[WC] lucht blijft in de slangen zitten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93354

Topicstarter
Hoi,

Na 2 dagen kloten heb ik eindelijk mijn wc setup in mijn pc gekregen. Nou heb ik alles vol laten lopen zover dat kan (res zit onder rad) maar nu zit ik met het probleem dat een deel van mijn slangen dus niet wil vollopen ookal staat de pomp aan (van pomp -> res -> rad zit vol). Hoe kan ik de lucht eruit krijgen? behalve ergens een gat te boren of een slang los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorg ervoor dat je resevoir boven het hele systeem zit. De zwaartekracht verdrijft de lucht dan wel. Als dan alles goed vastzit kun je het resevoir helemaal vullen zodat er helemaal geen lucht meer inzit.
en dan kun je het spul plaatsen waar je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik de case op zijn achterkant zet en zorg dat het res het hoogste punt iis (iig het water wat erin zit) dan gaat de lucht om een of andere reden er nog niet uit :?

Edit: gaatje van me res zit dan niet helemaal bovenaan maar in de zijkant (normal gesproken bovenkant).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 93354 op 27-03-2005 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 15:00

Exigence

dnkroz

Je moet er altijd voor zorgen dat je pomphuis vol water staat, dus als je je pomp bovenin je keten hebt bijvoorbeeld zul je ervoor moeten zorgen dat je hem onderaan plaatst, of je kast zo manouvreert dat het water direct naar de pomp stroomt.
Een pomp kan namelijk geen lucht aanzuigen, als je eenmaal water in het pomphuis hebt en je dan je pomp aanzet zal hij het water opstuwen, en dan zul je direct aan moeten vullen met water. Lucht zal via je reservoir of t-stuk ontsnappen.

Je moet er dus gewoon voor zorgen dat je pomp altijd wateraanvoer heeft, dan stromen de bubbels (hoe groot ook) vanzelf wel mee. En je pomp niet aan laten staan, maar aanzetten, en dan weer uit etc. Anders zuigt hij de lucht weer aan door de snelheid van het water.

Succes :)

edit:
Het reservoir in het hoogste punt is minder belangrijk dan de pomp van water voorzien :P Lang niet alle lucht zal meteen naar het reservoir gaan als deze op het hoogste punt staat, er zitten altijd een aantal dode plaatsen in, en dat zul je dus weg moeten pompen.

[ Voor 16% gewijzigd door Exigence op 27-03-2005 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is dat het stuk wat naar de pomp loopt (dus zegmaar waar de pomp het water erinzuigt) dus niet vol met water kan komen omdat de slangen die ervoor zitten leeg zijn. Ook kan ik me res dan niet openen omdat al het water dan bij het gat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Anoniem: 93354 schreef op zondag 27 maart 2005 @ 18:31:
Het probleem is dat het stuk wat naar de pomp loopt (dus zegmaar waar de pomp het water erinzuigt) dus niet vol met water kan komen omdat de slangen die ervoor zitten leeg zijn. Ook kan ik me res dan niet openen omdat al het water dan bij het gat zit.
Dan zul je er op de een of andere manier voor moeten zorgen dat je pomp wél water aangevoerd krijgt :P
• Kast kantelen, draaien, whatever
• Boel uit elkaar en de pomp op een andere plaats neerzetten
• T-stuk voor de ingang van de pomp, van waaruit je vult

Zijn zo maar een paar gedachtes, ik weet niet hoe je setup eruit ziet, maar probeer creatief met de zwaartekracht om te gaan ;)

Bedenk in ieder geval altijd dat zo'n centrifugaalpomp op geen enkele manier lucht aan kan zuigen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 27-03-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb het dus fijn verkloot :( draaide me case maar toen kwam er dus water uit me res zo over me mobo. Nou was het maar een klein beetje over de rand waar niet echt wat zat en een hele zooi op me slangen en bodem van de case :( heb nu alles leeg laten lopen en dan maakt ik het morgen wel schoon met spiritus en maar hopen dat al me HW nog werkt.

Zal morgen ff een tekening van mijn case posten hoe alles erin zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 93354 op 27-03-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 93354 schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:27:
Nou ik heb het dus fijn verkloot :( draaide me case maar toen kwam er dus water uit me res zo over me mobo. Nou was het maar een klein beetje over de rand waar niet echt wat zat en een hele zooi op me slangen en bodem van de case :( heb nu alles leeg laten lopen en dan maakt ik het morgen wel schoon met spiritus en maar hopen dat al me HW nog werkt.

Zal morgen ff een tekening van mijn case posten hoe alles erin zit.
Mobo kun je gewoon schoonspoelen en goed laten drogen hoor, als het niet aanstond dan kan het gewwn kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/caroladevries/wcsetup.JPG

Mijn pomp pompt omhoog. De outlet van de cpu zit iets hoger dan in inlet. Hoe kan ik dit nu het beste vullen? het res is de enige plek waar een gat in zit waarbij ik kan vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 93354 op 27-03-2005 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Je kunt beter je reservoir voor je pomp zetten, dan voorziet die je pomp van water, nu gooi je water tegen de stroming in als je bijvult zeg maar :P
En anders steek je een t-stukje voor je pomp, waaruit je bijvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar als ik dat kraantje nou voor me pomp doe, dat de pomp het water meteen veder pompt heb ik dan nogsteeds niet het probleem dat er allemaal lucht in mijn slangen blijft zitten? want mijn pa zegt dat je onderin voor de pomp best zo'n kraantje kan zetten maar dat de lucht dan nogsteeds zal blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 23:08
Exigence schreef op zondag 27 maart 2005 @ 21:10:
En anders steek je een t-stukje voor je pomp, waaruit je bijvult.
Ik ben een WC n000b, maar dit zag ik iemand anders in een review ook doen. T-stukje op een makkelijk toegankelijke plek zetten, stukje slang eraan en een dopje erop. Na verloop van tijd verzamelde zich hier de laatste luchtbelletjes en er was een makkelijke manier om bij te vullen van water / koelvloeistof of natuurlijk een fluoriserend goedje :+.

offtopic:
dat ik een WC n00b ben kon ik wel merken aan de manier waarop ik de topictitel als eerste interpreteerde :P..WC en een lucht die blijft zitten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:28
Schrijft wel klote he, dat paint :P

Volgens mij kun je je probleem makkelijk oplossen door de stroming om te draaien. Dus ervoor zorgen dat het reservoir het laatse onderdeel is voordat het water de pomp berijkt. (oftewel, de pomp het eerste na het reservoir)

Ik weet nu nog niet waar de lucht precies blijft hangen maar als ik je tekening zie dan komt alle lucht die eventueel ergens in je systeem is blijven hangen bij de pomp uit, als de pomp lucht heeft gaat hij meestal meer lawaai maken en iig minder pompen. Dat zou verklaren waarom je een probleem hebt om de lucht weg te krijgen: geen stuwing van de pomp.

Als de pomp dirrect uit het reservoir zijn water krijgt zitten daar nooit bellen in waardoor hij prima presteert, zoals je het nu hebt aangesloten heeft het reservoir maar heel beperkt nut.

Zie het iig positief: je bent er vast niet weer 2 dagen mee bezig!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De res aan de pomp kan niet omdat dat gewoon niet gaat zoals ik alles heb gebouwd. Dus als ik een T stuk voor de pomp zet om bij te vullen, gaat dan alle lucht eruit? want mijn pa blijft maar zeggen dat dat niet kan omdat het rad hoger zit en nooit compleet zonder lucht zal komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 93354 schreef op zondag 27 maart 2005 @ 21:43:
De res aan de pomp kan niet omdat dat gewoon niet gaat zoals ik alles heb gebouwd. Dus als ik een T stuk voor de pomp zet om bij te vullen, gaat dan alle lucht eruit? want mijn pa blijft maar zeggen dat dat niet kan omdat het rad hoger zit en nooit compleet zonder lucht zal komen :?
lucht is lichter dan water en zal dus in het bovenste onderdeel gaan zitten. Daarom is het verstandig je resevoir (tijdelijk) boven de radiator te plaatsen zodat daar de laatste lucht kan ontsnappen. Of anders elders het water bij gaan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

Terw_Dan schreef op zondag 27 maart 2005 @ 22:41:
[...]

lucht is lichter dan water en zal dus in het bovenste onderdeel gaan zitten. Daarom is het verstandig je resevoir (tijdelijk) boven de radiator te plaatsen zodat daar de laatste lucht kan ontsnappen. Of anders elders het water bij gaan vullen.
Ik hoop voor jouw dat je ook een straffe pomp hebt om je reservoir eerst onder druk te zetten al vorens het water door je leiding kan lopen. En met die opstelling is het overbodig dat reservoir want dat moet eerste helemaal gevuld zijn met water alvorers het water naar je rad gaat.
En ik geef je weinig kans dat dit je lukt.

met deze opstelling zal je beter resultaat hebben

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartve/wcsetup.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 104928 op 28-03-2005 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had eens iets soortgelijks, maar na een uurtje was wel alle lucht er uit. Gewoon vullen, water stroomt dan door je pomp heen, even aanzetten, weer water laten stromen, en zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijne heeft 2 uur aangestaan maar er zat zoveel lucht voor de pomp dat dat gewoon niet wegging wat ik ook deed.

Het idee van web_bart is wel goed alleen dan moet ik alles weer uit elkaar halen en ik weet ook niet of ik daar genoeg slang voor overheb.

Zou ik de case niet op de achterkant kunnen zetten zodat de aansluitingen van het res hoger zitten dan al het andere? Als ik het res dan volgiet zou al het water toch naar beneden moeten stromen en alle lucht via mijn res naar buiten? en dat ik daarna me case gewoon weer recht zet.

Ik heb btw een eheim 1250pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Ik ben absoluut geen WC deskundige, maar uitgaande van de originele tekening, zou je ook gewoon de waterflow kunnen omdraaien ! (dus de 2 slangen van de pomp omwisselen) !
Maar dat zijn my 2 cents !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat zou kunnen alleen is dat niet bepaald lekker voor je temps. Dan gaat je koele water eerst langs je northbridge, dan warmt mijn x800 het nog ff lekker op en dan pas komt het bij de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Tuurlijk niet, Je moet aan de aansluiting van de pomp die ZUIGT je res aan sluiten. Nu heeft die zoveel druk van je res dat je pomp het water niet omhoog kunnen duwen. en je flow gaat zwaar achteruit. Dus al je dat nou eerst eens doet. Want dan drukt het water van het res "extra" naar beneden waardoor je meer flow krijgt.

Je moet gewoon een beetje technies denken. ;)
Hoe je het nu hebt heeft totaal geen zin.

Dus verander je aansluiting van je pomp.
Dus waar die zuigt het res, en waar die pompt je NB.

En maak je geen zorgen over de temp, zolang het water stroomt is er niks aan de hand omdat het water overal de zelfde temp heeft. Dus dat maakt geen hol uit.

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus als ik het doe zoals op de tekening van web_bart gaat alles perfect werken? ( dat is wat makkelijker om te doen dan zoals jij zegt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Anoniem: 93354 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 14:13:
Dus als ik het doe zoals op de tekening van web_bart gaat alles perfect werken? ( dat is wat makkelijker om te doen dan zoals jij zegt :) )
Waarschijnlijk gaat het dan wel gewoon werken, omdat je de pomp altijd van water kunt voorzien.
Geen water = geen rondpomping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

zBEASTORz schreef op maandag 28 maart 2005 @ 13:28:

En maak je geen zorgen over de temp, zolang het water stroomt is er niks aan de hand omdat het water overal de zelfde temp heeft. Dus dat maakt geen hol uit.
Als het water overal dezelfde temperatuur zou hebben, zou je systeem niet koelen. ;) Het water dat uit je cpu-blokje komt zal hopelijk warmer zijn dan het water dat net uit je radiator komt. Anders zou dat betekenen dat er geen energie uit het water wordt ontrokken in je radiator.

Het beste lijkt mij: je pomp beneden, reservoir boven, en de rest er tussenin. En dan de volgende volgorde: reseroir > pomp > cpu-blok > andere koelblokjes > radiator > reservoir.
Het is ook beter om je pomp bij het vullen even te laten draaien, dan even wachten tot de lucht uit je pomp is, en dan weer eventjes de pomp aan. Het is slecht voor een pomp om te draaien terwijl er lucht in je pomp zit.

[ Voor 27% gewijzigd door Ikke! op 28-03-2005 15:51 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het enige probleem is dat ik mijn case zo gemod heb dat me res niet boven mijn rad kan (rad zit helemaal bovenop de case). Dus dat kan ik niet doen.

Zoals het dan straks zou gaan is: res (vlak onder rad)->pomp (onderaan)->rad(bovenaan)->cpu->gpu->nb->res

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de manier van web_bart draait mijn setup nu :) om de paar minuten hoor ik nog wel een hele rits luchtbellen langskomen dus die moeten er nog ff uit.

Opzich is alles best stil, hoor eigelijk alleen me pomp echt die maakt een beetje een zwaar laag geluid. waarscheinlijk komt dit ook voor een deel doordat me case op me bureau staat dus ik wil er nog wat onderleggen dat het hopelijk stil word.

Temps lijken mij opzich wel goed. CPU is rond de 37graden idle en stressed rond de 41. Mijn x800xt-pe is idle 30 graden en stressed 39. Wat me wel opvalt is dat het niet echt veel uitmaakt of mijn fans op 100 of 50% draaien het scheelt hoogstens 1 graad voor zover ik het nog heb kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

Anoniem: 93354 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:47:
Op de manier van web_bart draait mijn setup nu :) om de paar minuten hoor ik nog wel een hele rits luchtbellen langskomen dus die moeten er nog ff uit.

Opzich is alles best stil, hoor eigelijk alleen me pomp echt die maakt een beetje een zwaar laag geluid. waarscheinlijk komt dit ook voor een deel doordat me case op me bureau staat dus ik wil er nog wat onderleggen dat het hopelijk stil word.

Temps lijken mij opzich wel goed. CPU is rond de 37graden idle en stressed rond de 41. Mijn x800xt-pe is idle 30 graden en stressed 39. Wat me wel opvalt is dat het niet echt veel uitmaakt of mijn fans op 100 of 50% draaien het scheelt hoogstens 1 graad voor zover ik het nog heb kunnen zien.
Van die belletjes zal je nog een dagje last van hebben hoe meer er uitkomt hoe beter.
En de temps zitten ook wel goed. Je fans kan je beste op 50% laten staan ze maken anders toch maar herrie.
Heb je fotojes er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Op welke vcore en snelheid wordt je proc 37 graden?

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alles @ stock

Maar voorlopig is het over met het feest :( een aansluiting op mijn plexi res is een heel klein beetje gaan lekken en is op mijn hdd gaan druppen zonder dat ik het doorhad. Opeens sloeg mijn pc vast en wou niet meer van de hdd booten (bios zag hem ook niet) dus met wat pech is me hdd incusief data opzeep en morgen kan ik alles weer uit elkaar gaan halen en mijn res helemaal opnieuw dichtkitten.

arg kut dag :( ben nu al een week bezig en nog werkt het niet.
Pagina: 1