XP1800+ crasht bij default FSB, maar stabiel bij lagere FSB

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Heey,
ik wil even terugkomen op een reactie uit dit topic van mij: PC reset op moment dat inlogscherm van XP moet komen

hier gaat het om:
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:37:
"AMD Athlon 1150MHz"

Een AMD Athlon 1150MHz bestaat niet :X.
Controleer dus even welke CPU je écht hebt. Volgens mij heb je de CPU niet overclocked aangezien je niet weet hoe je 'm terug moet clocken ;)

Kan het ook zijn dat je een AMD Athlon XP 1800+ hebt die met een 100MHz FSB draait i.p.v. een 133MHz FSB :?
zoals in dat topic staat (paar posts verder) heb ik chkcpu laten draaien en kreeg dit als resultaat:

cpu vendor and model: AMD Athlon XP 1500+-2100+
Internal cpu speed: 1144,9MHz (using internal time stamp counter)
clock multiplier: 11.5
bus clock speed: 99,5MHz (DDR)
CPU-ID vendor string: AuthenticAMD
CPU-ID name string: AMD Athlon (tm) processor
CPU-ID Signature: 0662
Current cpu mode: Real
Internal (L1) cache: enabled in write-back mode

Het blijkt dus een Athlon xp 1800+er te zijn. Die na het verhogen van de FSB ook goed herkent werd.
De FSB stond eerst op 100/100MHz, nu op 133/133MHz.
Sindsdien loopt de computer nogal vaak vast. Zodanig dat de pc nergens op reageert. Muis beweegt niet, num- caps- en scroll- lock zitten vast. Een druk op de resetknop zorgt ervoor dat ie weer normaal opstart, maar keeg zo nu en dan toch weer een vastloper.

Heb dus gister weer de FSB op 100/100MHz gezet en heb sindsdien geen vastloper meer gehad...

Maar wat gaat er nu mis dan?? De cpu wordt niet overgeclocked, het hoort een 1800+er te zijn, niet een 1150MHz. Of kloppen die resultaten van chkcpu niet???

AMD Athlon 1150MHz of Athlon XP 1800+
Windows XP Prof, Corporated, met slipstreamed SP2.
ECS K7S5A
512MB SD-RAM, (2x 256MB)
HD1: seagate 40GB, FAT32
HD2: WD 160GB, FAT32
ASUS geforce 4 MX 440 64MB

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:43

Thandor

SilverStreak

Een AMD Athlon 1150MHz bestaat, zoals ik al zei niet
CHKCPU detecteert een AMD Athlon XP processor.
11,5x100 = 1150MHz en 11,5x133 = 1533MHz ofwel een AMD Athlon XP 1800+

Als je werkelijk een AMD Athlon zou hebben zou je een kleine kans hebben dat je zomaar op 1533MHz kon booten. Mocht je nog wel kunnen booten zou er AMD Athlon 1533MHz staan i.p.v. AMD Athlon XP 1800+.
Naast dat zou je een gemodde CPU moeten hebben omdat een AMD Athlon 1150MHz niet bestaat en alleen zo te maken is als je met de multiplier bruggen gaat spelen.

Al met al weet ik 99,9% zeker dat je een AMD Athlon XP 1800+ in bezit hebt ;).

Wat moet je doen en kun je proberen om de PC stabiel te krijgen :
• Controleer of de voeding sterk genoeg is. Controleer dus de voltage lijnen. Vermeld ook wat voor een voeding er in jouw PC zit.

• Controleer of je genoeg koeling hebt.
Zowel de processor als de Northbridge. De Northbridge kun je vinden onder het gele heatsinkje midden-boven het moederbord. Dit heatsinkje zit meestal met een soort kauwgum-lijm vastgemaakt wat voor slechte koeling zorgt.
Zorg er dus voor dat je er een stevige fan voor hangt of nog beter : Zorgen voor een betere geleiding.
Verwijder dus het heatsinkje en maak zowel de chip als de onderkant van het heatsink schoon. Voeg nieuwe koelpasta toe en druk het heatsink weer terug. Als je gaten in het moederbord rondom de northbridge hebt zitten kun je het heatsink vast maken met kabelbinders (tie-rips).

• Vermeld ook even welk merk geheugen je hebt :)
Probeer desnoods de FSB op 133MHz te zetten en het geheugen op 100MHz. Als het dan wel werkt is het geheugen dus het probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 28-03-2005 18:50 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

weet je zeker dat je geheugen wel 133mhz (of 266mhz als je ddr hebt) aan kan?
anders zou je ff kunnen proberen of het probleem is opgelost als je hem instelt op 133/100 of andersom op 100/133...

het is idd een AMDXP 1800+ die heeft namelijk een multiplier van 11,5 en een FSB van 133 wat een snelheid van 1530 mhz geeft...

als je pc gewoon opstart met het geheugen op 100 mhz (of 200mhz als je ddr hebt) dan kan ik jou aanraden om nieuw geheugen erin te stoppen want je geheugen is dan de grootste bottleneck, ddr geheugen helpen de prestaties dan nog VEEL verder omhoog...

ik heb zelf ook een hele poos een XP1800+ Palomino op 512mb pc133 SDR geheugen laten lopen wat op dat moment lekker snel was... maar toen ik er 200mhz (ofwel 400mhz ddr) ingooide kende ik hem niet meer terug :P (400 mhz is overkill je krijgt max 266 vol maar dat kon ik toen voor een prikkie krijgen en was ook leuk ivm een eventuele volgende upgrade)

wat je ook nog zou kunnen proberen is je pc op 133/133 zetten en dan je de geheugen timings zo los mogelijk te zetten, misschien dat ie dan wel boot...

EDIT: Moet toch sneller leren typen en mijn verhaal verzinnen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 18:56 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:47:
• Controleer of de voeding sterk genoeg is. Controleer dus de voltage lijnen. Vermeld ook wat voor een voeding er in jouw PC zit.
maxpower, px. 300watt, ver 2.03, atx 12v

vcore: 1,728v
vcc2,5v: 2,448v
vcc3,3v: 3,248v
vcc5v: 4,919v
+12v: 12,096v
sb3v: 3,280v
-12v: -11,311v/-11,229 schommelt beetje met de genoemde waardes
sb5v: 4,892v / 4,865v / 4,838v schommelt beetje met de genoemde waardes
vbat: 3,296V
(dit staat allemaal in mijn "reset-pc topic" hoor:P)
• Controleer of je genoeg koeling hebt.
Zowel de processor als de Northbridge. De Northbridge kun je vinden onder het gele heatsinkje midden-boven het moederbord. Dit heatsinkje zit meestal met een soort kauwgum-lijm vastgemaakt wat voor slechte koeling zorgt.
Zorg er dus voor dat je er een stevige fan voor hangt of nog beter : Zorgen voor een betere geleiding.
Verwijder dus het heatsinkje en maak zowel de chip als de onderkant van het heatsink schoon. Voeg nieuwe koelpasta toe en druk het heatsink weer terug. Als je gaten in het moederbord rondom de northbridge hebt zitten kun je het heatsink vast maken met kabelbinders (tie-rips).
Motherboard Monitor:
Heb nu (terwijl de cpu op 1150MHz draait) een cpu-temperatuur van 46 graden.
De 2e sensor (kast??) geeft 32 graden aan. Dus da's wel goed.
Zal nu ff tijdje Unreal tournament GOTY doen, terwijl de cpu als 1800+er herkent wordt, zal de resultaten (beide temperaturen) straks wel ff hier neerzetten.
• Vermeld ook even welk merk geheugen je hebt :)
Probeer desnoods de FSB op 133MHz te zetten en het geheugen op 100MHz. Als het dan wel werkt is het geheugen dus het probleem.
Pfff, das een moeilijke vraag. Volgens AIDA is het dit:
1e module: 256 MB PC133 SDRAM
2e module: Transcend (256 MB PC133 SDRAM)
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:53:
weet je zeker dat je geheugen wel 133mhz (of 266mhz als je ddr hebt) aan kan?
anders zou je ff kunnen proberen of het probleem is opgelost als je hem instelt op 133/100 of andersom op 100/133...

het is idd een AMDXP 1800+ die heeft namelijk een multiplier van 11,5 en een FSB van 133 wat een snelheid van 1530 mhz geeft...

als je pc gewoon opstart met het geheugen op 100 mhz (of 200mhz als je ddr hebt) dan kan ik jou aanraden om nieuw geheugen erin te stoppen want je geheugen is dan de grootste bottleneck, ddr geheugen helpen de prestaties dan nog VEEL verder omhoog...

ik heb zelf ook een hele poos een XP1800+ Palomino op 512mb pc133 SDR geheugen laten lopen wat op dat moment lekker snel was... maar toen ik er 200mhz (ofwel 400mhz ddr) ingooide kende ik hem niet meer terug :P (400 mhz is overkill je krijgt max 266 vol maar dat kon ik toen voor een prikkie krijgen en was ook leuk ivm een eventuele volgende upgrade)

wat je ook nog zou kunnen proberen is je pc op 133/133 zetten en dan je de geheugen timings zo los mogelijk te zetten, misschien dat ie dan wel boot...

EDIT: Moet toch sneller leren typen en mijn verhaal verzinnen
type geheugen staat in deze post, boven je quote.
Als ik beide modules vervang door 2 DDR-modules, stel 2x 256MB. Hoeveel prestatiewinst krijg ik dan? En als ik er 2x 512MB-DDR in doe??

ff een EDIT:
bios staat weer op 133/133MHz, na opstarten (wat naar mijn gevoel ook wat langer duurde, met laden van achtergrond programma's bedoel ik) is de cpu-temp 51 graden.
ik ga nu unreal tournament GOTY proberen, ik ga em in een venster runnen zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden........

testen werd niet echt wat:
1e poging met bios 133/133: cpu na starten: 50 graden, Unreal tournament GOTY loopt vast onder starten, resetknop maar ingedrukt.
2e poging met bios 133/133: cpu na starten: 52 graden, Unreal tournament GOTY is supersnel opgestart, binnen de 2 sec was hoofdscherm er, maar toen ik alt+enter deed liep pc volledig vast en beeld verschoof zo'n 4cm naar links en die 4cm kwam rechts in beeld. Vaag gedoe.

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 28-03-2005 19:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De voeding is waarschijnlijk het probleem niet.

De 2e temperatuur van motherboard monitor is niet de temperatuur van de Northbridge!.
Het kan dus nog steeds zijn dat de Northbridge te warm wordt. De Northbridge krijgt nl. veel meer te verduren omdat de FSB hoger staat.

Wat je ook kunt proberen is de FSB op 133MHz te zetten en dat de "optimized settings" inladen in het BIOS. Mocht dat niet werken probeer dan de "Fail-Safe settings" in te laden :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:38:
De 2e temperatuur van motherboard monitor is niet de temperatuur van de Northbridge!.
Het kan dus nog steeds zijn dat de Northbridge te warm wordt. De Northbridge krijgt nl. veel meer te verduren omdat de FSB hoger staat.
De northbridge is dus waarschijnlijk de oorzaak?, hoe kan ik er achter komen of die ECHT te warm wordt? Ik neem aan dat motherboard monitor de temperatuur van de northbridge kan weergeven, of niet......?
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:38:
Wat je ook kunt proberen is de FSB op 133MHz te zetten en dat de "optimized settings" inladen in het BIOS. Mocht dat niet werken probeer dan de "Fail-Safe settings" in te laden :)
sorry, maar dit volg ik ff niet. zou je dit ,alsjeblieft, willen uitleggen?

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Motherboard Monitor neemt zover ik weet niet de temperatuur op uit de northbridge.
Om de te controleren of het de northbridge is --> Voelen aan het heatsink.
Echter geeft dat in dit geval een slechte meting omdat de geleiding tussen de northbridge en het heatsink niet goed is.

Je zou dus moeten zorgen voor goede koeling. Probeer dus een 80x80 MM ventilator te regelen en deze goed op het heatsink van de northbridge laten blazen. Mocht het systeem dan langer stabiel blijven draaien dan voorheen dan heb je grote kans dat de northbridge te warm wordt.

Wat ik bij mijn ECS K7VTA3 gedaan heb is het volgende :
Heatsink eraf. Schoonmaken (zowel heatsink als northbridge, in mijn geval een VIA KT266A en in jouw geval een SiS735 :))
Koelpasta aangebracht in het midden van de northbridge. Heatsink er steving opgedrukt zodat het vast bleef zitten door luchtdruk (zuig effect)
Met als gevolg dat het heatsink veel warmer werdt dan voorheen, m.a.w. de geleiding was veel beter geworden.

Over dat laatste, kijk eens in het BIOS. Daar staat vast wel iets over "Optimized Settings" en "Fail-Safe".

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:10:
Motherboard Monitor neemt zover ik weet niet de temperatuur op uit de northbridge.
Om de te controleren of het de northbridge is --> Voelen aan het heatsink.
Echter geeft dat in dit geval een slechte meting omdat de geleiding tussen de northbridge en het heatsink niet goed is.

Je zou dus moeten zorgen voor goede koeling. Probeer dus een 80x80 MM ventilator te regelen en deze goed op het heatsink van de northbridge laten blazen. Mocht het systeem dan langer stabiel blijven draaien dan voorheen dan heb je grote kans dat de northbridge te warm wordt.
zou een fannetje van een 486e voeding wat zijn? heb die dacht ik nog wel erges. is +-4 bij 4. kan ook 5 bij 5 zijn...
northbridge voelt wel warm aan ja, niet bloedheet, maar toch wel warm. Kan de vingers er nog op houden, dus warmer dan 35graden is ie zeker niet, anders had ik vingers in een reflex teruggetrokken..... :P

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 28-03-2005 20:18 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die kun je opzich wel proberen. Wel is het zo --> De groter de ventilator de meer airfllow (mits zelfde soort ventilator en mits dezelfde rotatiesnelheid)

Verduidelijking van dat BIOS verhaal :
Wat je ook kunt proberen is de FSB op 133MHz te zetten zodat de CPU op 1800+ draait. Blijf dan in het BIOS i.p.v. Save & Exit. Zoek dan of je in het hoofdmenu iets in de zin van "optimized settings" kunt vinden. Die moet je inladen. Doe daarna Save & Exit.

Mocht dat niet werken probeer dan hetzelfde maar i.p.v. de "Optimized Settings" de "Fail-Safe settings" in te laden

[edit]
35 graden kun je nog makkelijk vast pakken zover ik weet ;). Je lichaam is toch 37 graden, anders zou je je altijd en overal branden :P ;).
Zeker de vingertoppen kunnen meer hebben, die hebben meer weerstand door o.a. eelt.
De onderkant van je arm en bovenkant van de hand zijn wat gevoeliger voor warmte.

[ Voor 84% gewijzigd door Thandor op 28-03-2005 20:21 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:18:
Die kun je opzich wel proberen. Wel is het zo --> De groter de ventilator de meer airfllow (mits zelfde soort ventilator en mits dezelfde rotatiesnelheid)

Verduidelijking van dat BIOS verhaal :
Wat je ook kunt proberen is de FSB op 133MHz te zetten zodat de CPU op 1800+ draait. Blijf dan in het BIOS i.p.v. Save & Exit. Zoek dan of je in het hoofdmenu iets in de zin van "optimized settings" kunt vinden. Die moet je inladen. Doe daarna Save & Exit.

Mocht dat niet werken probeer dan hetzelfde maar i.p.v. de "Optimized Settings" de "Fail-Safe settings" in te laden

[edit]
35 graden kun je nog makkelijk vast pakken zover ik weet ;). Je lichaam is toch 37 graden, anders zou je je altijd en overal branden :P ;).
Zeker de vingertoppen kunnen meer hebben, die hebben meer weerstand door o.a. eelt.
De onderkant van je arm en bovenkant van de hand zijn wat gevoeliger voor warmte.
in dat geval is ie wel wat warmer, zal em morge wel ff voelen als fsb 133/133 is. emule is namelijk net zo lekker aant downloaden :P ach kan nu ook wel, zal zo resultaat ff hierneerzetten

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 28-03-2005 20:34 ]

Oscar Wilde

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt. Verhogen van FSB = overclocken. En daar ben je atm juist niet mee bezig ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:38:
Titel verduidelijkt. Verhogen van FSB = overclocken. En daar ben je atm juist niet mee bezig ;)
Ok sorry, maar wist niet goed hoe de titel te formuleren.

heb net fsb weer op 133/133 gezet, weer een freeze terwijl temperatuur nog onder 50 graden zat.
was net in een practice session van UT-GOTY toen het gebeurde.
northbridge voelt NIET warmer aan dan wanneer de fsb 100-100 is.
Heb de andere fsb settings net bekeken, heb keuze uit deze:

cpu/ram
100/100
100/133
133/133
maar kan niet kiezen uit 133/100, staat er niet tussen.

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

En draait 100/133 wel goed :?
Als dat wel stabiel draait is het geheugen iig niet het probleem.
100/133 wil nl. zeggen dat de CPU op 1150MHz gaat draaien en het geheugen op 133MHz :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:55:
En draait 100/133 wel goed :?
Als dat wel stabiel draait is het geheugen iig niet het probleem.
100/133 wil nl. zeggen dat de CPU op 1150MHz gaat draaien en het geheugen op 133MHz :)
zal dat nog ff proberen, over paar minuutjes ben ik der weer.

Oscar Wilde

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 20:57

Memendo

V4-power/Team BSD

bartgrefte schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:22:

ECS K7S5A
512MB SD-RAM, (2x 256MB)
ECS K7S5A had die niet problemen om 133/133 te lopen, ik ga even zoeken voor je.

Heb je wel SD-ram dat op 133 mhz kan lopen? Probeer anders een cpu 133/ mem 100 Prestaties gaan dan flink achteruit, maar je kunt dan iig testen of je SDram niet toevallig "oud 100 mhz" sdram isdat was dus al gezegd dat laatste

[ Voor 7% gewijzigd door Memendo op 28-03-2005 21:07 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
memendo schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:07:
[...]

ECS K7S5A had die niet problemen om 133/133 te lopen, ik ga even zoeken voor je.

Heb je wel SD-ram dat op 133 mhz kan lopen? Probeer anders een cpu 133/ mem 100 Prestaties gaan dan flink achteruit, maar je kunt dan iig testen of je SDram niet toevallig "oud 100 mhz" sdram isdat was dus al gezegd dat laatste
ik heb volgens aida:
beide pc133, dus ze moeten op 133MHz kunnen draaien.

bios bied helaas geen mogelijkheid om op 133/100 (cpu/ram) te draaien. (toch??)

heb net op 100/133(cpu/ram) UT-GOTY zitten spelen, weer een freeze, maar dit keer duurde het wat langer voordat die freeze kwam.
dus is waarschijnlijk toch de RAM??

Oscar Wilde

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-11 11:47
bartgrefte schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:19:
beide pc133, dus ze moeten op 133MHz kunnen draaien.

bios bied helaas geen mogelijkheid om op 133/100 (cpu/ram) te draaien. (toch??)

heb net op 100/133(cpu/ram) UT-GOTY zitten spelen, weer een freeze, maar dit keer duurde het wat langer voordat die freeze kwam.
dus is waarschijnlijk toch de RAM??
Probeer eens met een reepje geheugen: K7S5A borden hebben vaak moeite met 2 verschillende geheugen modules
bartgrefte schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:03:

type geheugen staat in deze post, boven je quote.
Als ik beide modules vervang door 2 DDR-modules, stel 2x 256MB. Hoeveel prestatiewinst krijg ik dan? En als ik er 2x 512MB-DDR in doe??
Je hebt best kans dat ddr geheugen je probleem oplost. Omda het nu kan zijn dat je geheugen de oorzaak van je problemen is. In iedegeval geeft ddr geheugen een flinke prestatie boost omdat je 2x zo veel geheugen bandbreedte krijgt.

Wat je ook nog kan proberen is het beter koelen van je chipset: er zit namalijk brak dubbelzeidig tape onder de super kleine heatsink en bij sommige bordjes valt de heatsink er zelfs spontaan vanaf.

Als een fsb van 133 echt niet lukt kan je ook nog een "cheapoman"gemod bios er op te zetten. Die hebben namelijk meer FSB instellingen. Vaak als 133 niet lukt op een K7S5A lukt 124 wel.

[ Voor 26% gewijzigd door martijn_tje op 28-03-2005 21:45 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
martijn_tje schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:40:
[...]

Probeer eens met een reepje geheugen: K7S5A borden hebben vaak moeite met 2 verschillende geheugen modules

[...]

Je hebt best kans dat ddr geheugen je probleem oplost. Omda het nu kan zijn dat je geheugen de oorzaak van je problemen is. In iedegeval geeft ddr geheugen een flinke prestatie boost omdat je 2x zo veel geheugen bandbreedte krijgt.

Wat je ook nog kan proberen is het beter koelen van je chipset: er zit namalijk brak dubbelzeidig tape onder de super kleine heatsink en bij sommige bordjes valt de heatsink er zelfs spontaan vanaf.

Als een fsb van 133 echt niet lukt kan je ook nog een "cheapoman"gemod bios er op te zetten. Die hebben namelijk meer FSB instellingen. Vaak als 133 niet lukt op een K7S5A lukt 124 wel.
met 1 reepje geheugen?? pff. dan wordt ie wel erggg traag, das mijn ervaring met XP, loopt pas lekker met 512MB, kan dat trouwens wel proberen.

wat is volgens jou de beste mogelijkheid dan?? overgaan naar DDR mischien? zat daar namelijk al aan te denken.
Heb trouwens wel (tijdelijk) een pc van iemand staan waar een 256MB ddr module in zit. Zou dat net genoeg zijn om te testen?, want mijn ervaring met 256MB SD-RAM is dat windowsXP behoorlijk traag is, vooral tijdens een spel. Dan valt er niet mee te werken.....

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 28-03-2005 21:50 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

256 MB (Zowel SDR SD-RAM als DDR SD-RAM) is voldoende om te testen.
Probeer dus de reepjes apart ook te testen. (los van elkaar, 1 voor 1) :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:52:
256 MB (Zowel SDR SD-RAM als DDR SD-RAM) is voldoende om te testen.
Probeer dus de reepjes apart ook te testen. (los van elkaar, 1 voor 1) :)
zal dat morge ff doen, want nu slaap ik zowat......

Oscar Wilde

• martijn_tje
dat is ook een kwestie van je XP schoon ouden. Het is alleen aaar om te testen of het door een kieskeurig moederbord komt. Na een dag zonder crashes weet je genoeg.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ff tussendoor,( zit nu op school dus ddr testen doe ik wel als ik thuis ben), de processor werd 52 graden tijdens het testen van de andere fsb-settings. Is dit normaal voor een 1800+er??
Of moet ik een andere koeler aanschaffen?? deze mischien?: http://www.norrod.nl/ws_a...sp?id=209&hoofdgroep_id=3

en als ik, eventueel, overga naar ddr, is dit dan wat om naast een 1800+er te gebruiken?:
http://www.norrod.nl/ws_a...sp?id=105&hoofdgroep_id=3

Oscar Wilde

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Temperatuur: PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

Geheugen: PMG FAQ » Welk merk geheugen moet ik nemen?

Duidelijk zat :)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 29-03-2005 13:41 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

52 graden kan 'ie makkelijk aan. Het is waarschijnlijk een AMD Athlon XP 1800+ 'Palomino'.
Dat is nog een oude AMD Athlon XP die wat warmer worden dan de nieuwere AMD Athlon XP 1800+ 'Thoroughbred A en B'.

Het geheugen moet in principe prima werken. DDR400 kan ook op DDR333 en DDR266 draaien.
Let wel op dat je geen OEM geheugen koopt maar geheugen met een merknaam.
Kingston, Dane-elec, Infineon etc. moeten wel gaan werken op jouw moederbord :)

De links die BalusC gegeven heeft moeten ook wel het één en het ander duidelijk maken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 14:46 ]

• martijn_tje
Oem geheugen werkt redelijk vaak nog wel maar als je er een tweede reepje bij plaatst is het vaak gelazer. Dus ga maar voor de zekerheid voor goedkoop merk geheugen. PC2100 of hoger (maakt niet uit)

Ik heb op m'n bordje gehad:

256MB apacer + 512MB kingston value (dat gaf gezeik)
256MB apacer + 256MB kingston HyperX (BH6) (ging prima)
2x kingston HyperX (BH6) (dat gaf gezeik) :?
512MB kingston value + 256MB kingston HyperX (BH6) (ging prima)
Allebei de reepjes BH6 gingen apart ook prima. (doen nu 250Mhz 2-2-2-5 op 3,3 volt op m'n infinity in dual channel)

Dat ecs bordje zal wel een hekel gehad hebben aan strakke timings (2-2-2-5)

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 29-03-2005 15:00 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
heb nu een 256MB ddr module erin gezet (is helaas nie van mij, maar ja, is toch maar om te testen)
Heb nu 20 minuutjes unreal zitten doen zonder freeze. Nu ga ik nog wel even door, maar het blijkt dat met ddr-geheugen alles goed gaat. CPU blijft trouwens onder de 50 graden (volgens adia hé, heb motherboard monitor deraf gegooid, die wou niet goed opstarten na windows, en kast is ook aan 1 kant open dus dat zal ook wel voor verkoeling zorgen)

het is trouwens een Infineon 64D32300GU6C (volgens AIDA) wat er nu in zit.

Dacht net even dat het niet goed ging: ik haalde beide sdr-modules eruit, zette die ddr module derin, bios aangepast en toen naar save & exit. Toen ging het bijna mis. Nadat ik op save & exit had gedrukt bleef de computer zichzelf resetten. Alsof ik de resetknop ingedrukt hield.
Maar dat is opgelost door de schakelaar op de voeding even om te zetten, nu doet ie goed!

edit: ben net naar norrod geweest, heb een 512MB ddr-400 module gekocht: AL6D8B53T-5B1K
aida herkent em als pc3200 dus dat zal wel goed zijn. Kreeg trouwens met deze module net ook dat de pc deed alsof de resetknop continu ingedrukt werd, na een paar keer module van bankje verwisselen doet ie! nu nog ff testen met unreal....

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 29-03-2005 17:41 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je de CPU écht wilt testen (met name voor maximale warmteontwikkeling) moet je deze gebruiken.
Pak de zip uit en start BurnK7.EXE op. Dan een tijd lang wachten en de temperatuur in de gaten houden ;).

BurnK7 is speciaal voor een AMD K7 gemaakt, laat jouw AMD Athlon XP nu ook net bij die AMD K7 serie horen :z

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Whoops 8)7

[ Voor 143% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 17:44 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:43:
Als je de CPU écht wilt testen (met name voor maximale warmteontwikkeling) moet je deze gebruiken.
Pak de zip uit en start BurnK7.EXE op. Dan een tijd lang wachten en de temperatuur in de gaten houden ;).

BurnK7 is speciaal voor een AMD K7 gemaakt, laat jouw AMD Athlon XP nu ook net bij die AMD K7 serie horen :z
kan dit prog tegelijk met emule draaien? enule download weer net zo lekker. :P
en nu ik zo denk, hoe sluit ik dat prog af als ie de cpu flink aant opwarmen is? via taakbeheer?

o ja, de temperatuur van de cpu is nu 42 graden (volgens aida, na 20 minuutjes unreal). Komt dat doordat het RAM geheugen een upgrade heeft gehad? want tijdens testen van verschillende fsb-settings gister zat ie vrij snel boven de 50 graden......

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 29-03-2005 18:21 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je een stabiele PC hebt kun je BurnK7 prima draaien op de achtergrond. Als je het programma wilt sluiten kun je gewoon het programma selecteren en wegklikken. Je zou eventueel taakbeheer op kunnen roepen.

De reden dat jouw CPU koeler is, is waarschijnlijk* omdat het systeem minder hoeft te doen. De CPU kan z'n data nu direct kwijt naar het geheugen omdat alles op dezelfde frequentie draait :).

Tevens las ik in een andere post van jouw dat je de kast aan 1 kant open had staan, als je dat nu nog steeds hebt is dat de meest waarschijnlijke oplossing.

*Dit weet ik dus niet zeker ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:36:
Als je een stabiele PC hebt kun je BurnK7 prima draaien op de achtergrond. Als je het programma wilt sluiten kun je gewoon het programma selecteren en wegklikken. Je zou eventueel taakbeheer op kunnen roepen.

De reden dat jouw CPU koeler is, is waarschijnlijk* omdat het systeem minder hoeft te doen. De CPU kan z'n data nu direct kwijt naar het geheugen omdat alles op dezelfde frequentie draait :).

Tevens las ik in een andere post van jouw dat je de kast aan 1 kant open had staan, als je dat nu nog steeds hebt is dat de meest waarschijnlijke oplossing.

*Dit weet ik dus niet zeker ;)
maar wat doet die burnk7 nou precies, hij belast de cpu en warmt em flink op, conclusie? hoe lang moet ie eigenlijk draaien?

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BurnK7 laat de processor berekeningen uitvoeren. De processor moet daardoor op z'n volle toeren werken en word dus flink belast.
Wat voor resultaat krijg je -->
• Je maakt maximale warmte die de CPU kan maken, je kunt de koeling van de PC dus testen
• Je maakt maximaal gebruik van de processor, veel stroomverbruik dus. Je test zo de voeding.
• Idem dito als de bovenste, je test niet alleen de voeding maar ook de MOSFETS en andere stroom gerelateerde onderdeeltjes op het moederbord.

Als dat allemaal goed gaat kun je er vrijwel zeker van zijn dat de voeding de CPU aankan. Dat de koeling genoeg is en het systeem dus op bepaalde gebieden stabiel draait.
Als je de grafische kant wilt testen doe je er goed aan om 3DMark2001 of Aquamark 3 te draaien. Je kunt tevens tijdens het 3DMark'en ook BurnK7 laten draaien. Zet dan BurnK7 wel op een lagere prioriteit m.b.v. taakbeheer :).

Geheugen testen gaat goed met PiFast!. Die kun je hier vinden :). Pak 'm uit en draai het batchbestandje genaamd "pifast.bat"

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:30:
BurnK7 laat de processor berekeningen uitvoeren. De processor moet daardoor op z'n volle toeren werken en word dus flink belast.
Wat voor resultaat krijg je -->
• Je maakt maximale warmte die de CPU kan maken, je kunt de koeling van de PC dus testen
• Je maakt maximaal gebruik van de processor, veel stroomverbruik dus. Je test zo de voeding.
• Idem dito als de bovenste, je test niet alleen de voeding maar ook de MOSFETS en andere stroom gerelateerde onderdeeltjes op het moederbord.

Als dat allemaal goed gaat kun je er vrijwel zeker van zijn dat de voeding de CPU aankan. Dat de koeling genoeg is en het systeem dus op bepaalde gebieden stabiel draait.
Als je de grafische kant wilt testen doe je er goed aan om 3DMark2001 of Aquamark 3 te draaien. Je kunt tevens tijdens het 3DMark'en ook BurnK7 laten draaien. Zet dan BurnK7 wel op een lagere prioriteit m.b.v. taakbeheer :).

Geheugen testen gaat goed met PiFast!. Die kun je hier vinden :). Pak 'm uit en draai het batchbestandje genaamd "pifast.bat"
de cpu blijft zo te zien steken op 55 graden, tenzij hij heeeel lang erover gaat doen om nog warmer te worden. das dus wel redelijk laag of niet??
Mijn pc werkt dus nu eindelijk een keer goed :P

xp laat na een tijdje de temperaturen van motherboard monitor verbergen in de taakbalk....
is dat tegen te gaan??

ben op moment PiFast aant draaien, hoe lang gaat die door?-->is al klaar!, geen idee wat het betekent, maar dit staat er:
Series computing time : 97.06
Division time : 10.86

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 29-03-2005 21:01 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

55 Graden is normaal naar mijn mening. Niet extreem koel en niet extreem warm ;).

Over het verbergen van de items in de taakbalk, ik neem aan dat je het gedeelte bedoelt waar de klok ook staat :?
Eigenschappen op de taakbalk --> Niet-actieve pictogrammen opruimen ;)
Je kunt het totaal uitzetten maar je kunt ook op 'aanpassen' klikken en MBM op altijd weergeven zetten :).

PiFast! heeft 7 stappen en 2 andere berekeningen (Division Time en InvSqrt Time).
Na die stappen krijg je een 'total computation time'.
PiFast! is een benchmark programma. Het is dan de bedoeling dat je alléén PiFast! draait en verder niet gaat computeren. Je krijgt een eindscore. De lager het aantal seconden de sneller :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:02:
55 Graden is normaal naar mijn mening. Niet extreem koel en niet extreem warm ;).

Over het verbergen van de items in de taakbalk, ik neem aan dat je het gedeelte bedoelt waar de klok ook staat :?
Eigenschappen op de taakbalk --> Niet-actieve pictogrammen opruimen ;)
Je kunt het totaal uitzetten maar je kunt ook op 'aanpassen' klikken en MBM op altijd weergeven zetten :).

PiFast! heeft 7 stappen en 2 andere berekeningen (Division Time en InvSqrt Time).
Na die stappen krijg je een 'total computation time'.
PiFast! is een benchmark programma. Het is dan de bedoeling dat je alléén PiFast! draait en verder niet gaat computeren. Je krijgt een eindscore. De lager het aantal seconden de sneller :)
heb emule maar even afgesloten, en ga pifast nu weer draaien, ging toenstraks de fout in voordat ie klaar was.

edit, het resultaat:
Series computing time : 96.92
Division time : 10.89
InvSqrt time : 6.92
Final huge multiplication time : 4.56
Total computation time : 119.69 seconds (~0.03 hours)

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 29-03-2005 21:09 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als er op het einde *** ERROR in Computation *** komt te staan is het dus fout en is het systeem niet stabiel.

Over het benchmarken met PiFast! loopt een draadje op GoT :
[rml][ Contest] GoT PiFast Challenge!! V9.0[/rml]

Je zou voor de gein het verschil tussen SDR-SDRAM en DDR-SDRAM moeten testen met PiFast! ;)
Ergens in een resultaten tabel heb ik een Duron 1200 met SDR gezien die er 300 seconden over deed. Mijn Duron 1200 met DDR deed er iets van 150 seconden over ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 21:10 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:07:
Als er op het einde *** ERROR in Computation *** komt te staan is het dus fout en is het systeem niet stabiel.

Over het benchmarken met PiFast! loopt een draadje op GoT :
[rml][ Contest] GoT PiFast Challenge!! V9.0[/rml]

Je zou voor de gein het verschil tussen SDR-SDRAM en DDR-SDRAM moeten testen met PiFast! ;)
heb resultaten in vorige post van mij (ook in deze post onderaan), ging dit keer goed, zonder dat emule ernaast draaide

en met die fout bedoelde ik de windows foutmelding: er is een fout opgetreden in ... en moet worden afgesloten blablabla

resultaten:
Series computing time : 96.92
Division time : 10.89
InvSqrt time : 6.92
Final huge multiplication time : 4.56
Total computation time : 119.69 seconds (~0.03 hours)

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 29-03-2005 21:12 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, die fout is niet helemaal goed. Die had eigenlijk niet op mogen treden.
Je doet er goed aan om nog flink te testen. Start desnoods BurnK7 en een 10tal keer PiFast! op en laat het zaakje draaien totdat alle PiFast!'en klaar zijn.

In de tussentijd kun je gewoon door internetten en hopen dat de PC stabiel blijft ;).
Als je dan geen error krijgt is het meestal wel goed :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:12:
Hmm, die fout is niet helemaal goed. Die had eigenlijk niet op mogen treden.
Je doet er goed aan om nog flink te testen. Start desnoods BurnK7 en een 10tal keer PiFast! op en laat het zaakje draaien totdat alle PiFast!'en klaar zijn.

In de tussentijd kun je gewoon door internetten en hopen dat de PC stabiel blijft ;).
Als je dan geen error krijgt is het meestal wel goed :)
wat vind je van de resultaten??

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die zijn normaal denk ik. Ik weet niet wat je allemaal hebt draaien en hoe schoon jouw Windows XP is. Daarnaast weet ik de instellingen in het BIOS niet.

Ik heb ergens nog resultaten van een AMD Athlon XP 1600+, ECS K7S5A (zelfde mobo als jij hebt) en 2x256MB Kingston DDR266. Waar die resultaten zijn weet ik zo niet, ik kan mij vaagjes herinneren dat 'ie er 115 seconden over deed.
Echter kan die score ook wel bij een andere PC geweest zijn, t'is nl. al lang geleden ;).
Overigens was dat wel met een schone Windows XP installatie :)

Mijn PC doet er momenteel 60.86 seconden over, maar die is dan ook niet vergelijkbaar met jouw PC ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 29-03-2005 21:17 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:16:
Mijn PC doet er momenteel 60.86 seconden over, maar die is dan ook niet vergelijkbaar met jouw PC ;)
laat me raden --> 64bit cpu en 1GB RAM of zo??

heb net PiFast 10 keer tegelijk laten draaien, geen problemen gehad, alleen een nogal traag reagerende pc toen ie nog bezig was :P

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Nee, ik heb ook een AMD Athlon XP 1800+ ;). Wel met 1GB ram :).
Ik heb een vrij goede Thorougbred "B". Momenteel draait 'ie op 2513MHz i.p.v. 1533MHz.

Maar ontopic. Je hebt geen problemen meer zo te zien.
Wat dan wel de vraag is, had je vroeger (toen de PC nét nieuw was en hoogstwaarschijnlijk op 1800+ draaide) geen problemen :?ik neem aan dat je de PC kant en klaar gekocht hebt :?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:44:
Maar ontopic. Je hebt geen problemen meer zo te zien.
Wat dan wel de vraag is, had je vroeger (toen de PC nét nieuw was en hoogstwaarschijnlijk op 1800+ draaide) geen problemen :?ik neem aan dat je de PC kant en klaar gekocht hebt :?
Had toen (+-vijf jaar terug of zo) kastje met inhoud samengesteld bij funprice, toen draaide die niet op 1800+ voor zover ik weet, funprice heeft namelijk niet de moeite genomen om de bios fatsoenlijk in te stellen. Of ze wisten gewoon dat die ram-module van hun die 133mhz fsb niet aankon.....
Toen deed de computer wel goed, maar had toen windows 98, dat vraagt veel minder van het systeem dan xp, maar ja dat zegt niks.
Maar ik heb in die 5 jaar zoveel ruzie met de pc gehad dat ik begin te vermoeden dat mijn pc een hekel aan windows heeft :P alleen maar softwarematige problemen.....

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Alleen maar softwarematige problemen :?
En dat SDR-SDRAM dan ?. Dat is hardwarematig en liep niet lekker op 133MHz.

Maar goed, wees blij dat de PC nu stabiel én sneller draait ;).
Overigens vind ik Windows '98 crash gevoeliger dan Windows XP als het gaat om onstabiele PC's. Waarschijnlijk heeft jouw PC altijd op 1150MHz gedraaid.
Of iig binnen korte tijd van 1800+ naar 1150MHz gegaan omdat het BIOS leeggelopen was.., ECS K75SA borden hebben wel eens de neiging om alles plots te vergeten ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 18:22 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 18:21:
Alleen maar softwarematige problemen :?
En dat SDR-SDRAM dan ?. Dat is hardwarematig en liep niet lekker op 133MHz.
naar mijn gevoel heeft de cpu vanaf begin af aan op 1150MHz gedraaid. Dat houdt dus in dat de fsb altijd op 100/100MHz heeft gestaan, wat beide RAM-modules gewoon konden bijbenen en dus geen problemen veroorzaakte.

o ja! voordat ik het vergeet te zeggen :P

bedankt voor jullie hulp!!

EDIT: er gaat blijkbaar toch iets niet goed hier.
ik heb vanmorge emule aan het downloaden gezet, ik kom thuis --> emule reageert nogal traag.
Kijk ik bij taakbeheer-->prestaties, zie ik dit:
Fysiek geheugen:
totaal 523760
beschikbaar 75648
systeemcache 307340

hoe kan dat?? als ik het geheugengebruik van alle processen bij elkaar optel zit ik op nog geen (ruwweg) 200MB

Emule ververst trouwens ook een heel stuk trager, ook na herstart van pc, hoe kan dat??

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 01-04-2005 13:27 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1