Toon posts:

Een aantal vragen omtrent netwerken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een aantal vragen omtrent de benodigde spullen en het aansluiten hiervan, maar ik zal eerst een korte schets weergeven van de thuissituatie zoals die nu is. Corrigeer me als ik iets fout doe in het volgende verhaal, hierin vertel ik namelijk mijn bedoelingen:

We maken nu nog gebruik van ISDN. Binnenkort stappen we over naar ADSL Surfen van Het Net. Omdat we gebruik maken van ISDN lopen er lijnen door het huis heen naar alle kamers. Ik heb mij laten vertellen dat via deze lijnen het ADSL-signaal ook kan lopen.
Op de bovenste verdieping van het huis staat een PC die een vaste internetverbinding moet krijgen. De laptops in huis (een Dell en een iBook) moeten draadloos verbonden worden met het netwerk. Omdat de ISDN-lijnen er al liggen en ik de PC die op de zolder staat een vaste verbinding wil geven, wilde ik het modem gewoon op zolder aansluiten op deze 'ISDN-lijn'. Omdat het een multi-pc modem is sluit ik één uitgang aan op de netwerkkaart in de PC. Een andere uitgang sluit ik aan op een Apple AirPort Extreme basisstation. Een van de laptops zal voornamelijk beneden worden gebruikt. Er zit dus een verschil van twee verdiepingen tussen de AirPort Extreme en de laptop. Dit is de Dell.
Ik wilde daarom een antenne aansluiten op het AirPort Extreme basisstation. Dat is de Dr Bott ExtendAIR Direct AirPort-antenne. Dit ding schijnt het bereik te vergroten met 150 meter.
Ook wil ik mijn Xbox draadloos aansluiten op het netwerk, om zo draadloos gebruik te kunnen maken van Xbox Live.

- Met deze opstelling is mijn pc niet aangesloten op het netwerk. Wat kan ik daaraan doen?
- Is het verstandig om de AirPort Extreme te nemen, of is er een ander initiatief (dat werkt met 802.11g) dat beter werkt?
- Het modem boven in huis plaatsen, werkt dat? (Verlies van snelheid?)
- Kan ik mijn Xbox aansluiten op het thuisnetwerk (en dus de internetverbinding, de Xbox is namelijk niet omgebouwd) met Apple Airport Express? Ik weet namelijk wel dat ik muziek draadloos kan streamen met behulp van dit apparaatje. Handig, want de Xbox staat vlakbij de home cinema.
- Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken? (Het aansluiten van een computer, twee laptops en een Xbox op een netwerk, de computer een vaste verbinding, de laptops en de Xbox een draadloze.)

Hopenlijk kunnen jullie me verder helpen. Ik probeer namelijk uit te vissen wat nou de beste oplossing is. Is er misschien een modem dat draadloos verzend op 802.11g, waar ik ook een netwerkkabel in kan steken (dus dat de PC wel een vaste verbinding heeft)?

Alvast bedankt voor de hulp, ik ben geen held in networking. Ik apprecieer de hulp dan ook :) .

Sander.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 23:58 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het lijkt mij interessanter om de multi-PC modem beneden neer te zetten. Je kan jezelf dan de kosten van een dure externe antenne besparen, want je AP zal beneden waarschijnlijk meer dan genoeg signaal geven voor de Dell. Zoals je al aangeeft, lopen er ISDN-lijnen naar de PC's die internet moeten hebben. Als hier verder geen telefoons op zijn aangesloten, kun je die bekabeling (eventueel voorzien van nieuwe RJ-45 connectoren in het geval van afwijkende aansluitingen) gaan gebruiken als netwerkkabel.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Volgens mij kan je door ISDN lijnen geen ADSL laten lopen, dit is misschien wel mogelijk(10mbit?) maar niet gewenst als hier ook telefoon verkeer over gaat. Daarnaast kan dit denk ik ook niet samen omdat ISDN een hoge spanning heeft?

Ik zou nieuwe UTP kabels trekken naar elke kamer en de multipc modem (of modem + router) in de meterkast plaatsen, dichtbij ISRA punt. Je kunt ook een wireless router nemen(die je al hebt), scheelt je kabels trekken maar heeft niet zoveel performance. Mijn voorkeur is absoluut kabels.

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

voordat je de kabels van je voormalige ISDN lijntjes gaat gebruiken voor ADSL (dat worden in dit geval dus gewoon netwerkkabels) moet je even kijken wat voor soort kabel gebruikt is. Het type van de kabel staat meestal gewoon afgedrukt op de kabel. als ergens op de kabel 'cat-5' of 'cat-5e' staat, zit je goed. dit kan je ook zien aan
a) het aantal aders in de kabel (cat-5 en cat-5e hebben 8 aders)
b) of deze aders per tweetal in elkaar gedraaid zijn (twisted pair, ook nodig voor een netwerkkabel)

wanneer je dus goede kabels hebt liggen, ben je al een heel eind.

dan: er zijn mooie adsl-modems/routers/accespoints te koop die bestaan uit:
- adsl-modem
- 4 aansluitmogelijkheden voor een bekabeld netwerk (er kunnen dus 4 pc's aangesloten worden met kabel)
- een antenne om een X aantal pc's draadloos aan te sturen.

Dit monster zou ik dan bij jou beneden plaatsen. vervolgens kan je de oud-isdn kabels gebruiken om de pc's boven aan te sluiten en wellicht moet je nog een nieuw kabeltje trekken naar de pc op zolder.

over het draadloos aansluiten van een xbox: hier zijn mooie wireless game adapters voor te koop, linksys heeft er zowiezo eentje (check www.linksys.nl

het naar boven verplaatsen van een modem kan idd leiden tot snelheidsverlies. daar komt nog eens bij dat je de telefoonlijn die in het adsl-modem gaat vóór alle andere telefoons en/of centrales in huis af moet splitsen.

Ik zou trouwens geen dure apple airport extreme met veel te dure antenne gaan aanschaffen, dat kan veel goedkoper ;)

succes ermee

[edit]
even wat links voor je:
Linksys ADSL-modem/Router/Accespoint
Linksys WLAN-G game adapter
hier zie je duidelijk hoe de aders van cat-5 kabel in elkaar gedraaid zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door cor-gijs op 28-03-2005 00:50 ]

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb gekeken en het is inderdaad Cat5. Dit zou dus geen probleem moeten geven. De telefoonlijn loopt via een andere lijn. Deze week ga ik denk ik een modem kopen en contact opnemen met Het Net. Bedankt voor de links!

Verwijderd

Topicstarter
cor-gijs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:43:
voordat je de kabels van je voormalige ISDN lijntjes gaat gebruiken voor ADSL (dat worden in dit geval dus gewoon netwerkkabels) moet je even kijken wat voor soort kabel gebruikt is. Het type van de kabel staat meestal gewoon afgedrukt op de kabel. als ergens op de kabel 'cat-5' of 'cat-5e' staat, zit je goed. dit kan je ook zien aan
a) het aantal aders in de kabel (cat-5 en cat-5e hebben 8 aders)
b) of deze aders per tweetal in elkaar gedraaid zijn (twisted pair, ook nodig voor een netwerkkabel)

wanneer je dus goede kabels hebt liggen, ben je al een heel eind.

dan: er zijn mooie adsl-modems/routers/accespoints te koop die bestaan uit:
- adsl-modem
- 4 aansluitmogelijkheden voor een bekabeld netwerk (er kunnen dus 4 pc's aangesloten worden met kabel)
- een antenne om een X aantal pc's draadloos aan te sturen.

Dit monster zou ik dan bij jou beneden plaatsen. vervolgens kan je de oud-isdn kabels gebruiken om de pc's boven aan te sluiten en wellicht moet je nog een nieuw kabeltje trekken naar de pc op zolder.

over het draadloos aansluiten van een xbox: hier zijn mooie wireless game adapters voor te koop, linksys heeft er zowiezo eentje (check www.linksys.nl

het naar boven verplaatsen van een modem kan idd leiden tot snelheidsverlies. daar komt nog eens bij dat je de telefoonlijn die in het adsl-modem gaat vóór alle andere telefoons en/of centrales in huis af moet splitsen.

Ik zou trouwens geen dure apple airport extreme met veel te dure antenne gaan aanschaffen, dat kan veel goedkoper ;)

succes ermee

[edit]
even wat links voor je:
Linksys ADSL-modem/Router/Accespoint
Linksys WLAN-G game adapter
hier zie je duidelijk hoe de aders van cat-5 kabel in elkaar gedraaid zitten.
Ik zat net wat te zoeken over die Linkysy modem/router/accesspoint, maar dit is geen goede merkte ik. Check dit maar: linksys wag54g verliest verbinding met internet

Kan ik niet met het modem dat ik hier al heb liggen (een Thomson 510i) iets doen? Dus de lijn aansluiten op het modem in de meterkast, dan een 'router en wifi-accesspoint in een' aan de modem en vanuit deze router/accesspoint de lijn naar de zolder (netwerkkabel).

Welke router/accesspoints kan ik hiervoor gebruiken? Want mijn oog viel op de LinkSys Wap54g, maar deze ondersteunt geen netwerkkabels. Deze geeft alleen een draadloos signaal af.
Pagina: 1