Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afwijkende weerstand mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik wil een zootje electro-componenten bestellen op conrad, maar voor een HDvumeter heb ik ook een 3.8kOhm weerstandje nodig volgens een website. ( http://balusc.xs4all.nl/ned/twe-hlm.html )
Nu is de dichtsbijkomende weerstand die ik op Conrad kan vinden een 3.9kOhm.

Aangezien het een weerstand voor een chip zal zijn twijfel ik ofdat deze waarde een klein beetje mag afwijken?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kun je er niet evt 2 van 1.9k Ohm in serie zetten?
Of zijn die ook niet te verkrijgen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Neok_
  • Niet online
Ik heb eens een keer ergens gelezen dat je als je 2 weerstanden in serie zet voor een ledje, dat je daarmee zijn levensduur verkort. Klopt dat?

>>kijkt ondertussen op conrad naar 1.9kOhm

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat laatse lijtk me vreemd stroom is stroom. Als je echt perse de goede weerstand wil hebben. Kan je natuuurlijk gewoon een potmetertje kopen. Het licht er een beetje aan welek weerstand je koopt maar een afwijking van 5% kan best voorkomen volgens mij. Een potmeter kan je altijd goed instellen

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:35
Dat klopt niet :) Dat slaat gewoon helemaal nergens op.

kijk anders ook even naar 7.6kOhm, 2 daarvan parallel is ook 3.8

• Neok_
  • Niet online
Als je gewoon 2 weerstanden in serie kan zetten, dan ga ik voor die oplossing.
Klote, ze lopen egt met me te fukken;

Weerstand
1,8 kΩ

Das dan weer de enigste die het dichts bij is :(

[ Voor 45% gewijzigd door Neok_ op 28-03-2005 18:29 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

3,9 en 3,8 mag je zeker voor zoiets simpels als een VU meter prima omwisselen.

• Neok_
  • Niet online
Hij stuurt wel een chip aan he..

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan 'm prima vervangen door een 3.9K. Weerstanden hebben zowiezo meestal als er niets anders aangegeven is in het schema een tolerantie van 10%, wat zou betekenen dat het weerstandje van 3.9K wat je koopt wel es stiekem 3.81K ofzo zou kunnen zijn. Bovendien geloof ik als ik het schema zo zie niet dat die waarde nou heel kritisch is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Neok_
  • Niet online
Oke, ik weet genoeg dus... thx :)

• Neok_
  • Niet online
Is een 1/4 watt weerstand hier btw sterk genoeg voor? Hoe weet je dat?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een 1/4 watt is hier sterk zat voor.

Normaliter is een 1/4 wat genoeg, want de stromen die hier rondgaan (tot 20mA ofzo) zijn niet erg hoog...)

Watt = U * I = 5 * 0.02 = 0.1 watt maximum wat die weerstanden te verduren hebben ;)

Verwijderd

Volgens mij is de getoonde weerstand op de balusc site gewoon 3k9, en verwart balusc wit met grijs.
standaard 5% tolerantie E12 reeks (zoals getoond met gouden tolerantie band) kent geen 3k8, wel 3k9

Ook de genoemde 5V ledjes is een misser! De LM3914 led uitgangen zijn stroombronnen, en daar kun je gewoon standaard ledjes op aansluiten. Voorwaarde is wel dat ze allemaal een spanning van minimaal 5V verdragen. is m.i. onjuist.

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

als je nu even de datasheet erbij gepakt had, blz 2
dan had je gezien waarvoor deze weerstand word gebruikt.

deze stuurt namelijk de stroombegrenser van de uitgangen aan,
een standaard ledje werkt tenslotte vaak tussen de 1,6 en 2 volt

met andere woorden het komt niet zo precies met de waarde van je weerstand

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Verwijderd

3k9 is zowiezo een hele foute waarde.
Deze weerstand wordt namelijk gebruikt om de referentiespanning van het IC omhoog te brengen van 1,25V naar 5V.
Dat kan natuurlijk helemaal niet bij een voedingsspanning van 5V, het maximum zal ca 3,8V bedragen.
Beter is het daarom om de waarde van deze weerstand op 2k2 te houden, daarmee komt de referentiespanning op 3,5V.
Komt ook veel beter overeen met de ingangsspanning op pen 5, die wordt nl bepaald door de spanningsdeler CNY \ trimpot 1 \ trimpot 2

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een weerstand van 150k parallel aan een weerstand van 3k9 geeft ook zo goed als 3800 Ohm.
1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 ........
Das erg handig om te weten als je afwijkende waarden nodig hebt.

de echte miereneukers mogen daar nog een 12 megaohm weerstand parallel aan zetten :+

[ Voor 21% gewijzigd door bobo1on1 op 29-03-2005 13:23 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC is niet echt elektronisch aangelegd. Eerder biologisch :+

Als jullie fouten in mijn tutorial/schema vinden, hoor ik het graag. In ieder geval heb ik het schema onder andere ergens uit een oeroud GoT topic gevist. En werkte het schema bij mij ook gewoon :)

Wat ik tot nu toe begrijp is dat dat 3K8 weerstand lager moet wanneer je LED's gebruikt die minder dan 5V toegediend mogen krijgen, correct?

• Neok_
  • Niet online
BalusC schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:14:
Als jullie fouten in mijn tutorial/schema vinden, hoor ik het graag. In ieder geval heb ik het schema onder andere ergens uit een oeroud GoT topic gevist. En werkte het schema bij mij ook gewoon :)

Wat ik tot nu toe begrijp is dat dat 3K8 weerstand lager moet wanneer je LED's gebruikt die minder dan 5V toegediend mogen krijgen, correct?
U=IxR
U=voltage in volt
I=amperage in ampere
R=weerstand in ohm

Door een kleinere weerstand, is het voltage ook dus ook kleiner.
Klopt dus :)

//edit: en mijn boodschappenlijstje wordt dan dus:

IC LM 3914
176451 - 8A 3,71 EUR
TANTAAL COND. 4.7 UF
481700 - 8B 0,84 EUR
PT 15 NV LI. 10K
432024 - 8A 0,41 EUR
PT 15 NV LI. 25K
432032 - 8A 0,41 EUR
WID.1W 1% 2K2
419605 - 8A 0,17 EUR
WEERSTAND0.5W 5%2K2
405299 - 8A 0,09 EUR
OPTOCOUPLER CNY17-3/Q62703-N88
153396 - 8A 0,32 EUR

Ledjes heb ik nog, en een printplaatje en draad ook nog wel.
Alles zo toch?

[ Voor 38% gewijzigd door Neok_ op 29-03-2005 17:24 ]

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:14:
* BalusC is niet echt elektronisch aangelegd. Eerder biologisch :+

Met een 3k9 weerstandje werkt het schema wel gewoon, dat komt omdat de referentiespanning niet hoger kan worden dan 3,8V bij een voedingsspanning van 5V, in dat geval begrenst het IC z'n referentiespanning.
Niet helemaal, de 10 uitgangen van het IC zijn constantestroombronnen, de drempelspanning van de gebruikte LEDs is niet van belang.
De stroomsterkte die de LEDs krijgen toegediend is afhankelijk van de waarde van de weerstand tussen pen 7 en massa.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/lm3914_ref.png

De referentiespanning van het IC, dat is de spanning waarbij alle 10 uitgangen worden aangestuurd, is standaard 1,25V. Dit is met R2 tussen pen 6,7 en massa, pen 8 komt dan ook aan massa.
Gebruik je een hogere ingangsspanning op pen 5, dan kun je met een extra weerstandje die referentiespanning opkrikken.
R2 komt dan tussen pen 6,7 en pen 8 en R3 komt tussen pen 8 en massa.
De spanning over R3 is recht evenredig met de spanning over R2, dus als bv beide waarden even groot zijn, dan staat over elke weerstand dezelfde spanning.
De nieuwe referentiespanning is de som van de spanningen over beide weerstanden.

In bovenstaand voorbeeld staat over R2 1,25V en over R3 staat dan 2,25V. Maakt een referentiespanning van 3,5V

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 21:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Duidelijke zaak :) Thanks, exter.

En:
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:54:
Volgens mij is de getoonde weerstand op de balusc site gewoon 3k9, en verwart balusc wit met grijs.
standaard 5% tolerantie E12 reeks (zoals getoond met gouden tolerantie band) kent geen 3k8, wel 3k9
http://www.electrician.com/resist_calc/resist_calc.htm
Hier is oranje - grijs - rood wel 3k8 :?
Ook de genoemde 5V ledjes is een misser! De LM3914 led uitgangen zijn stroombronnen, en daar kun je gewoon standaard ledjes op aansluiten. Voorwaarde is wel dat ze allemaal een spanning van minimaal 5V verdragen. is m.i. onjuist.
Ook duidelijk :) Verwijderd uit de tekst.

Verwijderd

BalusC,
De kleuren op weerstanden zijn vaak verre van duidelijk, waardoor je bijvoorbeeld gemakkelijk wit en grijs door elkaar haalt. Het verschil is vaak pas duidelijk als je bijvoorbeeld een 6k8 en een 3k9 weerstand van het zelfde merk/serie naast legt.
Voor E12 reeks zie o.a.:
http://www.kpsec.freeuk.com/components/resist.htm
Pagina: 1