Snelheidsprobeem bij Centrino Gaming.

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik zit met een compleet vaag probleem op mijn nieuwe dell 9300.

Zoals al bij veel mensen bekend, wil het gamen met unreal tournament en andere games niet altijd lekker lopen, wanneer je een speedstep cpu gebruikt.

Daar word dan heel handig speedswitchxp voor gebruikt. Dit werkt bijvoorbeeld als een droom op de toshiba van mijn vriendin, die vervolgens als een zonnetje UT draait. Op mijn Acer was dit echter nooit een probleem, zonder SSxp, maar met speedstep.

Op de huidige 9300 wil ik natuurlijk weer UT spelen, maar SSxp blijkt hier geen uitkomst te bieden. Als ik een spel host, dan krijgen alle andere spellen een lag op precies 10 seconden van elkaar. Simpel gezegd: Alle pc's die met de door mijn dell gehoste game meedoen, ervaren tegelijkertijd een lag van ongeveer 2 a 3 seconden, met een precieze interval van 10. Elke 10 seconden blijven ze er dus 2 hangen.

Als ik een andere pc laat hosten, bijvoorbeeld de thuispc (een 3ghz p4 met radeon 9800) dan wil de centrino van mijn vriendin daar perfect op gamen. Geen lags, zelfs niet als we via de wireless spelen.

Als mijn dell vervolgens joint in die game, loopt ik langzamer dan de andere spelers, en mijn beeld stottert, alsof mijn poppetje er de hele tijd als een speer vandoor wil rennen, maar tegengehouden word door een onzichbare "begrenzer". Alsof je tegen het eind van je eerste versnelling aan zit te hikken maar niet naar zijn 2 kan schakelen.

Ik dacht eerst dat het een firewall probeem was, maar zelfs als die compleet afwezig is, gebeurt het. Ik heb verschillende modussen geprobeerd in SSxp, niks mocht baten. De cpu is netjes gelockt op 1,86 ghz, dus dat kan het ook niet zijn.

Opmerkelijk is, dat het probleem niet voorkomt als ik in software rendering speel, alleen wanneer ik Direct3d draai.

Wat kan ik nog meer proberen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb op een ander forum een tip gevonden, die zei dat je -CPUSPEED=XXXX achter de .exe moest zetten in de command line van de snelkoppeling, maar dat mocht ook niet baten.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-03-2005 00:48 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:47:
Ik heb op een ander forum een tip gevonden, die zei dat je -CPUSPEED=XXXX achter de .exe moest zetten in de command line van de snelkoppeling, maar dat mocht ook niet baten.
Zelfs niet als ik er een bat file van maak met daarin path\exe\parameter...

Ik ben radeloos! Ik heb alles geprobeerd wat ik verzinnen en/of vinden kon op internet.

Gebruik in het vervolg de edit-knop als je iets toe te voegen hebt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Crash op 28-03-2005 12:44 ]

• mrboomblaster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 14:51
iets meer specs van je pc. bijvoorbeeld wat voor vidkaart zit er in? heb je de laatste updates van drivers?

=edit= zie dat het een laptop is met een ati kaartje er in. zo dat ik me kan herinneren ondersteunen de gewone drivers van ati catalyst niet laptop kaarten maar drivers zoals omega catalyst doen dat wel meuktracker: Omega Catalyst 2.6.05a

probeer deze eens mss dat deze beter werkt.

[ Voor 58% gewijzigd door mrboomblaster op 28-03-2005 01:17 ]

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

probeer eens te spelen met alle opties op low en een lage resolutie. Heb je hetzelfde probleem dan nog?

MechWarrior || Monsters Game

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het betreft geen ati kaart, maar een 256mb Geforce 6800 Go kaart. Op allerlaagste instellingen bestaat het probleem ook, maar als ik op software rendering speel niet.

Het probeem schijnt heel bekend te zijn onder de laptopgebruikers, en idd, mijn vriendin heeft een centrino waarbij het probleem ook door het installeren van speedswitchxp opgelost word. Maar de mijne wil gewoon niet.

Het is een Dell 9300, 1,86ghz centrino sonoma dothan, 2mb cache
256mb geforce go kaart
1024mb ddr2 533mhz ram
60gb 7200rpm hd

• mrboomblaster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 14:51
oh lol sorry ff verkeerd gekeken. maar heb je wel de laatste versie van de vidkaart driver? of anders ff verschillende versies testen.

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

HTT-Thalan schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:20:
Het betreft geen ati kaart, maar een 256mb Geforce 6800 Go kaart. Op allerlaagste instellingen bestaat het probleem ook, maar als ik op software rendering speel niet.

Het probeem schijnt heel bekend te zijn onder de laptopgebruikers, en idd, mijn vriendin heeft een centrino waarbij het probleem ook door het installeren van speedswitchxp opgelost word. Maar de mijne wil gewoon niet.

Het is een Dell 9300, 1,86ghz centrino sonoma dothan, 2mb cache
256mb geforce go kaart
1024mb ddr2 533mhz ram
60gb 7200rpm hd
Die lastige lagstoten kan aan veel dingen liggen, 1 van de bekende problemen met laptops en CS'ers:
- Onboard-soundcard-driver-troubles, zodat je plotseling vasthang als je in combat gaat. Alsof je de netwerkkabel uittrekt, zo'n lange lagstoot. Zelfs op grootste lanparties van 't land heeft men last ervan.
- Slechte driver-versie van een Sis-chipset kan ook veel roet in het eten gooien en onverklaarbare kuren geven. Zodat je geen enkele game op lans meer kan spelen, alleen single player werkt nog goed.

Ik denk dat je bij andere gamers ga moeten horen of zij ook problemen hebben met zo'n nieuwe laptop. Ik zou nog nieuwe grafische kaart drivers uitproberen, Omega en http://www.laptopvideo2go.com/ (verzameling van gelekte drivers). De grafische kaart en chipset is eigenlijk wat te nieuw om goed stabiel te draaien. Na paar driverupdates zal het normaal gezien beter draaien. Met wat minder geluk blijft de laptop vertikken om bepaalde games te draaien.

(ja, ik studeer in de gamers-hoge-school van België en hier lopen dagelijks 1000 laptops rond, de verslaafden gamen zelfs in de gangen)

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 28-03-2005 01:38 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
rapture schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:31:
[...]

Die lastige lagstoten kan aan veel dingen liggen, 1 van de bekende problemen met laptops en CS'ers:
- Onboard-soundcard-driver-troubles, zodat je plotseling vasthang als je in combat gaat. Alsof je de netwerkkabel uittrekt, zo'n lange lagstoot. Zelfs op grootste lanparties van 't land heeft men last ervan.
- Slechte driver-versie van een Sis-chipset kan ook veel roet in het eten gooien en onverklaarbare kuren geven. Zodat je geen enkele game op lans meer kan spelen, alleen single player werkt nog goed.

Ik denk dat je bij andere gamers ga moeten horen of zij ook problemen hebben met zo'n nieuwe laptop. Ik zou nog nieuwe grafische kaart drivers uitproberen, Omega en http://www.laptopvideo2go.com/ (verzameling van gelekte drivers). De grafische kaart en chipset is eigenlijk wat te nieuw om goed stabiel te draaien. Na paar driverupdates zal het normaal gezien beter draaien. Met wat minder geluk blijft de laptop vertikken om bepaalde games te draaien.

(ja, ik studeer in de gamers-hoge-school van België en hier lopen dagelijks 1000 laptops rond, de verslaafden gamen zelfs in de gangen)
Niet omdat je belg bent hoor, maar je praat een beetje onzin :P

De laptop is in amerika al enkele maanden zeer succesvol op de markt, en alle spellen draaien er als een droom op, ook de oudere spellen zoals Counterstrike speel ik perfect online, ping is bijna niet aanwezig, maxpayne, bloodrayne, het gaat allemaal perfect.

Alleen tournament doet moeilijk, en dat heeft naar het schijnt alles te maken met de speedstep van de cpu. Bij de laptop van mijn vriendin werd het probleem opgelost door SSxp te installeren, en bij mij niet. Als ik op OpenGL draai komt het minder voor, maar is nog niet compleet weg.

Service pack 2 is ook niet probleem niet (meer), want die is ingesteld om al mijn spellen onbeperkte toegang te verlenen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Opmerkelijk is, dat het probleem niet voorkomt als ik in software rendering speel, alleen wanneer ik Direct3d draai
Dus er is niks verkeerd aan de processor, wel problemen als je de grafische kaart gebruikt.
Alleen tournament doet moeilijk, en dat heeft naar het schijnt alles te maken met de speedstep van de cpu. Bij de laptop van mijn vriendin werd het probleem opgelost door SSxp te installeren, en bij mij niet. Als ik op OpenGL draai komt het minder voor, maar is nog niet compleet weg.
Onder OpenGL minder problemen? Dus het heeft weldegelijk met de grafische kaart te maken. De grafische kaart is gewoon te nieuw, men moet de drivers nog verder ontwikkelen. De laptopfabrikant vertikt meestal om ze up te daten, zodat je bij omegadrivers en andere moet zoeken achter drivers.

Of er zit een bug in UT zelf, heb je al de laatste onofficiële patch (v451) over UT gesmeten?

Wat zeggen die amerikanen over games (vooral jouw lievelingsgames, UT specifieke ervaringen) draaien op jouw laptop??? Hier in de hoge school vertikken 300+ laptops met een ATI FireGL T2 grafische kaart om Enemy Territory (alleen deze game en de rest draait allemaal perfect) te draaien. De drivers willen niet met 1 specifieke game samenwerken of er zit een bug in de game.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 28-03-2005 12:27 ]

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Het probleem op mijn Dell latitude d600 met centrino en ati radeon, was het dell power tools programma, met de dell quicksets, ondersteuning voor de F10, F2 en F3 en nog een aantal dingen. Nadat ik dat verwijderd had liep alles weer soepel, o.a. games en films.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
rapture schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:58:
[...]

Dus er is niks verkeerd aan de processor, wel problemen als je de grafische kaart gebruikt.

[...]

Onder OpenGL minder problemen? Dus het heeft weldegelijk met de grafische kaart te maken. De grafische kaart is gewoon te nieuw, men moet de drivers nog verder ontwikkelen. De laptopfabrikant vertikt meestal om ze up te daten, zodat je bij omegadrivers en andere moet zoeken achter drivers.

Of er zit een bug in UT zelf, heb je al de laatste onofficiële patch (v451) over UT gesmeten?

Wat zeggen die amerikanen over games (vooral jouw lievelingsgames, UT specifieke ervaringen) draaien op jouw laptop??? Hier in de hoge school vertikken 300+ laptops met een ATI FireGL T2 grafische kaart om Enemy Territory (alleen deze game en de rest draait allemaal perfect) te draaien. De drivers willen niet met 1 specifieke game samenwerken of er zit een bug in de game.
Die post heb ik al ge-edit, bij software trad het ook op, ik was mis, het leek goed te gaan maar toch niet. Het gekke is dat het probleem erger word als ik SSxp uit zet, en minder als hij aan staat, maar het gaat niet compleet weg.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb het nu geprobeerd op OpenGL, en nu lijkt het niet meer voor te komen. OpenGL word echter niet genoemd als mogelijke "compatible" display adapter wanneer UT een detect doet.

Is bekend dat D3d voor dit soort problemen zorgt? Hoe kan het dat een display driver ervoor zorgt dat andere mensen die jouw game joinen een lag ervaren? En dan precies om de 10 seconden? Die interval is te precies, dat kan geen toeval zijn.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04

Licko

ZVDK

sorry voor de bump van dit topic, maar ik probeer ut99 te draaien op mijn acer 1692wlmi
offline gaat alles prima, maar zodra ik online ga, heb ik om de zoveel tijd last van 'stotteringen'. de rest van de spelers loopt wel op normale snelheid, alleen ik lijk niet normaal te kunnen lopen...alsof ik door iets wordt tegen gehouden oid ??

waar zou het aan kunnen liggen?

het gebeurt zowel in d3d als in opengl

[ Voor 8% gewijzigd door Licko op 07-11-2005 09:41 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Pagina: 1