[laptop] trage celeron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dream1900
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-02-2024
Hallo beste mensen, hopelijk plaats ik dit in het goede sub-forum.

Het volgende probleem is aan de hand; mijn celeron laptop is traag. Dat is op zich niet zo heel vreemd, het ís immers een celeron. Maar met traag bedoel ik dat het niet sneller dan 7 seconden, soms zo'n 25 - 30 seconden gaat voordat IE of WMA opstart. Een tekstdocument openen duurt ongeveer 3 seconden. Door het startmenu bladeren gaat ook gewoon langzaam. Dat lijkt me toch wel iets te veel van het goede. Of verwacht ik gewoon te veel?

De laptop is een HP Pavilion ze4540us. De specificaties zijn hier te vinden, maar toch een korte samenvatting:
  • Intel celeron 2,4 Ghz
  • 256 MB Ram (PC2100) (192 MB Ram omdat 64 mb geshared is via videokaart?)
  • 40 GB HD
  • Win Xp Home SP2
Ik wil de computer eigenlijk alleen gebruiken voor internet, mp3 afspelen, tekstverwerken, fotos van dig.camera opslaan etc. Geen games dus, geen videobewerken.

Ik heb nu twee keer een quick restore gedaan en het probleem blijft aanwezig. Een up-to-date Norton virusscan draait mee. Als die niet is geïnstalleerd of uit staat is het probleem het zelfde. De harde schijf is vrijwel leeg. Geïnstalleerd zijn MS Office 2003, intervideo WinDVD, een muis, een linksys wireless netwerk kaart, wellicht nog wat kleine troep wat in principe geen probleem zou moeten opleveren.

Ik heb hierover nog geen contact met HP opgenomen, maar ik ben best bereid dat te doen. De reden dat ik toch hier een bericht plaats is dat ik niet denk dat de HP help-desk erg veel oplossingen kan bieden (heb al eerder iets geprobeerd te vragen) Ik heb oude topics doorgelezen en daarin kwamen vaak nuttige reacties naar voren. Ik wil best testresultaten van deze pc plaatsen maar ik zou niet weten hoe ik de verkrijg behalve een overzicht van geheugengebruik ; http://imagedeposit.com/myphotos.asp?s=52045 (copy + paste naar browser)

Ik dacht zelf aan de mogelijkheid om wat extra Ram geheugen te kopen. (256 MB) Ik weet echter niet of dit een oplossing zal bieden. Hebben jullie misschien tips om de pc sneller te laten werken, of is de pc gewoon langzaam omdat het een celeron is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je er niet windows 2000 op zetten die draait op zulk soort systemen vrij snel, en dat ram upgraden is nooit een slechte keuze omdat 129MB ram voor xp best krap kan zijn

want een celeron kan nog best presteren zeker als hij 2,4GHz is

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
^^ Eens met ElectroPanic, geheugen upgrade. Dat scheelt echt enorm.

Als je XP wilt blijven gebruiken: Alle grafische mooimakerij uitzetten, scheelt ook veel!

En effe checken of de DMA bij de HD en CDrom aanstaat, die wil nog wel eens spontaan overschakelen naar PIO. (Zelf ook al 2 keer meegemaakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verklein ook het geheugen van de videokaart. Als je toch niets doet ermee, dan heeft het geen nut 64mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:30

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Duw er 512MB SODIMM geheugen bij. Gegarandeerd dat je systeem continue zit te swappen op je (waarschijnlijk 4200rpm en ook vrij traag dus) hardeschijfje. Je Celeron is wel je laatste probleem hierin :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Draai eens AVG Grisoft virusscanner. De gratis versie dan. Kleine tip want ik had een systeem van HP laatst gerestored en Norton beweerde dat de machine spyware en virusvrij was en AVG had een aantal trojans eraf gehaald. Dit was ook met een HP machine maar met een Intel Pentium IV 1.5 ghz met 512 MB intern geheugen. Dit ding was echt niet vooruit te branden. Letterlijk niet. Net 3 jaar en geen snelheid was hier aanwezig om deze sneller te krijgen. Zelfs met een schone installatie deed de machine er 1 uur over voor installatie.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dream1900
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-02-2024
Heel erg bedankt voor de reacties!

Het verkleinen van het shared geheugen hielp niet echt, wel een goede tip overigens, het geheugen stond nog steeds op 64MB vreten. Ik heb gisteren dus eerst een 512 MB kaartje gekocht, wat om een of andere reden niet compatible bleek te zijn. Terug naar de winkel en nu uiteindelijk een 256 MB extra, helpt al enorm dus dat is voor mij voorlopig voldoende.
Pagina: 1