[laptop] geen windows-licentie

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
In juni mag ik van mijn ouders een mooie laptop uitkiezen voor een zeer mooi bedrag, maar ik zou hier graag Linux op draaien, nee, ik ben niet van plan om mijn illegale Windows XP Corporate ofzo erop te knallen, ik draai nu op mijn desktop ook alleen maar Linux (ubuntu om precies te zijn).

Nu vind ik het nogal een geldverspilling om voor een windows-licensie te betalen want het eerste wat ik ga doen is formateren...
Waar sta ik in mijn recht om die licensie niet te betalen?

De search liet wel wat weten, maar dat zijn allemaal topics van 2 a 3 jaar oud.

Omdat er mss een verschil is tussen de wetgeving van NL en BE, ik woon in belgië.

Valt dit nu onder de verboden koppelverkoop, of niet? Heeft er iemand ervaring met een bepaalde fabrikant waar je een laptop zonder licensie kan kopen?

Voor de duidelijkheid, ik wil ook geen lindows of een ander flauw afkooksel hebben, gewoon een lege hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In Nederland is het absoluut geen probleem om een laptop zonder windows te kopen, zo heb ik mijn Jewel een jaar geleden ook gekocht.
Bij de grote merken als Dell is het vaak wel moeilijker om een computer zonder licentie te kopen.
Er is eigenlijk maar 1 manier om erachter te komen, en dat is gewoon simpel weg informeren en misschien een beetje dreigen dat als je persé een WinXP licentie erbij moet nemen, je de laptop niet koopt. Meestal binden de verkopers dan wel in.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03

Sosabowski

nerd

Bij de meeste laptops zit er idd standaard windows bij. Makkelijkste is misschien om je licentie gewoon te verkopen aan een derde.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

IorGie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 17:42:
Bij de meeste laptops zit er idd standaard windows bij. Makkelijkste is misschien om je licentie gewoon te verkopen aan een derde.
Een Windows OEM licentie mag je niet verkopen zonder het apparaat waar bij het gekocht hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht ergens ooit nog eens gelezen te hebben, dat het mogelijk is om de Windows licentie simpelweg niet te accepteren? Misschien dat je dan geld terug kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik las toevallig vanochtend op mijn win98 OEM cd hoesje het volgende:
Belangrijk:
U dient de bijgesloten gebruikdrechtovereenkomst te accepteren voordat u het product kunt gebruiken. Retourneer het product naar de plaats van aankoop als u het niet eens bent met de voorwaarden in de overeenkomst. U krijgt dan uw geld terug.
dat zullen ze denk ik niet veranderd hebben bij de nieuwere windowzen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dell krijg je tot 125 euro korting als je er geen besturingssysteem bij wil. Het rare is dat het bij de ene verkoper die je aan de lijn krijgt als je belt direct lukt en bij een andere absoluut onmogelijk is.

edit : voor de leden van onze studentenclub zit er standaard zelfs geen windows bij en dat zijn ook dell-PC's. Dell had daar geen enkel probleem mee. het is namelijk als student aan mijn onderwijsinstelling (universiteit Gent) vrij nutteloos van een windowsversie te kopen. Dankzij msdnaa en 1 of andere overéénkomst tussen MS en UGent kan je elke windowsversie vrij download voor persoonlijk gebruik en je krijgt 1 licentiekey voor 1 PC) ( www.vtk.ugent.be > PC's enkel te koop voor leden)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
dat zou mooi zijn, want ik dacht een dell te nemen, maar dan last ik dit :s
http://slashdot.org/artic...20208&mode=thread&tid=109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de paradigit kun je ook zonder OS een pc bestellen. Weet niet of het zo bij laptop's is, maar denk het wel. Waarom niet eigenlijk? Ze kunnen je toch niet verplichten om windows te gaan gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:02:
Bij dell krijg je tot 125 euro korting als je er geen besturingssysteem bij wil. Het rare is dat het bij de ene verkoper die je aan de lijn krijgt als je belt direct lukt en bij een andere absoluut onmogelijk is.

edit : voor de leden van onze studentenclub zit er standaard zelfs geen windows bij en dat zijn ook dell-PC's. Dell had daar geen enkel probleem mee. het is namelijk als student aan mijn onderwijsinstelling (universiteit Gent) vrij nutteloos van een windowsversie te kopen. Dankzij msdnaa en 1 of andere overéénkomst tussen MS en UGent kan je elke windowsversie vrij download voor persoonlijk gebruik en je krijgt 1 licentiekey voor 1 PC) ( www.vtk.ugent.be > PC's enkel te koop voor leden)
Dit heb ik echt nog nooit gehoord.... interessant.... tvp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mayco schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:04:
dat zou mooi zijn, want ik dacht een dell te nemen, maar dan last ik dit :s
http://slashdot.org/artic...20208&mode=thread&tid=109
Dell verkoopt via onze studentenclub anders zonder probleem standaard hun materiaal zonder OS. Maar dat doen ze juist omwille van het feit dat het allemaal studenten zijn aan de UGent die zo gratis 1 licentie krijgen.(https://www.ma3d.com/msdnaa)

Jammer dat ik dit jaar afstudeer, 'k ga nu mijn mooie windows XP pro versie straks zelf moeten betalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
elevator schreef op maandag 28 maart 2005 @ 17:44:
[...]

Een Windows OEM licentie mag je niet verkopen zonder het apparaat waar bij het gekocht hebt :)
Dat is helemaal de vraag. Sowieso is het in feite koppelverkoop, hetgeen illegaal is. En je betaalt gewoon voor die licentie, waarom zou je dat niet verder mogen verkopen? De EULA kan heel veel blaten daarover, maar uiteindelijk is het de wet die het laatste woord heeft.

Maar volgens die EULA kun je een refund krijgen als je de MS EULA niet accepteerd. Dus kun je je geld terugkrijgen.

Overigens zou ik graag eens een overzichtje hebben wat nou allemaal wel/niet mag met licenties voor particulieren in hier NL. Veel regeltjes in die EULA's zijn nl dermate beperkend dat ze volgens het Nederlands recht ongeldig zijn. Maar wat en hoe?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken het probleem. Eerder dit jaar kocht ik een Celeron systeempje voor mijn vriendin bij Mycom, mooi bespaard door Windows weg te laten (en de XP VLK van mijn werk erop te zetten :Y) ).

Nu pakken ze me terug. Ik stelde een aardige Athlon 64 doosje samen als nieuwe Linux server en kon de Windows XP Home Edition (Nederlands nog wel) niet meer wegklikken. Boos/teleurgesteld mailtje gestuurd, waarop de volgende reactie:
Beste Dhr. Xenna,

Helaas is het niet mogelijk om Windows weg te laten bij onze basissystemen. Dit heeft te maken met onze licentieovereenkomst met fabrikant Microsoft. Dit is sinds kort gewijzigd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,
S.B.

MyCom Direct
Allemaal de schuld van Microsoft, dus...

Die winkels krijgen gewoon twee deals voorgelegd. Overal windows opzetten? Dan kost windows zoveel. Niet overal windows op? Dan kost windows ineens een stuk meer. Die winkels begrijp ik wel, die maken liever 95 klanten gelukkiger en 5 minder gelukkig dan andersom. Maar Microsoft is weer erg fout bezig!

Ga er nu maar zelf eentje in elkaar zetten uit Informatique onderdelen, blijkt veel goedkoper te zijn, waarschijnlijk mede dankzij het gebrek aan Windows... ;)

Boycotten die hap })

[ Voor 1% gewijzigd door Pim. op 14-08-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 07:08
Maar volgens die EULA kun je een refund krijgen als je de MS EULA niet accepteerd. Dus kun je je geld terugkrijgen.
Idd, maar veel fabrikanten (waaronder iig toshiba) doen net alsof de laptop en die licensie 1 zijn, dus die geven je geen refund maar nemen hoogstens je laptop terug, natuurlijk is dit niet in overeenstemming met het nederlandse (en belgische) recht, maar om nu een rechtzaak te beginnen is vaak ook weer een stap te ver.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

elevator schreef op maandag 28 maart 2005 @ 17:44:
[...]

Geld alleen voor bedrijven die bedrijfsmatig pc verkopen. De bepaling die in de EULA staat is voor consumenten niet geldig in nederland ivm wetgeving.

Maar er zijn bedrijven waar je laptops zonder windows kun aanschaffen. Meestal moet je dan de goedkopere merk pc's (acer b.v. ) mijden, wat die kunnen het niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik heb destijds een Asus laptop aangeschaft met Windows 2000 ipv XP. Kreeg gewoon een lege laptop en een losse Win2K Pro CD. Ipv die Win2K Pro CD kon ik ook kiezen voor geen OS.

Bij Acer bijvoorbeeld wordt je een preinstall met Windows XP Home door de strot gedrukt en kan je niet eens kiezen voor WinXP Professional als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Cyberpope schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:30:
[...]

Geld alleen voor bedrijven die bedrijfsmatig pc verkopen. De bepaling die in de EULA staat is voor consumenten niet geldig in nederland ivm wetgeving.

Maar er zijn bedrijven waar je laptops zonder windows kun aanschaffen. Meestal moet je dan de goedkopere merk pc's (acer b.v. ) mijden, wat die kunnen het niet.
Dus als ik het goed begrijp mag ik de Windows 2000 Professional sticker die onder mijn Compaq m300 laptop zit geplakt gewoon op een andere computer plakken of verkopen?

Mag ik later ook die pc verkopen mét Windows 2000 pro en is dat illegaal of niet?

En nee, wat ik hier verkondig is geen geintje, maar ik heb een pc waar nu illegaal Win2k op staat, maar ik heb nog wel een sticker bij mijn laptop, met een Windows XP pro studentlicentie. In hoeverre kan Microsoft iets tegen mij beginnen? Voorop gesteld dát ze mij weten te vinden?
_JGC_ schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:56:
Bij Acer bijvoorbeeld wordt je een preinstall met Windows XP Home door de strot gedrukt en kan je niet eens kiezen voor WinXP Professional als je dat zou willen.
Niet kiezen, maar je kunt een retail- versie kopen, al kost die zo'n 350 euro...

[ Voor 16% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-03-2005 20:56 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Japie_17 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:54:
Dus als ik het goed begrijp mag ik de Windows 2000 Professional sticker die onder mijn Compaq m300 laptop zit geplakt gewoon op een andere computer plakken of verkopen?
Yep
Mag ik later ook die pc verkopen mét Windows 2000 pro en is dat illegaal of niet?
Nope. Op het moment dat jij je OEM licentie verkoopt, dien je hem te wissen van de pc waar hij het eerste opzat. Je hebt 1 licentie, als jij die verkoopt heb je hem (en dus het OS) niet meer.
En nee, wat ik hier verkondig is geen geintje, maar ik heb een pc waar nu illegaal Win2k op staat, maar ik heb nog wel een sticker bij mijn laptop, met een Windows XP pro studentlicentie. In hoeverre kan Microsoft iets tegen mij beginnen? Voorop gesteld dát ze mij weten te vinden?
Je hebt 2 OS draaien en 1 licentie. Dat mag dus niet. Dan ben je illegaal bezig. Echter als jij op de laptop linux installeerd, mag jij op de PC gewoon win 2k draaien (zolang je student bent dan he!)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik weet dat informatique haar eigen laptops verkoopt zonder Windows licentie, indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Als je contact opneemt met de leverancier en zegt dat je niet akkoord gaat met de licentievoorwaarden, zijn ze (wettelijk?) verplicht je het geld terug te geven. Althans, dat is wat een man van microsoft zei op de uni.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:29

MBV

Bij paradigit hebben we ook iets door de strot gedrukt gekregen: wat ik begrijp mogen de geadverteerde pc's niet zonder windows worden verkocht, maar wel andere pc's met een alternatief os (FreeDOS, net zoals Dell :) ). Die noemen we flex-pc's. Helaas nog geen flex-laptops voor zover ik weet, je kan een mailtje sturen naar het mailadres dat bovenaan de offerte staat, met de vraag of hier iets op geregeld kan worden. Of natuurlijk naar Rotterdam [at] paradigit [punt] nl, filiaal waar ik werk :P

Wat betreft het OEM verhaal: bij sommige winkels wordt er iets in het bios van de PC gebakken, zodat de klant niet meer hoeft (en kan) activeren. Het effect van een OEM-versie. Die is dus in feite gekoppeld aan het moederbord, en werkt domweg niet op een andere PC. Los van de vraag of het volgens Nederlands Consumentenrecht mag, mag het NIET volgens het Wetboek van Microsoft Gebruik (a.k.a. EULA) :+
Volgens het EULA zit een OEM windows aan een pc vast, waardoor je onwaarschijnlijk veel korting krijgt op een licentie (pak-em-beet €100 ipv €250 voor retail). De DSP versie mag verkocht worden met hardware en heeft een normale installatieprocedure voor €30 meer ofzo.
en nu hopen dat ik geen boos telefoontje krijg van De Koning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MBV schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:06:
Los van de vraag of het volgens Nederlands Consumentenrecht mag, mag het NIET volgens het Wetboek van Microsoft Gebruik (a.k.a. EULA) :+
Gelukkig bepaald onze best Bill (nog) niet het nederlandse wetboek en nederlandse wet.. En nemen ze ook netjes het regeltje op dat hun voorwaarden niet geldig zijn als ze in strijd zijn met de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ok, andere vraag maar zelfde onderwerp - niet bedoeld als topic-hijacking hoor!

Een klant van mij (een BV en niet een natuurlijk persoon) heeft een laptop met Windows 98 OEM. Ze willen die laptop gaan gebruiken om web-applicaties op te testen en willen daarom Windows XP Pro erop installeren (i.v.m. IIS).

Ook willen ze een nieuwe server, maar de tech eisen zijn laag, een € 400-systeem voldoet. Bij dat low-bud-sys krijg ik een licentie voor Windows XP Pro. Ik wil er ook een licentie voor Windows 2000 Server OEM bij kopen.

Mag ik nu de WXP OEM op de laptop gebruiken en Win2k OEM op de server?

Volgens de leverancier mag het niet omdat je een OEM-licentie alleen mag gebruiken op de hardware waar je 'm bij koopt. Moreel gezien vind ik dat het kan: je hebt immers voor beide licenties betaald en ook nog eens voor Windows 98 OEM dat je dan niet meer gebruikt. Jammergenoeg maakt het MS niet uit of ik iets moreel vind kunnen :P

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]
Allemaal de schuld van Microsoft, dus...

Die winkels krijgen gewoon twee deals voorgelegd. Overal windows opzetten? Dan kost windows zoveel. Niet overal windows op? Dan kost windows ineens een stuk meer. Die winkels begrijp ik wel, die maken liever 95 klanten gelukkiger en 5 minder gelukkig dan andersom. Maar Microsoft is weer erg fout bezig!

Ga er nu maar zelf eentje in elkaar zetten uit Informatique onderdelen, blijkt veel goedkoper te zijn, waarschijnlijk mede dankzij het gebrek aan Windows... ;)
Het zijn afspraken die de hardware fabrikanten maken met Microsoft.
Het is dus niet de schuld van Microsoft maar van de Hardware leveranciers die zo een aantrekkelijke pc hopen te verkopen die klaar is voor gebruik. Het staat de fabrikanten volledig vrij andere contracten met RedHat en Novell te sluiten maar dan raken ze hun pcs wat moeilijker kwijt.
De meeste mensen willen toch Windows op hun PC.
Kijk maar naar IBM die dacht een goede deal met Redhat te hebben gesloten voor hun PC's.. Ze zagen spontaan de PC verkoop teruglopen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16
* Bananenplant zit erover te denken om tegen een refund z'n WinXP in te leveren omdat ie 'm niet meer gebruikt :) . Moet toch kunnen, ik accepteer de licentievoorwaarden niet meer. Alleen even zien hoe ik dat ga doen nu de RC-shop overgenomen is door Norrod :( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeRtOn schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:26:
Het zijn afspraken die de hardware fabrikanten maken met Microsoft.
Natuurlijk, de hardwarefabrikanten vragen om zo'n deal.
Dat hebben ze liever dan hetzelfde betalen en de OPTIE hebben om geen OS te leveren
Het is dus niet de schuld van Microsoft maar van de Hardware leveranciers die zo een aantrekkelijke pc hopen te verkopen die klaar is voor gebruik. Het staat de fabrikanten volledig vrij andere contracten met RedHat en Novell te sluiten maar dan raken ze hun pcs wat moeilijker kwijt.
MS heeft besloten Windows goedkoper te leveren aan fabrikanten (Mycom is hier ook een fabrikant) die hun klanten verplichten windows bij iedere PC te kopen. Een fabrikant/winkel snijdt zichzelf in de vingers door daar niet aan mee te doen want dan kunnen ze niet concurreren. MS geeft ze dus geen keus.

Microsoft zorgt er dus door middel van kortingen voor dat ik gedwongen word windows bij mijn PC te kopen.

Dat is dus de 'schuld' van Microsoft.

Simpel, he?

Dat zou de EU beter kunnen aanpakken dan dat gezeur over de Media Player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Oem licentie zal uiteindelijk maar 20 euro van de prijs zijn.... oid. :)

En bij Dell lukt het dan wel om er 20 euro af te krijgen ;) zelfs wel meer

[ Voor 36% gewijzigd door Servowire op 29-03-2005 14:46 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Bij Alternate: WinXP Home €89,- Pro € 149. Ik zou er dus meer dan € 20 af proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 00:28

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Bij Dell krijg je ook je geld terug als je de licentie niet accepteerd. Je moet dan wel binnen 7 dagen het pakketje CD's enz terugsturen. Waarheen is niet duidelijk, maar in hun voorwaarden staat dit wel heel duidelijk omschreven:

Dell heeft geen invloed of controle over deze voorwaarden. Indien u de voorwaarden voor het gebruik van de Software weigert te aanvaarden en als u een consument bent, accepteert Dell gedurende 7 werkdagen na de datum van aflevering van de Software retournering daarvan en zal Dell de daarvoor door u betaalde prijs terugbetalen. Deze mogelijkheid bestaat alleen dan indien het gaat om Software in een computer of indien de Software als een apart product is geleverd. Ontbinding is uitsluitend mogelijk voor Software waarvan de zegel niet is verbroken. Indien de Software geen apart product is, maar in de hardware is geïntegreerd en u een consument bent, kunt u gebruik maken van de bedenktijd van 7 werkdagen om de in de hardware geëntegreerde Software te retourneren.

Bron: Dell algemene voorwaarden. Scroll even helemaal naart beneden.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar verschillen de policies hierover tussen Belgie en Nederland.

op dell.be onder algemene voorwaarden:
#
Software
Software die geen eigendom is van Dell wordt geleverd op basis van de licentie en garantie van de Software licentiegever. Waar nodig levert Dell de Software-licentie die u nodig hebt bij het Product. U moet voldoen aan die licentie. Indien u de licentie voor het besturingssysteem niet accepteert bij start-up zal Dell enkel het retourneren en terugbetaling van het volledige product in overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:03

Superflip

*pwiet*

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:44:
Blijkbaar verschillen de policies hierover tussen Belgie en Nederland.

op dell.be onder algemene voorwaarden:
#
Software
Software die geen eigendom is van Dell wordt geleverd op basis van de licentie en garantie van de Software licentiegever. Waar nodig levert Dell de Software-licentie die u nodig hebt bij het Product. U moet voldoen aan die licentie. Indien u de licentie voor het besturingssysteem niet accepteert bij start-up zal Dell enkel het retourneren en terugbetaling van het volledige product in overweging nemen.
er staat duidelijk 'in overweging nemen' , dus het is helemaal niet zeker dat ze het doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
ik zou graag een dell inspiron 6000 nemen (met een hoopje extra's), ik heb hiervoor een mailtje naar dell gestuurd, maar heb nog niets teruggekregen, ik verwacht eigenlijk niet veel response... best wel rot, betalen voor iets wat je nooit gaat gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort ook eens mailen, ook voor de Inspirion 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Vilenin schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:14:
Ok, andere vraag maar zelfde onderwerp - niet bedoeld als topic-hijacking hoor!

Een klant van mij (een BV en niet een natuurlijk persoon) heeft een laptop met Windows 98 OEM. Ze willen die laptop gaan gebruiken om web-applicaties op te testen en willen daarom Windows XP Pro erop installeren (i.v.m. IIS).

Ook willen ze een nieuwe server, maar de tech eisen zijn laag, een € 400-systeem voldoet. Bij dat low-bud-sys krijg ik een licentie voor Windows XP Pro. Ik wil er ook een licentie voor Windows 2000 Server OEM bij kopen.

Mag ik nu de WXP OEM op de laptop gebruiken en Win2k OEM op de server?

Volgens de leverancier mag het niet omdat je een OEM-licentie alleen mag gebruiken op de hardware waar je 'm bij koopt. Moreel gezien vind ik dat het kan: je hebt immers voor beide licenties betaald en ook nog eens voor Windows 98 OEM dat je dan niet meer gebruikt. Jammergenoeg maakt het MS niet uit of ik iets moreel vind kunnen :P
De OEM licentie is irrelevant. In Nederland komt een overeenkomst alleen tot stand doordat je
een aanbod aanvaard. Wijs de EULA af, en wijs je verkoper erop dat je dat gaat doen als je die licentie koopt. Als hij je dan toch die licentie verkoopt, mag jij ermee doen wat je wil. Je hebt immers geen contract met Microsoft - en dat heb je ook niet nodig.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is wel, dat OEM licenties gekoppeld zijn aan hardware. Dus in dit geval aan de laptop. Wil je hem kwijt: laptop weg. Accepteer je hem niet? Jouw probleem, je betaald er wel voor.

De reden waarom je bij de meeste laptops (Asus, toshiba etc) niet zo makkelijk een niet geinstalleerde variant kan krijgen is omdat de install al in de fabriek gebeurt. En een winkel kan de licentie niet zomaar op een andere pc plakken want dit mag weer niet volgende de regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

[qoute]dat zullen ze denk ik niet veranderd hebben bij de nieuwere windowzen overigens.[/quote]
Volgens mij wel, een gassie had zijn licentie teruggegeven en dat is bekend geworden, toen zei M$ : "OMFG , WTF dit is niet 1337, we moeten snel de licentie aanpassen"

En als je de OEM licentie niet mag verkopen zonder de hardware, verkoop je toch ook gewoon de hardware, en dan koop je de hardware zonder licentie weer terug!

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

onzin

persoon 1 verkoopt hardware en licentie aan 2.
1 wil hardware terugkopen...

nu splitst 2 beide... hij verkoopt de hardware zonder licentie.... dit mag dus ook niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 18:10:
Ik ga binnenkort ook eens mailen, ook voor de Inspirion 6000
laat je me weten hoe het afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
BoudewijnLinux schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 02:29:
onzin

persoon 1 verkoopt hardware en licentie aan 2.
1 wil hardware terugkopen...

nu splitst 2 beide... hij verkoopt de hardware zonder licentie.... dit mag dus ook niet.
Dat mag gerust, maar daarbij wordt de licentie die 2 gekocht heeft ongeldig.

heb hier en daar nog het een en ander gehoord over dat 2dehands PCs met alleen stickertje niet een legale windows licentie was omdat de CD ontbreekt. Vraag ik me af hoe Packard Bell dat doet met CDs die je zelf moet fikken om een "windows CD" te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mayco schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:52:
[...]

laat je me weten hoe het afloopt?
Heb eergisteren volgend mailtje gestuurd naar dell belgië.

----
Beste,

Zou u een bestek kunnen maken voor onderstaande configuratie, maar dan zonder windows besturingssysteem (eventueel met freedos) en andere windowssoftware? Ik gebruik namelijk enkel een alternatief besturingssysteem (linux).

mvg,
---
Voorlopig nog geen antwoord gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
ik heb toen bij het maken van dit thread ook een mailtje gestuurd... nooit iets van gehoort...

wat leesvoer: http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/eula.mspx de eula himself
iemand waar het gelukt is met toshiba: http://www.netcraft.com.au/geoffrey/toshiba.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Ik heb het ook geprobeert met mijn Amilo L1300 van Fujitsu-Siemens. Ze vertelden me precies hetzelfde verhaal als hierboven in het Toshiba-saga.

"De software is onderdeel van het produkt, u kunt alleen het hele produkt terugsturen." Een rechtzaak hiervoor aanspannen gaat me tever, ik wil niet het risico lopen duizenden euros aan proceskosten te betalen voor een zaak waar een groot bedrijf toch bijna geen aandacht aan gaat besteden.

Ik heb Toshiba verteld dat sommige mensen prijs stellen op keuze, al moet ik toegeven dat ik de laptop bij een aanbieding gekocht had en dus zowiezo al niet zoveel keuze had (voor dezelfde prijs that is)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1