Toon posts:

Fanless CPU cooling + Asrock P4V88

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een projectje waarin ik mijn server op een plank van 70 bij 70 cm bouw en aan de muur ga ophangen en deze uiteraard ook nog te laten werken. Ik wil nu dus een:
Thermaltake CL-P0071 (0dBA) 692g
(http://www.thermaltake.co...71SonicTower/cl-p0071.htm)

of een

Thermaltake CL-P0019 (0dBA) 752g
(http://www.thermaltake.co...03/cl-p0019fanless103.htm)

Op een Asrock P4V88 gaan zetten (op een p4 1.8 Ghz)
omdat er geen kast omheen zit is er ook geen ariflow nodig maar wat ik me afvroeg is:
Kan dit moederbord het gewicht aan?
en
Welke van de 2 is de beste keuze?

Verwijderd

Geen van beiden, thermaltake heeft vaak slechte (koeler) ontwerpen, in dit geval ook. De vinnen zitten te dicht op elkaar voor passief gebruik. Je moet iets hebben met grotere ruimten waar de lucht beter doorheen kan.
Je moet zoiets hebben: http://www.scythe.co.jp/en/cooler/ncu2005.htm

Tip: Trek thermaltake producten in twijfel totdat je zeker weet dat ze goed zijn.
Tip2: Kijk eens op de forums van silentpcreview, daar zijn meer mensen met passieve cpu koeling.
Suggestie voor mods: Verhuizen naar DOC, omdat meer mensen gericht zijn op aparte/afwijkende koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een goede cooler maar daar zit zo te zien ook een (te) hoge prijs aan.
Die thermaltake coolers kosten rond de €35 en deze is alleen in nederland verkrijgbaar voor €84,50
zover ik kon vinden :|

Maar de vraag luid nog steeds of het moederbord het aan kan heeft iemand daar enig verstand van?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1.8GHz Prescott bestaat niet. Wel een Wilamette. Tenzij je 2.8GHz bedoelde.

Verwijderd

Topicstarter
ok mijn fout ik heb het al verbeterd :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik vrees dat je een 1.8GHz P4 niet passief kan koelen zonder een zwaar koelblok er aan te hangen. Om veilig te spelen zou ik de kracht die het koelblok op het moederbord uitoefent wat verlichten door bijvoorbeeld de koeler met een touwtje aan een ringetje aan het plafond te bevestigen zodat het gewicht niet alleen door het moederbord wordt gedragen.

Ok het ziet er wel niet uit maar je wil ook niet dat je socket met CPU en koelblok ineens naar beneden dondert.

Verwijderd

Topicstarter
mja dat is helaas wel jammer als zoiets gebeurt
nu er alleen nog achter zien te komen welken van de 2 de beste is.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Trouwens, ik denk dat madman2004 wel een punt heeft. Als er geen luchtstroming in de buurt van deze koeler zit dan zal de warmte tussen de vinnen blijven zitten vrees ik.

Je kan nu wel zeggen dat dit niet nodig is omdat je geen kast gebruikt maar tenzij er een windje door je huis blaast op de plaats van de computer denk ik dat je CPU een beetje gaat zweten en dan begint hij te throttelen.

Je kan het natuurlijk altijd proberen (ik wil het wel eens zien :P) maar het zal iig geen kwaad kunnen om een stille 120mm fan te monteren ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik voor de Thermaltake CL-P0071 (0dBA) 692g
Daar staat op de site bij optional ipv required :P
En dat idee van het ringetje+touwtje ga ik ook testen of het nodig is,
Hierna maar ik een post om de resultaten te laten zien :)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Kijk ook eens rond bij Zalman, zei maken zeer stille en goede koelers ;)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Lennieboy83 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:29:
Kijk ook eens rond bij Zalman, zei maken zeer stille en goede koelers ;)
Mierneukerij: zei -> zij

on-topic: Ik moet toegeven dat als je een zalman koeler neemt je wel een stil systeempje zal hebben.

Toch ben ik voorstander van systemen die gewoon toch een paar stille fans erin hebben zitten, want dit komt alleen ten goede voor je hardware. (ok, ok, stofhapperij niet meegerekent)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voor hele goede koeling zou gaan zou ik wel een mooie zalman cooler uitzoeken daar hebben jullie gelijk in, maar het gaat erom om een 0 dBA PC te maken, ik wil dus beginnen met de processor koeler omdat dat het moeilijkst is. Als ik daarna weer wat extra geld heb wil ik ook een fanless voeding kopen/modden en daarna beginnen aan het stil krijgen van de HDs
(wat waarschijnlijk een hele uitdaging word:P)

Verwijderd

mochten er op het mobo dat je wil gebruiken, bevestigings gaten voor waterkoeling zitten, dan zou ik kijken of je niet met een speciaal gemaakt beugeltje de voorgeboorde gaten in je moederbord kunt gebruiken voor montage zodat het gewicht en kracht van de koeler overgebracht wordt op je print en niet op je socket.
anders misschien het "frame" voor de koeler aanpassen voor montage, niet direct aan je socket, maar tevens aan het moederbord.

ps waterkoeling kan ook, je moet alleen het aquarium er langs hangen en zorgen dat je vissen niet door het koelblok gezogen worden ;-)

succes >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord nog niet gekocht maar dit gaat binnenkort gebeuren,
waterkoeling maakt altijd geluid (ok niet veel maar het is geluid) en is duur,
het gaat meer om de uitdaging om een complete 0 dBA PC te maken en het
staat leuk op de muur :)

Verwijderd

koop een xp-120 dan ofzow, en als je wilt modden, neem dan het stilste fanneje dat je kunt krijgen, en dan monteer je dat op de xp-120.

geloof me, mijn systeem 7000B (18Db)(cpu) VF700-cu (17,5Db) (vga) 13Db silent casefan 16Db voeding (bequite). allemaal onhoorbaar, dat hoor je echt niet,
Ik hoor de pc niet als ik wil slapen, en een pc hoeft niet 0Db te zijn, als je dat wel wilt, dan moet je sobieso een airflow in je kast hebben, (bijv. dus die casefan van 13Db (is trouwnes een coolermaste silent). en de voeding maakt ook altijd lawaai, de meeste nonamers en goedkope merken hebben heel erg lawaaierige voedingen. dus neem dan een stil en goede voeding,.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 02:38:
koop een xp-120 dan ofzow, en als je wilt modden, neem dan het stilste fanneje dat je kunt krijgen, en dan monteer je dat op de xp-120.

geloof me, mijn systeem 7000B (18Db)(cpu) VF700-cu (17,5Db) (vga) 13Db silent casefan 16Db voeding (bequite). allemaal onhoorbaar, dat hoor je echt niet,
Ik hoor de pc niet als ik wil slapen, en een pc hoeft niet 0Db te zijn, als je dat wel wilt, dan moet je sobieso een airflow in je kast hebben, (bijv. dus die casefan van 13Db (is trouwnes een coolermaste silent). en de voeding maakt ook altijd lawaai, de meeste nonamers en goedkope merken hebben heel erg lawaaierige voedingen. dus neem dan een stil en goede voeding,.
Wel even goed lezen he :)

Er zit geen kast omheen (zie 1e post) en de voeding die ik nu heb is een goedkoop merk namelijk:
Target 350 watt en die maakt ong rond de 18 dBA zo geschat (best stil).

Die xp-120 is wel te overwegen, maar ik moet er zeker van zijn dat er geen fan op hoeft al is het een 13 dBA fan.
En er zijn meerdere voedingen die stil zijn en daar wil ik ook best wat aan uitgeven, b.v.:
http://www.thermaltake.com/purepower/menu.htm
of
http://etasis.etradenet.b...hop/view.php?id=34&pid=64

Verwijderd

Wat voor hardeschijven gebruik jij dat het niet mogelijk maakt dat een fan draait op de cpu?(qua geluidsproductie)
Die psu kan ook niet zo stil zijn, dat een goede 12cm fan op een cpu een probleem is.
Kun je even vertellen wat je allemaal hebt, zodat we een beetje een indruk kunnen krijgen wat je precies wil bereiken?

Verwijderd

Bij maakt zover ik weet de PSU meer lawaai dan de CPU koeler -_-. Wat ga je daaraan doen?

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

Al naar zo'n vapochill micro gekeken :+ :)?

Verwijderd

wat heb jij met thermaltake, die voedingen zijn zo slap he, de 480W geeft nog maar 18A op de 12V lijn, die xp-120 kan wel zonder fan erop, die tagan zorgt wel voor een airflow dus dat is het probleem niet, je graka is dus ook passief gekoelt, en je nb ook, dus dan ben je klaar

Verwijderd

Topicstarter
Het is een server.. die heeft geen videokaart die 70 watt zuipt ofzo, een normale 300 watt voeding is meer dan genoeg. En dat een PC beter loopt alsie meer stroom krijg vind ik onzin
En je moet nog steeds even lezen.... het plan is 0 FANs en 0 dBA

Ik heb:
Kast: Een zwarte plank van 70cm bij 70 cm
Voeding: Target 350 watt (wil ik vervangen door een FANless PSU)
Moederbord: Asrock P4V88 (gaat besteld worden)
Processor: Intel p4 1.8 Ghz
CPU cooler: xp-120 of cl-0071 (ik moet nog kiezen:?)
Geheugen: 2x 256 corsair PC3200 CL2.5 (voor dual channel)
Harde schijf: Seagate barracuda 200 gb SATA (stil voor een HD)
Videokaart: Geforce 2 32 mb passief gekoelt
Rom-spelers: ASUS 52x

Als voeding wil ik een Huntkey K400-16NP 400W FANLESS kopen omdat deze niet al te duur is
als iemand een andere voeding weet van +/- €110 die net zo goed/beter werkt wil ik het graag horen.

Hoe ik de HD helemaal stil krijg is het volgende maar daar gaat het nog niet om.

Verwijderd

die HD's kun je wel stil krijgen, zijn wel mounting brackets voor

Verwijderd

Word het compleet luchtstil waar je de server gaat neerleggen of ophangen, want zonder enige airflow kan je cpu een probleem krijgen, maar nog erger je harde schijven. Zero airflow is niet goed voor de meeste harde schijven.

Verwijderd

daarom moet je ook een goede voeding nemen, die zorgen meestal wel voor een goede airflow

Verwijderd

Helemaal 0db krijg je het toch niet want je hoor altijd wel wat ookal heb je geen fans maar dat had ik je op school ook al verteld :)

Die hdd kan je er ook gewoon zo opdoen. Die hoor je toch niet tenzij die de hele tijd 100% aan het werk is dan wel maar voor een beetje down/uploaden hoor je hem echt niet (tenzij je hem 1cm naast je hoofd heb leggen).

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 16:45:
daarom moet je ook een goede voeding nemen, die zorgen meestal wel voor een goede airflow
Dat helpt niet echt als je geen kast hebt hé.. alles wordt op een plank gemonteerd.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2005 @ 23:07:
Tip: Trek thermaltake producten in twijfel totdat je zeker weet dat ze goed zijn.
Dit is je reinste onzin, ik heb al heel veel spul van thermaltake gehad en nog nooit een probleem ermee gehad. Dat jij misschien slechte ervaringen ermee hebt wil niet zeggen dat het dan gelijk rotzooi is. Ik ken genoeg mensen die heel tevreden zijn over thermaltake.

offtopic:
Je nick lijkt wel erg veel op die van mij vind je niet?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met de:

Thermaltake CL-P0071 (0dBA) 692g
http://www.thermaltake.co...71SonicTower/cl-p0071.htm

of een

Thermaltake CL-P0019 (0dBA) 752g
http://www.thermaltake.co...03/cl-p0019fanless103.htm

of een

Thermaltake XP-120
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_xp120.htm

?
want dat is nog steeds een dilemma

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 18:07 ]

Verwijderd

Ik denk dat op full load die XP-120 niet genoeg is zonder koeling. (is het een willamette?)
Voor de rest zou ik het niet weten, want ik heb geen ervaring met de betreffende koeling.

offtopic:
Ik had vroeger de nickname op madman2003 op got, maar die ben ik kwijt geraakt doordat ik of het paswoord kwijt was of de account op een andere manier raar deed. De e-mail account die aan die account gekoppeld is was op dat moment niet meer in mijn bezit. Op tweakers.net heb ik nog wel steeds madman2003.
Pagina: 1