Mac kopen zonder OS X?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik wil een powerbook of een ibook kopen, maar dan eigenlijk zonder OS X . Dat kost nml toch weer 149E en ik heb geen idee of ik dan korting kan krijgen (gooi er waarschijnlijk meteen Gentoo op) .

Heb even gezocht hier op GoT en apple.com maar kan niks vinden hierover.....
Ik wil wil die laptop kopen met een onderwijskorting (dat scheelt ook weer 60-100E ofzo) btw.

Kan ik ze dus zonder OS X licentie krijgen?

Verwijderd

Nee, dit kan niet, het staat al voorgeinstalleerd en volgens mij krijg je het OS gratis bij de hardware.. Misschien kun je even wachten op tiger en dan je DVD's verpatsen?!

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
BoudewijnLinux schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:47:
Hoi

Ik wil een powerbook of een ibook kopen, maar dan eigenlijk zonder OS X . Dat kost nml toch weer 149E en ik heb geen idee of ik dan korting kan krijgen (gooi er waarschijnlijk meteen Gentoo op) .

Heb even gezocht hier op GoT en apple.com maar kan niks vinden hierover.....
Ik wil wil die laptop kopen met een onderwijskorting (dat scheelt ook weer 60-100E ofzo) btw.

Kan ik ze dus zonder OS X licentie krijgen?
Je krijgt standaard Mac OS X bij de aankoop van je Apple. Het is dus niet zo dat je deze na aanschaf van de hardware nog eens los moet kopen. Voor zover ik weet is het ook niet mogelijk om een nieuwe Apple te kopen zonder Mac OS X.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mag dat eigenlijk wel btw?? koppelverkoop ;)

ik lees namelijk net deze. Ik ben zo iemand die gewoon geen cent kwijt wil zijn aan software (geen non-free iig) . Dit is btw niet als flame bedoeld en ik druk geen waarde-oordeel uit ofzo.

Want als ik over een maand een laptop koop waar ze OS X bijdoen zal ik die nooit meer in de winkel kopen dus lijkt het mij dat ze dat gewoon in de prijs verdisconteren :(

trouwens, in NOS is er een dergelijke thread over windows op laptops
[rml][ laptop] geen windows-licensie[/rml]

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 28-03-2005 18:54 ]

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Nope, kan niet. En als Apple zegt dat ze OsX gewoon gratis bij een nieuwe mac 'geven', is het ook geen koppelverkoop. En in tegenstelling tot Microsoft verdient Apple zijn meeste geld niet met de software, maar met de systemen.

Maargoed, Linux gaan draaien op een Mac is net zoiets als een nieuwe BMW kopen en dan de banden leksteken.

[ Voor 35% gewijzigd door Nietzman op 28-03-2005 19:04 ]

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nietzman schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:03:Maargoed, Linux gaan draaien op een Mac is net zoiets als een nieuwe BMW kopen en dan de banden leksteken.
idd, koop dan gewoon een acer ofzo.... ;)

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-12-2025

Griffendahl

Macced for life

Haha, de vergelijking alleen al... Zat zelf te denken aan een BMW kopen en dan het interieur eruit en alles van een eend erin ;-)

Anyway, het is zoals eerder genoemd, je koopt een laptop en krijgt daar gratis een systeem bij, als je naar een dealer gaat kan je het vast ook wel zonder systeem krijgen, maar reken dan niet dat je korting krijgt. Er zijn manieren zat om korting te krijgen bij Apple, maar besparen op het systeem is niet echt een optie.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, bij apple computerhardware krijg je 't OS gratis. Dus daar ben je geen geld aan kwijt, en wat er niet was kun je ook niet terug krijgen ;)

Anyway, als jij Gentoo op je iBook of PowerBook zet komen we je persoonlijk knuffelen met een kettingzaag :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
nou ja ok dat is duidelijk.
Valt me wel op dat hier mensen nogal kinderachtig reageren omdat hun geliefde OSje niet wil (hey jongens: verhuis naar redmond, daar voel je je vast wel thuis :r ).

Als je op tweakers.net het al niet meer over alternatieve software op een systeem kunt hebben zonder allerlei kinderachtige onzin te horen vind ik dat niet echt een goede ontwikkeling.

BTW: waar is jullie geliefde darwin op gebaseerd.... juist ja BSD. Laat ik dat er mischien nou ook wel eens op willen zetten (DF BSD dan). Mooi he, het interieur van een eend, met een BMW sticker erop voor teveel geld verpatsen.

Mijn motivatie om die hardware te kopen:

het ziet er gewoon gaaf uit, en je hebt een 12" voor een goede prijs (ik reis veel, en kick op design). om dan maar meteen iemand een acer (heb ik geen goede ervaringen mee) aan te smeren vind ik nogal denigrerend.

Ractie op Croccifixio en de mensen die serieus reageren:

mag ik dat verkopen of is dit een OEM constructie? Apple is er heel vaag over :(

[ Voor 32% gewijzigd door Boudewijn op 28-03-2005 19:34 . Reden: betere opbouw ]

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Ractie op Croccifixio en de mensen die serieus reageren:

mag ik dat verkopen of is dit een OEM constructie? Apple is er heel vaag over :(
Dat van die BMW was niet om te flamen, ik wil het je wel eens uitleggen, maar dat ff terzijde. Wat mijn vraag hierop wat je precies bedoelt... Bedoel je of Apple je verplichten het systeem te kopen MET OS... in dat geval dat doet Apple namelijk niet omdat het gratis is bij aankoop. Je hoeft het niet te gebruiken, maar gebruik je het niet moet je alsnog de hardware voor de normale prijs kopen. Als je, je krijgt dus geen korting op de hardware als je de software niet gebruikt. Niet bold gebruikt om je te stressen, meer ff om het iets duidelijker te maken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
nee het is zo dat ik als ik een machine koop met windows erop, ik die licentie niet los van de machine mag halen. Dus niet de licentie verkopen en lekker Linux op die bak draaien.

Zit dat bij apple ook zo?
als dat zo is neem ik gewoon OS X erbij , alleen omdat het gratis is (nee geen flame!!!) .
Als ik de licentie wel van de hardware mag splitsen dan doe ik dat wss wel.

Dus iemand die OS 10.1 ofzo draait blij maken met een legal 10.3 voor een goede prijs....

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Duidelijk wat je bedoelt nu :) Of het mag zou ik zo 123 niet weten... Er zitten in ieder geval niet van die lelijke windowsachtige stickers op mijn macs :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als je toch al zo vastberaden bent moet je niet moeilijk doen.

Koop een iBook, en gooi je cd's te koop.
Ik weet niet of je bekend bent met OS X, maar je licentie is nergens aan gekoppeld. Je hebt geen activatie, geen registratie, niks.
Je krijgt echter geen boxed versie, slechts een mapje met cd's. Dus als je geluk hebt vang je eens 15 euro.
Als je ff wacht op Tiger, kan je misschien je verse cd'tjes voor 5 tientjes verpatsen.

Voor iemand die niet van plan is voor software te betalen moet dit toch niet zo'n groot probleem zijn ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Brent
  • Laatst online: 12:27
Nietzman schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:03:
Maargoed, Linux gaan draaien op een Mac is net zoiets als een nieuwe BMW kopen en dan de banden leksteken.
Wat is dat nu voor een onzin? Als je helemaal in Linux zit blijf je dat toch lekker doen? Welke hardware je hebt maakt met Linux nauwelijks uit, dat is alleen maar mooi. Bovendien is een Mac niks, het is een PowerPC (van IBM). Dat je ze eigenlijk alleen van Apple (met OSX) kunt kopen is een ander verhaal.

Linus Torvalds himself ontwikkeld zelfs tegenwoordig op een dual G5, en je raad natuurlijk al onder welk OS.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

1. Ik kan me voorstellen dat je een ander OS wilt als OS X omdat je het gewend bent...

2. Als je Apple koopt is OS X natuurlijk wel een onderdeel van de 'package' het is qua interaction design gezien gewoon het allerbeste OS van het moment en kan dus bij veel mensen raar over komen dat je dat niet 'hoeft'...

Ik kies dus geen partij, beredeneer het alleen ff :D

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:50:
Als je toch al zo vastberaden bent moet je niet moeilijk doen.

Koop een iBook, en gooi je cd's te koop.
Ik weet niet of je bekend bent met OS X, maar je licentie is nergens aan gekoppeld. Je hebt geen activatie, geen registratie, niks.
Je krijgt echter geen boxed versie, slechts een mapje met cd's. Dus als je geluk hebt vang je eens 15 euro.
Als je ff wacht op Tiger, kan je misschien je verse cd'tjes voor 5 tientjes verpatsen.

Voor iemand die niet van plan is voor software te betalen moet dit toch niet zo'n groot probleem zijn ?
ik snap ook wel dat dat kan (ben niet dom). Maar ben ik dan strafbaar? . Ik heb apple nagezocht en daar reppen ze er met geen woord over (ze kunnen niet voorstellen dat iemand geen OS X wil) . Dat staat los van activaties, registraties en andere zut.
ik wil niet voor non-free dokken ;) . Dat is iets heel anders dus....

voor griffendahl:

ik ben niet alleen Linux gewend, maar heb gewoon moeite met closed-source.... dat is mijn motivatie.
Verder kan het bij veel mensen raar overkomen, maar we zijn hier bij tweakers. Tweaken is iets gebruiken in de computerwereld waar het niet voor bedoeld is of buiten de specs gebruiken... dat doe ik hier.
Als je Apple koopt is OS X natuurlijk wel een onderdeel van de 'package' het is qua interaction design gezien gewoon het allerbeste OS van het moment
Is niet echt objectief he ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 28-03-2005 20:17 ]

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Het is gewoon zo, ik ben ook altijd een pc persoon geweest, maar dit is het enige OS waar ik mijn oma van 78 achter durf te zetten ;)

Je open source standpunt is zeker een goed punt, maar zoals er al geopperd wordt, koop gewoon zo'n ding en probeer een paar tientjes te vangen voor je OS. Ik denk dat dat de makkelijkste manier is.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Probeer eens Mac OS X voor een weekje uit, misschien bevalt het je wel.
Anders kan je het idd verkopen, problem solved? :P

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:46

botoo

💀 too old to die young

Tweedehands kan je misschien zonder (recent) OS kopen, afaik heb ik nog nergens nieuwe OS-loos Mac's gezien.Zelfs YDL verkoopt pre-installed OSX/YDL, maar geen YDL only (mja, dat is idd een beperking in je keuzevrijheid :|) YDL-store
1.2 GHz G4, 256MB RAM, Combo-Drive, 30GB ATA, 12.1-inch
YDL/OS X pre-installed, CDs
$999.00 + Shipping
Ik heb Ubuntu en YDL beide op een G3-500 iBook gehad, Ubuntu kwam op mij wat prettiger over, maar YDL heeft 4 cd's aan zooi erbij :). De reden waarom ik het er weer afgehaald heb is omdat ik nog steeds geen goed werkende dualboot voor elkaar heb, want laten we wel wezen, voor de meeste mensen geld wat met een linux-distro kan, kan met OSX ook :).

Overigens ben ik met linux op mac alleen maar aan het spelen op een overcompleet iBook, op mijn dagelijks gebruik machines staat gewoon OSX, maar dat is _mijn_ keuze.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Het is al een paar keer verteld; je krijgt OS X er altijd bij; uiteindelijk komen alle Macjes bij Apple vandaan, en daar zit OS X pre-installed op, tezamen met installatie CDs.

Of je de CD's weer mag verkopen: er staat op de CD's
This software is part of a hardware bundle–not to be sold separately
wat de legaliteit van het verkopen wel duidelijk maakt ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BoudewijnLinux schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:15:
[...]

ik ben niet alleen Linux gewend, maar heb gewoon moeite met closed-source.... dat is mijn motivatie.
Ah, kijk aan. Dan kun je naar Apple.com gaan en de source van Darwin (het onderliggende OS) gewoon downloaden en aanpassen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
er zal altijd wel wat closed spul inzitten ;)

niet alleen darwin zit erop he. Ben ik dan btw mijn garantie kwijt (ik heb nog nooit een voorgebouwde pc gekocht, laat staan een mac...) als ik er alternatieve software op gooi? ook hier zegt apple niets over afaik

• Brent
chem schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:28:
Of je de CD's weer mag verkopen: er staat op de CD's
[...]
wat de legaliteit van het verkopen wel duidelijk maakt ;)
Aan de andere kant is koppelverkoop hier expliciet verboden. Het zou niet de eerste voorwaarde zijn die de overeenkomst ongeldig maakt.

Ik zou ze gewoon proberen te slijten als ik jou was. Je doet er toch niets mee verder. Geef ze desnoods weg als er toevallig iemand een Apple in je omgeving heeft. Anders heb je een mooie onderzetter :Y)

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Toch een idee, als je hem ooit wilt verkopen is het wel handig er een goed systeem bij te hebben :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Griffendahl schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:47:
Toch een idee, als je hem ooit wilt verkopen is het wel handig er een goed systeem bij te hebben :)
hoe bedoel je? snap de je zin even niet (te vaag ofzo :P )

• Brent
Als je die Apple computer nog eens wil verkopen, zullen de meeste mensen er OSX op verwachten/willen. Dan is het handig als je die CD'tjes nog hebt.

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

ik bedoel dat als ik een mac zou kopen en er zou geen systeemsoftware bij zitten dat ik dan liever een heb waar wel een systeem bij zit. Dat geldt echt niet alleen voor mij, ik denk dat dat voor de meesten wel geldt. Waardoor je mac zonder Mac OS systeem gewoon niet zo makkelijk te verkopen is.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Da's waar, maar 10.3 of 10.4 is over 2 jaar ook niet meer aktueel.
Zo heb ik nog OS9 en 10.1 origineel liggen, doe je ook weinig meer mee.

Nogmaals, probeer ze gewoon voor een paar tientjes te slijten :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Zeker als je er straks Tiger bij krijgt zullen er vast wel gedadigden zijn die voor een paar tientjes je cd's willen overnemen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ok dat houd ik in achterhoofd.
Iig bedankt ;)

Verwijderd

Nog een opmerking: Airport Extreme werkt alleen in OSX, er is geen driver beschikbaar voor die broadcom wlan-chip voor Darwin/Linux/*BSD enz. Als je zat te denken aan Ndiswrapper, die kan je ook vergeten, drivers zijn i386 gecompileerd.

Als je zo graag tweakt zou je lekker in de /etc/rc.* bestanden kunnen gaan vroeten van OSX zodat Aqua niet meer zelf start. Dan compileer je met de goeie ouwe trouwe gcc de x.org X11 server met je favo windowmanager en wat applicaties. Er valt genoeg te tweaken in en aan OSX.

Ook raad ik je aan OSX een kans te geven. Bij OSX hoef je nooit te kloten om even snel wat aan het draaien te krijgen en het OS draait net als linux zeer stabiel. En de interface is gewoonweg super! Voorheen gebruikte ik icewm icm iDesk, kde en gnome, allemaal leuk maar niets vergeleken met Aqua. Over windows begin ik niet eens ;)

Toch ga ik binnenkort deze powerbook met dualboot linux/OSX gebruiken, meer voor experementele dingetjes. Alleen jammer dat er geen (open source) driver voor die klote broadcom wlanchip beschikbaar is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 01:51 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
dual bootje is inderdaad wel leuk.

Ik vind het sowieso leuk om dingen te doen met hardware waar het niet voor bedoeld is (heb ook sparcs met gentoo hier ipv solaris...) ;)

Hoe doe je dat met bootloaders, een of andere vage van apple, of gewoon grub?

Verwijderd

BoudewijnLinux schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:44:
dual bootje is inderdaad wel leuk.

Ik vind het sowieso leuk om dingen te doen met hardware waar het niet voor bedoeld is (heb ook sparcs met gentoo hier ipv solaris...) ;)

Hoe doe je dat met bootloaders, een of andere vage van apple, of gewoon grub?
Dat weet ik nog niet precies, als je de option-toets inhoud bij het opstarten krijg je een menu met muis waar je een partitie kan selecteren. Dit is echter voor dual boot OSX volgens mij. Voor andere OS-en heb je een andere bootloader nodig en dat is niet GRUB of Lilo maar hier zijn er bijv een paar bootloaders voor Apple's (lang leve google ;)). Op die site staan ook enkele distro's voor PPC's.

[edit:]
Op de verpakking van MacOS X zag ik nu net een sticker zitten met daarop:
IMPORTANT
Your use of these materials is subject to any license terms presented electronically during installation and/or any printed terms included with this package

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 21:12 ]

• Rinusman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
OS X Tiger voor weinig?...

Kan ik wel gebruiken.
Pagina: 1