Debian 3.1, XFree 4.3, kan de monitor niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Van mijn Debian 3.0 (NetInstall) heb ik eerst de Testing versie gemaakt (3.1). Hierna heb ik XFree86 4.3 gezet, met apt-get. Het leek allemaal goed te gaan, ook de configuratie wizard. Als ik XFree86 wilde testen, gaf hij alleen de fout: "Fatal Error: No Screens Found", en een stukje verderop "Screens found, but none have a usable configuration". Dus dan ga ik maar op zoek met google hoe ik hem opnieuw kan configureren. Er blijken 2 manieren: "xf86config" (de officiele XFree86-manier) en"dpkg-reconfigure xserver-xfree86". Bij allebei werken ze niet met de instellingen die ik zou moeten kunnen (weer dezelfde 2 fouten), dus dan maar het laagste van het laagste: 640x480x16. Zelfs dat werkt bij allebei niet. Dan maar ook de Generic VGA en de Generic VESA uitproberen, in plaats van de NVidia (nv). Zelfs dat werkt niet.

Na nog wat speurwerk denk ik dan dat het aan me monitor ligt, maar een paar uurtje later besef ik me dat dat niet kan, want ik heb eerder ook nog Knoppix en Red Hat gedraait.

Ik hoop dat 1 van jullie er iets op weet... _/-\o_

Hier nog even de rest van de dingen die misschien handig zijn:

Debian 3.0 (Woody) geïnstalleerd met een Net-Install, daarna gelijk ge-upgrade naar 3.1 (Testing) en ge-update.
Linux Kernel 2.2.?
XFree86 4.3
NVidia Geforce 4MX 440, 128 MB, 4xAGP
Acer AL718 (LCD scherm)

Ik denk misschien dat als ik XFree 4.5.0 erin zou gooien, hij het wel zou doen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moeten doen...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik denk dat je eerder even de betekenis van het concept "screen" in xfree86 op moet zoeken :) Screen is daar namelijk niet hetzelfde als monitor. Monitor is gewoon monitor en screen ligt een niveautje hoger.
Post anders je logs eens en dan met name de delen die beginnen met (ww) of (ee)

ieeeepppppp :P

• Whollabilla
ik zal ff me logs opzoeken... en wat is dan de screen? de videokaart?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
screen is de combinatie van de videokaart (section "device") en de monitor (section "monitor"). Een "screen" samen met een of meerdere input devices (typisch 2: toetsenbord + muis) vormt samen een "server layout", Als je geen werkend screen hebt ligt dat dus of aan je monitor instellingen of aan je videokaart instellingen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Post anders eens het de device/screen en monitor gedeelten uit je xconfig (of de hele config), je x config vind je in /etc/X11/XF86Config(-4)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Whollabilla
ik denk dat ik het al weet...ik heb

Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "nvidia"
VendorName "Videocard vendor"
BoardName "NVIDIA GeForce 4 MX (generic)"
EndSection

vergeten in de xconfig, dus dat ga ik nog ff uitproberen, want zonder videokaart werkt het natuurlijk niet... :P
Pagina: 1