Welk programma voor maken van een advertentie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 11:36
Hallo,

Mijn vader heeft een bedrijf (doe-het-zelfzaak) en maakt elke week handmatig een volledige krantenpagina. Dan bedoel ik dus ook handmatig: foto's verkleinen met het kopieerapparaat en opplakken en met kleurstift en zo accenten leggen. Die ruwe versie van de reclame wordt dan door 'De Streekkrant' omgezet in een niet onaardige reclame.
Ik denk echter dat het hem veel tijd zal uitsparen als er iemand (ik bijvoorbeeld) één keer de tijd neemt om in een deftig tekenprogramma een soort onderverdeling te maken (want de reclame is altijd gebaseerd op 5 'stroken' naast elkaar, met rechthoekige hokjes) waarop hij dan gewoon verder kan werken. Foto's en zo worden digitaal aangeleverd.

Mijn vraag is: welk programma zouden jullie hiervoor aanraden zodat ik daar evt. een testversie van kan downloaden en uitproberen?

Ik heb zelf ruime ervaring met MS Photodraw (maar dat is niet geschikt). Photoshop is hier ook niet goed voor, ik dacht aan InDesign?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134201

Ik ook

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 134201 op 27-03-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Daarvoor kun je inderdaad prima InDesign gebruiken. een trial versie kun je hier downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 14:48

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Als je het speciaal voor dat doel aanschaft, kun je beter even navragen wat voor programma ze bij de streekkrant gebruiken. Hoewel de trend sterk naar InDesign gaat (vroeger was het vooral QuarkXpress wat er gebruikt werd), kan hebt best zijn dat ze iets anders gebruiken. Voor PageMaker is er een hele handige plugin voor InDesign die alle "missende" functies in InDesign plempt (opsommingen bijvoorbeeld, sowieso erg handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Vergeet Publisher niet :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 11:36
Dank voor de vlugge reacties, ik zal InDesign even proberen. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit welk programma De Streekkrant gebruikt, want het is 'maar' een basis om op te werken. Nu zetten ze alles handmatig over van papier naar pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Ik denk dat het gewoon handig is als je vader een bestand kan aanleveren wat zij direct kunnen invoegen, dus in dat opzicht is het voor hun in elk geval handig. Als het programma er toch nog niet is, kun je meteen 'goed' beginnen. Enfin, veel succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:29
Illustrator kun je ook gebruiken :)

(wel legaal hè? O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 15:57

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Handig is ook om (definitieve) ontwerpen in PDF aan te leveren. Hiermee is de kans op verschillen na het drukken het kleinste (zeg maar nihil). Nog een voordeel: PDF's kunnen rechtstreeks vanuit InDesign gemaakt worden :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOL-20.000
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-05 16:47
Wacky schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:45:
Handig is ook om (definitieve) ontwerpen in PDF aan te leveren. Hiermee is de kans op verschillen na het drukken het kleinste (zeg maar nihil). Nog een voordeel: PDF's kunnen rechtstreeks vanuit InDesign gemaakt worden :)
Dat kan idd maar de PDF die je dan krijgt is niet goed genoeg om te drukken(voor zo ver ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 12:25

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Heb je geen website van die krant, staat meestal wel iets over aanlevering. Anders even bellen, meestal is voor een krant pdf wel handig, maar dan wel precies op de manier hoe hun hem willen, anders heb je er nog niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 00:32

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Freddy_Fish schreef op zondag 27 maart 2005 @ 18:22:
Heb je geen website van die krant, staat meestal wel iets over aanlevering. Anders even bellen, meestal is voor een krant pdf wel handig, maar dan wel precies op de manier hoe hun hem willen, anders heb je er nog niks aan.
...en als ze je dan iets aan de telefoon vertellen, laat ze dan iets zeggen over:
- het aantal DPI van de foto's, kleurmodus of zwartwit
- het meeleveren van lettertypen al dan niet alles omzetten naar outlines
- het aanleveren van formaat, hebben ze liever pdf of een 'open' formaat als indesign / quarkxpress?

misschien kan iemand anders nog toevoegingen maken, stel deze vragen gewoon, noteer de antwoorden of als ze daar wat tijd hebben vraag dan gewoon om uitleg per punt; als ze daar geen oren naar hebben schrijf je gewoon alles op en leg je het hier weer voor, dan leggen wij wel weer uit wat jij met die informatie kunt. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Bij de gemiddelde H-A-H kranten (de kostenloze) maakt het weinig uit wat je aanlevert. Zoals je al aangeeft maken ze van pruts-werk nog wat :) kwaliteit is ook meestal niet echt te vergelijken met zeg maar de advertenties die je in de regel tegenkomt in dagbladen.

Wat ik zelf zou doen is gewoon Indesign gebruiken en dan een PDF maken geschikt voor Print/Press. Vaak moeten PDF's voldoen aan bepaalde certificering maar dat is bij de H-A-H bladen niet echt van toepassing, die gebruiken zelfs een laserprint nog als bronmateriaal.

Ga je in Indesign aan de slag let er dan even op het volgende:
  • afbeeldingen in cmyk of grayscale of bitmap (afhankelijk van al dan niet kleur) [bij voorkeur photoshop EPS]
  • afbeeldingen netto op 100% een resolutie van 85x2.54x2= 172dpi
  • mocht je afbeeldingen gebruiken van logo's oid, dus afbeeldingen zonder tinten maar puur zwart of wit, zorg dan dat ze zo'n 1200dpi zijn, houdt het wat strakker
  • maak vooraf op een postscript printer kleurgescheiden uitdraaien van de PDF en controleer deze goed, overdruk, teksten die eventueel wegvallen etc.
  • zorg dat je bij maken van de PDF ook de lettertypen insluit, je zult niet de eerste zijn die dat vergeet
  • als je gaat spelen met dropshadows en nog meer meuk wat bij Indesign druk-op-knop-werk is, hou er dan rekening mee dat dat wel eens verkeerd in de krant kan komen. Zag pas weer een leuk voorbeeldje :)
Dat zijn in elk geval wat belangrijke dingen. Overigens kun je inderdaad ook illustrator gebruiken maar het is er niet voor. Denk dat je in de toekomst in een paar tellen klaar kan zijn als je nu in Indesign een leuk stramien opzet.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Psst Oz ;)

In Indesign CS kun je ook de kleurscheidingen checken zonder te printen, scheelt je papier :)
Shift-F6: Seperations Preview.

Anders is printen naar PDF ook een optie. Voor een advertentie misschien wat overbodig, maar als je een groot document opmaakt in Indesign, is een kleurgescheiden uitdraai naar papier vaak nogal een papierverspilling.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-04 01:21
OzBoz schreef op zondag 27 maart 2005 @ 23:16:
• zorg dat je bij maken van de PDF ook de lettertypen insluit, je zult niet de eerste zijn die dat vergeet
of alles omzetten naar outlines ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Omzetten naar outlines is een wereldwijd misverstand... Iemand ooit gehoord van Hinting? Je lettertypes gaan er in kwaliteit achteruit, ook al hebben ze exact dezelfde curves. Zeker in stukken tekst zou ik het niet doen.

Enne Ozboz... Denk je dat iemand die altijd alles met de hand doet een postscript printer in de buurt heeft? Je advies is goed algemeen bruikbaar, dus wat dat betreft prima, maar ik denk dat dit voor de TS erg overkill is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mr_Kite schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:38:
Omzetten naar outlines is een wereldwijd misverstand... Iemand ooit gehoord van Hinting? Je lettertypes gaan er in kwaliteit achteruit, ook al hebben ze exact dezelfde curves. Zeker in stukken tekst zou ik het niet doen.
Zolang zij bij de krant niet weer je PDF gaan openen in acrobat / illustrator krijgen ze ook geen gemekker met lettertypes zover ik weet. Plaatsen van PDF in ID of QX kan bij mij altijd zonder gezeur om ontbrekende lettertypen.
Enne Ozboz... Denk je dat iemand die altijd alles met de hand doet een postscript printer in de buurt heeft? Je advies is goed algemeen bruikbaar, dus wat dat betreft prima, maar ik denk dat dit voor de TS erg overkill is :)
Nou, nee hoor... beter een volledige uitleg dan een halve, als hij de smaak te pakken krijgt en pa meer advertenties zet of borden in zn winkel wil plaatsen, is het jammer als we alles dubbel mogen gaan uitleggen... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
Ik zou zo zeggen Indesign, Illustrator of Quarkexpress en wat betreft de aanlevering in PDF dit zou ik alleen doen als het een Certified PDF is want anders krijg je kleurverschillen...
En Illustrator bestanden kunnen 9 van de 10 drukkers mee overweg...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Plopeye schreef op maandag 28 maart 2005 @ 12:40:
Ik zou zo zeggen Indesign, Illustrator of Quarkexpress en wat betreft de aanlevering in PDF dit zou ik alleen doen als het een Certified PDF is want anders krijg je kleurverschillen...
Nou... ik mag dan wel mezelf wat tegenspreken maar Certified PDF is weer wat overkill... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

waxle schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:41:
In Indesign CS kun je ook de kleurscheidingen checken zonder te printen, scheelt je papier :)
Shift-F6: Seperations Preview.
Ik weet het, maar ik check dergelijke dingen liever door gewoon wat A4's te printen en eventueel even op een lichtbak boven elkaar te leggen. Das fijner om ff snel te zien of overdruk-dingetjes goed zijn, of logo's nog even een extra outline nodig hebben op overprint.
Mr_Kite schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:38:
Omzetten naar outlines vind ik ook niet echt een oplossing. Tis ruk om later aanpassingen te maken of je moet een beetje met twee bestanden gaan lopen pieren. Dat die optie er is imo meer voor logo's etc waar ook tekst in zit. Tis niet echt praktisch om ook nog na te moeten denken over het laden van extra lettertypes die ook nog in een geplaatste illu-eps zitten.

Wat betreft dat printen, gok van niet :) maar ja, kleurgescheiden naar PDF en vervolgens printen is ook nog een optie. Niet de meest handige,. maar het werkt.
Plopeye schreef op maandag 28 maart 2005 @ 12:40:
Certified PDF is leuk, maar heeft absoluut niets te maken met kleurverschillen. Eerder een mooie manier voor een uitgever voor het antwoord op de schuldvraag mocht er eens wat mis gaan met drukken. In wat voor een programma je ook 100% cyaan frut, dat hoort altijd als 100% cyaan op de plaat te komen of op papier. Certified is in het leven geroepen door grote uitgevers die gewoon willen dat ze goed materiaal aangeleverd krijgen en tijd en problemen achteraf willenbesparen. Gezien het aantal instellingen wat je in distiller kan doen kunnen mensen nogal wat verkeerd doen namelijk.

Nog even voor de TS, het zal wellicht gaan om krantepapier. Wil je dan een mooi resultaat hebben dan moet je met foto's ook even rekening houden met de minimale en maximale dekking. Voor bv een grayscale afbeelding is het bijvoorbeeld goed om tissen de 8-10 en 85-90 % maximaal te gaan zitten. Bij minder dan het minimale heb je grote kans dat het kaal wordt, datje niets op papier ziet en bij meer dan het maximale wordt het uiteindelijk 100% door de puntverbreding in de krant waardoor dingen dicht kunnen lopen. Details binnen een afbeelding kunnen best wat hoger zijn, maar als je bv een vrij donkere foto gaat plaatsen die globaal al weinig contrast heeft dan wordt het meer een vlek :) Dus beetje met de curves spelen voor een mooi resultaat.

En sja de tips van mij zijn een beetje vanuit optimale sitiuatie.. je haalt de gemiddelde H-A-H advertentie al snel in ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1