Toon posts:

Filesharing probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets:
code:
1
2
->modem -> router ->  PC1
                  ->  laptop

Beide draaien Win XP Pro SP2 met firewall disabled.
De apparaten zien mekaar, kunnen naar mekaar pingen, en ik gebruik real vnc om vanaf de laptop PC1 remote te beheren. Echter, als ik de andere pc wil doorzoeken dan geeft hij \\laptop (of \\PC1) is niet toegankelijk, u heeft mogelijk niet de juiste machtigingen blablabla
Ik heb op beide al gastaccount aangemaakt, het IPX/SPX/Netbios protocol geinstalleerd etc.. maar ik blijf geen toegang hebben.
Wat heb ik over het hoofd gezien?
BTW Het werkte vroeger wel gewoon maar sinds enkele dagen plots niet meer. :?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

effe opnieuw (alle) protocol installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik dus gedaan, alle netwerkprotocollen opnieuw geïnstalleerd, maar werkt niet.
Nu kan ik wel van PC1 naar laptop, maar omgekeerd nog niet.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

probeer eens te zoeken in \\pc1\c$ (admin share)

je kan ook op beide computers een exact zelfde account aanmaken met admin rechten
en die gebruiker gebruiken om in te loggen
btw mijn mening is dat je ipx niet nodig heb

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Ik heb op beide al gastaccount aangemaakt, het IPX/SPX/Netbios protocol geinstalleerd etc.. maar ik blijf geen toegang hebben.
Hoezo gastaccount aangemaakt? Dat account is er al, die hoef je alleen maar te enablen.

Verder is er qua protocollen alleen TCP/IP en 'File and printer sharing for Microsoft Networks' nodig. IPX/SPX en Netbios gewoon maar weer verwijderen dus.

Het probleem zit 'm niet in je netwerk of in de protocollen. De computer geeft heel duidelijk aan dat het in de machtigingen zit. Waarom je dan met protocollen aan de slag gaat, is mij een raadsel.

Zet je control panel eens in classic mode, klik dan achtereenvolgens op 'administrative tools', 'computer management', 'users and groups', 'users'. Wat voor users heb je daar staan, is dat guest account ook enabled, zit er geen wachtwoord aan?

Heeft de guest ook toegang tot de shares?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
[rml][ XP] Computer niet vanaf netwerk te benaderen[/rml]

daar staat een reply van mij tussen, lees die maar eens goed door.. het gaat om een recht om je via het netwerk aan te melden.

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
IPX en Netbios heb ik gevonden uit een ander topic (jaja, zoekwerk).
Met Gastaccount aanmaken bedoel ik dus idd gewoon die enablen.
Deze computer vanaf het netwerk benaderen is iedereen, en heb ik specifiek ook nog eens gast bijgevoegd.
Als users heb ik Administrator (standaard XP-account) , mijn eigen admin-account en dan standaard Gast-account zonder wachtwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 00:32 ]

• Zwelgje
de computer via het netwerk weigeren moet je aanpassen.. daarin staat de guest user ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nope daarin staat alleen SUPPORT_55.. in. Heb ik gecontroleerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:30:
IPX en Netbios heb ik gevonden uit een ander topic (jaja, zoekwerk).
Nou verwijder ze beide maar, ze zijn niet nodig.

• Zwelgje
eenvoudig delen van bestanden uitzetten (jaja, zo eenvoudig is het namelijk niet :P )

Verwijderd

Topicstarter
Eenvoudig delen uitvinken helpt ook niet. Zit hier blijkbaar met een vrij speciaal probleem.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat 'file & printer sharing' nog steeds uitstaat.
immers, de pc's zien elkaar wel (geen protocol probleem dus), en guest accounts staan enabled.

en als je de schijven wilt zien moet je natuurlijk ook nog shares met de juiste rechten aanmaken (je weet maar nooit of het nog nodig is om dàt te vermelden 8)7)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Zo ver was ik al hoor :) File and Printer sharing staat op beide pc's aan, immers van PC1 door de gedeelde mappen van laptop bladeren gaat, maar vice versa niet. Op PC1 staan natuurlijk ook enkele mappen gedeeld.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Krijg je deze melding als je bij mijn netwerklocaties die betreffende pc wilt benaderen, of als je een share op die pc wilt benaderen?

Misschien werkt deze: Netwerktoegang: De permissies voor Iedereen toepassen op anonieme gebruikers. (staat in beveiligingsopties bij lokaal beleid)

EDIT: Misschien moet je de wizard netwerk instellen nog een keer doorlopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Double J op 28-03-2005 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Double J schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:09:
Krijg je deze melding als je bij mijn netwerklocaties die betreffende pc wilt benaderen, of als je een share op die pc wilt benaderen?

Misschien werkt deze: Netwerktoegang: De permissies voor Iedereen toepassen op anonieme gebruikers. (staat in beveiligingsopties bij lokaal beleid)

EDIT: Misschien moet je de wizard netwerk instellen nog een keer doorlopen.
Heb dus op beide pc's de wizard opnieuw doorlopen, maken dus deel uit van zelfde werkgroep (waservor ook al hoor) bestands-en printerdeling ingeschakeld, beiden delen mappen, heb ook de permissies ingeschakeld, werkt ook niet.
Ik krijg trouwens de melding als ik via laptop via netwerklocaties PC1 wil benaderen. Ik kan dus nog niet eens een share op PC1 benaderen.

• Zwelgje
en als je \\computername\share doet :? (dus hard inkloppen ipv browsen)

Verwijderd

Topicstarter
Erik schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:11:
en als je \\computername\share doet :? (dus hard inkloppen ipv browsen)
En, we have a winner ! Dit lukt dus wel. \\PC1\Documenten werkt dus wel, maar \\PC1 of \\192.168.0.3 werkt niet..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 11:56 ]

Pagina: 1