Geen wireless internet, alleen wired

Pagina: 1
Acties:

• Koppelbaas
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen om een wlan configuratie werkend te krijgen. Mijn laptop wil wel verbinding maken met mijn router maar krijgt geen netwerk adres. Wired krijgt hij dat wel !!#$%!!. |:(
Ik heb wireless wel en uitstekende verbinding met de router (54 Mbps)

Mijn configuratie:
Internet (kabel casema)-> Router (Asus wl500g)--->desktop (wired)
|---> laptop (wireless, intel 2200BG)
Op de router staat DHCP aan,
Op de laptop staat "automatisch IP adres toewijzen"

Ik heb al geprobeerd om een handmatig IP adres in te vullen op mijn laptop. Er is dan wel een verbinding maar ik kan nog steeds geen internetpagina's bekijken (door de DNS??)

Ik heb GoT aardig doorgestruind en kwam daar iets van de DHCP op het Motorola kabelmodem tegen. Ik heb de DHCP op het modem uitgeschakeld maar ook dit mog niet baten.

• Koppelbaas
Ik heb nog iets ontdekt, maar dat maakt het alleen nog maar vreemder:

Alleen onder WPA beveiliging bestaat dit probleem. Onbeveiligd wordt er gewoon een IP adres toegekend door de DHCP, evenals ik hem via UTP aan mijn router aansluit.

Een logische conclusie zou dan zijn om naar de WPA beveiliging te kijken. Heeft dit invloed op de DHCP?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Tuurlijk!

Door WPA of WEP wordt je verbinding geencrypt, zodat alle data (ook de DHCP broadcast aanvragen...) worden gecodeerd. Als je dus WPA neit aan beide kanten op de juiste sleutel instelt, kan je het netwerk wel vinden, maar je kunt geen data versturen waar beide kanten iets mee kunnen. Dus ook de DHCP server niet.

Stel WPA goed in (handleiding?) en het zal werken zonder problemen.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Koppelbaas
Je verhaal klinkt logisch. Het probleem zit hem dan dus in de key volgens jou. Aan de key kan het volgens mij niet liggen (deze is op router en laptop gelijk). Blijft er dan nog wat over? Heb WPA en WPA-PSK geprobeerd.

Mijn settings op de router Asus WL 500g tabblad Wireless interface :
SSID: zelf ingeven
Channel: auto
Wireless Mode: auto
(54Gprotection=off
Authentication Method: WPA-PSK
WPA Encryption: TKIP
WPA Pre-Shared Key: XXXXXX
WEP Encryption: none

Settings laptop:
eigenschappen van draadloze netwerkverbinding
SSID: zelfde als router
netwerkverificatie: WPA-PSK
gegevenscodering: TKIP
netwerksleutel: XXXXXX

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
mm, als beide hetzelfde zijn ingesteld moet het werken, maar schijnbaar toch niet.. Kijk even goed in de handleiding zoals ik al zei. Ik heb hier geen WPA beveiliging maar de oudere, en iets minder veilige WEP encryptie. Als je er niet uit komt en het ff snel wil laten werken, pak dan WEP, dat werkt makkelijk. 2 keys bedenken van iets van 10 tekens, invullen op beid een klaar.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Koppelbaas
Bedankt voor alle reacties. Na een paar weken aanklooien ben ik er uit:

Ik heb ipv alleen de laatste drivers van de Intel 2200bg chip gedownload, maar het hele PROset package: ftp://aiedownload.intel.c...0_-_generic_tic_90281.exe

Dit package ondersteunt AES. Encryptie vervolgens gewijzigd in AES en alles loopt als een zonnetje op 54 Mbps!

Thanx again

Koppelbaas
Pagina: 1