computerstem bij events op server

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn server(slackware@P200mmx) een geluidskaartje gebouwd en kwam op het idee om hem geluidssamples af te laten spelen bij bepaalde gebeurtenissen. Dit omdat de server geen monitor heeft, en het me gewoon wel geinig leek. Nou heb ik de geluidskaart aan de praat en met mpg321 al wat mp3's kunnen afspelen. Ik heb een aantal samples gedownload. Maar ik dacht dat hier op dit forum vast wel veel meer mensen op dit idee gekomen zijn. Ik kon er alleen geen topics over vinden. Daardoor heb ik de volgende vragen:
-hoe hebben jullie dit opgelost?
-Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
-zijn hier al programma's voor die dit vereenvoudigen?
-waar kan ik goede samples vandaan halen?

Ik dacht aan o.a. de volgende events met samples te ondersteunen:
afsluiten, rebooten, systeem opgestart, netwerkkabel unplugged/plugged, USB device connected/disconnected,... etc.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Vroeger had ik allerlei events met stemmen van Star Trek.
De enige die ik nog steeds op mijn HD heb staan is de stem van Worf als er een emailtje binnenkomt ("Captain, incoming message") :).

Wellicht is het een ideetje om uit je favoriete serie (ws SciFi, alle nerds doen dat :P) sampletjes te zoeken op internet.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• robbertb
  • Niet online
Arjan A schreef op maandag 28 maart 2005 @ 16:59:
Vroeger had ik allerlei events met stemmen van Star Trek.
De enige die ik nog steeds op mijn HD heb staan is de stem van Worf als er een emailtje binnenkomt ("Captain, incoming message") :).

Wellicht is het een ideetje om uit je favoriete serie (ws SciFi, alle nerds doen dat :P) sampletjes te zoeken op internet.
Ik wou dus eigenlijk juist niet uit startrek. Maar gewoon een vrouwenstem ofzo :D
Ik heb geen favoriete serie :)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Festival kan allerlei zinnen naar keuze uitspreken, probeer 'm alleen niet aan je syslog te hangen, want dat wordt een zooitje (probeert elk teken uit te spreken en begint daardoor achter te lopen, gaat dan nog sneller spreken waardoor je er helemaal geen touw meer aan vast kunt knopen). De stem klinkt erg onnatuurlijk, het schijnt dat je dat iets kunt verbeteren met de mbrola-stemmenset.
Wat ik gebruikte om een fijne duidelijke stem te maken is de announcer voice van Half-Life 1. Je kunt de .pak van HL uitpakken en de individuele samples achter elkaar zetten. (Het gaat om die zware mannenstem over de speakers, niet die vrouwenstem van "the time is 8, 47 am"). Er zit ook nog de stem van je hazard suit in, maar de vocabulaire daarvan is nogal beperkt.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22

M-ThijZ

Riding on Rails

Je moet je /etc/rc.d/rc.* scripts aanpassen. In elke file zet je een extra commando met iets als "mpg321 httpd_start" of misschien als dat Festival werkt "festival the webserver is starting". Waarschijnlijk zul je nog een beetje in die scripts moeten rommelen zodat het geluid als een van de eerste dingen wordt opgestart, maar het is allemaal niet zo heel moeilijk.
Succes!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hee, geinig, dit idee had ik een tijdje terug ook...

Ik heb zelf simpelweg 'bplay' geinstalleerd en een dozijn wav-files gedownload. Enige is dat ik een ander doel had dan jij: ik heb m'n machine o.a. als mailserver en wilde een alarmsysteem voor e-mail in elkaar bouwen.

Uiteindelijk ging dat erg makkelijk met procmail: kan je filteren op diverse dingen (subject, afzender, bestemming) en dan diverse samples laten spelen. Voor mailinglists iets onopvallends, voor gewone mailtjes van kennissen een standaard zinnetje 'you've got mail!' en bij belangrijke mailtjes een felle tarzankreet uit de meterkast. Als een download door mldonkey is afgerond een sampletje van GetRight, "you're file is done".

Erg leuk allemaal, maar denk er alvast aan dat je middels een cron-job het volume 's-avonds uit zet en 's-ochtends weer aan. Tarzan om half drie 's-nachts is niet altijd gewenst... ;)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

:X

Wel grappig idee, maar ik denk dat het snel gaat vervelen. Maar altijd leuk om de ervaring te hebben...

• Servowire
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

festival + mbrola vrouwenstem :)

die heb ik zelf met een filter op mn syslog gehad... werkt ok.
moet je wel leestekens replacen met AWK naar fonetische dingen

Dus met awk: replace het teken # naar 'pound' en b.v. het woord dev naar def (dan spreekt festival het uit als 'Deaf', en niet als Dee, Ee, Vee)

met papier mache kun je alles maken!!

• robbertb
  • Niet online
Ik ben inmiddels ook overgestapt van mpg123 naar gewoon 'play' werkt prima.. mpg123 speelt bij mij geen WAV files af.
Ik ben ook bang dat het snel gaat vervelen maarja wil er nu wel ff mee experimenteren. Heb al enkele samples in /etc/rc.d/rc.0 gezet. Snachts afspelen is bij mij niet zo erg, want server staat niet in slaapkamer ofzo.
Ik kan echter nog maar weinig samples vinden, of ik moet startrek samples gebruiken.
Pagina: 1