Toon posts:

PC reboot spontaan tijdens gebruik lichte toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds december een nieuw systeem samengesteld maar ik heb af en toe last van een spontane reboot,eerst eens in de maand,nu een paar keer per week.

het vreemde is,het gebeurt nooit onder games ofzo,meestal bij lichte toepassingen,maar ook vaak tijdens gewoon internetten (firefox?)
en het is geen directe reboot,ik ben gewoon bezig en dan gaat mn monitor uit...gewoon op standby lijkt het wel,dan 15 seconden helemaal niks,en dan pas reboot hij.

ik heb dit in mn systeem hangen:

asus A8V deluxe
amd XP64 3500+
2x 512mb dual channel
sapphire ati radeon 9800pro
iiyama LS902UT 19" monitor crt
WD 160gb ata
benq dvd fikker
liteon cd-rw fikker
enermax 460Watt voeding

nu heb ik verschillende dingen geprobeert en kom er niet meer uit:

-memtest86 gedraaid,geen fouten.
-nieuwe voeding(deze enermax dus)
-geheugen opties in bios zo laag mogelijk gehouden.
-de reboot optie in windows xp pro nl. uitgeschakeld
-videokaart tempratuur is goed,heb er zelfs een extra fan onder gehangen,maar deze kaart heeft über stabiel gelopen met mn vorige mobo en cpu config.
-nieuwste drivers videokaart.
-windows opnieuw geinstalleerd met sp2 geslipstreamd en helemaal geupdate.
-logboeken nagekeken maar geen fouten

een heel lijstje dus,ik wil mn geheugen nu nog in single-channel laten draaien om te kijken hoe dat gaat en mischien fastwrite van mn videokaart uitschakelen als dat kan.

als julie nog slimme suggesties hebben hoor ik het graag,velen weten immers meer dan 1 ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

je krijgt geen BSOD?

als je een virusscanner hebt, althans dat neem ik aan... laat die dan je hele systeem scannen, gewoon laten lopen en kwartiertje later weer kijken.

groetjess,

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 13:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

denk toch aan geheugen wat niet goed mee loopt, wat is het voor geheugen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bekijk de eventviewer eens. Heb je al gedaan.

Ik heb een zelfde probleem gehad. (een maand of 2 geleden werd het echt ernstig, toen heb ik de pc teruggestuurd naar de leverancier). Bij mij was mn 9800 Pro kapot. (bevestigd door leverancier en Sapphire) Ik heb nu dus sinds een week een 6600 GT, en geen problemen meer.

[ Voor 21% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-03-2005 18:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Je moet even in windows auto reboot uitzetten dan kun je zien waarom jouw pc reboot. Mijn computer-eigenschap-Advanced en bij system recovery kun je het uitvinken. Ik heb het ook ... 3-4 keer per dag soms helemaal niet maar bij mij komt het door andere geheugen type die ik gebruik. Ik heb 256mb Samsung en 512 mb MDT :D (nog geen geld om nieuwe te gaan halen)

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
dat van die automatische reboot in windows heb ik al uitgezet (maar dat had ik al in de beginpost gezet)

de geheugenreepjes zijn van : Adata 400mhz ddr en corsair XMS 512-pc4000
betwijfel of dit het probleem is,zowel in single als in dual channel geen fouten met memtest86 v3.2

ik heb trouwens ook fastwrites uitgeschakeld in de bios...hier heb ik altijd al problemen mee gehad met vroegere mobo's en videokaarten.
verder voltages verhoogt van ddr,agp en vlink in bios

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 19:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt. "pc reboot steeds spontaan zonder willekeur" slaat nergens op, aangezien het juist willekeurig is ;)

En neem verder de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens aandachtig door. Daarin kun je o.a. vinden hoe je het automatisch rebooten bij een crash kunt uitschakelen. Dan zul je een fatsoenlijke bluescreen krijgen met daarin een hoop nuttige informatie. Hiermee kun je mbv de BSOD guide danwel http://support.microsoft.com een hoop informatie terugvinden wat de mogelijke oorzaken en oplossingen zijn B)

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 28-03-2005 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:44:
Titel verduidelijkt. "pc reboot steeds spontaan zonder willekeur" slaat nergens op, aangezien het juist willekeurig is ;)

En neem verder de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens aandachtig door. Daarin kun je o.a. vinden hoe je het automatisch rebooten bij een crash kunt uitschakelen. Dan zul je een fatsoenlijke bluescreen krijgen met daarin een hoop nuttige informatie. Hiermee kun je mbv de BSOD guide danwel http://support.microsoft.com een hoop informatie terugvinden wat de mogelijke oorzaken en oplossingen zijn B)
dat rebooten bij crash heb ik al uitgeschakeld,alleen reboot hij toch maar ik krijg geen foutmeldingen.

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem.
Heel irritant, alles geprobeerd.
zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1018793///pc%2Creboot%2Cad%2Crandom

Uiteindelijk bleek moederbord (ASUS) en geheugen (CORSAIR) naar z'n grootje.
Overigens had ik zelf ook memtest gedraaid en ik kreeg (ook) geen foutmeldingen. Bij mijn leverancier kregen ze na een dag memtest draaien wel errors ! _/-\o_

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Toevallig had ik soortgelijke problemen (minder vaak gelukkig) met mijn systeem. (MSI K8N SLI, AMD 64 3500+ winchester, 2*Corsair CMX512-3200XL (2.0-2-2-5), MSI 6600GT pcie.) Alles op standaard speeds.
In eerste instantie dacht ik het gevonden te hebben in de Geforce VGA drivers in combinatie met DEP van de AMD64 cpu. De bsod's na het afsluiten van games werden hiermee inderdaad opgelost.
Daarna toch nog incidenteel een BSOD. Na analyse van de crash dump files leek meestal (niet altijd) een van de processen van Avast antivirus de oorzaak te zijn.
Ook was het systeem niet Prime95 stabiel. Gegarandeerd een error binnen 10 minuten.
Na lang zoeken op diverse fora heb ik eens de CAS latency in de bios setup op 3 gezet ipv 2. Resultaat: het systeem is volledig stabiel, ook Prime95. Misschien iets trager, maar dat neem ik voor lief.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:03:
[...]

dat rebooten bij crash heb ik al uitgeschakeld,alleen reboot hij toch maar ik krijg geen foutmeldingen.
mischien de voeding?? bekijk je voltlijnen eens in de bios

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
bartgrefte schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:01:
[...]

mischien de voeding?? bekijk je voltlijnen eens in de bios
nieuwe voeding (zie openingspost) en alle voltages goed

Verwijderd

Topicstarter
net nu klapte hij er in UT2004 ook uit,een 10 seconde pauze met beeldscherm uit en een reboot.
dus ik ga naar de logboeken kijk,weer eruit....en daarna weer 3 keer allemaal tijdens het bekijken van de logboeken.

nu gaat het dus echt irriteren......

• Nilco
  • Laatst online: 15:59
Kan het niet zijn dat je moederbord verrot is?

Verwijderd

Topicstarter
dat is het probleem,alles kan kapot zijn.
mn gegeugen,videokaart,moederboord...het kan allemaal kapot zijn...helaas kan ik moeilijk nonchalant onderdelen gaan vervangen.

ik heb nu de iets oudere dimm eruit gehaald en alleen de xms zit er nog in....mischien dat dat het is.

maar dat weet je natuurlijk pas zeker als dat ding 3 weken geen gekke dingen heeft gedaan.

• Henk007
Draai eens Prime95 torture test. Zoals ik in mijn bovenstaande post al aangaf is die onverbiddelijk met onstabiele systemen. Zelfs met memtest86 stabiel geheugen kan prime95 toch nog errors geven.
Versoepel desnoods je memtimings iets, totdat je geen errors meer krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
als ik alleen een reepje van 512 erin stopt draaid alles stabiel,zelfs met prime95 en ook 3d mark enzo....en dat de hele nacht lang.

ik ben echter op een ander probleem gestuit.

ik kan maar bizar weinig geheugen combinaties maken met dit mobo.
zo wil 2x 512mb alleen dual channel draaien,de enigste andere mogenlijkheid is single channel maar met 200mhz :(

en om een reepje van 256 erbij te doen is al helemaal ondenkelijk,dan krijg je weer de befaamde system failed deu to cpu overclocking melding.

en ik heb dis echt álle combinaties geprobeert afgelopen anderhalf uur.

ik weet dat mn mobo kieskeurig is met zn geheugen maar dit is dus echt belachelijk....en ik begin me nu af te vragen of ik niet beter af ben met een nieuw mobo (nooit meer asus voor mij)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De geheugenondersteuning ligt in dit geval niet aan het mobo, maar aan de CPU ;) De A64 heeft namelijk een integrated geheugencontroller en deze is inderdaad vrij streng wat betreft merk/type geheugen. Geheugenparen die je in Dual Channel wil laten draaien icm de A64 hoeven qua merk/type dan wel niet identiek te zijn, maar moeten qua chipconfiguratie wél identiek zijn. Verkoop je reepjes (of alleen die Adata) en prik A-merk spul erin.

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 30-03-2005 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
even een update,ik heb de laatste (beta) bios erop gezet,1.11.005
en nu kan ik fors meer combinaties uitproberen zonder dat hij mekkert over de cpu failed overcocking error.

ik heb nu niet de blauwe sloten in gebruik maar alleen de zwarte,en in dual channel en tot nu toe (klopt 3x af)geen reboot.
verder de hele nacht prime95 gedraaid en dat gaat ook goed.

en dat terwijl ik al de laatste officiele bios had(1009),vreemd maar ik hoop dat dat het probleem was.

• Henk007
We hopen voor jou dat de problemen definitief opgelost zijn :)
Misschien ten overvloede is er nog interessante info over geheugencombinaties (ook voor niet overclockers) te vinden in:
[rml][ OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread Deel 1[/rml]
[rml][ OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread Deel 2[/rml]
Pagina: 1