BalusC schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:14:
* BalusC is niet echt elektronisch aangelegd. Eerder biologisch
Als jullie fouten in mijn tutorial/schema vinden, hoor ik het graag. In ieder geval heb ik het schema onder andere ergens uit een oeroud GoT topic gevist. En werkte het schema bij mij ook gewoon

Met een 3k9 weerstandje werkt het schema wel gewoon, dat komt omdat de referentiespanning niet hoger kan worden dan 3,8V bij een voedingsspanning van 5V, in dat geval begrenst het IC z'n referentiespanning.
Wat ik tot nu toe begrijp is dat dat 3K8 weerstand lager moet wanneer je LED's gebruikt die minder dan 5V toegediend mogen krijgen, correct?
Niet helemaal, de 10 uitgangen van het IC zijn constantestroombronnen, de drempelspanning van de gebruikte LEDs is niet van belang.
De stroomsterkte die de LEDs krijgen toegediend is afhankelijk van de waarde van de weerstand tussen pen 7 en massa.
De referentiespanning van het IC, dat is de spanning waarbij alle 10 uitgangen worden aangestuurd, is standaard 1,25V. Dit is met R2 tussen pen 6,7 en massa, pen 8 komt dan ook aan massa.
Gebruik je een hogere ingangsspanning op pen 5, dan kun je met een extra weerstandje die referentiespanning opkrikken.
R2 komt dan tussen pen 6,7 en pen 8 en R3 komt tussen pen 8 en massa.
De spanning over R3 is recht evenredig met de spanning over R2, dus als bv beide waarden even groot zijn, dan staat over elke weerstand dezelfde spanning.
De nieuwe referentiespanning is de som van de spanningen over beide weerstanden.
In bovenstaand voorbeeld staat over R2 1,25V en over R3 staat dan 2,25V. Maakt een referentiespanning van 3,5V
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 29-03-2005 21:56
]