Toon posts:

[XP] Geen partities voor setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht waarop standaard Windows XP Home geïnstalleerd stond. Nu heb ik nog een schijfje met Pro hier liggen en ik besloot het hele systeem te formatteren, om vervolgens opnieuw te beginnen met Pro. De CD die ik heb van Pro is zonder SP1 of later.

Ik heb netjes de boot order zo ingesteld dat 'em boot vanaf de CD en ik kom inderdaad gewoon in het setup-programma van XP Pro. Hier gaat alles goed totdat ik een partitie moet selecteren om XP op te installeren. Hier hoor ik normaal gesproken een lijstje te zien met alle ongepartitioneerde ruimte en m'n verschillende partities. Dit lijstje is echter helemaal leeg! Ik heb al verschillende keren nieuwe partities aangemaakt met FDISK (ik heb al één grote partitie geprobeerd en ook al meerdere kleinere). Als ik in de hulpprogramma's van de setup van XP CHKDSK doe, dan geeft 'em aan dat er mogelijk niet te verhelpen problemen zijn met m'n harde schijf. DISKPART geeft een onbekende schijf aan.

Met de recovery CD die ik bij mijn PC heb gekregen (waar dus XP Home (met SP2) op staat) heb ik precies dezelfde problemen als hierboven.

Windows ME (:r) installeert echter wél probleemloos. Ik heb al geprobeerd van ME te upgraden naar XP Pro, maar daar stuit ik, nadat setup vindt dat ik moet rebooten, op een geweldige BSOD met STOPcode "0x0000008e". Microsoft Knowledge Base vertelt mij dat ik 'ns m'n geheugen eruit zou moeten halen. Helaas levert dit ook geen enkel resultaat op.

Specs:
CPU: Intel Pentium IV 3,20 GHz
MOBO: Eentje uit de Asus P5 series
Geheugen: 1024 mb
HDD: Western Digital Caviar 2500BB 250 GB

Verder is het misschien relevant om te vermelden dat m'n beide CD/DVD-drives zijn aangesloten op de Primary IDE dinges (socket heet dat geloof ik?) en m'n HDD is aangesloten op de PRI RAID. Verder heb ik niet ín m'n PC lopen kloten (alles staat dus nog zo, zoals de fabrikant ze heeft afgeleverd, en ze hebben ook op deze manier ooit gewerkt), en ook in BIOS staan alle settings op default.

Iemand toch enig idee hoe ik XP Pro geïnstalleerd krijg?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 19:20 ]

Verwijderd

Gebruik het programma maxblast 3 eens om je partities te maken (te vinden op de website van maxtor, www.maxtor.com ofsowiets)

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ik nog vergeten te vermelden. Ik heb ook al met MaxBlast 4 (dus niet 3, ik weet niet of dat verschil uitmaakt?) m'n schijf gepartitioneerd en ik heb ook al zowel NTFS als FAT32 als bestandssysteem gehad. Het hielp allemaal niet :(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zou best kunnen dat de XP serup je hardeschijf niet ziet omdat \ ie op de RAID poort zit.
Download een driver disk van de Asus website of haal deze van de CD (heet meesal makeboot.exe).

Als je XP setup in komt staat er : Druk op F6 om een niet-standard stuurprogramma te installeren.

Dat doe je dus, en ff later vraagt ie om een diskette met drivers. Die zijn voor je RAID controller. ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm...

Is het niemand opgevallen dat hier een 250GB disk inzit?
Naast de s-ata(?) raid controller mag je dus ook nog eens rekening houden met de 48bits LBA grens die in XP RTM nog niet overschreden kan worden zonder problemen.

Ik zou dus in ieder geval een SP (2) erin slipstreamen en als je toch bezig bent je raid driver erin knutselen.

Genoeg over te vinden met de search.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Een combinatie van beide bovenstaande oplossingen werkte. Hartstikke bedankt allebei ;)
Pagina: 1