Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rammelende Pomp door relais

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort (weekje of 3) heb ik last van ratelende pomp (eheim 1048) die geschakeld is door relais. Ik dacht pomp is naar de ****** en wouw terug naar de winkel. Haal eerst alles uitelkaar en zet stekertje er op en test de pomp nog eens wat blijkt pomp draait geruisloos. Ik blij steek het terug in mijn kast wat blijkt hij rammelt terug. Conclusie als ik de pomp via de relais schakel maakt die soms een herrie en rechtstreeks in het stopcontact niet.
Wat me is opgevallen als die rammelt en ik steek mijn lichtjes aan is het gedaan voor een paar uur.
en begint dan terug lichtjes te zoemen tot ratelen

Kan iemand mij hier eens uiteleggen hoe en waarom?

relais 12 DC schakelt 10 A op 230
voeding 460W Enermax

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
Zoals je het zelf al aangeeft licht het waarschijnlijk aan het relais.
Het kan zijn dat de contact punten binnenin het relais brak zijn. Als je de mogelijkheid hebt om het met een ander relais te proberen zou ik dat zeker doen. Overigens vind ik 10A op 230V erg veel voor een relais. is het niet toevallig een typ fout?

Verwijderd

Topicstarter
sadar schreef op maandag 28 maart 2005 @ 09:37:
Zoals je het zelf al aangeeft licht het waarschijnlijk aan het relais.
Het kan zijn dat de contact punten binnenin het relais brak zijn. Als je de mogelijkheid hebt om het met een ander relais te proberen zou ik dat zeker doen. Overigens vind ik 10A op 230V erg veel voor een relais. is het niet toevallig een typ fout?
nope is wel degelijk 10A. Maar waarom werkt het wel goed als ik even die neons laat branden dat vind ik bizar

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

komt het geluid uit de pomp of uit het relais?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Mij lijkt dat als de contactpunten in het relais brak zijn, de motor van de pomp niet stabiel kan draaien en daardoor gaat haperen/brommen/ratelen.

De hoogspanning in de CCFL's heeft misschien (versterkende) invloed op het magnetisme in het relais? Zodat uiteraard beter contact gemaakt wordt... :)

Verwijderd

is het niet zo dat bij een grotere stroom de zogenaamde "vlambogen" verder kunnen trekken? dus wanneer je meer stroom vraagt door je lichtjes ook aan te zetten hij een beter contact kan maken.
dus volgens mij gewoon nieuw relais kopen, zo duur is dat ook weer niet
@ sadar, 10A voor een relais is niet onoverkomelijk veel hoor, als je zie t dat de contactoppervlakten meer dan 4mm² zijn dan mag er al meer dan 20A door

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Verwijderd

Topicstarter
moser schreef op maandag 28 maart 2005 @ 10:36:
komt het geluid uit de pomp of uit het relais?
wel degelijk uit de pomp
Timmyboy_ schreef op maandag 28 maart 2005 @ 10:49:
Mij lijkt dat als de contactpunten in het relais brak zijn, de motor van de pomp niet stabiel kan draaien en daardoor gaat haperen/brommen/ratelen.

De hoogspanning in de CCFL's heeft misschien (versterkende) invloed op het magnetisme in het relais? Zodat uiteraard beter contact gemaakt wordt... :)
Zal een opschool vragen voor zo'n industriêle contacteur van telemecanique die zullen wel degelijker zijn van kwaliteit.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25

casemodder

--->

Het kan zijn dat de contacten van het relais een beetje zijn ingebrand, omdat de pomp een zeer inductive last is (lees: spoel en condensator) Het kan zijn dat die 10A die op het relais vermeld staat dat hij dat kan schakelen bij een Ohmse belasting.

Het verschil tussen ohms en inductief is dat je bij een inductive belasting een veel grotere vlamboog hebt (reacktantie van de spoel zullen de meeste hier wel kennen) Stel dat die 10A is bij een ohmse belasting dan zal je relais bij een inductive belsting mischien maar 2A kunnen schakelen, het is genoeg voor een pomp, maar ik heb hetzelfde probleem gehad en ik heb het relais vervangen door een wat zwaarder exemplaar. Een Omron relais (egt merk dus) wat 6 A inducktief kan schakelen en 16A ohms.

Wat je nog kunt doen bij je huidinge relais is een vrijloopdiode over de spoelcontackten heen gooien en parralel over de spoel nog een elko solderen van 16Volt 1000uF (let op de polariteit)

Verder zou mijn advies zijn vervang dat realis door een ruimer exemplaar net als ik heb gedaan.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook. Ik heb een aquastream pomp van www.aqua-computer.de

Dit is feitelijk een 12v eheim 1046 met een controllertje waar een relais of een ander schakelcircuit op zit. Ik heb een maand geleden op hun verzoek al het controllertje opgestuurd. Ik heb nog niets van ze geheoord :(

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 14:00
Kan het niet een beetje lucht zijn ??
Vooral een paar keer aan en uit zetten, voor het weg is, kan best een luchtbelletje zijn...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

[b][message=23063183,noline] Overigens vind ik 10A op 230V erg veel voor een relais. is het niet toevallig een typ fout?
Hij schakelt met 12v DC niet met 230V @ 10A, zou nogal in je elektriciteitsrekening hakken :p

Ik had zoiets ook eens met een relais, je moet eens kijken of de stroom naar je relais goed is, als deze te laat is schakelt je relais neit helemaal open/dicht en krijg je idd slechte contactpunten :)

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 10:35
Ik heb zelf ook deze pomp. en ik kan je vertellen dat de koppeling die op het asje zit, dus de magneet met het schoepenwiel verbind de boosdoener is. plak die hele z**i effe aan elkaar met wat sekonde lijm en het probleem is opgelost :)

Verwijderd

Topicstarter
apollovenlo schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:06:
Ik heb zelf ook deze pomp. en ik kan je vertellen dat de koppeling die op het asje zit, dus de magneet met het schoepenwiel verbind de boosdoener is. plak die hele z**i effe aan elkaar met wat sekonde lijm en het probleem is opgelost :)
dat zou me verwonderen want als ik de pomp gewoon aan het net hangt draait deze geruisloos. Ik ga morgen wel eventjes voor een nieuwe relais halen zoals Casemodder zegt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 14:12:
[...]

Hij schakelt met 12v DC niet met 230V @ 10A, zou nogal in je elektriciteitsrekening hakken :p

Ik had zoiets ook eens met een relais, je moet eens kijken of de stroom naar je relais goed is, als deze te laat is schakelt je relais neit helemaal open/dicht en krijg je idd slechte contactpunten :)
Jullie lezen (denk ik) verkeerd, het relais *kan* 230v @ 10A schakelen. Dat de pomp daadwerkelijk 2300W verbruikt lijkt me inderdaad erg sterk B)
Lijkt mij dat je 12V lijn niet erg stabiel is waardoor het contactje van het relais soms nét wel, soms nét niet contact maakt.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Remboooo:Een onstabiele 12V-lijn lijkt me raar; je computer is namelijk al 10 keer zwaar over de zeik gegaan voordat de spanning zo ver inzakt dat je relais loslaat.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

je bent toch je vrijloopdiode niet vergeten of t zaakje gaat snel naar de maan zijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:58:
je bent toch je vrijloopdiode niet vergeten of t zaakje gaat snel naar de maan zijn
Nope het heeft vroeger altijd mooie gewerkt met elcheapo pompje tot het begon te rammelen en te zwakke flow. En dus nu over gestapt ben op eheim.

Verwijderd

Topicstarter
Net naar de electroboer gegaan en relais van 16A gehaald

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartve/pics/tumbs/relaiss.jpg

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25

casemodder

--->

Dat is exackt hetzelfde relais als ik erin heb hangen, bij mij hangt er een 1100L/U pomp aan die geloof ik 16 watt verbruikt. Dit loste bij mij het prob iig op.

Suc6

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

Topicstarter
casemodder schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:08:
Dat is exackt hetzelfde relais als ik erin heb hangen, bij mij hangt er een 1100L/U pomp aan die geloof ik 16 watt verbruikt. Dit loste bij mij het prob iig op.

Suc6
Het werkt idd vele beter pomp draait momenteel 2 uur en hoor nog niets. Thx voor de uitleg

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:54:
[...]

Jullie lezen (denk ik) verkeerd, het relais *kan* 230v @ 10A schakelen. Dat de pomp daadwerkelijk 2300W verbruikt lijkt me inderdaad erg sterk B)
Lijkt mij dat je 12V lijn niet erg stabiel is waardoor het contactje van het relais soms nét wel, soms nét niet contact maakt.
Je neemt me de woorden uit de bek :>
Pagina: 1