[MSI 915G Neo2 Platinum] Na 20 sec schakelt het zichzelf uit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.720 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Hallo allemaal, wellicht dat iemand mij op weg kan helpen met het volgend probleem:

Ik heb een niet al te oude mobo (Specificaties) met P4 3.2 prescott LGA775. 1024 gb DDR2 wg en sata hd voeding Zalman ZM400B-APS 400 watt. Asus Ati Radion AX600pro 128 mb pci-e

Het probleem is dat het systeem zich na ongeveer 20 seconden afsluit. De FAQ heb ik geraadpleegd en heb al het overige hardware proberen uit te sluiten. Ook de search op GoT en Google kon mijn probleem niet verhelpen (CMOS reset etc.). Althans, naar mijn kunnen dan...

Wat er aan vooraf ging
Arctic Silver 5 koelpasta aangebracht om de hitte wat in te dampen. Corecell gaf tussen de 35 en 41 (stressed) graden aan, in werkelijkheid was de hitte vele malen hoger als ik het in BIOS controleerde. Goed geen man overboord, de warmte bleef binnen de grenzen wat zo'n prescott 775 aankan. Na wat koelpasta aangebracht te hebben schoot de temp naar 70 graden bij het booten en na 10 minuten over de 90 graden waardoor het systeem zichzelf afsloot. Laagje koelpasta op de core dunner gemaakt en opnieuw geprobeerd. Het duurde 10 min. langer voordat het systeem zich weer afsloot omdat de temp volgens Corecentre abnormaal hoog werd. Gisteren even langs de winkelier geweest en gevraagd om een nieuwe Cooler Master CPU fan. Deze volgens handleiding van mobo aangesloten maar nu is het probleem zo dat deze dus na zoveel secnden zichzelf uitschakelt... voordat het systeem uitvalt hoor ik een tikkende toon vanuit de mobo komen.
Eerst zag ik nog wel beeld maar nu blijft de tft scherm zwart. de oude cpu cooler aangelosten en ook dit gaf geen verschil. Voor de rest van de hardware is deze precies hetzelfde gebleven.

Wat heb ik verkeerd gedaan cq aangesloten? Of wordt de CPU zo heet dat het systeem zich al bij voorbaat uitschakelt? Het rare is dat de elementen verder helemaal niet warm/heet aanvoelen...

Wie kan me aub op weg helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door XunFar op 27-03-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Heb je in de bios ook je cpu fan omgezet? Ik neem aan dat je eerst de normale intel koeler had met 4pins connector en nu eentje met 3pins? De Intel is namelijk een PWM fan en de 3pins niet. Deze moet ook anders aangestuurd worden. De pc schakeld zich waarschijnlijk uit voorzorg uit omdat ie denkt dat de cpu fan niet draait.

Oftewel het aloude "read the f#ckin manual" verhaal :z .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Als je goed gelezen hebt zie je ook staan dat mijn scherm zwart blijft en de cpu fan heeft gewoon 3 pinnetjes die is goed aangesloten volgens de manuel.

wat de manuel betreft, die heb ik gelezen! anders had ik mijn vraag hier niet gesteld :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

taXoudanT schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:13:
Als je goed gelezen hebt zie je ook staan dat mijn scherm zwart blijft en de cpu fan heeft gewoon 3 pinnetjes die is goed aangesloten volgens de manuel.

wat de manuel betreft, die heb ik gelezen! anders had ik mijn vraag hier niet gesteld :z
Niet de aansluitmethode maar de biossetting...Maar dat wordt lastig als je niks meer ziet. Probeer een biosreset en alleen de nodige componenten erin.

[ Voor 12% gewijzigd door Dukey op 27-03-2005 19:16 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Djoekie schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:15:
[...]

Niet de aansluitmethode maar de biossetting...Maar dat wordt lastig als je niks meer ziet. Probeer een biosreset en alleen de nodige componenten erin.
ja de mobo heeft alle standaard componenten in huis. dat heb ik ook geprobeerd. zelfs de grafische kaart eruit gegooid...

[ Voor 18% gewijzigd door XunFar op 27-03-2005 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Oke het automatisch afsluiten gebeurd niet meer, dit alg aan het feit dat het koelblok niet goed vast zat op het plankje. 1 plugje zat er een fractie niet helemaal in, blijkbaar was dit voldoende aanleiding voor de bescherming om het systeem uit te schakelen. Maar het probleem van geen beeld hebben is er nog helaas wel... waar moet ik dit in zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Kan het te maken hebben met het feit dat de Zalman te weinig Ampere per 12v levert voor dit systeem? het is een 18A voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hoeft niet. Heb je het wel met zowel de onboard video als met de Radeon geprobeerd? Anders vrees ik het ergste voor je CPU. Ook al hoort deze een ingebouwde temperatuurbeveiliging te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 10:57:
Dat hoeft niet. Heb je het wel met zowel de onboard video als met de Radeon geprobeerd? Anders vrees ik het ergste voor je CPU. Ook al hoort deze een ingebouwde temperatuurbeveiliging te hebben.
Yep, zelfde resultaat... geen beeld. ik heb ook van de technische dienst van Intel begrepen dat een prescott in principe niet kan doorbranden. "tenzij je met een vuurbrander op de core hebt zitten spelen"
jaa die gasten van Intel hebben zo nu en dan wat last van humor... ahum
een prescott van vijfeneenhalvemaand oud kan volgens hun nooit doorbranden. tenzij je de beveiliging in bios uitgezet hebt, dan vervalt ook de garantie. mobo gaat vrijuit dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De temperatuur/fanspeed-related beveiliging is dan wel door het mobo te regelen, maar de P4 heeft ook een interne temperatuursensor, dat het boeltje bij 135°C volledig moet stopzetten.

Ik zou toch maar aan een ander CPU of mobo zien te komen en daarmee jouw spul testen/uitsluiten. Stuur het boeltje desnoods naar de PC-boer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
ik heb wel garantie op het spul, maar die gasten zitten ergens tussen de koeien in friesland... landweggetje 13 langs de autoweg.
das het nadeel van op een computerbeurs kopen.

ik heb de voeding op een wat oudere p4 systeem getest en daar klaart ie zijn karwei wel. ondanks het feit dat de cpu water gekoeld wordt en zware radeon en 4 hd's erop draaien. maar goed een prescott vreet nu eenmaal veel electriciteit.

Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
oke, het lag aan het moederbord, die heeft het loodje gelegd. de koeien in friesland zijn zo aardig geweest om een nieuwe mee te geven :) pff was wel een lange trip zeg, effe terug naar brabant rijden...

uhm
Pagina: 1