Ik sluit mij niet aan bij de moderators en ik wil graag uitleggen waarom (ik run de startpost van het centrale 19" TFT topic). Het argument dat ik hier vaak lees tegen een centraal 17" topic is dat het te onoverzichtelijk zou worden gezien er meer 17" dan 19" schermen zijn. 19" schermen zouden nog niet mainstream zijn.
Ten eerste zijn er niet twee keer meer 17" TFT's. 40% meer 17" schermen in de pricewatch. Bovendien zijn er meer interessante 19" dan 17" schermen, omdat nieuwe technieken zoals overdrive eerst in 19" TFT's worden toegepast (de 19" startpost bevat al aardig wat TFT's met overdrive paneel).
Ten tweede, volgens mij bezoeken aardig wat mensen de t.net pricewatch:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/73/top -> de top 3 van populairste TFT's van heel de TFT pricewatch bestaat compleet uit 19" modellen. Dat ze niet mainstream zijn voor het 'volk' klopt zeker, maar voor tweakers zou ik de populariteit dus eerder 50/50 (17-19") zien.
Ten derde (en hiermee zijn de eerste twee argumenten compleet overbodig) is door de onoverzichtelijkheid JUIST een centraal topic nodig om die onoverzichtelijkheid weg te werken. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat dit gebeurt met een duidelijke en goed bijgehouden startpost waarin staat op welke manier je voor een TFT moet kiezen (bijvoorbeeld eerst het soort paneel kiezen afhankelijk van je prioriteiten daarna pas het merk+type) en welke TFT's interessant zijn met plaatje, specs, opmerkingen, pricewatch link en e.v.t. verschillen aangeven met andere aangeraden schermen. Overzicht moet gegeven worden door al deze TFT's in te delen in categorien die aansluiten bij de verschillende prioriteiten van mensen. Daarnaast moet je overbodige vragen wegnemen bijv. hoe het allemaal zit met DVI aansluitingen en dode pixels en de pixelpolicy van TFT fabrikanten/ bijkopen van pixelgarantie, uitleg over de specificaties (wat de waarde ervan is), schoonmaken van je TFT, testen van je TFT etc. etc. Dit zijn veel onderwerpen, maar als die in een startpost met een duidelijke opbouw en structuur worden gegoten, kan dit verhelderend werken. Natuurlijk zal zo'n topic hard lopen (dat hebben we wel ervaren), maar door de goed bijgehouden startpost met 'guide' zal het voor veel starters overbodig worden het hele topic door te lezen. Vragen kunnen dan altijd nog gesteld worden in het topic. Aan de meeste vragen wordt niet voorbij gegaan in het 19" topic.
Met alle eisen die ikzelf en anderen hebben gesteld, heb ik het 19" topic aangepast door er een stappenplan-startpost van te maken. Dit heeft tot nu toe best goed geholpen om mensen houvast te geven bij hun keuze. Ik heb dus ook al uitgenodigd de startpost van het 19" topic te gebruiken en deze waar nodig aan te passen, niet overal gezien een hoop feiten en regels ook voor 17" TFT's gelden. Mits aan alle bovengenoemde eisen voor een startpost dus voldaan is, kan een centraal topic dus zeker meer overzicht brengen.
Mocht dit, om andere redenen, niet goed uitwerken dan kan het topic achteraf altijd gesloten worden. Ik vind dus dat een centraal topic (met fatsoenlijke startpost dus) op zijn minst een kans moet kunnen krijgen.
[
Voor 54% gewijzigd door
Yokozuna op 05-06-2005 14:06
]