Probleem met (misschien?) DNS

Pagina: 1
Acties:

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Bij mijn "schoonfamilie" thuis is er al een tijdje een probleem met de computers. Ze hebben internet: ADSL van KPN (dit was Mxstream, maar ik weet niet of dat nu nog zo is). Het is dus zo'n vpn, de modem is een speedtouch (model weet ik niet uit mijn hoofd). Ze moeten dus een verbinding maken met het internet waarbij telkens opnieuw aangemeld en afgemeld moet worden. Dit gaat allemaal goed en is verder geen enkel probleem... Even een tekening van het netwerk:

Afbeeldingslocatie: http://img45.exs.cx/img45/2290/netwerkkort7mf.png

Alle computers zijn voorzien van windows 2000 pro. De hoofdcomputer deelt het internet (heeft twee netwerkkaarten) en die doet dit gewoon door de ingebouwde ip routing van windows 2000.
De eerste netwerkkaart daar wordt de verbinding met het internet gemaakt en dat staat allemaal goed ingesteld. Ip-adres 10.0.0.x, verder wachtwoord, gebruikersnaam om in te loggen bij KPN etc.
De tweede netwerkkaart zorgt voor het netwerk. Het ip-adres is een vast adres: 192.168.0.1. En het lijkt alsof deze als DHCP server functioneert, want de laptop en de 2e computer krijgen een adres toegewezen (dynamisch dus). Verder zijn er geen exotische instellingen op de hoofdcomputer.
Het accespoint heb ik er al tussenuit gelaten en vervangen voor een hub, dus die kunnen we even buiten beschouwing laten.
De 2e computer en de laptop staat verder niks speciaals ingesteld. De ip en dns adressen krijgen ze toegewezen van DHCP.

Nu het werkelijke probleem: Als op de twee computers achter het accespoint (nu de hub) naar bepaalde sites verbonden wil worden, dan lukt dat niet. Bijvoorbeeld: www.startpagina.nl, www.msn.nl, www.hotmail.com, www.citrix.com.
Andere sites doet ie wel: gathering.tweakers.net :P , www.google.nl, www.spelletjes.nl, etc. Er zijn meer sites die het wel doen dan sites die het niet doen.
Als ik nu probeer te verbinden met sites, dan krijg ik het lopende balkje linksonderin, maar op de site komt ie niet. Als ik probeer het ip-adres in de adresbalk in te typen en zo te verbinden, dan lukt dit ook niet. Maar als ik de sites wil pingen, dan lukt dit wel... Heel erg raar dus.
Ik heb al geprobeerd om zelf DNS adressen van providers in te vullen bij de netwerkverbinding op de laptop en 2e pc, maar dit maakt niks uit (logisch eigenlijk want als ik het ip in de adresbalk intyp, werkt het ook niet).

Het probleem doet zich voor bij alle 2 de pc's die achter de accespoint zitten, dus dan lijkt het mij dat het probleem bij de hoofdcomputer zit. Maar daar is gewoon heel basic de internet verbinding gedeeld. Ik kom er niet uit :?

Sorry als er dingen onduidelijk zijn, maar ik zit nu thuis dus ik moet het hele verhaal uit mijn hoofd doen zonder dat ik op die pc's kan kijken.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:00

JdM

Humbled

hebben de probleem pc's niet gewoon een internet-restriktie die hier voor zorgt?

• Double J
Een van de probleem computers heb ik net geformatteerd, en toen is het aan het licht gekomen. Ik dacht dat ik het fout gedaan had, maar het was van te voren ook al zo (bleek gelukkig). Dus nee, ze hebben geen internet restrictie.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:39
Werkt het wel als je het IP-adres van bijvoorbeeld msn.nl in je browser intypt? En op de hoofdcomputer werkt het dus wel begrijp ik?

• Double J
Als ik het ip-adres in de adresbalk intyp lukt het ook niet nee. En op de hoofdcomputer gaat alles zoals het moet gaan. Het werkt op de hoofdcomputer dus allemaal goed.

De adressen van de websites hebben trouwens ook heel uiteenlopende ip adressen, die zitten dus niet in eenzelfde range of zo..... (ik dacht dat er misschien een bepaalde range geblokkeerd werd, maar dit is ook niet zo)

[ Voor 40% gewijzigd door Double J op 28-03-2005 01:19 ]

• jvd-nl
Je zou eens kunnen kijken naar het hosts-bestand op je hoofdcomputer. Alhoewel dit best onwaarschijnlijk is. Maar dat schijnt de enige manier te zijn om sites te 'blocken' met ICS voor zover ik weet

• Double J
Ik zal eens kijken.
Verder heb ik trouwens laatst een hele berg spyware (echt superveel!!!) van die hoofdcomputer afgehaald. Daar zou heb ook aan kunnen liggen denk ik?

Iemand verder nog een eventuele oplossing?

• jvd-nl
Spyware is inderdaad in staat om veel kapot te maken :+
Je zou eens een verse Windows kunnen installeren (eventueel om te testen op een andere schijf/partitie). Als je de spyware hebt verwijderd en het werkt nog steeds niet, is het vaak onbegonnen werk om de oorzaak te vinden, of iig sneller om te herinstalleren.

[ Voor 71% gewijzigd door jvd-nl op 28-03-2005 01:39 ]

Verwijderd

koop gewoon een soho router

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

mr_petit

opperprutser

welke dns krijgen ze toegewezen (bij dhcp)?
het ip van de hoofdcomputer (192.168.0.1) of een ander nummer?

Spyware zou ook heel goed kunnen, maar dan zou ik eerder verwachten dat google niet naar behoren werkt (bijvoorbeeld andere zoekresultaten :o) dan een site als citrix.

Het lijkt er wel een beetje op dat 'populaire sites' ergens gecached worden (site danwel routering danwel ip nummers) (of praat ik nu poep)

ondanks de wat ongefundeerde reactie van Sebasr ben ik het er toch stiekum mee eens. USB modems zijn ondingen :P, en een hoofdcomputer waar op gewerkt wordt en die ook nog eens routeert is bij n00bgebruik (nofi) vragen om problemen. (zo krijg je vanzelf een hekel aan je schoonouders :P). Een simpel los routertje lost een hoop op (en is imo in deze situatie veiliger)

"man is not truly one, but truly two,"

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maar wie zegt dat je dan van het probleem af bent? precies.

ik weet dat het AP er niet meer tussen hangt, maar wat voor IP/gateway/dns etc.. krijgt die?
wat gebeurt er als je op de probleem pc's je ip's statisch houdt?

ik heb namelijk zo'n donkerbruin vermoeden dat het probleem in die dhcp server zit.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

mr_petit

opperprutser

gupje schreef op maandag 28 maart 2005 @ 03:54:
gaat dat over mijn post (dat geneuzel over dat een los routertje in deze situatie z'n 25 euro aan kosten wel verandwoordt?)
ik heb namelijk zo'n donkerbruin vermoeden dat het probleem in die dhcp server zit.
met een los routertje krijg je een nieuwe dhcp server gratis 8)7

(bedoel je heel wat anders, vergeet dan mijn post ;) )

"man is not truly one, but truly two,"

• Double J
mr_petit schreef op maandag 28 maart 2005 @ 02:44:
welke dns krijgen ze toegewezen (bij dhcp)?
het ip van de hoofdcomputer (192.168.0.1) of een ander nummer?

Spyware zou ook heel goed kunnen, maar dan zou ik eerder verwachten dat google niet naar behoren werkt (bijvoorbeeld andere zoekresultaten :o) dan een site als citrix.

Het lijkt er wel een beetje op dat 'populaire sites' ergens gecached worden (site danwel routering danwel ip nummers) (of praat ik nu poep)

ondanks de wat ongefundeerde reactie van Sebasr ben ik het er toch stiekum mee eens. USB modems zijn ondingen :P, en een hoofdcomputer waar op gewerkt wordt en die ook nog eens routeert is bij n00bgebruik (nofi) vragen om problemen. (zo krijg je vanzelf een hekel aan je schoonouders :P). Een simpel los routertje lost een hoop op (en is imo in deze situatie veiliger)
Het dns dat ze toegewezen krijgen weet ik zo even niet. Wel heb ik de adressen statisch ingevoerd in een probleemcomputer, dus ip: 192.168.0.2, subnet: 255.255.255.0, gateway: 192.168.0.1, dns: 192.168.0.1. Ook heb ik als dns een keer andere adressen genomen van verschillende providers. Maar dit maakte ook niet uit.

Als populaire sites gecached worden, waarom hotmail.com niet dan?

En de modem is geen usb modem, maar gewoon ethernet. Ik heb ze overigens al aangeraden om een router te nemen en dan het netwerk eens normaal in te richten, maar dit doen ze nu nog niet omdat ze over een half jaar gaan verhuizen en dan alles vernieuwen.
gupje schreef op maandag 28 maart 2005 @ 03:54:

ik weet dat het AP er niet meer tussen hangt, maar wat voor IP/gateway/dns etc.. krijgt die?
wat gebeurt er als je op de probleem pc's je ip's statisch houdt?

Hier zit dus een probleem, als ik de AP er tussen hang, dan kan ik het ip-adres daarvan niet vinden. Ik kan dus ook niet inloggen op dat ding om te kijken of er iets fout zit. Ik dacht dat zit op dezelfde range als de pc's (192.168.0.x) maar dat is niet zo. Ik heb met look@lan gekeken, maar ik kon hem gewoon echt niet vinden. :? Misschien dat iemand een manier weet om hem te vinden?

Mijn vermoeden is trouwens ook dat het in die DHCP server zit, is het dan misschien iets om de tweede computer rechtstreeks achter de modem te hangen (wel alles goed instellen natuurlijk) en dan te kijken of het wel werkt? Dan weet ik het zeker.

Maar ik snap een ding niet. Als ik de adressen in de adresbalk intyp (ip of met naam) dan kom ik niet op de site, maar ik kan wel pingen... Hoe kan dat nou?

Verwijderd

Een mogelijkheid zou ook zijn dat er op je hoofdpc veel troep staat, spware enz en dat die spyware zich versprijdt via het netwerk.
Er zijn veel van die spyware dinen die zichzelf (onzichtbaar, onvindbaar) als proxy instellen, en je dus zo vee lsites niet kunt bereiken.

Vele klanten hadden er bij mij ook last van (losse computers) dat ze een adres wel konden pingen, maar in de browser werkte het niet, geen 1 browser trouwens, geen IE, geen MOzilla.

Geef al je computers en frisse instal, en zorg dat je voor je ze het internet op stuurt dat ze de updates geinstallerd hebben, een firewall en virusscanertje...

Succes

En wat je zegt is ook een goed idee, even je modem aan zon andere pc hangen ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 11:16 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 28 maart 2005 @ 04:52:
met een los routertje krijg je een nieuwe dhcp server gratis 8)7

(bedoel je heel wat anders, vergeet dan mijn post ;) )
niet aan gedacht,.. het was laat, laten we het daarop houde ;)
Pagina: 1