[javascript] object verwacht

Pagina: 1
Acties:

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
op een site wil ik een onload functie aanroepen in de body:
code:
1
<BODY topmargin="0" leftmargin="0" marginwidth="0" onload="if (document.all) {init();}">

IE komt met de foutmelding: object verwacht. ik heb de javascript functies netjes in een filetje staan.
code:
1
<script src='script_editor.js'></script>

en in die file staat o.a. deze functie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
function init() {
    editor=eval(doc_var);
    editor.designMode= 'On';
    document.designtabimg.src='img/tb_designtab_on.gif';
    broncode.focus();
    update_frame();
    setTimeout('init_sc()',1000);
}

goed op de code hoef je niet te letten, maar na wat speurwerk lijkt het net of IE het filetje script_editor.js niet eens inleest. Het is des te vreemder, dat ik hetzelfde script ook online gebruik. Daar werkt het prima. Ook als ik mijn functie init(); in de html file plaats werkt het prima. doe ik wat verkeerd of vergeet ik wat?

op google/GoT was niets te vinden... iemand een idee? :?

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

waarvoor staan 'designtabimg' en 'broncode' in je javascript?

[ Voor 17% gewijzigd door Sappie op 28-03-2005 17:58 ]

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

met service pack 2 is IE veel strenger geworden met lokale bestanden.. misschien kun je wat in je veiligheids setting kijken, of het bestand eens proberen in een andere browser..

als het online wel werkt lijkt het met niet dat het aan het script ligt

• Mangeloos
Sappie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 17:57:
waarvoor staan 'designtabimg' en 'broncode' in je javascript?
al haal ik ze eruit, maar ik hoef toch online mijn scriptjes niet uit te gaan leggen? het gaat er mij meer om dat het gewoon nie werkt.

BTW: het lijkt er meer op dat IE het scriptje niet wil laden. Bestaat er ook iets om te controleren of een .js file wordt ingeladen via <script src=scriptnaam.js></script> ?

[ Voor 26% gewijzigd door Mangeloos op 28-03-2005 18:36 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:46
En wat gebeurt er al je een type toevoegt in de aanroep van het script?
HTML:
1
<script type="text/javascript" src='script_editor.js'></script>

edit:
Mangeloos schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:31:
[...]

BTW: het lijkt er meer op dat IE het scriptje niet wil laden. Bestaat er ook iets om te controleren of een .js file wordt ingeladen via <script src=scriptnaam.js></script> ?
Zoiets in je script zetten:
JavaScript:
1
window.onload = alert('script geladen');

[ Voor 61% gewijzigd door T-MOB op 28-03-2005 18:39 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Mangeloos
T-MOB schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:36:
En wat gebeurt er al je een type toevoegt in de aanroep van het script?
HTML:
1
<script type="text/javascript" src='script_editor.js'></script>
dat heeft geen effect....

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:46
Kun je anders een linkje naar de pagina waarin het voorkomt. IE foutmeldingen zijn niet de handigste om javascript mee te debuggen. Er kan met een 'object expected' waarschuwing ook gewoon een foutje (haakje te weinig :X) in het script zitten. De Javascript console van Firefox haalt dat soort dingen er iets beter uit :)

Regeren is vooruitschuiven

• Mangeloos
T-MOB schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:45:
Kun je anders een linkje naar de pagina waarin het voorkomt. IE foutmeldingen zijn niet de handigste om javascript mee te debuggen. Er kan met een 'object expected' waarschuwing ook gewoon een foutje (haakje te weinig :X) in het script zitten. De Javascript console van Firefox haalt dat soort dingen er iets beter uit :)
ja dat zou kunnen. Alleen: Firefox vind geen fouten. Als ik over mijn afbeeldingen beweeg, die ook naar functies verwijzen in het filetje, geeft firefox wel een fout, maar dat komt omdat firefox de functies niet ondersteund. Dus: firefox leest het filetje wel in en vind geen fouten... maar IE vind wel fouten en het is niet duidelijk of het scriptje wordt ingeladen.

bovendien: als ik de inhoud van het filetje kopiëer in mijn html file die het js filetje aanroept, werkt alles gewoon :?
maar een link kan ik niet geven. Op internet staat exact dezelfde versie die zonder fouten werkt. Ik gebruik het scriptje nu op een andere pagina.

• Sappie

Sappie

Mangeloos schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:52:maar IE vind wel fouten en het is niet duidelijk of het scriptje wordt ingeladen. .
Heb je onderstaande al geprobeerd dan om te kijken of je js bestand wel wordt ingeladen? Verder is het aangeven van een content-type zoals T-MOB al aangeeft wel aanbevolen.
T-MOB schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:36:
Zoiets in je script zetten:
JavaScript:
1
window.onload = alert('script geladen');

Specs | Audioscrobbler

• Mangeloos
Sappie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:57:
[...]

Heb je onderstaande al geprobeerd dan om te kijken of je js bestand wel wordt ingeladen? Verder is het aangeven van een content-type zoals T-MOB al aangeeft wel aanbevolen.

[...]
ja die content-type is aanwezig, maar verder geeft hij netjes een alert bij het laden. Gevolgd door een error als hij de init(); functie aanroept.

• Sappie

Sappie

Dan lijkt het er toch verdacht veel op dat er een (klein) foutje in je script zit, ondanks dat het vaag is dat hij het wel doet als je hem in je html include.
Op internet staat exact dezelfde versie die zonder fouten werkt.
Kun je ons daar de link mss even van geven dan?

Specs | Audioscrobbler

• Mangeloos
Sappie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:02:
Kun je ons daar de link mss even van geven dan?
http://www.gobbel.nl/test/ aan je verzoek wordt voldaan :)

hm er lijken nu fouten bij te komen... :?

[ Voor 10% gewijzigd door Mangeloos op 28-03-2005 20:51 ]

• Sappie

Sappie

het document object binnenin je iframe selecteren doe jij zo:
code:
1
var doc_var="document.broncode.document"

volgens mij is het echter zoiets als:
code:
1
window.frames['broncode'].document

edit:
Dit is echter één van de vele (soortgelijke) fouten die er in je javascript zitten. Imho zou ik het nog maar een keer goed herzien allemaal.

[ Voor 46% gewijzigd door Sappie op 28-03-2005 21:42 ]

Specs | Audioscrobbler

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 21:32

Croga

The Unreasonable Man

Mangeloos schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:52:
ja dat zou kunnen. Alleen: Firefox vind geen fouten. Als ik over mijn afbeeldingen beweeg, die ook naar functies verwijzen in het filetje, geeft firefox wel een fout, maar dat komt omdat firefox de functies niet ondersteund.
Waarschijnlijk heb je dus geen certified Javascript geschreven.....
Dus: firefox leest het filetje wel in en vind geen fouten... maar IE vind wel fouten en het is niet duidelijk of het scriptje wordt ingeladen.
Als IE een syntax fout in een .js bestand vindt, zal hij het hele bestand weigeren in te laden. Als je dus in een totaal ongerelateerde functie een typefout gemaakt hebt, zullen de functies die je zoekt ook niet beschikbaar zijn.....

Probeer eerst het hele stuk eens te herschrijven naar net Javascript in plaats van Jscript, zodat het ook onder Firefox werkt. De kans is groot dat je tijdens dat process ook de syntaxfout die er waarschijnlijk ergens anders zit verbeterd.....

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik heb hetzelfde probleem eens gehad met een fulltext editor in javascript. I.v.m. de bestandsnaam die je gebruikt (script_editor.js) gok ik erop dat je hier iets soortgelijks wil gebruiken. Waar het bij mij aan lag: het script moest worden aangroepen/gebruikt tussen <form> en </form> tags :). Misschien dat je hier iets aan hebt :)

Nu ook met Flickr account

• Mangeloos
Wacky schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:49:
Ik heb hetzelfde probleem eens gehad met een fulltext editor in javascript. I.v.m. de bestandsnaam die je gebruikt (script_editor.js) gok ik erop dat je hier iets soortgelijks wil gebruiken. Waar het bij mij aan lag: het script moest worden aangroepen/gebruikt tussen <form> en </form> tags :). Misschien dat je hier iets aan hebt :)
hm vaag, ga ik es proberen. maar iedereen bedankt iig voor hulp..

blijft wel, over dat ongecertifeceerd javascript: op een andere site, met een dergelijke editor (sterker nog alles is exact hetzelfde) werkt het hele zooitje zonder problemen... :|

....hm dit is toch het toppunt: ik wijzig de files: ik knip ze in 2en, het leek er namelijk op dat IE niet met lange js files overweg kon... :? en het hele spul gaat ineens werken..... kijk zelf: http://www.gobbel.nl/test/ 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Mangeloos op 28-03-2005 22:33 ]

• Sappie

Sappie

das idd vaag.. en mooi dat t zo weer werkt :)

feit blijft dat er toch nog wel wat foutjes in je javascript zitten, die er waarschijnlijk beter uit zouden kunnen. Zet de javascript console (in Firefox) maar es open en klik es wat rond op je editor.

Specs | Audioscrobbler

• Mangeloos
Sappie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:43:
das idd vaag.. en mooi dat t zo weer werkt :)

feit blijft dat er toch nog wel wat foutjes in je javascript zitten, die er waarschijnlijk beter uit zouden kunnen. Zet de javascript console (in Firefox) maar es open en klik es wat rond op je editor.
ja idd, die foutjes zitten er idd nog in. Maar deze editor werkt met een iframe in designmode. Volgens mij is dat IE only, dus probeer ik het niet eens met firefox :)

• Sappie

Sappie

Ook mozilla (vanaf versie 1.3b) en dus firefox ondersteunen iframes in designmode: http://www.mozilla.org/editor/ie2midas.html

[ Voor 18% gewijzigd door Sappie op 28-03-2005 23:00 ]

Specs | Audioscrobbler

• Mangeloos
Sappie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:59:
Ook mozilla (vanaf versie 1.3b) en dus firefox ondersteunen iframes in designmode: http://www.mozilla.org/editor/ie2midas.html
Ja ik heb het ook door. Naja, moet ik het script toch maar om gaan zetten ;)

• Sappie

Sappie

suc6 :)

Specs | Audioscrobbler

Pagina: 1