[DIY] Speakers voor in de tv kamer

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste mensen,

Mijn Hifi set is zo goed als ‘’klaar’’ (voor zover Hifi klaar kan zijn). Hier en daar moet er nog wel wat kleine aanpassingen verricht worden, maar dat laat ik liever even rusten totdat ik mij er echt aan irriteer.

Het blijft natuurlijk leuk, dat speakers bouwen. Daarom ga ik een stel boekenplank modellen maken voor in de TV kamer (ook pc- en trainruimte). De luidsprekerunits worden hoogstwaarschijnlijk van Visaton. Hier kan ik goedkoper aankomen, omdat ik in een Hifi winkel werk.

Ik heb al een beetje rondgekeken en kwam tot de ontdekking dat de VS-G20SC/8 best veel wordt toegepast door de mede GoT-ers. Deze tweeter schijnt goed bruikbaar te zijn in een 2-weg systeem, maar dat kan ik helaas niet controleren omdat ik geen geschikte simulatiesoftware voor tweeters geïnstalleerd heb.

Uiteraard ben ik nog opzoek naar een geschikte woofer. Deze keuze is erg moeilijk omdat ik nog niet weet hoe ‘’laag’’ de tweeter komt. Ik heb altijd woofers gehad van 8 inch en groter, maar ik ga het er nu eens op wagen, en neem gewoon een 6.5 inch. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit ook weer een Visaton. Maar pas als ik weet op welke frequentie ik de tweeter moet crossen, kan ik een woofer uitkiezen. Is er iemand die dat even voor mij kan controleren?

Heel erg bedankt :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De "regel" is 2x de Fs.
Maar vanaf 2,5K is het goed te doen.

Als woofer; kijk eens naar de al170.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

AL 170 zou ik niet doen met de G20, neem dan liever de 25 modellen (reso's van de AL 170 zijn toch nog erg dicht in de buurt). Eerder een gewone W130s of W170s (lieft de SC versie natuurlijk als ie naast de TV moet). Kijk anders ff naar de ontwerpjes van de G20 op de visaton site.

Maareh, wat is je budget?

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 28-03-2005 18:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Budget is €200, inclusief hout, filters, afwerking, etc. Dit moet best te doen zijn, met de kortingen meegerekend. Ik zat zelf aan de W-170S te denken, de speakers hoeven niet afgeschermd te zijn, ze komen namelijk onder het plafond te hangen. Het enige nadeel is diepgang; ik krijg die woofer alleen een beetje diep in een BR kast, maar dan stijgt de group delay enorm, rond de 30 Hz. Gesloten biedt ook geen enkele verbetering. Strak gaat ‘ie dan wel, maar hij valt al af bij de 60 Hz. Misschien moet ik aan TL denken, of (nog beter) LT. Ik wil de speaker toch actief filteren.

Nog even een vraagje: Kan ik die tweeter gewoon crossen op 2750 Hz?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
teacher schreef op maandag 28 maart 2005 @ 16:50:
De "regel" is 2x de Fs.
Maar vanaf 2,5K is het goed te doen.

Als woofer; kijk eens naar de al170.
Is dat écht de regel? Lijkt me een beetje te gemakkelijk :P De Fs zegt, naar mijn idee, alleen wat over de resonantiefrequentie van de tweeter en niet over de karakteristiek van de woofer. Stel, de tweeter heeft een Fs van 900 Hz, moet ik 'm dan inzetten op 1800 Hz? Wie zegt dat de woofer tot 1800 Hz kan weergeven?

Kan iemand dit toelichten?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Barry|IA schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:55:
Nog even een vraagje: Kan ik die tweeter gewoon crossen op 2750 Hz?
ja hoor.. gaat prima. Wel een paar dB afzwakken...
Barry|IA schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:30:
[...]

Is dat écht de regel? Lijkt me een beetje te gemakkelijk :P De Fs zegt, naar mijn idee, alleen wat over de resonantiefrequentie van de tweeter
Idd, daar vroeg je ook naar.
Barry|IA schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:30:
[...]
Stel, de tweeter heeft een Fs van 900 Hz, moet ik 'm dan inzetten op 1800 Hz? Wie zegt dat de woofer tot 1800 Hz kan weergeven?
Laat ik het zo zeggen; je zit dan aan de veilige kant. Ietsje lager kan ook wel.
En de woofer die dat niet haalt die laat je dus links liggen. De meeste mid woofers halen minimaal de 3500Hz wel.

Als je wil, heb ik nog wel het gesloten morion ontwerp voor je met de w170 en de g20; kan prima full range (wordt een beetje boomerig dan) en speelt high-pass 60Hz strak.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 28-03-2005 20:13 ]

Wise enough to play the fool

• Barry|IA
teacher schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:08:
Als je wil, heb ik nog wel het gesloten morion ontwerp voor je met de w170 en de g20; kan prima full range (wordt een beetje boomerig dan) en speelt high-pass 60Hz strak.
Ik heb wel intresse in dat Morion ontwerp, daar hebben we het op MSN nog wel over. Maar zoals ik al zei, het filterontwerpen lijkt mij een beetje te gemakkelijk gaan, op deze manier. We hebben het in fiete alleen maar over twee cutoff frequenties en een Lpad. Ik hoor niks over maxSPL, Xmax, impedantieverloop, etc. Het budget lijkt* misschien laag, maar de eisen zijn extreem hoog! (*''lijkt'' omdat ik alles tegen inkoopprijs kan krijgen)

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:43
waarom hebben jullie het op msn erover, er zitten hier nog meer geinsterseerde mensen :)

please, zet het ook op GoT, wellicht dat meer mensen, waaronder misschien ikzelf dit wel een keer wil DIY'en

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je moet toch bij de basis beginnen en zolang je basisvragen stelt zul je geen extreem uitgebreide antwoorden krijgen natuurllijk. Filterontwerpen kan je overigens zat op vinden op GoT, als luidsprekers ideaal waren geweest zou filters ontwerpen inderdaad niet moeilijk zijn.

Zelf ben ik overigens niet zo heel gecharmeerd van de visaton sound (vooral de budget-series). Heb je ze wel eens gehoord?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:02
Dr Pro schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 00:06:
waarom hebben jullie het op msn erover, er zitten hier nog meer geinsterseerde mensen :)

please, zet het ook op GoT, wellicht dat meer mensen, waaronder misschien ikzelf dit wel een keer wil DIY'en
Teacher heeft in dit topic al zijn Morions getoond, hij heeft zowel de TL als de gesloten kleine speakers gebouwd.

• Barry|IA
Update:

Ik heb even de tijd genomen om goed na te denken en kwam op de volgende luidspreker uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/gross/vib170al.jpg

De VIB 170 AL

De kasten zien er naar maar idee een beetje ''cheap'' uit. Ook de woofers zien er ''Eltax-achtig'' uit. Om daar wat verandering in te brengen, worden de kasten een beetje roodbruin en de woofer probeer ik in het zwart te krijgen.

Waarom een bestaand ontwerp?

Ik heb helaas geen software om zelf filters te kunnen ontwerpen. Ook wil ik er - zeker gezien de prijs van het project - zeker van zijn dat alles wel naar verwachting gaat presteren.

Waarom is het budget verhoogd?

Als je iets doet, moet je het goed doen. En ik kan mij helaas niet voor 100% inzetten als de drivers niet deugen. Ik heb mijn budget dus een klein beetje verhoogd, in de hoop dat ik dit aan de resultaten kan merken.

Constructie

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/explosion/gross/vib170tl_ex.jpg

Best simpel. De manier van ''bracen'' staat mij wel aan. Naar mijn idee creer je met ''circel-bracing'' een soort tuning-frequentie en dat heb je met balkjes weer niet.

Crossover

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/weichen/gross/vib170al_w.gif

Heel simpel dus; 4 elko's, 3 weerstanden en 2 spoelen. Als ik eemaal de crossover frequenties weet, kan ik me verdiepen in het actieve gedeelte. Toch denk ik dat ik eerst passief ga filteren, om dan uiteindelijk de stap naar actief beter te kunnen waarnemen. Voor de filters ga ik wel aparte kastjes maken. Ik heb liever geen elektronica in de luidsprekerkasten.

Kosten

Voor de drivers ben ik totaal kwijt: €204,-

Afijn, ik kan de spulletjes bestellen! Allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe :)

[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 03-04-2005 22:40 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

He de VIB 170 AL, dat is het zelfde ontwerp waar mijn speakers van afgeleid zijn :) Erg goede speaker denk ik hoor. En ik zou hem gewoon in het zilver houden, want het ziet er absoluut niet eltax achtig uit ;). Wel heel voorzichtig, want een deukje zit er zo in (spreek uit ervaring)

• Barry|IA
deepspace schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:30:
He de VIB 170 AL, dat is het zelfde ontwerp waar mijn speakers van afgeleid zijn :) Erg goede speaker denk ik hoor. En ik zou hem gewoon in het zilver houden, want het ziet er absoluut niet eltax achtig uit ;). Wel heel voorzichtig, want een deukje zit er zo in (spreek uit ervaring)
Tsja, ik zie dat de zwarte versie gelijk 20 Euro duurder is, dat geld steek ik dan liever in het filter. Ik hou 'em dus gewoon zilver. Wel valt achteraf de totaalprijs nogal mee, ik ga me dus toch wat meer verdiepen in aktieve filters. Ik zou ook gewoon mijn Marantz amp kunnen gebruiken voor de tweeters, klasse A is namelijk erg ''geil'' voor tweeters! De woofers zou ik dan aan kunnen sturen met een zelfbouw amp op chip basis, die kosten namelijk geen drol. Maar nogmaals, voor dit alles moet ik eerst de crossover frequenties weten (iemand?) :)

Als dit project écht goed gaat lukken, nemen deze kasten het werk van mijn T+A's over :P

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 03-04-2005 22:50 ]

• MM
  • Niet online

MM

Best simpel. De manier van ''bracen'' staat mij wel aan. Naar mijn idee creer je met ''circel-bracing'' een soort tuning-frequentie en dat heb je met balkjes weer niet.
Natuurlijk is dat verhaal van interne BR één grote belachelijkheid (tenzij je echt gaat overdrijven met maar 1 klein gaatje in je brace natuurlijk) maar die balkjes zijn precies hetzelfde, je hebt dan aan beide kanten van het balkje een "BR-poort", het maakt dus geen drol uit.
En ik kan mij helaas niet voor 100% inzetten als de drivers niet deugen.
Je kan je prima inzetten als de drivers "niet deugen", het al dan niet deugen heeft overigens niet alleen met prijs te maken, wie had ook alweer dat bose-topic geopend? Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet met dat actieve filter, zet er gewoon lekker een mooie draaipotmeter op en je kan de tuningfrequentie met een handomdraai aanpassen, en net zo instellen zoals jij het het beste vindt klinken.
Ik zou ook gewoon mijn Marantz amp kunnen gebruiken voor de tweeters, klasse A is namelijk erg ''geil'' voor tweeters
Weet je wat nog geiler is? klasse A op je woofers. Weet je wat nog geiler is? Als je een 100w klasse A amp hebt zodat je ook hard op klasse A kunt spelen. Dat het apparaat dan 2kw uit de muur trekt is slechts bijzaak. Ook het feit dat je op hogere geluidsniveaus (zeg vanaf 80dB dus zo'n 0,5w uitgestuurd vermogen) veel minder gevoelig tot totaal ongevoelig bent voor de "inferieuriteit"van klasse B interesseert de echte high-ender niet. Want o ja, wat deed een klasse A/B amp ook alweer... ;)

Mijn advies, ga eerst eens een pure klasse A amp beluisteren en dan blind vergelijken met een klasse A/B amp, mijn klasse B PA-amp was al bijna niet te onderscheiden van een gainclone op de luistermiddag...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Barry|IA schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:28:
Ook de woofers zien er ''Eltax-achtig'' uit.
Nou, is daar dan iets mis mee misschien? ;) :+

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Barry|IA
m.m schreef op maandag 04 april 2005 @ 01:21:
[...]

Natuurlijk is dat verhaal van interne BR één grote belachelijkheid (tenzij je echt gaat overdrijven met maar 1 klein gaatje in je brace natuurlijk) maar die balkjes zijn precies hetzelfde, je hebt dan aan beide kanten van het balkje een "BR-poort", het maakt dus geen drol uit.
Geloof me, er zijn zat projecten te vinden waar de ''circel-brace'' als negatief ervaren wordt. Je krijgt eerder een BR verschijnsel bij ''circel-brace'', dan bij het balkjes principe. Bij de ''circel-brace'' is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk gaten maakt om de massa te verkleinen, en bij het balkjes bracen heb je standaard al veel minder massa.
Je kan je prima inzetten als de drivers "niet deugen", het al dan niet deugen heeft overigens niet alleen met prijs te maken, wie had ook alweer dat bose-topic geopend?
Ik kan mij niet voor de volle 100% inzetten als de drivers niet deugen! Oke, goedkopere drivers kunnen ook goed zijn. Maar van deze drivers weet ik het zeker en dat is een belangrijk punt, voor mij.

Wat bedoel je eigenlijk met het volgende?:
k snap niet waarom je zo moeilijk doet met dat actieve filter, zet er gewoon lekker een mooie draaipotmeter op en je kan de tuningfrequentie met een handomdraai aanpassen, en net zo instellen zoals jij het het beste vindt klinken.

Weet je wat nog geiler is? klasse A op je woofers. Weet je wat nog geiler is? Als je een 100w klasse A amp hebt zodat je ook hard op klasse A kunt spelen. Dat het apparaat dan 2kw uit de muur trekt is slechts bijzaak. Ook het feit dat je op hogere geluidsniveaus (zeg vanaf 80dB dus zo'n 0,5w uitgestuurd vermogen) veel minder gevoelig tot totaal ongevoelig bent voor de "inferieuriteit"van klasse B interesseert de echte high-ender niet. Want o ja, wat deed een klasse A/B amp ook alweer... ;)
Tuurlijk is het ''geil'' om klasse A op je woofers te hebben, maar verschil zal je niet horen, denk ik. Woofers kan je, qua kwaliteitsfactor, niet zo snel de soep in laten draaien. Theoretisch is het misschien wel zo, maar praktisch hoor ik het niet. Tweeters hebben naar mijn idee weer wel klasse A nodig; deze drivertjes kunnen mij echt ergeren wanneer het geluid ''te hard'' klinkt, dat ervaar ik bij klassse A weer niet, het geluid blijft namelijk neutraal, ook naarmate het volume stijgt.
Mijn advies, ga eerst eens een pure klasse A amp beluisteren en dan blind vergelijken met een klasse A/B amp, mijn klasse B PA-amp was al bijna niet te onderscheiden van een gainclone op de luistermiddag...
Mijn versterker doet 25 Watt klasse A. En dat is pure klasse A, want wanneer ik harder wil draaien moet ik de amp echt uitschakelen en naar klasse AB schakelen. Dan heb ik iets van 2 x 95 Watt tot mijn beschikking en een dynamisch vermogen van 2 x 185 Watt(!) En dan te bedenken dat de amp in klasse AB stukken minder warm wordt dan in klasse A :)

Verwijderd

[b]Barry|IA schreef op maandag 04 april 2005 @ 10:45:[/b

Geloof me, er zijn zat projecten te vinden waar de ''circel-brace'' als negatief ervaren wordt. Je krijgt eerder een BR verschijnsel bij ''circel-brace'', dan bij het balkjes principe. Bij de ''circel-brace'' is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk gaten maakt om de massa te verkleinen, en bij het balkjes bracen heb je standaard al veel minder massa.
Het principe van matrixbracen gaat veel verder dan alleen wat gaatje's om de massa te verminderen. Door alle wanden met elkaar te verbinden in 1 vlak krijg je een velen malen betere versteviging dan wanneer je enkel 2 vlakken met elkaar verbind. Daarnaast durf ik te wedden dat jij ook je kast gaat beoordelen op z'n gewicht, dus massa verminderen is een beetje een rare overweging om voor een bepaalde manier van bracen te kiezen. De openingen in de brace zitten er enkel om de interne luchtstromen niet te blokkeren.

Al heb je een fobie voor cirkel's (vierkanten werken net zo goed als B-R!) zou je ook rechte stukken uit de plaat kunnen zagen. Daarnaast maakt een goede matrix bracing het ook nog eens eenvoudiger je kast te assembleren. N.B het door jouw zoveel geprezen B&W is een fanatiek aanhanger van de matrix brace zelfs in hun 800 serie

Nu wil ik niet zeggen dat de manier hoe Visaton het voordoet slecht is, maar ik hoop wel dat het duidelijk is dat jouw argumenten om het niet te doen amper te staven zijn en al helemaal niet opwegen tegen de voordelen.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:37:
[...]
Het principe van matrixbracen gaat veel verder dan alleen wat gaatje's om de massa te verminderen. Door alle wanden met elkaar te verbinden in 1 vlak krijg je een velen malen betere versteviging dan wanneer je enkel 2 vlakken met elkaar verbind. Daarnaast durf ik te wedden dat jij ook je kast gaat beoordelen op z'n gewicht, dus massa verminderen is een beetje een rare overweging om voor een bepaalde manier van bracen te kiezen. De openingen in de brace zitten er enkel om de interne luchtstromen niet te blokkeren.

Al heb je een fobie voor cirkel's (vierkanten werken net zo goed als B-R!) zou je ook rechte stukken uit de plaat kunnen zagen. Daarnaast maakt een goede matrix bracing het ook nog eens eenvoudiger je kast te assembleren. N.B het door jouw zoveel geprezen B&W is een fanatiek aanhanger van de matrix brace zelfs in hun 800 serie

Nu wil ik niet zeggen dat de manier hoe Visaton het voordoet slecht is, maar ik hoop wel dat het duidelijk is dat jouw argumenten om het niet te doen amper te staven zijn en al helemaal niet opwegen tegen de voordelen.
Met het verminderen van de massa bedoel ik dat je voorkomt dat de kast 2 compartimenten krijgt door de bracing. Ik wil de kast niet zo licht mogelijk maken, ofzo :P Hoe zwaarder, hoe beter!

B&W doet het inderdaad wel, die ''circel-brace''. Misschien overdrijf ik wel een beetje. Toch ga ik voor de balkjes ;)

• Barry|IA
Afgelopen vrijdag is mijn fiets gestolen. Er moet dus eerst even een nieuwe fiets komen en ik weet nog niet hoeveel geld mij dat gaat kosten. De speakers worden dus even uitgesteld tot volgende maand. Ik hoop dat jullie mij dit niet kwalijk nemen :P .

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Barry|IA schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:19:
Afgelopen vrijdag is mijn fiets gestolen. Er moet dus eerst even een nieuwe fiets komen en ik weet nog niet hoeveel geld mij dat gaat kosten. De speakers worden dus even uitgesteld tot volgende maand. Ik hoop dat jullie mij dit niet kwalijk nemen :P .
[open deur]Dan zal ik je fiets toch maar teruggeven... :( >:) [/open deur]

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 10-04-2005 21:35 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Barry|IA
bartvl schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:35:
[...]

[open deur]Dan zal ik je fiets toch maar teruggeven... :( >:) [/open deur]
Dit soort geintjes verwachtte ik al :P >:)

• Barry|IA
Update

Woofers zijn binnen, het is de AL 170 geworden. Toen ik de speakers had uitgepakt, viel het een beetje tegen. Ik heb nog nooit eerder zo'n ''klein'' woofertje gehad, als deze. De magneet is niet echt robuust te noemen, maar het chassis opzich is wel ERG stevig en resonantie vrij :) .

Verwijderd

Barry|IA schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 18:36:
Update

Woofers zijn binnen, het is de AL 170 geworden. Toen ik de speakers had uitgepakt, viel het een beetje tegen. Ik heb nog nooit eerder zo'n ''klein'' woofertje gehad, als deze. De magneet is niet echt robuust te noemen, maar het chassis opzich is wel ERG stevig en resonantie vrij :) .
Niet alles hangt af van de magneet he gast :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 19:23 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 19:22:
[...]

Niet alles hangt af van de magneet he gast :)
Dat weet ik. De Q van de speaker ligt namelijk niet te hoog, ofzo. Maar het voelt gewoon lekkerder aan, zo'n grote magneet. Denk maar eens aan je vriendin :P

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 16-04-2005 20:35 ]

Verwijderd

Barry|IA schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 20:34:
[...]

Dat weet ik. De Q van de speaker ligt namelijk niet te hoog, ofzo. Maar het voelt gewoon lekkerder aan, zo'n grote magneet. Denk maar eens aan je vriendin :P
Hehe, das waar >:)
Maar die speaker zit straks in een kast en dan zie/voel je dr niks meer van, en ik neem aan dat je je vriendin niet in de kast stopt :P

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 21:40:
[...]

Hehe, das waar >:)
Maar die speaker zit straks in een kast en dan zie/voel je dr niks meer van, en ik neem aan dat je je vriendin niet in de kast stopt :P
Het mooiste van Hifi zit altijd verborgen in een kast. En een vriendin heb ik op 't moment niet. Er zijn namelijk zo weinig vrouwelijke Hifi liefhebbers :P

Modbreak:Spam verwijderd

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 13:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maak je over de AL 170 geen zorgen, die zal het zeker wel goed doen!

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 13:03 ]

• Barry|IA
deepspace schreef op zondag 17 april 2005 @ 10:23:
Maak je over de AL 170 geen zorgen, die zal het zeker wel goed doen!
Daar twijfel ik niet aan. Ik denk alleen dat de maxSPL tegen zal vallen in vergelijking met mijn huidige woofers.

Ik heb trouwens wat foto's gemaakt van de drivertjes. Ze zien er jammer genoeg niet mooi uit, maar dat komt meer door de camera (van 1998 :X ). Uiteraard zal ik - zeker in het bouwproces - een betere camera lenen.

Afbeeldingslocatie: http://img61.echo.cx/img61/2280/mvc002s0rc.jpg
Deze valt nog wel mee,...

Afbeeldingslocatie: http://img61.echo.cx/img61/2823/mvc004s6tk.jpg
...maar deze had ik gewoon zonder flits moeten nemen.

• MM
  • Niet online

MM

Had je niet beter eerst de SPLmax uit kunnen rekenen voordat je de driver ging kopen dan??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MaxSPL zal denk ik niet echt tegenvallen hoor. Denk dat je tot 30~40 Hz boven de 100 dB zult komen.

Verwijderd

Barry|IA schreef op zondag 17 april 2005 @ 23:15:
Ik heb trouwens wat foto's gemaakt van de drivertjes. Ze zien er jammer genoeg niet mooi uit
Valt wel mee, die deur staat er toch mooi scherp op? ;)

• Barry|IA
Update

Inmiddels zijn de tweeters ook besteld. Ik denk dat ze woensdag binnen zijn, maar dat kan ook donderdag zijn. Ik verbaas mij trouwens nog steeds over de kosten van het filter. In totaal kost dat nog geen eens 10 Euro 8)7 .

• JWO
  • Laatst online: 10:06

JWO

JWO zou zeggen....dat ken nooit goed zijn :P

• Barry|IA
JWO schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:52:
JWO zou zeggen....dat ken nooit goed zijn :P
Toch wel, het is allemaal met korting. En volgens mij zit er gewoon een vette winst marge op audio componenten.

• JWO
  • Laatst online: 10:06

JWO

Lijkt me stug dat dat zoveel uitmaakt, 1 HQ spoel uit mijn filters kost al snel meer...en dit filter een complete speaker ?

wat voor componenten zitten er in dan ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

10 euro is idd wel heel erg weinig...

Ik hem nog eens ff gekeken naar Max SPL.. daar zou ik me geen zorgen over maken. Idd > 100 dB vanaf 35 Hz.

• Barry|IA
deepspace schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:36:
10 euro is idd wel heel erg weinig...

Ik hem nog eens ff gekeken naar Max SPL.. daar zou ik me geen zorgen over maken. Idd > 100 dB vanaf 35 Hz.
Dat is inderdaad wel netjes, volgens mij redden mijn 8 inch woofers dat niet eens.

Even voor de duidelijkheid; ik heb het niet over HQ componenten :X |:( Ik ga gewoon gebruik maken van MKT en dergelijke. Waarom kan toch niemand geloven filter componenten zo goedkoop zijn :? Neem het gewoon van me aan, die dingen kosten geen drol. Misschien moeten alle DIY'ers eens overwegen om niet alles uit het Conrad boekje te kopen ;)

Verwijderd

Geef eens voorbeelden dan. Prijzen van S&Co, Madisound en duitse shops zijn mij bekend, dus ik ben beniewd.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:48:
Geef eens voorbeelden dan. Prijzen van S&Co, Madisound en duitse shops zijn mij bekend, dus ik ben beniewd.
Bijvoorbeeld 20 cent voor een elko, 10 cent voor een weerstand en 50 cent voor een spoel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:48:
Bijvoorbeeld 20 cent voor een elko, 10 cent voor een weerstand en 50 cent voor een spoel.
Zijn dat de Visaton componenten? Als je die echt zo goedkoop krijgt, dan heb je idd veel geluk!

• Barry|IA
deepspace schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 10:13:
[...]

Zijn dat de Visaton componenten? Als je die echt zo goedkoop krijgt, dan heb je idd veel geluk!
Dat zijn geen Visaton componenten. Ik bestel ze gewoon los, van een beter merk dan Visaton.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Mateloos irritant dat je iedereen onder de neus wrijft dat het goedkoop kan, maar vervolgens te laf bent om te zeggen wat je nou hebt gekocht. Zo kan niemand hier toch maar iets zinnigs over zeggen.

Echt lekker boeiend dat jij mystery onderdelen hebt gekocht voor een kwartje :O

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:26

Offtrack

Ondertitel

sphere schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:53:
Mateloos irritant dat je iedereen onder de neus wrijft dat het goedkoop kan, maar vervolgens te laf bent om te zeggen wat je nou hebt gekocht. Zo kan niemand hier toch maar iets zinnigs over zeggen.

In dit topic staat nog ergens dat hij zelf in een shop werkt, en vanwege de vloedgolf aan "50eurosubampjes" van een tijdje geleden, zou dat wel eens dat zaakje in Zaandam kunnen zijn.

• Barry|IA
sphere schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:53:

Heel toevallig dat alleen de niet-DIY-ers zich aan dit soort dingen ergeren. De DIY-ers kunnen IA's en dergelijke alleen maar waarderen :) En wie zegt dat ik te laf ben om te zeggen wat ik ''gekocht'' heb? Ik heb, qua filteronderdelen, nog niks gekocht.

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik heb €409 aan componenten staan onder mijn bureau, terwijl ik het MDF prepareer. 4 woofers 2 tweeters, terminals en 2 complete filters. Maar ga jij maar lekker door met geheimzinnig doen hoor :z

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Barry, als jij dingen noemt als: "20 cent voor een elko, 10 cent voor een weerstand en 50 cent voor een spoel." En vervolgens zegt dat ze van een merk beter dan Visaton zijn, maar niet zegt welk merk, en wat voor onderdelen het precies zijn, is die eerdere informatie ook vrij nietszeggend..

• Barry|IA
@sphere:

Accepteer gewoon eens dat sommige dingen irritant zijn. Ik weet niet of je ooit naar de buitenwereld gekeken heb, maar ook daar gaat niet alles zoals jij het wilt hebben. Ik sloof mij liever ook niet uit voor mensen die alleen maar kunnen zeiken. Toch doe ik het, omdat de discussie anders niet meer inhoudelijk is. Dus bij deze: MKT, Audyn, Elna en Mundorff.

• sphere

sphere

Debian abuser

Luister, het is gewoon uit pure interesse. Ik zou er niet over peinzen om MKT te verwerken in een zelfbouwspeaker. Dat vind ik gewoon zonde. MKP is absoluut gezien weinig duurder, en zelfs mensen die luisteren met hun oren ipv hun hersens (psychoakoestiek ;)) zijn het er over eens dat het een verbetering is die gewoon de moeite waard is.

Ik snap dat het voor jouw doel/speakers vast overkill is en ik kan het om die reden dus wel begrijpen. Verder is het ook niet de bedoeling om jou af te zeiken. Kennelijk heb je commerciele aspiraties. Of het specifiek met dit ontwerp is, blijft mij duister, maar vanuit reclame oogpunt is er toch niets mis mee om te vertellen wat voor componenten je verwerkt. Misschien kunnen mensen nog met je meedenken.

Hopelijk wordt het een fijne speaker om naar te luisteren. Mijn persoonlijke mening is dat ze voor TV-speakers aan de grote kant zijn. Dan had ik eerder gekozen voor een kleiner boekenplank speakertje.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pittig discussieren is leuk, maar wel lief blijven voor elkaar he? :) :*

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Barry|IA
sphere schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:07:
Luister, het is gewoon uit pure interesse. Ik zou er niet over peinzen om MKT te verwerken in een zelfbouwspeaker. Dat vind ik gewoon zonde. MKP is absoluut gezien weinig duurder, en zelfs mensen die luisteren met hun oren ipv hun hersens (psychoakoestiek ;)) zijn het er over eens dat het een verbetering is die gewoon de moeite waard is.

Ik snap dat het voor jouw doel/speakers vast overkill is en ik kan het om die reden dus wel begrijpen. Verder is het ook niet de bedoeling om jou af te zeiken. Kennelijk heb je commerciele aspiraties. Of het specifiek met dit ontwerp is, blijft mij duister, maar vanuit reclame oogpunt is er toch niets mis mee om te vertellen wat voor componenten je verwerkt. Misschien kunnen mensen nog met je meedenken.

Hopelijk wordt het een fijne speaker om naar te luisteren. Mijn persoonlijke mening is dat ze voor TV-speakers aan de grote kant zijn. Dan had ik eerder gekozen voor een kleiner boekenplank speakertje.
Aan MKP kan ik simpelweg niet komen :) Waarom is MKP trouwens overkill voor mijn speakers? Doen MKP componenten iets met de super hoge (of lage) regionen, wat mijn tweeters (of woofers) niet kunnen weergeven?

Als de speakers echt goed gaan klinken - en daar maak ik mij weinig zorgen over - ga ik ze inruilen met de T+A's. Die zijn ook groot, maar ik heb de ruimte :P

Ik ga mij niet zo heel erg richten op het filter. Ik verwacht dat ik binnen nu en 8 weken al aktief ga draaien.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Barry|IA schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:19:
[...]

Aan MKP kan ik simpelweg niet komen :) Waarom is MKP trouwens overkill voor mijn speakers? Doen MKP componenten iets met de super hoge (of lage) regionen, wat mijn tweeters (of woofers) niet kunnen weergeven?

Als de speakers echt goed gaan klinken - en daar maak ik mij weinig zorgen over - ga ik ze inruilen met de T+A's. Die zijn ook groot, maar ik heb de ruimte :P

Ik ga mij niet zo heel erg richten op het filter. Ik verwacht dat ik binnen nu en 8 weken al aktief ga draaien.
MKP niet te komen????
Gewoon ff langs speaker en co etc hebben ze genoeg :).

Ik heb mijn MKTtjes ook veranderd voor MKPtjes, en het verschil is er wel degelijk. (zelfs bevestigt door mijn broer, die van niks wist :D )

En het is maar een paar eurootjes meer.

One World Concepts

• MM
  • Niet online

MM

Wat is dan precies het effect wat MKP boven MKT heeft?

• Barry|IA
m.m schreef op woensdag 20 april 2005 @ 04:01:
Wat is dan precies het effect wat MKP boven MKT heeft?
Dat vraag ik me nou ook af. Nogmaals, doet het verschil iets met de ultrahoge regionen, wat mijn speakers niet kunnen weergeven?

• Barry|IA
Update

De tweeters zouden vandaag binnen komen, maar er is er slechts ééntje opgestuurd. De andere staat nog in backorder, dus zo'n probleem is het nou ook weer niet :)

De tweeter ziet er mooi uit.Hij is voorzien van een grote magneet en een mooie aluminium frontplaat.

Zodra ik de andere tweeter binnen heb, ga ik hou halen :)

• Barry|IA
Update

De tweeter is binnen. Ook heb ik al een paar filter onderdelen binnen. Uiteraard, alles MKP!

Ik kon er toch wel aan komen :P

[ Voor 30% gewijzigd door Barry|IA op 28-04-2005 22:57 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar niet voor 10 cent gok ik ;)

• Barry|IA
deepspace schreef op donderdag 28 april 2005 @ 23:11:
[...]

Maar niet voor 10 cent gok ik ;)
Klopt :'( Dit wil de leverancier misschien pas doen bij een grote afname (vandaar de IA).

Edit:

En daar loopt ondertussen al een animocheck voor.

Klik

[ Voor 21% gewijzigd door Barry|IA op 01-05-2005 01:11 ]

• Barry|IA
Ik ben al een tijdje begonnen met de bouw. Ik heb gekozen voor een dubbele baffle, met 2x 18 mm MDF. Opzich verloopt alles volgens plan, alleen de bovenste plaat van de baffle heb ik zelf moeten zagen en is dus niet 100% recht. Ik heb nog geen idee hoe ik dit zou moeten oplossen! Schaven, plamuren, frezen - het is allemaal een mogelijkheid. Maar wat is de beste oplossing? Wat raden jullie mij aan? :)

Foto's volgen zodra het ergens op begint te lijken :P

Pagina: 1