Indeling Arrays en Partities inRaid 5 ?

Pagina: 1
Acties:

• Hervelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik zit met een vraag mbt. optimale indeling Arrays en Parties.
Vraag 1: Ik heb een HP workstation XW4200 met 3x 73 GB HDisks in Raid 5 op een Aaptec SCSI Raid 2120S controller / PCI U320 64 MB. Totaal voor Raid 5 zou dus zo'n 144 GB beschikbaar zijn. Nu zit ik met de verhouding Array en Partitie. Indien ik bijv. 2 (of 3) partities wil maken is het dan verstandig iedere partitie in een eigen Array te zetten ? Dus dan 2 of 3 Arrays Raid 5 achter elkaar. Of is dit niet aanbevolen of zelfs ongewenst. Latere indeling verandering aan partities is veel eenvoudiger dan latere verandering aan Arrays. (Is niet meer kleiner te maken maar moeten dan opnieuw geinitialiseerd worden met dataverlies tot gevolg.) Geeft het toepassen van meerdere Arrays wel een grotere bedrijfszekerheid of maakt dat niets uit.
Vraag 2: Indien ik (Ghost) images van de systeempartitie (C) maak en deze op D bewaar dan betekent dit dat de image over meerdere schijven verdeeld is (Vanwege Raid 5). Dus ik heb perse de computer nodig om de image later over te kunnen zetten naar een DVD. Betekent dit dat dit af te raden is en het beter is een Raid 1 (Mirror) te maken voor het bewaren van images. (Dit zou betekenen dat dan een derde partitie (Array) noodzakelijk is. Er is door de klant perse een Raid 5 (D-partitie) gewenst voor opslag van data in een database.
Is er nog ergens op te letten voor het maken en terugplaatsen van images zoals controller drivers e.d. bootable op de DVD ?

Hervelt

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je bedoelt dat je over drie dezelfde schijven drie keer een RAID 5 array wilt maken? (wat overigens niet bij alle RAID-controllers mogelijk is maar wel bij de 2120S)

Dit lijkt mij niet bijzonder nuttig. Het zal niet beter presteren en heeft geen betere betrouwbaarheid, afgezien van het feit dat de kans kleiner is dat je alle data verwijderd door per ongeluk een array te verwijderen.

• Hervelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06-2022
Wat ik bedoel is of ik een C en D partitie beter ieder op een eigen Raid 5 Array moet plaatsen of beiden beter in een grote Raid 5 Array kan plaatsen, m.a.w heeft meerdere Raid 5 Arrays achter elkaar uberhaupt wel zin ? M.b.t de 2e vraag: is het wel veilig om een image te bewaren op een Raid 5 Array of is dit veiliger op een Raid 1 Array. (Bij een image op Raid 5 heb je altijd het systeem (met de orginele controllerkaard !!??) nodig om de image te kunnen restoren of branden naar DVD, Bij een image bewaard op Raid 1 volstaat het toch om van mainimaal 1 CD de data (image) af te kunnen halen, evt. met behulp van een andere PC ?
Voldoet m.b.t. de 3 schijven Raid 5 (over 3 schijven dus) met daarachter Raid 1 (over 2 schijven) aan een zinvolle indeling. Van een schijf wordt dan een gedeelte niet meer gebruikt, maar het zij zo.
En.....Is er nog ergens op te letten voor het maken en terugplaatsen van images zoals controller drivers e.d. bootable op de DVD ?

Hervelt