[Actief filter] beste manier om stereo te downmixen

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Gegroet :)

Ik was bezig om een schakelingetje te maken om een simpel ampje voor in de auto aan te sturen met een low-pass gefilterd signaal en de inverse daarvan voor brug-mogelijkheden.

Nu was ik aan het nadenken over het samenvoegen van de stereo kanalen naar 1 mono kanaal. Ik las op het internet dat hier vaak een summing network voor wordt gebruikt.

Nu zat ik te denken aan m'n eerste natuurkunde les waarbij werd uitgelegd dat je de amplitude, bij audio het volume, kon verhogen door meerdere bronnen in serie te zetten. Daarom vind ik het raar dat er normaal gekozen wordt voor een parallelle opstelling. Nu is dit vast niet zonder reden, maar ik ben wel benieuwd wat deze reden is :)

Ik heb zelf een alternatief bedacht en verwacht met redenatie (en simulatie) dat dit zou moeten werken. Graag jullie mening hierover.

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/subfilter.png

natuurlijk moeten beide inputs aangesloten zijn, maar dat is in mijn situatie altijd het geval.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
volgens mij moet je bij die opamps ook een negatieve voedings spanning hebben, anders krijg je namelijk het probleem dat die dingen onder de nul willen gaan, maar niet kunnen omdat ze daar geen voeding voor hebben. ze gaan dus clippen

correct me if im wrong

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Atgast schreef op zondag 27 maart 2005 @ 15:32:
[afbeelding]

natuurlijk moeten beide inputs aangesloten zijn, maar dat is in mijn situatie altijd het geval.
Op het eerste gezicht kan dit in theorie best gaan werken.
Maar, je beschouwt in de simulatie de ingangskanalen als ideale bronnen. Dit klopt niet.
Waarschijnlijk gaan er hier problemen door ontstaan.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Zjosh schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:15:
volgens mij moet je bij die opamps ook een negatieve voedings spanning hebben, anders krijg je namelijk het probleem dat die dingen onder de nul willen gaan, maar niet kunnen omdat ze daar geen voeding voor hebben. ze gaan dus clippen

correct me if im wrong
Dit heb ik ondervangen door de het signaal de helft van het het voedingsvoltage te geven. Het voltage zal schommelen tussen 4 en 6 volt, dat is voor een versterker hetzelfde als -1 en 1 omdat deze alleen naar het potentiaalverschil kijkt :)
ANdrode schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:21:
[...]

Op het eerste gezicht kan dit in theorie best gaan werken.
Maar, je beschouwt in de simulatie de ingangskanalen als ideale bronnen. Dit klopt niet.
Waarschijnlijk gaan er hier problemen door ontstaan.
Heb je enig idee wat ik zou kunnen verwachten? Heb geen breadboard hier, dat maakt expirimenteren is een beetje lastig.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Atgast schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:28:
[...]
Heb je enig idee wat ik zou kunnen verwachten? Heb geen breadboard hier, dat maakt expirimenteren is een beetje lastig.
Bij CINCH connectoren is een van de twee polen van een stekker ground. Als je er dan twee zo in serie aansluit, krijg je kortsluiting.
Misschien kan je de signalen inkoppelen via een condensator ofzo?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ANdrode schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:39:
[...]

Bij CINCH connectoren is een van de twee polen van een stekker ground. Als je er dan twee zo in serie aansluit, krijg je kortsluiting.
Misschien kan je de signalen inkoppelen via een condensator ofzo?
Ik dacht het kortsluiting gedeelte te ondervangen met een 10k weerstand, ik heb inmiddels een testversie geknutseld waaruit bleek dat m'n idee inderdaad niet werkt. Kun je je condensator idee wat toelichten?

ziet er toch naar uit dat ze parallel geschakeld moeten met een opamp met 'n gain van 4..

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 27-03-2005 18:45 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ze zijn alleen in serie te schakelen als de bronnen galvanisch gescheiden zijn, dit lukt je praktisch alleen maar met een transformator.
Zoiezo brengt het je absoluut geen voordelen.
Een opamp die geschakelt is met een gain van 4 produceert praktisch niet meer vervorming dan een opamp die geschakelt is met een gain van 1.
Zoiets hangt van de open-loop versterking af, en of de vervorming nou 100.000 maal verminderd wordt of 99.996 maal, dat maakt geen reet uit.

Een inverterende versterker wordt trouwens wel als ideaal gezien om meerdere signalen bij elkaar op te tellen.

[ Voor 11% gewijzigd door bobo1on1 op 28-03-2005 00:16 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
bobo1on1 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:15:
Ze zijn alleen in serie te schakelen als de bronnen galvanisch gescheiden zijn, dit lukt je praktisch alleen maar met een transformator.
Zoiezo brengt het je absoluut geen voordelen.
Een opamp die geschakelt is met een gain van 4 produceert praktisch niet meer vervorming dan een opamp die geschakelt is met een gain van 1.
Zoiets hangt van de open-loop versterking af, en of de vervorming nou 100.000 maal verminderd wordt of 99.996 maal, dat maakt geen reet uit.

Een inverterende versterker wordt trouwens wel als ideaal gezien om meerdere signalen bij elkaar op te tellen.
Je hebt gelijk, mijn oplossing zou in de auto misschien werken, aangezien de meeste headunits de GND ontkoppeld hebben. Het is iig veel handiger om gewoon een extra opamp erin te plempen, dat blijkt wel :)

thanks everyone!

Pagina: 1