2 (niet OC-ed)
Asus P4C800-E met 1021 BIOS (er net opgezet)
2 * Maxtor 120 Gb S-ATA in RAID0 via Intel RAID controller
Hitachi 250 Gb ATA schijfje
Plextor DVD Brander (de 708A)
Lite-On DVD Speler

De RAID heeft twee partities (C en D) op C staat WindowsXP, en op D staat Windows2000. Onder XP zijn de IDE drives niet zichtbaar, onder Windows2000 wel ?

Suggesties en ideeen zijn van harte welkom :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Met F8 tijdens het booten kan je nog steeds naar de safe mode.
Daar kan je alle apparaten gewoon verwijderen en opnieuw opstarten.
Dan zou windows alles gewoon weer opnieuw moeten vinden.
Maar het kan zijn dat windows toch ergens flink stuk is.

Senile! Senile Oekaki

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
_bas_ schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 06:09:
Met F8 tijdens het booten kan je nog steeds naar de safe mode.
Daar kan je alle apparaten gewoon verwijderen en opnieuw opstarten.
Dan zou windows alles gewoon weer opnieuw moeten vinden.
Maar het kan zijn dat windows toch ergens flink stuk is.
WindowsXP herkende gewoon de devices niet. Dus dan kun je ze ook niet verwijderen.

Het probleem is echter opgelost: Toen ik 'Add Hardware' wilde doen (om te kijken of ik de devices kon toevoegen) zag ik ook de primary en secondary IDE channels voorbij komen. Daarop ben ik even terug gesprongen naar de Device Manager om te kijken hoe het daar mee stond, en het bleek dat er geen drivers geinstalleerd waren voor deze IDE Channels (ondanks dat ik wel drie keer de Intel drivers geinstalleerd had ?). Een Update van de drivers deed Windows de juiste dingen weer herkennen, pfew :)

Alles is dus weer terug.

Dus er kan een slotje op het topic (toch weer wat geleerd ;) )